Το μεσοδιάστημα μετά το Πάσχα και πριν το φεστιβαλικό καλοκαίρι έχει πάψει, εδώ και καιρό, να μένει κενό θεατρικά. Κάποιες νέες παραγωγές μικρότερης κλίμακας αλλά κυρίως παραστάσεις που παίρνουν παράταση λόγω αυξημένης αποδοχής μας φτάνουν μέχρι τα τέλη του Μαΐου.
Η δεύτερη κατηγορία παραστάσεων, απασχολεί αυτόν τον μετα- εορταστικό οδηγό. Πάντα, στο φινάλε μιας θεατρικής σεζόν που προσπάθησε, λόγω της υγειονομικής συνθήκης, να κρατηθεί σε μια «κανονικότητα».
«Motel» στο Θέατρο ΤέχνηςΤο φαινόμενο της έμφυλης βίας και της γυναικείας κακοποίησης μπαίνει στο επίκεντρο του νέου έργου του Βασίλη Μαυρογεωργίου. Ο πολυσχιδής δημιουργός ενεργοποιεί μετά από καιρό την ευαίσθητη γραφή του και παραδίδει ένα κείμενο γειωμένο, καλογραμμένο, με ωραίους χαρακτήρες. Και παρότι έχει επηρεαστεί από την λαίλαπα των crime series των τελευταίων ετών, απηχεί τη νοσηρότητα που εκπέμπει καθημερινά από τα ειδησεογραφικά δελτία. Ατμοσφαιρική σκηνοθεσία που ευνοεί την κλιμάκωση του σασπένς κι ένας καλός θίασος να στηρίζει το αποτέλεσμα: Χρήστος Σαπουντζής, Νίκος Αλεξίου, Κλέλια Ανδριολάτου, Κατερίνα Λυπηρίδου, Ιωάννα Μαυρέα, Ελευθερία Παγκάλου.
Τελευταία παράσταση 8 Μαΐου
Το λογοκριμένο, από τον Σταλινισμό, έργο του Νικολάϊ Έρντμαν ανεβαίνει για πρώτη φορά στη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου ως μια πολύχρωμη, ζωηρή μουσική φάρσα. Στην πρώτη του σκηνοθεσία μεγάλης κλίμακας, ο Γιώργος Παπαγεωργίου στήνει μια λαϊκή φιέστα όπου ο ρεαλισμός συνυπάρχει με το παράλογο, το γκροτέσκο και την εξωστρέφεια μέχρις εσχάτων. Δεν παραγκωνίζει, όμως, την ψίχα του έργου η οποία δεν αποτελεί παρά μια σάτιρα του διεφθαρμένου συστήματος: ΄Ενας άνεργος φουκαράς που τον συντηρεί η γυναίκα του, δίνει την λανθασμένη εντύπωση πως επιθυμεί να αυτοκτονήσει. Τότε, εκπρόσωποι του κοινωνικού μηχανισμού επιχειρούν με απίθανους τρόπους να καπηλευτούν τον επικείμενο θάνατο του. Στον επώνυμο ρόλο ο Μανώλης Μαυροματάκης να ακροβατεί ανάμεσα στην απελπισία και την γελοιότητα και μαζί του ένας ωραίος θίασος: Αγορίτσα Οικονόμου, Ναταλία Τσαλίκη, Μάκης Παπαδημητρίου, Κώστας Μπερικόπουλος, Χριστίνα Χειλά Φαμέλη, Νίκος Καρδώνης κ.α.
Τελευταία παράσταση 15 Μαΐου
Τις ποιότητες του ψυχαναλυτικού, ποιητικού έως και ονειρικού δράματος στο αριστούργημα του Ευγένιου Ο’ Νιλ φέρνει στην επιφάνεια το ανέβασμα που υπογράφει ο Δημήτρης Καραντζάς. Η παράσταση σηκώνει το ρεαλιστικό φλοιό του έργου και κάτω οικογενειακό δράμα των Ταϋρόν – μ’ έναν πατέρα αθεράπευτα τσιγγούνη, μια μητέρα μορφινομανή για να καταπνίξει τη δυστυχία της κι ένα γιο νοσούντα από βαριά φυματίωση – οι σχέσεις μεταξύ των ηρώων λαμβάνουν μια σχεδόν μεταφυσική διάσταση. Και ολόκληρο το εγχείρημα δονείται από μια εσωτερική ένταση. Με τους Μπέτυ Αρβανίτη, Βασίλη Μαγουλιώτη, Αλέξανδρο Μυλωνά, Αινεία Τσαμάτη, Ελίνα Ρίζου.
