Το Σώσε: Η αριστουργηματική κωμωδία του Μάικλ Φρέιν με έναν all star θίασο στο θέατρο Παλλάς
Σαράντα χρόνια μετά από το πρώτο του ανέβασμα στο Λονδίνο, το Σώσε (Noises off), του Μάικλ Φρέιν κάνει πρεμιέρα το Σάββατο 19 Μαρτίου στο Θέατρο Παλλάς με την σκηνοθετική σφραγίδα του Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη, παρέα με έναν all star θίασο.
Τι συμβαίνει όταν πέφτει η αυλαία; Τι γίνεται στα παρασκήνια; Πώς αλληλεπιδρούν οι ηθοποιοί εκτός σκηνής; Πώς πραγματοποιείται μια πρόβα; Πόσο δύσκολο μπορεί να είναι να ανεβάσει κανείς μια θεατρική παράσταση; Αυτά και πολλά ακόμη ερωτήματα ίσως γεννιούνται στο μυαλό ενός θεατή κάθε φορά που χειροκροτεί έναν θίασο με δάκρυα γέλιου ή συγκίνησης στα μάτια.
Μετά το έργο του μεγάλου Ιταλού δραματουργού Λουίτζι Πιραντέλλο, «Έξι πρόσωπα ζητούν συγγραφέα», έρχεται ο Μάικλ Φρέιν το 1982 να δώσει και εκείνος τις δικές του απαντήσεις, μέσα από μια ξεκαρδιστική κωμωδία με τίτλο «Noises off». Σαράντα χρόνια αργότερα, το έργο με τον ελληνικό τίτλο «Το Σώσε», βρίσκεται στα χέρια του Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη, ο οποίος μάς αποκαλύπτει με ξεκαρδιστικό τρόπο τι συμβαίνει αληθινά όταν σβήνουν τα φώτα της θεατρικής σκηνής…
Το έργο: Tι πραγματικά συμβαίνει στον κόσμο του θεάτρου;Η κεντρική ιδέα του έργου συνελήφθη από τον Μάικλ Φρέιν το 1970, όταν παρακολουθούσε από τις κουίντες τις πρόβες για μια θεατρική φάρσα που θα ανέβαινε την ίδια χρονιά στο Λονδίνο. Μάλιστα, καθώς παρατηρούσε με ενδιαφέρον τα όσα συνέβαιναν στις δοκιμές, σκέφτηκε: «Μια μέρα πρέπει να γράψω μια θεατρική κωμωδία για όλα όσα γίνονται πίσω από τη σκηνή». Έτσι, δώδεκα χρόνια μετά, παρουσιάζεται για πρώτη φορά το Noises off, το οποίο διακρίθηκε και απέσπασε αρκετά βραβεία, καθιστώντας το ως μία από τις πιο εμβληματικές κωμωδίες που γράφτηκαν στο δεύτερο μισό του 20ού αιώνα.
Η υπόθεση της θέατρο εν θεάτρω κωμωδίας αυτής, αφορά την προετοιμασία ενός θιάσου ο οποίος κάνει πρόβες για μια φάρσα της οποίας το κωμικό στοιχείο δεν κρύβεται στις ατάκες, αλλά στους λάθος συγχρονισμούς, στις πόρτες που ανοίγουν και κλείνουν και στην κακή συνεννόηση. Παράλληλα, μέσα από τις πρόβες και την καθημερινή τριβή των ηθοποιών προκύπτουν σχέσεις, διαπληκτισμοί, εντάσεις και παρεξηγήσεις, οι οποίες μαρτυρούν και αποκαλύπτουν τι πραγματικά συμβαίνει στον κόσμο του θεάτρου.
Πρόκειται, λοιπόν, για μια κωμωδία που θυμίζει το κινηματογραφικό slapstick, όπου οι θεατές παρακολουθούν ένα ντόμινο από λάθη, καταστάσεις να ανατρέπονται, ανθρώπους να πασχίζουν να συμφιλιωθούν με τις ανασφάλειες τους και ένα συνολικό χάος μέσα από το οποίο θα ανθίσει ένα όμορφο αποτέλεσμα…ή και όχι.
