Oscars Guide: Ο “outsider” και τα φαβορί για τα Όσκαρ καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας και σεναρίου
Στο δεύτερο μέρος του φετινού μας οδηγού για τα Όσκαρ, ρίχνουμε μια ματιά στους υποψήφιους για τα 3 μεγάλα βραβεία της βραδιάς, το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας και Σεναρίου. Ποιο είναι το outsider που θα βρεθεί αντιμέτωπο με κινηματογραφικούς “τιτάνες”;
Η αλήθεια είναι ότι τα τελευταία χρόνια, τα Όσκαρ κάνουν πολύ σημαντικά άλματα προς τη σωστή κατεύθυνση, ακούγοντας την πλειοψηφία του κοινού που ζητούσε περισσότερο diversity και εκπροσώπηση στις υποψηφιότητες -και γιατί όχι και στους νικητές.
Η αρχή έγινε το 2020 με τα “Παράσιτα”, την πρώτη ξενόγλωσση ταινία που κέρδισε το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας. Παράλληλα ήταν και η πρώτη κορεάτικη ταινία που ήταν ποτέ υποψήφια για το μεγάλο βραβείο της βραδιάς και η πρώτη ταινία από την Ασία που κέρδισε Όσκαρ Σεναρίου -στην ιστορία του θεσμού μόνο αμερικανικές και ευρωπαϊκές ταινίες έχουν κερδίσει αυτό το βραβείο. Πολλές πρωτιές λοιπόν για έναν θεσμό με τόσο μακρά ιστορία.
Πολλοί λοιπόν ήταν εκείνοι που πίστεψαν ότι όλο αυτό ήταν μία “φούσκα” για να καθησυχαστεί το κοινό. Πέρσι όμως ήρθε η σαρωτική νίκη της Κλόε Ζάο, που έγινε η πρώτη μη-λευκή γυναίκα που κέρδισε Όσκαρ Σκηνοθεσίας -και μόλις η δεύτερη γυναίκα που κερδίζει γενικά, μετά την Kathryn Bigelow το 2010.
Φέτος, τα Όσκαρ παρέμειναν πιστά στην προσπάθεια τους για περισσότερη συμπερίληψη στον θεσμό, με την “Εξουσία του Σκύλου” της Τζέιν Κάμπιον να σαρώνει (δικαίως) στις υποψηφιότητες και το “Drive My Car” του Ριουσούκε Χαμαγκούτσι να γίνεται η πρώτη ιαπωνική ταινία -μαζί με το “Ran” του Κουροσάβα- με 4 υποψηφιότητες, ενώ αν καταφέρει να νικήσει τους αντιπάλους του, θα γίνει η πρώτη ιαπωνική ταινία στην ιστορία των Όσκαρ που κερδίζει το βραβείο Καλύτερης Ταινίας.
Με το “Drive My Car” η Ακαδημία προσπαθεί να αποδείξει ότι τα Όσκαρ δεν είναι τόσο “τοπικιστικά” όσο νομίζουμε (αν και οι αμερικανικές και ευρωπαϊκές ταινίες συνεχίζουν την πρωτοκαθεδρία τους). Ίσως γι’ αυτό το λόγο φέτος να άλλαξε ο κανονισμός και στην κατηγορία Καλύτερης Ταινίας, όπου οι υποψήφιες ταινίες πρέπει να είναι 10.
Έτσι, στις φετινές υποψηφιότητες για το κορυφαίο βραβείο της βραδιάς είδαμε μία ταινία, που όχι μόνο είναι η πρώτη ιαπωνική υποψήφια, αλλά και η λιγότερο “εμπορική”. Μία ταινία 3 ωρών για την τέχνη, το πένθος και την ανάγκη για ανθρώπινη επαφή, από μία indie εταιρία παραγωγής δεν θα βρισκόταν εύκολα στις τοπ κατηγορίες τις προηγούμενες χρονιές. Ακόμη και ο ίδιος ο Χαμαγκούτσι σοκαρίστηκε όταν το έμαθε.
Ο Χαμαγκούτσι και ο Τακαμάσα Οέ διασκεύασαν την ομώνυμη σύντομη ιστορία του διάσημου Ιάπωνα συγγραφέα Χαρούκι Μουρακάμι.
Στην εκδοχή τους λοιπόν ακολουθούμε τον ηθοποιό και θεατρικό σκηνοθέτη Γιουσούκε Καφούκου (Χιντετόσι Νισιτζίμα), που προσπαθεί να αντιμετωπίσει τον ξαφνικό θάνατο της συζύγου του, Ότο (Ρέικα Κιρισίμα). Ο Καφούκου αποδέχεται μία πρόταση να σκηνοθετήσει μία πολύγλωσση θεατρική παραγωγή του “Θείου Βάνια” του Τσέχωφ στη Χιροσίμα. Εκεί γνωρίζει την Μισάκι Ουατάρι (Τόκο Μιούρα), μία γυναίκα που θα γίνει η σοφέρ του. Όσο ο Καφούκου αντιμετωπίζει την αλήθεια για το παρελθόν του, η ταινία εξερευνά την αγάπη, την απωλεια, τη συγχώρεση και τον τρόπο που οι άνθρωποι επικοινωνούμε με τους άλλους, αλλά και με τον εαυτό μας.
