Έχουν περάσει ήδη οχτώ χρόνια από τότε που ακούσαμε για πρώτη φορά τα “Λόγια Αγάπης”, το τραγούδι που έγινε η αφορμή για να γνωρίσουμε τη Γιάννα Βασιλείου.
Από τότε δεν έχει σταματήσει να μας μαγνητίζει με τη μελωδική φωνή της, αλλά και να μας εκπλήσσει με κάθε δισκογραφικό βήμα της. Είτε αυτό είναι ένας έντεχνος δίσκος με jazz στοιχεία, όπως ο “Γυάλινος Κόσμος”, είτε το άκρως χορευτικό “Έλα Μάτια μου” και το αισθαντικό “Ξύπνησέ Με” (το video clip του οποίου προτάθηκε για βραβείο στο ARFF International Film Festival Paris), είτε οι πραγματικά υπέροχες διασκευές της.
Σίγουρα, οι διασκευές δεν είναι εύκολη υπόθεση. Είναι μεγάλη πρόκληση να οδηγήσεις ένα ήδη διάσημο τραγούδι σε πιο “προσωπικά” μονοπάτια, και ακόμη μεγαλύτερη πρόκληση να αναμετρηθείς με σπουδαίες ερμηνείες. Η Γιάννα Βασιλείου όμως το κάνει να μοιάζει εύκολο, κάνοντας “δικό της” κάθε κομμάτι που ερμηνεύει, είτε αυτό είναι το “Εφτά τραγούδια θα σου πω”, είτε μία μπαλάντα της Ελευθερίας Αρβανιτάκη, όπως στην περίπτωση του τελευταίου της εγχειρήματος, “Μαύρο Κυπαρίσσι”.
Τη Γιάννα Βασιλείου όμως δεν θα την αγαπήσεις μόνο για τις διασκευές της. Θα την αγαπήσεις, γιατί στη μουσική της “παντρεύει” το ελληνικό, παραδοσιακό στοιχείο με ανατολίτικες νότες με το έντεχνο και τον jazz ήχο, δίχως να χάνει στιγμή την μοναδικότητά της. Με πάντοτε φρέσκο ήχο, η Γιάννα Βασιλείου τραγουδά σύγχρονα τραγούδια, χωρίς να ξεχνά τις κωνσταντιπολίτικες ρίζες της.
Αυτή τη μουσική συνύπαρξη του “τότε” με το “τώρα” θα έχουμε την ευκαιρία να ακούσουμε το Σάββατο 30 Απριλίου. Μετά την sold out εμφάνισή της τον περασμένο Νοέμβριο, η Γιάννα Βασιλείου επιστρέφει στη γνώριμη σκηνή του club του Σταυρού του Νότου, με ένα αμιγώς ελληνικό πρόγραμμα και special guest τον Κώστα Μακεδόνα.
Με αφορμή την επιστροφή της στη σκηνή, μιλήσαμε με τη Γιάννα Βασιλείου για την πορεία της μέχρι σήμερα, τα τραγούδια που της “μιλούν”, το τρομακτικά επίκαιρο “Μαύρο Κυπαρίσσι” και την νέα πραγματικότητα που έχει διαμορφωθεί στον καλλιτεχνικό χώρο.
Μετά την πολύ επιτυχημένη εμφάνιση σας με τον Μπάμπη Στόκα επιστρέφεις στο Club του Σταυρού του Νότου, στις 30 Απριλίου. Ποια τα συναισθήματα σου λίγο πριν την επιστροφή σου σε αυτή την πολύ γνώριμη σκηνή;Πριν από κάθε live έχω ανυπομονησία να βρεθώ με τον κόσμο, αγωνία να πάνε όλα καλά, και μεγάλο ενθουσιασμό που θα παρουσιάσω όσα ετοιμάζουμε με τους μουσικούς μου. Ο Σταυρός του Νότου είναι ένα αγαπημένο στέκι και πάντα νιώθω πολύ οικεία στη σκηνή του.