Εμείς βρεθήκαμε στη συνέντευξη τύπου για την παρουσίαση της παράστασης, την Τετάρτη 16 Μαρτίου και με ενδιαφέρον ακούσαμε για όλα όσα θα δούμε επί σκηνής…
Τα εκπληκτικά και ιδιαίτερα σκηνικά της θεατρικής παράστασης επιμελήθηκε ο Πάρις Μέξης ο οποίος μάς δήλωσε πως «Στην παράσταση, το σκηνικό “παίζει” διπλό ρόλο (όπως και οι ηθοποιοί) όμως παρότι ο ρόλος του είναι βασικός (και πολύ απαιτητικός) τελικά ο τρόπος του για να “πείσει” είναι να εξαφανιστεί, αφήνοντας, στην καλύτερη περίπτωση, ένα λεπτό αισθητικό αποτύπωμα».
«Το “Σώσε” είναι πόρτες, νότες και ψυχές, η αδυναμία να δημιουργήσεις το τέλειο κατασκεύασμα και ο φόβος του αγνώστου! Η ανάγκη να γελάσουμε με τη γύμνια μας και να ανέβουμε λίγο πιο πάνω από την δυστυχία αυτού του υπέροχου κόσμου!», σχολιάζει ο Μίνως Μάτσας, ο οποίος είναι υπεύθυνος για την εξαιρετική μουσική που θα ακουστεί από την αρχή έως το τέλος της παράστασης, δηλώνοντας πως έβαλε «τα δυνατά του για να καταφέρει να αποδώσει ένα κομψό αποτέλεσμα».
Τέλος, τα ρετρό και – εξίσου με τα σκηνικά – πολύχρωμα κοστούμια επιμελήθηκε η Βασιλική Συρμά και τον ξεχωριστό φωτισμό ο Δημήτρης Κουτάς.
Ένα έργο ύμνος στο λάθος«Ο βασικός σκοπός για τον οποίο μπήκαμε όλοι στην περιπέτεια του Σώσε είναι εντός εισαγωγικών προσωπικά και ψυχικά ιδιοτελής. Μπήκαμε για να χαρούμε – εγώ προσωπικά μπήκα για να χαρώ με τους φίλους μου. Και για να δώσουμε χαρά και κυρίως για να πάρουμε χαρά», ήταν η πρώτη δήλωση του Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη για το έργο, αφού προηγουμένως αναφέρθηκε στα άκρως δυσάρεστα γεγονότα που συμβαίνουν τις τελευταίες μέρες παγκοσμίως.
Όπως ομολόγησε σχεδόν όλος ο θίασος, η προετοιμασία για την πρεμιέρα της παράστασης στάθηκε εξαιρετικά απαιτητική, ωστόσο, φαίνεται πως το έργο αγαπήθηκε και εξετάστηκε σε βάθος, τόσο από τους ηθοποιούς όσο και από τους υπόλοιπους συντελεστές, καθώς ο κάθε ένας από αυτούς κατάφερε να εντοπίσει το δικό του νόημα μέσα στο κείμενο και να το λατρέψει γι’ αυτό.
Για το έργο αναφέρει χαρακτηριστικά ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος: «Η αφέλεια, η ματαιοδοξία, η αγωνία μας να πετύχουμε ασήμαντους στόχους μετατρέποντάς τους σε ζητήματα ζωής και θανάτου, η ευφυία μας που συντρίβεται από τα πάθη μας, όλα συγχωρούνται μέσα στο κωμικό σύμπαν του Μάικλ Φρέιν», ενώ η Σμαράγδα Καρύδη επισημαίνει την αδιάκοπη δουλειά που χρειάζεται για να πάνε όλα…λάθος και τη μαεστρία του να επιμένεις στην λεπτομέρεια.
Τον θίασο του “Σώσε” έρχονται να συμπληρώσουν οι: Γιώργος Χρυσοστόμου, Στεφανιά Γουλιώτη, Λένα Παπαληγούρα, Γιώργος Ψυχογιός, Δάφνη Δαυίδ και Γιώργος Ζυγούρης. Μια συγκλονιστικά ταλαντούχα ομάδα ηθοποιών έρχεται να υπενθυμίσει στους θεατές ότι το γέλιο και το χιούμορ είναι τα βασικά συστατικά που ενώνουν τους ανθρώπους και απελευθερώνουν το πνεύμα τους.
Μια παράσταση που προσεγγίζει με άκρως κωμικό τρόπο, τον ψυχισμό του ηθοποιού και την υπέρμετρη προσπάθεια που καταβάλλει συνεχώς για να ξεπεράσει τον φόβο της αποτυχίας και του λάθους. Με συνοδοιπόρο το πάθος και την αγάπη για την τέχνη του, πασχίζει να καταπολεμήσει τις ανασφάλειες και την ευαλωτότητα που πιθανώς του γεννούν αμφιβολία για τις ικανότητες και το ταλέντο του. Τα υπόλοιπα επί σκηνής!