MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
22
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
Dali Cybernetics: Μία εμπειρία εμβύθισης στο σύμπαν του σπουδαίου ζωγράφου στον «Ελληνικό Κόσμο»
Από 18/10/2024 έως 30/11/2024
Grand Tour: 17 έργα φιλελλήνων από την Κυβερνητική Συλλογή Τέχνης του Ηνωμένου Βασιλείου σε μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
Από 05/07/2023 έως 01/06/2025
Ένα εύθραυστο θαύμα: Φωτογραφική έκθεση του Χάρη Κακαρούχα στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα»
Από 07/11/2024 έως 24/11/2024
Αρχαία Ελλάδα: Ένα εντυπωσιακό θεματικό πάρκο έρχεται στο Ολυμπιακό Κέντρο Γουδί
Από 05/10/2024 έως 15/12/2024
Γιάννης Γαΐτης – Γαβριέλλα Σίμωσι: Επιλεγμένα έργα των δύων σπουδαίων καλλιτεχνών στην Γκαλερί Σκουφά
Από 14/11/2024 έως 14/12/2024
Γυναίκες των Κυκλάδων μέσα στον χρόνο: Μια έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών
Από 07/10/2024 έως 31/05/2025
Δίχως αυτολογοκρισία: Ο Πέτρος Καραβέβας ζωγραφίζει την ανθρώπινη φύση στην γκαλερί Contemporary Athens
Από 07/11/2024 έως 30/11/2024
Δημοκρατία: Η τέχνη συνομιλεί με την πολιτική ιστορία της Νότιας Ευρώπης σε μια έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 11/07/2024 έως 02/02/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Η Gagosian παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση της Sarah Crowner στην Αθήνα
Από 14/11/2024 έως 18/01/2025
Η Τέχνη σε Χρυσό στο Μουσείο Μπενάκη
Από 13/11/2024 έως 27/04/2025
Κυκλαδίτισσες - Άγνωστες ιστορίες γυναικών των Κυκλάδων: Μοναδικά έργα "ταξιδεύουν" στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 12/12/2024 έως 04/05/2025
Κωνσταντίνος Κακανιάς: Συναντώντας την κυρία Τεπενδρή μέσα από μια "Θεϊκή Διαταραχή Προσωπικότητας"
Από 23/10/2024 έως 21/12/2024
Μηχανισμοί [δια]προσωπικών συνδέσεων: Έκθεση της Βάλλυς Νομίδου στην αίθουσα Τέχνης Έκφραση – Γιάννα Γραμματοπούλου
Από 31/10/2024 έως 30/11/2024
Νομίζω πως σ’ έφτιαξα στο μυαλό μου: Έκθεση της Νίνας Παπακωνσταντίνου στη Citronne Gallery
Από 31/10/2024 έως 07/12/2024
Το Βλέμμα: 140 αδημοσίευτα έργα του Γιάννη Μετζικώφ στην Ελληνοαμερικανική Ένωση
Από 18/11/2024 έως 11/01/2025
Φρόνηση & Πάθος: Έκθεση του Δημήτρη Παπαδόπουλου στο Κέντρο Τεχνών Μετς
Από 21/11/2024 έως 14/12/2024
Φυσάει ο Χρόνος στα Όνειρα: Ζωγραφική έκθεση της Κάτιας Βαρβάκη στην γκαλερί Αστρολάβος-Δεξαμενή
Από 01/11/2024 έως 30/11/2024
Χθόνιο Φως. Πώς η κεραμική τέχνη συνομιλεί με το σήμερα, στο Λόφος art project
Από 01/11/2024 έως 31/12/2024

MOMus-Άλεξ Μυλωνά: «Το εργαστήριο του γλύπτη» μάς ανοίγει τις πόρτες του

Έργα, εργαλεία και αρχειακό υλικό από τον χώρο δημιουργίας και καλλιτεχνικής έκφρασης ελλήνων γλυπτών, ανδρών και γυναικών, ιχνηλατώντας σχέσεις μαθητείας, φιλίας και συμπόρευσης, φιλοξενεί η έκθεση που επιμελείται ομάδα ιστορικών τέχνης στο μουσείο της πλατείας Ασωμάτων, στο Θησείο.

Ο Γιώργος Ζογγολόπουλος στην κατοικία - εργαστήριό του στο Ψυχικό με το γλυπτό του Κενό και σφαίρα , δεκαετία του 1970. © Αρχείο Ιδρύματος Γεωργίου Ζογγολόπουλου
Ο Γιώργος Ζογγολόπουλος στην κατοικία - εργαστήριό του στο Ψυχικό με το γλυπτό του Κενό και σφαίρα , δεκαετία του 1970. © Αρχείο Ιδρύματος Γεωργίου Ζογγολόπουλου
author-image Σπύρος Κακουριώτης

Το Μουσείο Άλεξ Μυλωνά, το… θεσσαλονικιό μουσείο της Αθήνας, αποτελεί ένα χώρο επικεντρωμένο στη γλυπτική, αν και όχι αφιερωμένο αποκλειστικά σε αυτή. Κληροδότημα της σπουδαίας γλύπτριας, στεγάζει στον δεύτερο όροφό του μια επιλογή από τα έργα της, ενώ σε ένα δωμάτιο του ισογείου φιλοξενείται αντιπροσωπευτικό δείγμα των εργαλείων και των αντικειμένων του εργαστηρίου της.