Αυτή τη φορά στη σκηνή θα σε συνοδεύσει ο Κώστας Μακεδόνας. Πώς νιώθεις για αυτή τη “συνάντηση”; Και τι θα ακούσουμε αυτή τη φορά;Είναι ένα όνειρο που γίνεται πραγματικότητα. Τον θαυμάζω για τη μοναδική του φωνή, το ήθος και την προσωπικότητά του. Τα τραγούδια που επιλέξαμε να πούμε μαζί δένουν εξαιρετικά με το ρεπερτόριο όλης της βραδιάς και τα ελληνικά ηχοχρώματα της μπάντας που θα ξεχωρίσουν.
Εκτίμησες περισσότερο τη σκηνή μετά από όλο αυτό το διάστημα απουσίας λόγω της πανδημίας;Η συνάντηση με τον Κώστα Μακεδόνα είναι ένα όνειρο που γίνεται πραγματικότητα
Πράγματι έτσι έγινε. Όταν είσαι σε μία ροή κάποιων πραγμάτων δεν προλαβαίνεις να τα εκτιμήσεις. Συνειδητοποιείς την αξία τους όταν σου στερηθούν.
Πώς βίωσες ως καλλιτέχνης την κατάσταση του εγκλεισμού;Μου έλειψε πολύ η άμεση επαφή με τον κόσμο, όμως κατάφερα να παραμείνω ενεργή και δημιουργική. Ήταν πολύ σκληρό για τον χώρο μας και σε πρακτικό αλλά και σε ψυχολογικό επίπεδο. Εξακολουθώ να έχω υποσυνείδητα ένα άγχος του αν θα ξαναγυρίσουμε σε αυτό που φάνηκε ως στοχοποίηση της μουσικής συγκεκριμένα.
Σίγουρα ήταν περισσότερο μια ανάγκη και για μας τους ίδιους, παρά μια ιδέα. Όπως και όλος ο κόσμος αναζητούσε τη μουσική παρέα, αναγκαστικά μόνο μέσω διαδικτύου. Εμείς φτιάξαμε τις συνθήκες των προβών και του performace και το αντιμετωπίσαμε σαν να είχαμε κάποιο επερχόμενο live. Δεν είχε προαποφασιστεί ότι θα κυκλοφορήσει η δουλειά αυτή και ως δίσκος. Ήταν κάτι που προέκυψε αργότερα ως σκέψη της δισκογραφικής μου εταιρίας, της Panik Records.
Όσα κρύβουν κάτι και από τη δική μου αλήθεια. Όσα έχω συνδέσει με δικές μου στιγμές, ή όσα με κάνουν να θέλω να σηκωθώ από την καρέκλα και να εκτονωθώ χορεύοντας. Το Live @ Sierra έχει πολλές διαφορετικές στιγμές μου.
Τι ήταν αυτό που σε άγγιξε συγκεκριμένα στο “Μαύρο Κυπαρίσσι” και αποφάσισες να το διασκευάσεις; Παραμένει δυστυχώς ένα πολύ επίκαιρο τραγούδι.Το ότι το Μαύρο Κυπαρίσσι παραμένει τόσο επίκαιρο δείχνει πως χρειάζεται ακόμα πολλή δουλειά μέχρι να διαμορφωθεί μία νέα πραγματικότητα
Εκτός από τη μελωδία του Ara Dinkjian, που θυμίζει ελληνικό παραδοσιακό τραγούδι, ο στίχος του Μιχάλη Γκανά εξιστορεί με ευαισθησία μια γυναικοκτονία, περιγράφοντας την ψυχοσύνθεση αλλά και την κατάληξη του θύτη. Σχεδόν τριάντα χρόνια μετά, ο στίχος αυτός παραμένει πράγματι επίκαιρος, κάτι που δείχνει για ακόμη μία φορά ότι πρέπει να μαθαίνουμε από την ιστορία μας και να εξελισσόμαστε προς το καλύτερο. Με όσα συμβαίνουν στον κόσμο μας καθημερινά, είναι δυστυχώς εμφανές πως δε συμβαίνει κάτι τέτοιο.
Θέλησα με αυτό το τραγούδι να εκτονώσω τις σκέψεις μου ή ακόμα και το θυμό μου πάνω σε αυτό το ζήτημα. Για μένα μεγάλη αλήθεια είναι ο στίχος του τραγουδιού που λέει “και κανείς δεν έβγαλε μιλιά”. Κάτι που έχουμε παρατηρήσει τόσες φορές στην κοινωνία μας. Επιτέλους ήρθε η ώρα που μπορούμε και οφείλουμε όλοι να μιλάμε και να μη μένουμε σιωπηλοί παρατηρητές της βίας σε οποιαδήποτε μορφή της.