Τελευταία παράσταση 15 Μαΐου
Η κωμωδία-εγγύηση του Μάικλ Φρέιν ενεργοποιεί ένα θίασο διακεκριμένων πρωταγωνιστών κάτω από τις σκηνοθετικές οδηγίες του Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη. Το σπαρταριστό παρασκήνιο μιας θεατρικής παράστασης όπου όλα πάνε κατά διαόλου αποδεικνύεται μεγάλη πρόκληση για τους Σμαράγδα Καρύδη, Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο, Στεφανία Γουλιώτη, Γιώργο Χρυσοστόμου, Λένα Παπαληγούρα, Γιώργο Ψυχογυιό, Δάφνη Δαυίδ, Γιώργο Ζυγούρη και τον ίδιο τον Μαρκουλάκη που τολμά να παίξει ενώ σκηνοθετεί ένα έργο ωρολογιακής ακρίβειας.
Τελευταία παράσταση 15 Μαΐου
Δύο χρόνια μετά την πρώτη της παρουσίαση, η σκηνοθεσία του Τάσου Πυργιέρη στο κείμενο του Φιλ Πόρτερ επιστρέφει με νέο κύκλο παραστάσεων. Πρόκειται για την ιστορία δύo νέων ανθρώπων, της Σόφι και του Τζόνα, στο σύγχρονο Λονδίνο: Δύο νέοι οι οποίοι μετακόμισαν από την επαρχία για να αποδράσουν από τα οικογενειακά τους τραύματα. Κατοικούν στο ίδιο κτίριο και ξεκινούν μέσω μιας κάμερας- οθόνης ενδοεπικοινωνίας μια ιδιόρρυθμη σχέση. Μέχρι που ένα ατύχημα θα τους φέρει πιο κοντά. Οι σύγχρονες διαπροσωπικές σχέσεις μέσα από το πρίσμα της αποξένωσης και της απάθειας με τους Παναγιώτα Βιτετζάκη και Θάνο Λέκκα.
Τελευταία παράσταση 15 Μαΐου
Το τελευταίο έργο του συγγραφικού διδύμου Ιόλης Ανδρεάδη και Άρη Ασπρούλη επιστρέφει στη θεματική του Αρτώ – αυτή τη φορά με μια εντελώς βιογραφική θέση. Οι υπαρξιακές αγωνίες του Γάλλου δραματουργού και διανοητή σε έναν μονόλογο υψηλής έντασης με ερμηνευτή τον Γεράσιμο Γεννατά. Σκηνοθετεί η Ιόλη Ανδρεάδη.
Τελευταία παράσταση 17 Μαΐου
Τραγωδία κλειστού χώρου – δια χειρός Ζαν Ανούιγ – αποτολμά η Μαρία Πρωτόπαππα. Ωστόσο, δεν είναι αυτό το κατόρθωμα της. Η «Αντιγόνη» της – η κόρη του Οιδίποδα που ξεσπά κατά της εξουσίας του Κρέοντα για να αποδώσει νεκρικές τιμές στον Πολυνείκη – σηματοδοτεί την πλέον πολυεπίπεδη δουλειά της.
Παραπέμποντας σε μια τέλεια συντονισμένη ανοιχτή πρόβα, εκθέτει τη θεατρική διαδικασία, τη λειτουργία του ηθοποιού και του σκηνοθέτη, προτείνοντας την άμεση επαφή με το έργο του Ανούιγ. Καθώς διακρίνεται ευκρινώς ο θεατρικός μηχανισμός αναδεικνύονται και οι ηθοποιοί της: Κίττυ Παϊταζόγλου, Γιάννης Τσορτέκης, Χρήστος Στέργιογλου στο κέντρο των δυνατών ερμηνειών.
Συνάμα, η παράσταση λειτουργεί και ως συμβολισμός, υψηλής σημασίας, για τις σχέσεις εξουσίας – στο θέατρο αλλά και παντού: Καθώς οι ηθοποιοί της αρθρώνουν το αιώνιο δικαίωμα της Αντιγόνης στην εξέγερση και ενάντια στην εξουσία, οι ίδιοι υπόκεινται στους εξουσιαστικούς κανόνες που επιβάλλει ο σκηνοθέτης.
Τελευταία παράσταση 22 Μαΐου
Μετά τον πρώτο κύκλο παραστάσεων τα ΔευτερόΤριτα του Απριλίου, το νεόκοπο σύγχρονο έργο του Μικ Γκόρντον συνεχίζεται για όλα τα τριήμερα του Μαϊου (Παρασκευή – Σάββατο – Κυριακή). Βασισμένο στο βραβευμένο βιβλίο «Η Σιωπηλή Χώρα» του νευροεπιστήμονα Πωλ Μπροκς, διερευνά μέσα από ένα επιστημονικό πείραμα ένα θεμελιώδη γρίφο της φιλοσοφίας και της επιστήμης: Πώς η σάρκα γίνεται πνεύμα; Ο Γιάννης Νταλιάνης, ξανά σε ρόλο σκηνοθέτη, καθοδηγεί τους Γιάννη Καπελέρη, Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Θανάση Βλαβιανό. Η μουσική της παράστασης είναι του Νίκου Κηπουργού.
