MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΡΙΤΗ
05
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Η χορογράφος Άρια Μπουμπάκη μάς καλεί σε ένα «χορευτικό» ταξίδι στο χρόνο και τον τόπο

Λίγους μήνες πριν, πέντε γυναίκες “αναζητούσαν” τρυφερά όπλα σε φυσικά τοπία, στο πλαίσιο ενός ταξιδιωτικού πρότζεκτ. Στην Αθήνα πια, η γυναικεία αυτή κοινότητα μάς καλεί να ταξιδέψουμε μαζί της, βιώνοντας μία κοινή σωματική κατάσταση – αυτή τη φορά σε έναν κλειστό χώρο.

KEIMENO: Ευδοκία Βαζούκη | 23.02.2022 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΕΞΩΦΥΛΛΟΥ: ANOUK ARRA

Λίγο καιρό πριν, η γυναικεία κοινότητα του Handle with Care ταξίδεψε στη Μήλο και τη Βαμβακού Λακωνίας εξερευνώντας κινητικές πρακτικές και πραγματοποιώντας δύο διαφορετικές χορευτικές εκθέσεις σε φυσικό τοπίο. Επιστρέφοντας στην Αθήνα, η χορογράφος του πρότζεκτ Άρια Μπουμπάκη – σε έναν προσωπικό απολογισμό – επαναπροσδιορίζει το ερευνητικό της έργο, μεταφέροντας την εμπειρία των ταξιδιών της κοινότητας σε ένα περιορισμένο-κλειστό χώρο, σε ένα εκθεσιακό πλαίσιο στον χώρο του Snehta.

Κάνοντας χρήση όλων των υλικών που δημιουργήθηκαν στη Μήλο και τη Βαμβακού, τις δράσεις που πραγματοποιήθηκαν σε τοπία θάλασσας και βουνού, μία νέα χορευτική έκθεση «ζωντανεύει» εμπεριέχοντας δράσεις και εργαστήρια. Με αφορμή την παρουσίαση αυτής της πρωτότυπης χορευτικής έκθεσης στον χώρο του Snehta έως τις 27 Φεβρουαρίου, μιλήσαμε με την χορογράφο και εμπνεύστρια του πρότζεκτ Άρια Μπουμπάκη.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑIn Search of Tender Weapons: Χορευτική έκθεση της ομάδας Handle with Care στο Snehta Residency12.09.2018

Πριν από λίγους μήνες ταξιδέψατε μαζί με τη γυναικεία κοινότητα του Handle with Care στη Μήλο και τη Βαμβακού Λακωνίας, με σκοπό να εξερευνήσετε κινητικές πρακτικές και να πραγματοποιήσετε δύο διαφορετικές χορευτικές εκθέσεις σε φυσικό τοπίο. Ποιο ήταν το έναυσμα για τη σύλληψη του ιδιαίτερου αυτού πρότζεκτ;

Κατά τη διάρκεια του εγκλεισμού συνειδητοποίησα πόσο πολύ συνδέω τη φροντίδα με το φυσικό τοπίο και το πέρασμα του χρόνου μένοντας σε σύνδεση με το περιβάλλον και όχι αποκομμένη από αυτό. Η σκέψη αυτή με οδήγησε στην ιδέα ενός ταξιδιωτικού έργου προς αναζήτηση τρυφερών όπλων και φροντιστικών πρακτικών. (μάς λένε ότι είμαστε σε πόλεμο_ποια η πανοπλία μας και ποια τα όπλα μας;) Όσον αφορά την επιλογή σχηματισμού γυναικείας κοινότητας, προέκυψε από την αίσθηση ασφάλειας που μου δημιουργούσε το να μοιράζομαι μια τόσο προσωπική και ευαίσθητη ερευνητική πορεία με γυναίκες.

Η φύση σου θυμίζει πως λίγα μπορείς να προβλέψεις και πολλά λιγότερα να ελέγξεις.

Το ξεχωριστό αυτού του πρότζεκτ ήταν ο πρωτότυπος τρόπος παρουσίασής του σε απρόσμενους εξωτερικούς χώρους. Υπήρχαν δυσκολίες και προκλήσεις που κληθήκατε ν’ αντιμετωπίσετε σε αυτά τα ταξίδια σας;

Κατά τη διάρκεια και των δύο ταξιδιών όλες οι πρακτικές, αλλά και τα μοιράσματα πραγματοποιήθηκαν σε φυσικά τοπία. Η μεγαλύτερη δυσκολία ήταν οι αλλαγές στις καιρικές συνθήκες που μάς καλούσαν να αναπροσαρμόζουμε καθημερινά τα σχέδιά μας, αλλά και να προβλέψουμε πολλές φορές τις δυσκολίες και τις ανάγκες που θα ακολουθήσουν σε κάθε μας διαδρομή. Στο θέατρο και το στούντιο έχουμε εξασφαλίσει ένα μερικό έλεγχο των συνθηκών δημιουργίας. Η φύση σου θυμίζει πως λίγα μπορείς να προβλέψεις και πολλά λιγότερα να ελέγξεις.

