MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΕΜΠΤΗ
07
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΥΝΑΥΛΙΑΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΣΥΝΑΥΛΙΑ X
30 Χρόνια χωρίς την Μελίνα Μερκούρη: Μεγάλη συναυλία στο Christmas Theater
Από 25/11/2024 έως 25/11/2024
A Song For Maya Vol 2.0: Η φιλανθρωπική συναυλία στο Κύτταρο
Από 13/11/2024 έως 13/11/2024
Brazilian Romance: Η Μιράντα Βερούλη στο Half Note Jazz Club
Από 13/11/2024 έως 13/11/2024
Carminho: Η νέα ιέρεια του fado για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Από 19/02/2025 έως 19/02/2025
Ejekt Festival 2025: Οι Green Day για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Από 06/07/2025 έως 06/07/2025
Jazz στο Μουσείο: “Brotherhood” με το Michalis Brouzos Trio στο Ίδρυμα Β&Ε Γουλανδρή
Από 08/11/2024 έως 08/11/2024
Jazz@Megaron: Όσα θα δούμε στη μεγάλη γιορτή της τζαζ στο Μέγαρο
Από 10/11/2024 έως 20/11/2024
Kovacs: Στην Ελλάδα για δύο live σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Από 14/12/2024 έως 15/12/2024
Maruja: Το jazz punk συγκρότημα από το Μάντσεστερ έρχεται στo Gazarte
Από 13/12/2024 έως 13/12/2024
Peter Hammill: Ο πατριάρχης της progressive rock σκηνής έρχεται στο Ωδείο Αθηνών
Από 24/01/2025 έως 25/01/2025
Release Athens 2025: Οι Fontaines D.C. το καλοκαίρι στην Ελλάδα
Από 27/06/2025 έως 27/06/2025
Release Athens 2025: Οι Idles έρχονται στην Πλατεία Νερού
Από 18/06/2025 έως 18/06/2025
Show What, με τον Πάνο Μουζουράκη ξανά στο Vox
Από 22/10/2024 έως 12/11/2024
The Murder Capital στο Gagarin 205
Από 30/05/2025 έως 30/05/2025
Tilemachos Moussas Farm: Η κολεκτίβα του Τηλέμαχου Μούσα στο Half Note
Από 07/11/2024 έως 07/11/2024
Tο Nemo έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Από 12/03/2025 έως 12/03/2025
Ute Lemper: Η μεγάλη ντίβα επιστρέφει στην Ελλάδα για μία παράσταση στο Θέατρο Παλλάς
Από 03/02/2025 έως 03/02/2025
Όταν το Σώμα Αφηγείται: Το Bodyterranean 2.0 στο Ωδείο Αθηνών
Από 07/11/2024 έως 08/11/2024
Γιάννης Κότσιρας και Μίλτος Πασχαλίδης ξανά μαζί στο VOX
Από 02/11/2024 έως 24/11/2024
Δημήτρης Ζερβουδάκης και Μελίνα Κανά στο Σταυρό του Νότου
Από 02/11/2024 έως 30/11/2024
Η Ana Carla Maza στο Θέατρο Παλλάς για ένα ταξίδι στην κουβανέζικη κουλτούρα
Από 10/02/2025 έως 10/02/2025
Η Tarja και Marko Hietala ζωντανά στο Gagarin
Από 08/04/2025 έως 08/04/2025
Η Άλκηστις Πρωτοψάλτη ερμηνεύει «τραγούδια άλλων που αγάπησε» στο Παλλάς
Από 11/11/2024 έως 19/11/2024
Η Ιουλία Καραπατάκη επιστρέφει στο Σταυρό του Νότου
Από 08/11/2024 έως 13/12/2024
Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών συναντά την Βασιλική Καραγιάννη στο Μέγαρο
Από 15/11/2024 έως 15/11/2024
Η Λυρική τιμά τον Γιάννη Κωνσταντινίδη – Κώστα Γιαννίδη με ένα μοναδικό αφιέρωμα στην Εναλλακτική Σκηνή