Τελευταία παράσταση 22 Μαΐου
Στα χνάρια του ωμού ρεαλιστικού θεάτρου συνεχίζει ο Βασίλης Μπισμπίκης – αυτή τη φορά αντλώντας υλικό από μια ελληνική δραματουργία, το περίφημο έργο του Αλέκου Γαλανού. Το ήδη σκληρό περιβάλλον του πρωτότυπου ενισχύεται καθώς πλέον καταγράφει τον κόσμο πορνείας των trans γυναικών· μια ακόμα πιο απωθημένη, από την κοινωνία, κατηγορία ανθρώπων. Εμπλέκοντας ερασιτέχνες και επαγγελματίες ηθοποιούς καθώς και μέλη της κοινότητας των trans τονώνει την πρακτική του θεάτρου της ‘αληθινής’ εμπειρίας. Πολλά οφείλει η παράσταση στις καλές ερμηνείες της πολυπληθούς διανομής από τις οποίες ξεχωρίζουν αυτές των Μπέτυ Βακαλίδου, Δημήτρη Παπάζογλου, Γιώργου Σιδέρη, Μάνου Καζαμία, Στέλιου Τυριακίδη, Μάρας Ζαλώνη. Παρόλα αυτά, δεν λείπουν τα δραματουργικά προβλήματα και η ανισορροπία ανάμεσα στη λάμψη του σόου και το έρεβος της πορνείας.
Τελευταία παράσταση 29 Μαΐου
Ο Τάσος Ιορδανίδης δοκιμάζει την δυνατότητα του και στη συγγραφή, καταγράφοντας την καθημερινότητα της συντροφικότητας και των ερωτικών σχέσεων. Ήρωες του ένα «παράνομο» ζευγάρι που αναζητά ο ένας στο πρόσωπο του άλλου την ανάγκη της ουσιαστικής συμβίωσης και του έρωτα. Ο ίδιος συμπρωταγωνιστεί με τη Θάλεια Ματίκα, η οποία και σκηνοθετεί με τρυφερότητα το νεόκοπο κείμενο.
Τελευταία παράσταση 29 Μαΐου
Τους μηχανισμούς χειραγώγησης της οικογένειας αποκαλύπτει ο Ζαν Κοκτώ στο έργο που έγραψε προπολεμικά και η ανάγνωση της Αναστασίας Παπαστάθη το φέρνει στα καθ’ ημάς. Μια διεισδυτική ματιά στους κανόνες εξουσίας που παραμορφώνουν τον όρο της «δεμένης» οικογένειας. Με τους Χρήστο Ευθυμίου, Αναστασία Παπαστάθη, Μαρία Μαυροματάκη. Τις Κυριακές 15 & 29 Μαΐου θα πραγματοποιηθεί μετά την παράσταση ανοιχτός διάλογος με το κοινό, με θέματα που προκύπτουν από το έργο. Την συζήτηση συντονίζει η Ψυχολόγος-Οικογενειακή σύμβουλος και trainer Στάμου-Μαζαράκη.
Τελευταία παράσταση 29 Μαΐου
Το θρυλικό έργο του Ατάϊντε ως μια σάτιρα του εκφασισμού της κοινωνίας και του παραλογισμού της εξουσίας μετατρέπεται σε ένα one man show για τον Πάνο Παπαδόπουλο. Ηθοποιός αξιώσεων, παρά το νεαρό της ηλικίας του, βρίσκει τόσο τις κωμικές όσο και τις ερεβώδεις νότες της θεότρελης δασκάλας Μαργαρίτας. Και παρά τους κάποιους εκτροχιασμούς προς μια διαρκή συντήρηση της έντασης, είναι το σίγουρο πως συναντά μια καλή στιγμή του. Σκηνοθετεί ο Γιώργος Παπαγεωργίου.
