Παραβάσεις: Ο Πατέρας, του Αύγουστου Στρίντμπεργκ σε σκηνοθεσία της Μαρίας Μαγκανάρη στο ΚΠΙΣΝ
Οι Παραβάσεις, το Θεατρικό Αναλόγιο του ΚΠΙΣΝ, επέστρεψαν τον Φεβρουάριο στον Φάρο του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) για πέμπτη συνεχόμενη χρονιά.
Με αφορμή την έκθεση του εμβληματικού έργου της Louise Bourgeois, Maman, το οποίο φέρνουν στην Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ ο Οργανισμός Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ και το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, τρεις σκηνοθέτιδες της νέας γενιάς (Γεωργία Μαυραγάνη, Μαρία Μαγκανάρη, Έλενα Μαυρίδου) καταπιάνονται με τρία θεατρικά κείμενα-σταθμούς (Ευγένιου Ο’ Νηλ, Το πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα, Αύγουστου Στρίντμπεργκ, Ο Πατέρας, Ευριπίδη, Άλκηστις) που θέτουν στο επίκεντρο τη μητρότητα και τη συναισθηματική ανάπτυξη του ανθρώπου, όπως αυτή άρρηκτα συνδέεται με την πρωταρχική εμπειρία. Οι Παραβάσεις πραγματοποιούνται και φέτος χάρη στη δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ).
Την Κυριακή 20 Μαρτίου στις 17.00 στον Φάρο του ΚΠΙΣΝ η Μαρία Μαγκανάρη επιχειρεί μια σκηνική ανάγνωση του Πατέρα του Αύγουστου Στρίντμπεργκ. Στον Πατέρα, ο Σουηδός δραματουργός χτίζει ένα από τα αριστουργήματά του γύρω από τη «μάχη των φύλων». η αναμέτρηση ανάμεσα στον Ίλαρχο Άντολφ, στρατιωτικό και επιστήμονα, και τη σύζυγό του Λάουρα σχετικά με την ανατροφή της κόρης τους Βέρθα, παίρνει εξοντωτική τροπή όταν η Λάουρα υπαινίσσεται στον άντρα της ότι ενδέχεται να μην είναι αυτός ο φυσικός πατέρας της.
Για το ενδιαφέρον της απεικόνισης της πάλης ανάμεσα στα δύο φύλα, που καταλαμβάνει κεντρικό ρόλο στην δραματουργία του Στρίντμπεργκ συνολικά, ο Άγγελος Τερζάκης σημειώνει: «Η γυναίκα θα ασκήσει πάνω στη ζωή του Στρίντμπεργκ μια αλλόκοτη και αντιφατική έλξη. Έβλεπε στην πάλη άντρα – γυναίκας μια στοιχειακή αναμέτρηση, η οποία παίρνει διαστάσεις φυσικού νόμου».
Η Μαρία Μαγκανάρη είναι ηθοποιός και σκηνοθέτις. Γεννήθηκε στην Αθήνα. Αποφοίτησε από τη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και τη Δραματική Σχολή Βεάκη. Ιδρυτικό μέλος της ομάδας «Κανιγκούντα», συμμετείχε ως ηθοποιός σε όλες τις παραστάσεις του θιάσου (2005-2013). Το 2012 επιχείρησε την πρώτη της σκηνοθεσία («Μεσοπόλεμος»), ενώ το 2014 ίδρυσε την ομάδα «Προτσές». Έχει σκηνοθετήσει έργα των: Τσέχωφ, Ίψεν, Μπέργκμαν, Γκόρκι, Ουίλλιαμς, Λόρκα, Βασιλειάδου, ενώ παραστάσεις της έχουν βασιστεί σε λογοτεχνικά έργα των Χ. Τζέημς, Αλφρ. Ντέμπλιν, Τόμας Μαν, Μ. Φακίνου. Ως σκηνοθέτις έχει συνεργαστεί με το Φεστιβάλ Αθηνών, την Οικία Κατακουζηνού, τη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, το Ίδρυμα Μ. Κακογιάννης, το Θέατρο Τέχνης, το Θέατρο του Νέου Κόσμου, το Θέατρο της Οδού Κυκλάδων, το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Ιωαννίνων, το Κ.Ε.Τ, το Bios, την Εθνική Λυρική Σκηνή, το Θέατρο Πορεία, το Εθνικό Θέατρο. Έχει σκηνοθετήσει μια μικρού μήκους ταινία που ταξίδεψε σε πολλά Διεθνή Φεστιβάλ κι ένα ραδιοφωνικό έργο (Φεστιβάλ Αθηνών 2020). Έχει διδάξει Υποκριτική στη Δραματική Σχολή Βεάκη.
Στο πλαίσιο των πρωτοβουλιών του ΚΠΙΣΝ για την ενίσχυση της προσβασιμότητας, η παράσταση πραγματοποιείται με διερμηνεία στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα.