Χθες το βράδυ πραγματοποιήθηκε η 94η τελετή απονομής των βραβείων Όσκαρ και μόνο επεισοδιακή θα μπορούσε κανείς να την χαρακτηρίσει. Για πρώτη φορά στην ιστορία τους, τα Όσκαρ ήταν πραγματικά συμπεριληπτικά, αναγνωρίζοντας τη συνεισφορά των γυναικών, των μαύρων, queer, ακόμη και κωφών καλλιτεχνών στον κινηματογράφο, σε μία σειρά από ιστορικές νίκες, που δεν περιμέναμε να δούμε.
Κι όμως, ο λόγος που δεν θα ξεχάσουμε ποτέ τα φετινά Όσκαρ δεν είναι οι σπουδαίες αυτές νίκες, αλλά ένα χαστούκι που ο Γουίλ Σμιθ αποφάσισε να δώσει στον Κρις Ροκ.
Από την μία έχουμε τον Κρις Ροκ, ο οποίος για ακόμη μια φορά αποφάσισε να στοχοποιήσει την Τζέιντα Πίνκετ Σμιθ, κάνοντας ένα κακόγουστο “αστείο” (μπορούμε να αποκαλέσουμε αστείο κάτι, μόνο και μόνο επειδή το ξεστομίζει ένας κωμικός;) για το ξυρισμένο κεφάλι της. Η Πίνκετ Σμιθ έχει μιλήσει εδώ και χρόνια ανοιχτά για το πρόβλημα αλωπεκίασης που αντιμετωπίζει, το οποίο μεταξύ άλλων τής έχει στοιχίσει τα μαλλιά της.
Το γεγονός ότι η ηθοποιός αντιμετωπίζει ένα αυτοάνοσο νόσημα δεν σταμάτησε τον “κωμικό” από το να γελάσει εις βάρος της, ενώ όταν κατάλαβε ότι το κοινό δεν πήρε τόσο θερμά το αστείο του, αρκέστηκε να σχολιάσει γελώντας “ελάτε, ήταν καλό”.
Από την άλλη έχουμε τον Γουίλ Σμιθ. Όσο κακόγουστο, προσβλητικό και σκληρό κι αν ήταν το σχόλιο του Ροκ, η βία σίγουρα δεν είναι η απάντηση. Και ο τρόπος που προσπάθησε να δικαιολογήσει την πράξη του μάλλον έκανε χειρότερα τα πράγματα. Μεταξύ άλλων, όταν ανέβηκε ξανά στη σκηνή για να λάβει το Όσκαρ Α’ Ανδρικού Ρόλου -το πρώτο Όσκαρ της καριέρας του- ανέφερε μεταξύ άλλων ότι η “αγάπη σε βάζει να κάνεις τρελά πράγματα”, με το “τρελά πράγματα” να είναι η βιαιοπραγία μπροστά σε εκατομμύρια τηλεθεατές -ανάμεσα στους οποίους σίγουρα ήταν και μερικά χιλιάδες αγόρια που τον θαυμάζουν.
Here’s Will Smith’s tearful acceptance speech at the #Oscars. https://t.co/ulvT7fsB57 pic.twitter.com/Uq2krBbBld
— Variety (@Variety) March 28, 2022
Σαν να μην έφτανε αυτό, η οικογένεια Γουίλιαμς βρέθηκε να πρωταγωνιστεί σε ακόμη μια “άκαιρη” ομιλία. Λίγες μέρες μετά την πραγματικά ανεξήγητη απόφαση της Τζέιν Κάμπιον να υποτιμήσει τις αδερφές Σερίνα και Βίνους Γουίλιαμς στην ομιλία της στα Critics’ Choice Awards, ο Γουίλ Σμιθ προσπάθησε να δικαιολογήσει την συμπεριφορά του, λέγοντας ότι ο πατέρας των διάσημων τενιστριών, Ρίτσαρντ Γουίλιαμς, τον οποίο υποδύθηκε στη “Μέθοδο των Γουίλιαμς”, “προστάτευε πάντα την οικογένειά του”.
Είναι λοιπόν ξεκάθαρος ο λόγος που όλοι μιλούν για τον καυγά των δύο star του Χόλιγουντ. Όχι, ο λόγος αυτός δεν είναι για να καταδικάσουμε την τοξική αρρενωπότητα απ’ όποιον κι αν προέρχεται -ακόμη κι αν μιλάμε για τον αγαπημένο μας ηθοποιό. Ούτε για να γίνει ξεκάθαρο ότι η βία δεν θα έπρεπε να είναι λογικό επόμενο του ανδρισμού, όσο κι αν κάποιοι προσπαθούν να τη δικαιολογήσουν ως “συνέπεια της αγάπης” και τρόπο να προστατεύεις την οικογένειά σου.
Ίντριγκα, κουτσομπολιό, κιτρινισμός. Αυτοί είναι οι λόγοι που όλοι ασχολούνται με το χαστούκι του Γουίλ Σμιθ στον Κρις Ροκ. “Πώς ξεκίνησε αυτή η κόντρα;”, “Πράγματι γέλασε με το αστείο ο Γουίλ Σμιθ;” και “Ήταν προμελετημένο;”. Αυτά είναι τα ερωτήματα που βλέπουμε παντού στα ΜΜΕ και social media τις τελευταίες ώρες. Όχι “πώς αισθάνθηκε η Τζέιντα Πίνκετ Σμιθ;”, ούτε και “Ποια είναι η Αριάνα ντεΜποζ που μίλησε τόσο ανοιχτά για τα βιώματά της ως queer μαύρη Λατίνα γυναίκα;”.
Δεν είναι κρίμα μία τόσο κακή στιγμή να επισκιάζει τελικά τις τόσο ιστορικές νίκες που μάς χάρισαν τα φετινά Όσκαρ;
Τελικά, θύμα δεν ήταν μόνο η Τζέιντα Πίνκετ Σμιθ, αλλά και οι Σερίνα και Βίνους Γουίλιαμς, ο πρώτος κωφός ηθοποιός που κερδίζει Όσκαρ ερμηνείας Τρόι Κοτσούρ, η σεναριογράφος και σκηνοθέτις του CODA Σιάν Χέιντερ, ηπρώτη Αφρολατίνα και ανοιχτά queer ηθοποιός με Όσκαρ Αριάνα ντεΜποζ, η τρίτη γυναίκα με Όσκαρ Σκηνοθεσίας στην ιστορία του θεσμού Τζέιν Κάμπιον, η καταπληκτική Τζέσικα Τσαστέιν που ενσάρκωσε με τόση ευαισθησία την πάντοτε ένθερμη υποστηρίκτρια της LGBTQ+ κοινότητας Τάμι Φέι, ακόμη και ο Γουίλ Σμιθ, που ως μαύρος ηθοποιός ξέρει πολύ καλά ότι η Ακαδημία άργησε τρομακτικά πολύ να αναγνωρίσει το ταλέντο του και την συνεισφορά του στον κινηματογράφο.
Όταν σε μία βραδιά με τόσες ιστορικές στιγμές για την αναγνώριση κοινωνικών ομάδων που ιστορικά υποεκπροσωπούνται, όλοι μιλούν για τον καβγά του Γουίλ Σμιθ και του Κρις Ροκ, κανείς δεν βγαίνει κερδισμένος.