Με την έκθεση «Waste/d Pavilion επεισόδιο 1ο», η Προσωρινή Ακαδημία Τεχνών (Ελπίδα Καραμπά, Βαγγέλης Βλάχος, Δέσποινα Ζευκιλή, Γιώτα Ιωαννίδου) εγκαινιάζει τη συνεργασία της με το State of Concept Athens, του οποίου θα αναλάβει την καλλιτεχνική διεύθυνση για ένα χρόνο, παρουσιάζοντας το Waste/d Pavilion. Ένα project με εκθέσεις, δημόσιες εκδηλώσεις, περφόρμανς, εκπαιδευτικές δράσεις, προβολές, διαλέξεις, εργαστήρια, συζητήσεις και αναγνώσεις με θέμα το απόβλητο, το πλεονάζον, το αποκείμενο.
To Waste/d Pavilion εντάσσεται στο νέο ερευνητικό κεφάλαιο του State of Concept Athens «Coalition of the Care-full», μέρος του προγράμματος European Pavilion που διοργανώνει το European Cultural Foundation, το Camargo Foundation, το Fondazione CRT, και το Cultura Nova Foundation, σε συνεργασία με έξι Ευρωπαϊκούς πολιτιστικούς οργανισμούς: Studio Rizoma Palermo, Arna Vombsjösänkan, Iniva London, L’Internationale, Brunnenpassage Vienna και State of Concept Athens.
Το Pavilion αναπτύσσεται σε μια σειρά «επεισοδίων», εστιάζοντας σε διαφορετικές περιοχές: από την εργασία και την καταστολή, ως την οικολογία, το σώμα και τη γλώσσα. Καλλιτέχνες, ερευνητές και επιστήμονες από την Ελλάδα και το εξωτερικό, έχουν προσκληθεί να παρουσιάσουν μέσω του έργου τους μια διαφορετική εννοιολόγηση της έννοιας του Waste/d, προτείνοντας νέους τρόπους θέασης, διακίνησης, νοήματος (εικαστικών) μεθοδολογιών και δικτύωσης ενός αντι-Waste/d μετώπου.
Τα λόγια με τα οποία περιγράφει την ουσία της δουλειάς του ο Αμερικανός καλλιτέχνης Fred Lonidier, βασικό μέλος του San Diego group, οι οποίοι κατά τη δεκαετία του ‘70 υιοθέτησαν τις μεθόδους της εννοιολογικής τέχνης με στόχο την κοινωνική καταγραφή, θα μπορούσαν να λειτουργήσουν και ως ένα leitmotif του πρώτου επεισοδίου του Waste/d Pavilion. Παρότι το Waste/d δεν εστιάζει σε μια αυστηρά οριοθετημένη θεματική, το επεισόδιο 1ο διατρέχει διαφορετικά απόβλητα σώματα και τόπους και τις διεκδικήσεις τους. Από την ίδια την εργασία στον πολιτισμό, όπως για παράδειγμα με τη βίαιη καταστολή της κατάληψης του Εθνικού Θεάτρου των Τιράνων, όπου η τέχνη έγινε βιτρίνα των αμφιλεγόμενων κτηματομεσιτικών σχεδίων της κυβέρνησης του πρώην καλλιτέχνη και νυν πρωθυπουργού Edi Rama.
Ποιά είναι τα νέα απόβλητα της συνεχιζόμενης κρίσης, όπου ο τρέχων πόλεμος φέρνει στο προσκήνιο το πόσο αναλώσιμη είναι η ανθρώπινη ζωή, θυμίζοντας ακόμα μια φορά πόσο επιτακτικό είναι το ενεργειακό πρόβλημα; Μπορούμε να διεκδικήσουμε ένα νέο κοινωνικό συμβόλαιο και ποιός μπορεί να είναι ο ρόλος της τέχνης και του πολιτισμου προς αυτή την κατεύθυνση;
To κείμενο «Η Ευρώπη μετά τον ευρωκεντρισμό;» των Chiara Bottici και Benoît Challand που περιλαμβάνεται στην έκδοση που συνοδεύει το επεισόδιο 1ο, μας καλεί να ξανασκεφτούμε το Ευρωπαϊκό πρόταγμα σε ένα παγκόσμιο πλαίσιο που χαρακτηρίζεται από τη μαζική μετανάστευση, τις προκλήσεις της εγκαθίδρυσης νέων μορφών ιθαγένειας και τις νέες μορφές καταπίεσης που δημιουργούνται από τον πόλεμο και την κλιματική αλλαγή.
Συμμετέχουν οι:Νίκος Αρβανίτης, Ege Berensel, Chiara Bottici, Πέγκυ Ζάλη και Ξένια Καλπακτσόγλου, Jumana Manna, Δήμητρα Κονδυλάτου, Fred Lonidier, Armando Lulaj, Τατιάνα Μαυρομάτη και Λώρα Μαραγκουδάκη, Τίνα Πανδή και Μαρίνα Μαρκέλλου.
Στα εγκαίνια η συνθέτης Γεωργία Καλοδίκη, θα παρουσιάσει μια 45’ ηλεκτρονική επεξεργασία ηχοτοπίων σε πραγματικό χρόνο. Ώρα έναρξης περφόρμανς: 21:00.
To European Pavilion δίνει την δυνατότητα σε πολιτιστικούς χώρους να πειραματιστούν και να προβληματιστούν σε σχέση με την Ευρώπη. Να αμφισβητήσουν, να συζητήσουν αλλά και να οροματιστούν τι είναι η Ευρώπη και τι θα μπορούσε να γίνει στο μέλλον. Να αφηγηθούν ιστορίες, να φανταστούν, να διερωτηθουν. Υπάρχει καταλληλότερος χώρος για ένα τέτοιο εγχείρημα από το European Pavilion;