Μέχρι τώρα, η ταινία έχει κερδίσει βραβείο Σεναρίου στις Κάννες, BAFTA Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας, ενώ ανακηρύχθηκε η καλύτερη ταινία της χρονιάς από την Ένωση Κριτικών Νέας Υόρκης.
Με ποια φαβορί θα βρεθεί αντιμέτωπος ο Ριουσούκε Χαμαγκούτσι;Το Drive My Car είναι υποψήφιο για Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας, Διασκευασμένου σεναρίου και Ξενόγλωσσης Ταινίας -με την τελευταία κατηγορία να είναι η μοναδική στην οποία είναι το φαβορί.
Στο Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας οι “αντίπαλοι” είναι πολλοί και όλοι τους ισχυροί. Το αφοπλιστικό “Belfast” του Κένεθ Μπράνα και “Η Εξουσία του Σκύλου” της Τζέιν Κάμπιον είναι τα φαβορί σε αυτή την κατηγορία, ενώ πολύ “δυνατός” αντίπαλος μπορεί να αποδειχτεί και το “CODA” της Σιάν Χέντερ, που επίσης αποτέλεσε μεγάλο βήμα για πιο συμπεριληπτικά Όσκαρ, λόγω των κωφών ηθοποιών που είδαμε στο cast. Στην ίδια κατηγορία βλέπουμε την επική υπερπαραγωγή “Dune” του Ντενί Βιλνέβ, το “King Richard” με τον Γουίλ Σμιθ ως πατέρα των Σερίνα και Βίνους Ουίλιαμς, το “West Side Story” του ήδη πολλάκις οσκαρικού Στίβεν Σπίλμπεργκ και φυσικά το “Πίτσα Γλυκόριζα” του Πολ Τόμας Άντερσον, που αν και γνώριμος των Όσκαρ, μάλλον παραμένει ο πιο “αδύναμος” αντίπαλος στην 10αδα.
Για το Όσκαρ Σκηνοθεσίας, ο Ριουσούκε Χαμαγκούτσι θα αναμετρηθεί με την Τζέιν Κάμπιον που με το Βραβείο του Σωματείου Σκηνοθετών Αμερικής στα χέρια της είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα κερδίσει και το Όσκαρ -μόλις 8 νικητές αποτέλεσαν εξαίρεση του κανόνα, τον Κένεθ Μπράνα που εκτός από σπουδαίος ηθοποιός αποδείχτηκε και υπέροχος σκηνοθέτης, τον Στίβεν Σπίλμπεργκ που ήδη έχει 19 υποψηφιότητες και 3 νίκες στο βιογραφικό του και τον Πολ Τόμας Άντερσον, που είναι επίσης “αγαπημένος” των Oscars με 8 υποψηφιότητες στην καριέρα του, δεν έχει ποτέ κερδίσει όμως.
Όσο για το Όσκαρ Διασκευασμένου Σεναρίου; Όπως είδαμε μόλις πριν από δύο χρόνια, κατάφερε να κερδίσει δημιουργός μη αμερικανικής ή ευρωπαϊκής ταινίας. Ίσως λοιπόν ο Χαμαγκούτσι και ο Τακαμάσα Όε να γίνουν οι επόμενοι Ασιάτες που κερδίζουν αυτό το βραβείο, αν και η Τζέιν Κάμπιον θεωρείται επίσης μεγάλο φαβορί. Η Μάγκι Τζίλενχαλ για την εκπληκτική της δουλειά στο “The Lost Daughter” του Netflix είναι επίσης δυνατή αντίπαλος, ενώ υποψήφιοι είναι επίσης η Σίαν Χέντερ του “CODA” και οι Τζον Σπάιτς, Ντενί Βιλνέβ και Έρικ Ροθ με το “Dune”.
Το “Drive My Car” μοιάζει λοιπόν να είναι σίγουρο φαβορί μόνο για το βραβείο Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας. Η πρόσφατη ιστορία όμως μας έχει δείξει ότι όλα μπορούν να ανατραπούν στα Όσκαρ, που δεν φοβάται πια να παίρνει ρίσκα.
Μένει λοιπόν να δούμε τι θα γίνει στην 94η Τελετή των Βραβείων Όσκαρ, που θα μεταδοθούν αποκλειστικά από την COSMOTE TV. Τη βραδιά της τελετής τα κανάλια που θα κινούνται στον ρυθμό των Όσκαρ είναι το COSMOTE CINEMA OSCARS HD και το COSMOTE CINEMA 1HD. Από τις 23.00 θα ξεκινήσει η μετάδοση στο COSMOTE CINEMA 1HD με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον Λουκά Κατσίκα με τη Live εκπομπή OSCARS’ NIGHT όπου θα υποδέχονται και θα σχολιάζουν με εκλεκτούς καλεσμένους τις υποψηφιότητες και τα παραλειπόμενα της μεγάλης βραδιάς. Παράλληλα από τις 23:30 η μετάδοση από Red Carpet και σχολιασμό από τη Χριστίνα Μπίθα στο COSMOTE CINEMA OSCARS HD. Η λαμπερή τελετή ξεκινάει στις 03.00 με σχολιασμό Θ. Κουτσογιαννόπουλου και Λουκά Κατσίκα στο κανάλι COSMOTE CINEMA 1HD και με πρωτότυπο ήχο χωρίς σχολιασμό στο COSMOTE CINEMA OSCARS HD.