Τελευταία παράσταση 31 Μαΐου
Το άπαιχτο έργο του Γιάννη Τσίρου – αρκεί θα θυμίσουμε πως είναι ο δημιουργός του «Άγριου σπόρου» – προτείνει ο Μάνος Καρατζογιάννης στη νέα του σκηνοθεσία. Η πλοκή τοποθετείται στο μεγαλοαστικό σπίτι ενός ζευγαριού με προβλήματα επικοινωνίας, τόσο μεταξύ τους όσο και με τον «έξω» κόσμο, τον οποίο αναγνωρίζει ως απειλή. Σχόλιο στην ταξικότητα, την ξενοφοβία και την αποξένωση, σε πολλά δηλαδή από τα κακά της ελληνικής κοινωνίας, ερμηνευμένο από τους Μάξιμο Μουμούρη, Φαίη Ξυλά, Αναστασία Παντούση και Βασίλη Αθανασόπουλο.
Τελευταία παράσταση 22 Μαΐου
Η πολυδραστήρια ομάδα των 4Frontal επιμένει στα νέα ελληνικά κείμενα. Αυτή τη φορά με ένα έργο που γεννιέται εντός της ομάδας. Η ηθοποιός Νεφέλη Μαϊστράλη, αντλώντας από τις Παιδουπόλεων της Βασίλισσας Φρειδερίκης που ιδρύθηκαν, ως κοινωνικό πρόγραμμα, στη διάρκεια του Εμφυλίου Πολέμου, παρουσιάζει ένα έργο – σχόλιο για τα μεταπολεμικά χρόνια στην Ελλάδα. Παίζουν οι Τάσος Δημητρόπουλος, Ελένη Κουτσιούμπα, Χάρης Κρεμμύδας, Νεφέλη Μαϊστράλη και Πάνος Τοψίδης και σκηνοθετεί ο Θανάσης Ζερίτης.
Τελευταία παράσταση 29 Μαΐου
Στο αριστουργηματικό έργο του Μολιέρου επιστρέφει μετά από 30 χρόνια, η Άντζελα Μπρούσκου. Σε μια παράσταση που αναπαράγει στοιχεία της queer αισθητικής – δυστυχώς όχι οργανικά χωνεμένα από την σκηνική προσέγγιση – η Μπρούσκου επιχειρεί να κάνει ένα σχόλιο στην κοινωνική υποκρισία και στον τρόπο που το χρήμα έχει διαβρώσει τις ανθρώπινες σχέσεις. Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης Θάνος Παπακωνσταντίνου ερμηνεύει τον επώνυμο ρόλο, η Παρθενόπη Μπουζούρη την φιλήδονη Σελιμέν αλλά τελικά από τη διανομή ξεχωρίζουν οι ερμηνευτές των δευτερεύοντων ρόλων: Πηνελόπη Τσιλίκα, Μαρία Διακοπαναγιώτου, Μιχάλης Πανάδης, Γιλμάζ Χουσμέν.
Τελευταία παράσταση 29 Μαΐου
Το υποφωτισμένο αλλά σπουδαίο έργο της Σόφι Τρέντγουελ ανεβάζει μόλις για δεύτερη φορά στην Ελλάδα, η ομάδα των «Πυρ». Με αφορμή την αληθινή ιστορία δολοφονίας ενός άνδρα από την γυναίκα του και την, εν συνεχεία, εκτέλεση της στη Νέα Υόρκη της Μεγάλης Ύφεσης, η Τρέντγουελ δοκιμάζει τα όρια του εξπρεσιονισμού. Η Ιώ Βουλγαράκη σκηνοθετεί, ο Αργύρης Ξάφης μεταφράζει (και πρωταγωνιστεί) και η Δέσποινα Κούρτη υποδύεται τον κεντρικό ρόλο. Στη διανομή, επίσης, οι Δημήτρης Γεωργιάδης, Κωνσταντίνος Γιαννακόπουλος, Εμμανουήλ Κοντός, Κατερίνα Νταλιάνη, Μαρία Σαββίδου.
Τελευταία παράσταση 31 Μαΐου
Το βραβευμένο έργο της Λείας Βιτάλη αποκτά μια αναπάντεχη επικαιρότητα κάτω από την επιδημία της γυναικείας κακοποίησης και υπό αυτό το πρίσμα το σκηνοθετεί ο Δημήτρης Μπίτος. Η πλοκή μια βραδιά γιορτής. Πρωταγωνιστές της, τρία ζευγάρια υψηλού κοινωνικού status. Η βραδιά εκτροχιάζεται όταν αποφασίζουν να αναπαραστήσουν μια σκηνή βιασμού που είδαν στην τηλεόραση. Παίζουν οι Θεοδώρα-Έλλη Αθανασοπούλου, Κωνσταντίνος Δαλαμάγκας, Δημήτρης Καστανιάς, Θανάσης Κριτσάκης, Ελένη Μιχαηλίδου, Άλκηστις Πολυχρόνη.
Τελευταία παράσταση 31 Μαΐου