Από 10/11/2024 έως 23/11/2024
Η Ματούλα Ζαμάνη στο VOX για μία και μοναδική συναυλία
Από 08/11/2024 έως 08/11/2024
Μαργαρίτα Ζορμπαλά και Μαρία Παπαγεωργίου τιμούν γυναίκες δημιουργούς στο Θέατρο Άλσος
Από 03/11/2024 έως 01/12/2024
Ο Barry Adamson στο Piraeus Club Academy
Από 07/02/2025 έως 07/02/2025
Ο Jason Derulo έρχεται στην Ελλάδα για δύο συναυλίες
Από 15/11/2024 έως 16/11/2024
Ο Seba Campos ζωντανά με την μπάντα του στο Gazarte Ground Stage
Από 30/11/2024 έως 30/11/2024
Ο Γάλλος Slimane που συγκλόνισε την Eurovision έρχεται στην Αθήνα
Από 15/02/2025 έως 15/02/2025
Ο Γιώργος Παπαγεωργίου και οι Polkar στο Κύτταρο
Από 15/11/2024 έως 15/11/2024
Ο Γιώργος Περρής φέρνει "την πιο ωραία εποχή του χρόνου" στο Παλλάς
Από 18/12/2024 έως 18/12/2024
Ο Γιώργος και ο Νίκος Στρατάκης γιορτάζουν στον Σταυρό του Νότου Club
Από 22/11/2024 έως 10/01/2025
Ο Δημήτρης Μητσοτάκης και ο Σπύρος Γραμμένος στο Σταυρό του Νότου club
Από 16/11/2024 έως 23/11/2024
Ο Χρήστος Θηβαίος φέρνει το "Ημερολόγιό" του στο Θέατρο Άλσος
Από 08/11/2024 έως 22/11/2024
Ο θρύλος της σύγχρονης τζαζ Kamasi Washington στο City Theater
Από 29/04/2025 έως 29/04/2025
Οι Amyl & The Sniffers έρχονται το φθινόπωρο στο Floyd
Από 29/11/2024 έως 29/11/2024
Οι Current 93 επιστρέφουν στην Ελλάδα μετά από 13 χρόνια
Από 09/11/2024 έως 09/11/2024
Οι Dool έρχονται με τους Church of the sea, στο An club
Από 22/11/2024 έως 22/11/2024
Οι Dream Theater γιορτάζουν 40 χρόνια πορείας στο Release Athens 2025
Από 23/07/2025 έως 23/07/2025
Οι Fundacar σε περιοδεία - Πότε κάνουν στάση σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα
Από 25/10/2024 έως 13/12/2024
Οι Ghostface Killah και Inspectah Deck των Wu-Tang Clan στην Αθήνα
Από 23/11/2024 έως 23/11/2024
Οι Gojira στο Release Athens 2025
Από 19/07/2025 έως 19/07/2025
Οι Hooverphonic στην Ελλάδα για τα 25 χρόνια του The Magnificent Tree
Από 16/04/2025 έως 17/04/2025
Οι La Femme επιστρέφουν στην Αθήνα για ένα ατελείωτο πάρτυ
Από 24/05/2025 έως 24/05/2025
Οι Mother of Millions με 2 εκρηκτικά show σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Από 09/11/2024 έως 16/11/2024
Οι Onirama στον Σταυρό του Νότου Plus
Από 02/11/2024 έως 30/11/2024
Οι Puressence στο Floyd Live Music Venue
Από 14/12/2024 έως 14/12/2024
Οι The Last Drive στο Gagarin
Από 14/03/2025 έως 22/03/2025
Τα Δικά Μας LikeA: Ο Δώρος Δημοσθένους και η Λένα Κιτσοπούλου στον Σταυρό του Νότου
Από 07/11/2024 έως 14/11/2024
Τα τραγούδια της Σωτηρίας: Η Χριστίνα Μαξούρη συναντά ξανά τη Σωτηρία Μπέλλου στο Θέατρο του Νέου Κόσμου
Από 21/10/2024 έως 16/12/2024
Το George Kontrafouris Trio στο Μέγαρο: Όταν η τζαζ συναντά τη συμφωνική μουσική
Από 13/11/2024 έως 13/11/2024
Ηλεκτρονική μουσική