Το ταξίδι σας περιλάμβανε και βουνό και θάλασσα. Τι είδους ξεχωριστά βιώματα όσον αφορά στην κινητική εμπειρία προσέφεραν τα δύο αυτά διαφορετικά φυσικά τοπία;

Ο καυτός ήλιος της Μήλου οδηγούσαν το ζεστό σώμα προς τη γη, την παύση, τον ύπνο και τα όνειρα. Στο βουνό τα σώματά μας ένιωσαν την ανάγκη διαρκούς ροής στο υψηλό επίπεδο δράσης και συνεχούς επαγρύπνησης. Στις πολύωρες και σιωπηλές διαδρομές μας βλέπαμε τα ζώα σε αποσύνθεση, ακούγαμε τα αγριογούρουνα, τα τσοπανόσκυλα και τα τσακάλια και τα σώματά μας κινούνταν χωρίς παύσεις και χωρίς «άφημα». Από την εμπιστοσύνη του let go στους βράχους και τη θάλασσα της Μήλου, στην ευαλωτότητα, το φόβο και την αποφασιστικότητα στο βουνό. 

Φωτογραφία: Σοφία Δρακοπούλου

Πώς βιώσατε όλη αυτή την ξεχωριστή εμπειρία εκεί; Πώς αντέδρασε το κοινό της τοπικής κοινωνίας απέναντι σε αυτή την πρωτότυπη δράση;

Οι τοπικές κοινωνίες φάνηκε πως είχαν ανάγκη να αλληλεπιδράσουν με μια καλλιτεχνική ομάδα και να εξερευνήσουν έναν άγνωστο για εκείνους τόπο. Στη Βαμβακού οι γυναίκες τις οποίες καλούσαμε να συμμετέχουν σε συζητήσεις, δράσεις ή συνεντεύξεις αρχικά στέκονταν ντροπαλές μπροστά σε κάτι τόσο ανοίκειο για εκείνες, αλλά στη συνέχεια έδειξαν εμπιστοσύνη και συμμετείχαν με μεγάλη δοτικότητα και ενδιαφέρον. Στη Μήλο οι συνθήκες ήταν πιο δύσκολες, καθώς η τουριστική περίοδος δεν είχε ακόμη τελειώσει και οι άνθρωποι δούλευαν μέχρι πολύ αργά. Εκεί, μεγαλύτερη αλληλεπίδραση υπήρχε με τους περαστικούς ή τους επισκέπτες της έκθεσης.

Δεν ήθελα το σώμα του Handle with Care να περιοριστεί σε έναν κλειστό χώρο, ακόμη κι αν γύρισε από το ταξίδι.

Σειρά τώρα έχει η Αθήνα. Τι πρόκειται να δούμε σε αυτή τη χορευτική έκθεση που φιλοξενείται έως τις 27 Φεβρουαρίου – αυτή τη φορά σε έναν κλειστό χώρο, το Snehta;

Μετά από παιδεμό και σκέψη πολλή, αποφάσισα να αφήσω τη σωματική μου μνήμη στα δύο τοπία που επισκεφθήκαμε και να μην επιμείνω σε μια νέα κινητική κατάσταση τόσο αντίθετη από εκείνη του φυσικού περιβάλλοντος. Ένιωσα πως δεν ήθελα το σώμα του Handle with Care να περιοριστεί σε έναν κλειστό χώρο, ακόμη κι αν γύρισε από το ταξίδι. Προτίμησα να το αφήσω στη θάλασσα και το δάσος. Αυτή η σκέψη έδωσε χώρο στη δημιουργία μιας εγκατάστασης, δύο βιντεοπροβολών, μιας ταινίας και ενός τραπεζιού που φιλοξενεί τις κουβέντες και τις μνήμες μας περί φροντίδας, βιαιότητας, κοινότητας, τρυφερότητας, αγάπης και φόβου.

Με ποιον τρόπο πρόκειται να «συνομιλήσουν» οι χορευτικές εκθέσεις του ανοιχτού και κλειστού χώρου μετά τον επαναπροσδιορισμό σας στο πρότζεκτ και εντάσσοντας υλικά και δράσεις που δημιουργήθηκαν στη Μήλο και τη Βαμβακού;

Οι προβολές εισάγουν τα φυσικά τοπία στον κλειστό χώρο και η σύνδεσή τους με τη μουσική και την εγκατάσταση προσκαλούν τους επισκέπτες σε ένα ταξίδι στο χρόνο και τον τόπο που δε μαρτυρά επακριβώς όσα συνέβησαν εκεί, αλλά μεταφέρουν την αίσθηση και με έναν αδιόρατο τρόπο τους προσκαλούν σε μία κοινή σωματική κατάσταση.