Ως γυναίκα πώς παρακολουθείς τις εξελίξεις στον καλλιτεχνικό χώρο μετά το #metoo; Θεωρείς πως θα διαμορφωθεί μια νέα πραγματικότητα στον χώρο;Δυστυχώς υπάρχουν φαινόμενα κατάχρησης εξουσίας σε όλους τους χώρους και όχι μόνο στον καλλιτεχνικό. Το ότι το “Μαύρο Κυπαρίσσι” τριάντα χρόνια μετά παραμένει τόσο επίκαιρο, το ότι ακόμα μιλάμε για ελευθερία και ίση αντιμετώπιση των φύλων, το ότι χρησιμοποιείται ακόμα η λέξη “μειονότητα” ή “διαφορετικότητα”, δείχνει πως χρειάζεται ακόμα πολλή δουλειά μέχρι να διαμορφωθεί νέα πραγματικότητα σε πολλούς τομείς. Δε θεωρώ πως όποιος έχει μάθει να έχει τέτοιους τρόπους ή σκέψεις θα αλλάξει ριζικά από τη μια μέρα στην άλλη, αλλά τώρα πια τουλάχιστον θα το σκεφτεί διπλά πριν πράξει πληγώνοντας κάποιον άλλο.
Αφήνω πίσω μου μόνο κάθε τι που με κράτησε μακριά από αυτό που πραγματικά είμαι και όλες τις φορές που δεν έκανα ακριβώς αυτό που ήθελα εγώ.
Τα τελευταία χρόνια πειραματίζεσαι όλο και πιο έντονα. Η μουσική σου έχει στοιχεία λαϊκά, έντεχνου, παραδοσιακά, ανατολίτικα, ακόμα και τζαζ. Ήταν μια συνειδητή επιλογή αυτή; Είναι σημαντικό για εσένα να μην περιορίζεσαι στη μουσική σου;Ο περιορισμός έρχεται κόντρα στον καλλιτέχνη. Στο μυαλό μου η τέχνη είναι συνυφασμένη με την απόλυτη ελευθερία. Μέσα από την αναζήτηση και τον πειραματισμό μπορείς μόνο να καταλάβεις ποιος ακριβώς είσαι. Αν δε δοκιμάσεις πρώτα κάτι πώς μπορεί να ξέρεις αν σου ταιριάζει ή όχι; Δεν απορρίπτω τίποτα από όσα έχω παρουσιάσει μουσικά στο παρελθόν, απλώς μεγαλώνοντας ανακαλύπτω καλύτερα τον ίδιο μου τον εαυτό.
Υπάρχει κάτι που δεν έχεις ακόμη κάνει και θα ήθελες πολύ να κάνεις;Μέσα από την αναζήτηση και τον πειραματισμό μπορείς μόνο να καταλάβεις ποιος ακριβώς είσαι
Υπάρχουν στο μεγαλύτερο βαθμό πράγματα που θέλω και δεν έχω ακόμα κάνει. Με χαρακτήριζε μια αναβλητικότητα στο παρελθόν που πλέον προσπαθώ να κρατήσω μακριά μου.
Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σου και τι εύχεσαι να συμβεί στο άμεσο μέλλον;Σχεδιάζουμε συναυλίες σε όλη την Ελλάδα για το καλοκαίρι, και είμαστε ήδη στο στούντιο και ετοιμάζουμε το επόμενο τραγούδι που θα κυκλοφορήσει τον Ιούνιο. Εύχομαι να μπορέσουμε όλοι να στρέψουμε το βλέμμα πρώτα στους ίδιους μας τους εαυτούς και να αντιμετωπίζουμε με σεβασμό όλα τα πλάσματα γύρω μας.
Η Γιάννα Βασιλείου στο club του Σταυρού του Νότου, το Σάββατο 30 Απριλίου στις 22:00.
Εισιτήρια: 12€
Για κράτηση θέσης καθημένου σε τραπέζι επικοινωνείτε στο τηλ. 210 9226975