Με αυτά τα δεδομένα, τι ποιο φυσικό από το να φιλοξενήσει μια έκθεση που ο άξονάς της περιστρέφεται γύρω από «Το εργαστήριο του γλύπτη», όπως είναι ο τίτλος της ομαδικής έκθεσης που φιλοξενείται από τις 7 Απριλίου στο δραστήριο μικρό μουσείο της πλατείας Ασωμάτων, στο Θησείο.

Μια ομαδική έκθεση που μοιάζει περισσότερο με πρόσκληση σε φιλική συναναστροφή, λες και η «οικοδέσποινα» κάλεσε φίλους και φίλες συναδέλφους της να φέρουν ο καθένας τα εργαλεία του για να δημιουργήσουν σε έναν κοινό χώρο.

Αναζητώντας εκλεκτικές συγγένειες

Το ενδιαφέρον της έκθεσης, στην οποία παρουσιάζονται έργα που φιλοτέχνησαν έντεκα γλύπτες και γλύπτριες, δεν στρέφεται τόσο προς το τεχνικό μέρος· στόχος της δεν είναι να αναπαραστήσει τα εργαστήρια των φιλοξενούμενων αλλά, μέσω της ιδέας του εργαστηρίου και της κοινής δέσμης πρακτικών, να ιχνηλατήσει εκλεκτικές συγγένειες και φιλίες, κοινές ή παράλληλες πορείες ή, καλύτερα, «διαδικασίες, τρόπους, διαδρομές», για να χρησιμοποιήσουμε τα λόγια του ιστορικού της τέχνης Γιάννη Μπόλη, επικεφαλής του τμήματος σύγχρονης γλυπτικής του Μουσείου και συντονιστή της έκθεσης.

Η εκθεσιακή αφήγηση επιδιώκει να οδηγήσει τον επισκέπτη «από το έργο στον γλύπτη· από το δημιούργημα στον δημιουργό», όπως τονίζει ο επίσης συντονιστής της διοργάνωσης Δημήτρης Παυλόπουλος. Η πορεία αυτή αποτελεί και μια διαδρομή στη νεοελληνική γλυπτική από τις αρχές του 20ού αιώνα μέχρι τη δεκαετία του 1970, από τους δασκάλους της προπολεμικής περιόδου μέχρι την αποφασιστική υιοθέτηση της μεταπολεμικής αφαίρεσης.

Γιάννης Παππάς, Κορίτσι στο ντιβάνι, Αλεξάνδρεια, 1948 , μ πρού ν τζος, 31,5 x 37 x 25 εκ. © Μουσείο Μπενάκη – Εργαστήριο Γιάννη Παππά

Πάγκοι και εργαλεία, κάποια από τα οποία αποκτούν τοτεμικό χαρακτήρα, όπως το αμόνι από το εργαστήριο του Κλέαρχου Λουκόπουλου, καθώς και άλλα, σπάνια σήμερα, εργαλεία, όπως ένας τεραστίων διαστάσεων διαβήτης, μαζί με έργα που συχνά έχουν αντικείμενό τους το ίδιο το εργαστήρι του γλύπτη, όπως οι τέσσερις πίνακες του Γιάννη Παππά, είναι τα αντικείμενα μέσα από τα οποία επιχειρείται «να καταλάβει ο θεατής τι έκαναν αυτοί οι άνθρωποι», όπως τόνισε ο εκ των επιμελητών Σπύρος Μοσχονάς.

Γυναίκες που «επινόησαν τον εαυτό τους»

Στην έκθεση ιδιαίτερη θέση κατέχουν οι γυναίκες γλύπτριες, καθώς η διαδρομή που είχαν να ακολουθήσουν δεν ήταν εύκολη, αφού έπρεπε να ξεπεράσουν όχι μονάχα την κυρίαρχη παραστατικότητα προκειμένου να κινηθούν προς την αφαίρεση αλλά και επιπλέον τα στερεότυπα για το φύλο τους, που θεωρούσαν ότι η γλυπτική είναι μια τέχνη έντονα χειρωνακτική, πολύ «βαριά» για τις γυναίκες, παρατηρεί η εκ των επιμελητριών Χάρις Κανελλοπούλου. Σε αντίθεση, όμως, με τα ανδροκρατικά στερεότυπα, οι γυναίκες αυτές «επινόησαν τον εαυτό τους μέσα από την καλλιτεχνική πρακτική», όπως είπε μιλώντας για την Άλεξ Μυλωνά η Συραγώ Τσιάρα, αναπληρώτρια διευθύντρια του MOMus-Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.

