Ο άνθρωπος απ’τον Βορρά
Το τρίτο φιλμ του Ρόμπερτ Έγκερς δεν φτάνει σε αξία τον «Φάρο» αλλά παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον η ματιά του αμερικανού σκηνοθέτη πάνω στη μυθολογία αλλά και τον πολιτισμό των Βίκινγκς.
Υπόθεση
Ο πρίγκιπας Άμλεθ γίνεται μάρτυρας της δολοφονίας του βασιλιά πατέρα του από τον σφετεριστή θείο του. Το σκάει στην Ρωσία όπου μετατρέπεται σε μια μηχανή πολέμου κι επιστρέφει στην Ισλανδία δύο δεκαετίες αργότερα για να εκπληρώσει τον όρκο της εκδίκησης.
Το πεπρωμένο φυγείν αδύνατον
Εικαστικά εντυπωσιακό, μυσταγωγικά ανυπέρβλητο και δοσμένο μέσω μιας απόκοσμης γοητείας θανάτου, ο «Άνθρωπος απ’ τον Βορρά» μας μεταφέρει στη γη των Βίκινγκς, την Ισλανδία, πριν από χίλια χρόνια. Η ιστορία του σαιξπηρικού Άμλετ γίνεται η αφορμή για τον σκηνοθέτη να συνδέσει την μυθολογία των Βίκινγκς με μια περιπέτεια μυστικισμού που χρησιμοποιεί το στοιχείο της βίας για να θολώσει τα όρια μεταξύ φανταστικού και πραγματικού.
Σε αυτόν τον κόσμο απύθμενης βίας ο Έγκερς βρίσκει τα διαλείμματα ποίησης που μετατρέπουν την τυπική ιστορία εκδίκησης σε μια αυθεντική υπαρξιακή δοκιμασία. Οι έννοιες της τραγωδίας και του πεπρωμένου κυριαρχούν στο σενάριο που έγραψαν από κοινού οι Έγκερς και Σιόν («Ο αμνός») αλλά τα πιο ενδιαφέροντα κομμάτια του εντοπίζονται στις κρυμμένες λεπτομέρειες ενός πολιτισμού με ισχυρές ηθικές αξίες και φιλοσοφικό προσανατολισμό που ξεπερνά με στυλ (αλλά και χιούμορ όπως δείχνει το σχόλιο για τον «Θεό των Χριστιανών») και αποφασιστικότητα τις αδυναμίες της ανθρώπινης φύσης.
Οι επικλήσεις για έναν ένδοξο θάνατο που θα οδηγήσει τους Βίκινγκς στη Βαλχάλα δεν είναι αυτοσκοπός αλλά ένα στοιχείο αναζήτησης νοήματος στο χάος του πολέμου και της αέναης μάχης για εξουσία.