Φωτογραφία: Σοφία Δρακοπούλου

Πώς αλλάζει η θέαση ενός χορευτικού σώματος σε ένα εξωτερικό περιβάλλον σε σχέση με έναν κλειστό, εκθεσιακό χώρο;

Οι δράσεις που πρότεινα στα φυσικά τοπία δεν έρχονταν σε ρήξη με τις ενεργειακές και κινητικές καταστάσεις που επικρατούσαν σε αυτά. Και στα δύο τοπία το σώμα δρούσε ως ένα άλλο ζώο που έπαιζε, περιπλανιόταν, έτρωγε, έπινε νερό, κοιτούσε τον ουρανό, κολυμπούσε, έχωνε τα χέρια του στο χώμα και έπειτα αποκοιμιόταν. Οι περαστικοί ή οι επισκέπτες είχαν τη δυνατότητα να παρατηρήσουν το σώμα όπως κάθε άλλο στοιχείο του περιβάλλοντος για όσο επιθυμούσαν μέχρι να γυρίσουν το βλέμμα σε κάτι άλλο. Οι τουρίστες που απολάμβαναν τις παραλίες στη Μήλο και οι επισκέπτες της χορευτικής έκθεσης παρατηρούσαν το σώμα εν κινήσει, έπειτα τη θάλασσα και τον ορίζοντα, βουτούσαν και έβλεπαν τις δράσεις μας από το νερό, έβγαιναν, ξάπλωναν και έτρωγαν τα φρούτα τους βλέποντας χορευτικά σώματα να κινούνται γύρω τους ως μέρος του ζωντανού τοπίου. Οι δράσεις οι δικές μας και οι δράσεις οι δικές τους ήταν συγγενικές. Το σώμα τους ήταν ελεύθερο, το ίδιο και το βλέμμα και η σκέψη και οι αποφάσεις για τον τρόπου θέασης δικές τους. Στο κλειστό κουτί ο ορίζοντας είναι δεδομένος, οι επιλογές σύνδεσης με το έργο και τη θέαση λιγότερες. Αυτό που με ενδιέφερε ήταν να αποφύγω μία συγκεκριμένη οπτική, να μην επιβάλω ένα συγκεκριμένο τρόπο θέασης, αλλά να προσκαλέσω το κοινό να βγει έξω, να νιώσει το πέρασμα του χρόνου βλέποντας τα χρώματα του ουρανού να αλλάζουν και νιώθοντας τη θερμοκρασία του τόπου να μειώνεται.

Συνδυαστικά με την έκθεση, θα προβληθεί και η μικρού μήκους ταινία ΕΞΙ ΚΟΜΜΑΤΙΑ/ SIX PIECES της Νεφέλης Σαρρή. Ποια η σχέση της ταινίας με τη δράση; Τι θα παρακολουθήσουμε σε αυτή;

Η ταινία της Νεφέλης περιλαμβάνει σκηνές από τα ταξίδια, τη συμβίωση της κοινότητας, τα τοπία και τα σώματα. Ούσα μία από τις έξι γυναίκες της ομάδας συμμετείχε σε όλες τις δράσεις και κατέγραφε τα βιώματα και τις σκέψεις όλων μας. Με τα ΕΞΙ ΚΟΜΜΑΤΙΑ θα μπούμε για λίγο στη θέση της. Θα δούμε μέσα από τα μάτια της, μέσα από τα μάτια του ενός κομματιού.

Περνώντας τόσο χρόνο μέσα στο δάσος σκεφτόμουν τον θάνατο. Όχι ως τραγικό συμβάν, αλλά ως αρχή και ενδυνάμωση ενός άλλου κύκλου ζωής.

Υπήρξε κάτι που ανακαλύψατε μέσα από όλη αυτή την εξερεύνηση του σώματος και μέσα από την επαφή με στοιχεία της φύσης όπως το νερό, το χώμα και το δέντρο, κατά τη διάρκεια προετοιμασίας του πρότζεκτ;

Μεγάλη αποκάλυψη για εμένα υπήρξαν οι διαδρομές στο δάσος. Μεγαλωμένη στην Κρήτη δεν είχα πολλές τέτοιες ευκαιρίες και κάνοντας τόσο μεγάλες διαδρομές και περνώντας τόσο χρόνο μέσα σε ένα δάσος (όχι περνώντας απ’έξω, θαυμάζοντας τα δέντρα…αλλά πραγματικά έχοντας την αίσθηση ότι το σώμα μου εμπεριέχεται από αυτό) σκεφτόμουν συνεχώς τον θάνατο. Όχι ως τραγικό συμβάν, αλλά ως αρχή και ενδυνάμωση ενός άλλου κύκλου ζωής.

Τι άλλο να περιμένουμε από εσάς;

Εργαστήρια αφύπνισης της κινητικής μας συνείδησης και περισσότερα ταξιδιωτικά χορευτικά έργα.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Η γυναικεία κοινότητα του Handle with Care και η χορογράφος Άρια Μπουμπάκη παρουσιάζουν την χορευτική έκθεση, «In Search of Tender Weapons» στο Snehta Residency.

Πότε: Τρίτη, Τετάρτη 18.00-21.00 και Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή 18.00-20.00 (έως 27 Φεβρουαρίου 2022)
Πού: Snehta Residency, Ιωάννου Δροσοπούλου 47, Αθήνα. Τηλ: 21 3040 2918. Ε: [email protected] | www.snehtaresidency.org
Είσοδος ελεύθερη

Περισσότερα από Πρόσωπα