Η Αλεξ Μυλωνά το 1976 στο εργαστήριό της στην ο δό Τσάμη Καρατάσου στο Κουκάκι. © Φωτογραφία : Ελένη Μυλωνά

Η Αλεξ Μυλωνά το 1976 στο εργαστήριό της στην ο δό Τσάμη Καρατάσου στο Κουκάκι. © Φωτογραφία : Ελένη Μυλωνά

Όπως «το εργαστήριο υπήρξε πάντοτε χώρος προσωπικός αλλά και κοινωνικός», χώρος συνάντησης και ώσμωσης των καλλιτεχνών με επισκέπτες, αγοραστές, τεχνοκρίτες κ.ά., έτσι και η έκθεση αποτελεί ένα «σημείο συνάντησης γλυπτών αλλά και μελετητών», όπως υπογράμμισε η επίσης επιμελήτρια Ζέττα Αντωνοπούλου.

Οδηγός νεοελληνικής γλυπτικής

Πλάι στους ένδεκα γλύπτες που έργα και εργαλεία τους φιλοξενεί η έκθεση, στέκεται μια επιμελητική ομάδα από 15 ιστορικούς τέχνης, που εκτός της έκθεσης επιμελήθηκαν έναν πολυσέλιδο συνοδευτικό κατάλογο, στον οποίο γίνεται εκτενής αναφορά στο έργο και τη διαδρομή όχι μονάχα των συμμετεχόντων και συμμετεχουσών στην έκθεση αλλά και άλλων 13 γλυπτών και γλυπτριών της μεταπολεμικής περιόδου, συγκροτώντας, έτσι, έναν πολύτιμο οδηγό, πραγματικό επιστημονικό βοήθημα για τη μελέτη της ιστορίας της νεοελληνικής γλυπτικής.

Τα έργα που παρουσιάζονται στην έκθεση προέρχονται από τις συλλογές του MOMus-Μουσείου Άλεξ Μυλωνά, του MOMus-Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης), της Εθνικής Πινακοθήκης-Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτσου, του Μουσείου Μπενάκη-Εργαστηρίου Γιάννη Παππά και του Ιδρύματος Γεώργιου Ζογγολόπουλου, καθώς και από συλλογές των οικογενειών των καλλιτεχνών και από ιδιωτικές συλλογές.

Η Μπέλλα Ραφτοπούλου στο εργαστήριό της στην Αθήνα. © Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου, Αρχείο Μπέλλας Ραφτοπούλου

Γλύπτες και γλύπτριες που παρουσιάζονται στην έκθεση: Αχιλλέας Απέργης, Φρόσω Ευθυμιάδη-Μενεγάκη, Γιώργος Ζογγολόπουλος, Χρήστος Καπράλος, Λάζαρος Λαμέρας, Κλέαρχος Λουκόπουλος, Μέμος Μακρής, Άλεξ Μυλωνά, Γιάννης Παππάς, Μπέλλα Ραφτοπούλου, Σωσώ Χουτοπούλου-Κονταράτου.

Γλύπτες και γλύπτριες που παρουσιάζονται στην έκδοση: Θανάσης Απάρτης, Κώστας Δημητριάδης, Θωμάς Θωμόπουλος, Βάσος Καπάνταης, Κώστας Κλουβάτος, Κώστας Κουλεντιανός, Ναταλία Μελά, Ναυσικά Πάστρα, Γεράσιμος Σκλάβος, Γαβριέλλα Σίμωσι, Takis, Μιχάλης Τόμπρος, Φιλόλαος (Τλούπας).

Επιμελητική ομάδα: Ζέττα Αντωνοπούλου, Γιάννης Γαλανόπουλος, Τώνια Γιαννουδάκη, Δόμνα Γούναρη, Άρτεμις Ζερβού, Χάρις Κανελλοπούλου, Αρετή Λεοπούλου, Θούλη Μισιρλόγλου, Σπύρος Μοσχονάς, Γιάννης Μπόλης, Δημήτρης Παυλόπουλος, Κατερίνα Σύρογλου, Αλέξανδρος Τενεκετζής, Νικολέτα Τζάνη, Συραγώ Τσιάρα.

Ξεναγήσεις και παράλληλες εκδηλώσεις

Ξεναγήσεις στην έκθεση «Το εργαστήριο του γλύπτη» πραγματοποιούνται κάθε Σάββατο και Κυριακή, στις 13.00. Η συμμετοχή γίνεται με το εισιτήριο εισόδου, προϋποθέτει όμως δήλωση συμμετοχής στο τηλέφωνο 210-32.15.717 ή στο [email protected]. Επίσης, η έκθεση θα πλαισιωθεί από εκπαιδευτικά προγράμματα, παρουσιάσεις και κύκλους μαθημάτων-διαλέξεων, το πρόγραμμα των οποίων θα ανακοινωθεί.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Χώρος: MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά, πλ. Αγ. Ασωμάτων 5, Θησείο
Διάρκεια Έκθεσης: 7 Απριλίου - 11 Σεπτεμβρίου 2022
Είσοδος: 4 €, μειωμένο 2 €
Πληροφορίες Χώρου: MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά, πλ. Αγ. Ασωμάτων 5, Θησείο, 210-32.15.717
Περισσότερα από ΕΚΘΕΣΕΙΣ