Xenakis Alive: Αφιέρωμα στον Ιάννη Ξενάκη με AGF, Paul Goutmann, Πάνο Αλεξιάδη, Pan Daijing στο Ωδείο Αθηνών

Τέσσερις σύγχρονοι μουσικοί της πειραματικής και ηλεκτρονικής σκηνής, οι AGF, Paul Goutmann, Πάνος Αλεξιάδης και Pan Daijing παρουσιάζουν τους ήχους του αύριο στο Ωδείο Αθηνών, με έμπνευση από τον επιδραστικό συνθέτη Ιάννη Ξενάκη, στην επέτειο των 100 χρόνων από τη γέννησή του.

Monopoli Team

Με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Ιάννη Ξενάκη (1922 – 2001), η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση συνεργάζεται με το Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Universit é Paris 8 – Musidanse, το The friends of Xenakis Association και το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου και παρουσιάζει το Xenakis Alive στις 25 Μαΐου στο Ωδείο Αθηνών.

Ο Ξενάκης υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες και διανοητές του 20ού αιώνα, ο πιο επιδραστικός συνθέτης ελληνικής καταγωγής, ενώ έχει αφήσει πίσω του ένα έργο που συνεχίζει να εμπνέει νέους μουσικούς της πειραματικής και ηλεκτρονικής σκηνής. Ο τρόπος που έπλαθε ο Ιάννης Ξενάκης τους ηχητικούς όγκους με την τέχνη του αρχιτέκτονα, οδήγησε πολλούς μουσικούς που δεν προέρχονται από τον ακαδημαϊκό χώρο της «νέας μουσικής», αλλά από την πιο πειραματική, underground , ηλεκτρονική σκηνή, να ασχοληθούν με το έργο του και να εμπνευστούν από αυτό. Ίσως αυτό να οφείλεται στη σύνδεση της σύνθεσης με τρόπους σκέψεις που δεν οφείλουν πολλά στις κλασικές παραδόσεις, ίσως πάλι, στην αίσθηση του επείγοντος που απορρέει από τη χωρίς συμβιβασμούς γραφή του.

Η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, πιστή στην αρχή της να συμμετέχει σε επετειακές εκδηλώσεις έκανε ανάθεση σε τέσσερις μουσικούς της πειραματικής και ηλεκτρονικής σκηνής τη δημιουργία νέων ηχητικών συνθέσεων και περφόρμανς ώστε να ερμηνεύσουν με τον δικό τους μοναδικό τρόπο, την πολύπλευρη ενέργεια του Ξενάκη στους ήχους του αύριο.

ΑGF © Inkeri Jäntti

Η ΑGF ( aka Antye Greie – Ripatti ) ψηφιακή τραγουδοποιός, καλλιτέχνιδα ήχου, επιμελήτρια, συνθέτρια, ποιήτρια, φεμινίστρια, ακτιβίστρια συνδέει ήχους με τη μνήμη. Η δεύτερη συνεργασία της με τη Στέγη μετά το Arachnesound, φέρνει μαζί της και σπουδαίους σύγχρονους μουσικούς της πειραματικής και ηλεκτρονικής σκηνής. Δημιουργώντας ένα μη δομημένο ποίημα για τη ζωή και το έργο του Ιάννη Ξενάκη, σε ανάθεση της Στέγης, η AGF παρουσιάζει ένα ποίημα ως το βασικό μουσικό θέμα, το οποίο θα προβληθεί υβριδικά, live και βιντεοσκοπημένα.

Paul Goutmann

O ακαδημαϊκός και συνθέτης ηλεκτρονικής και πειραματικής μουσικής, Paul Goutmann παρουσιάζει δύο σημαντικά έργα του Ξενάκη, το “ Orient – Occident ” και το “ Voyage absolu des Unari vers Andromède ”. Το έργο “ Orient – Occident ” γράφτηκε το 1960 για μια ταινία που γύρισε ο Enrico Fulchignoni κατόπιν ανάθεσης της UNESCO , σχετικά με μια ομότιτλη έκθεση στο Μουσείο Cernuschi του Παρισιού· σε αυτό το πλαίσιο παρουσιάζονται γλυπτά και άλλα αντικείμενα από την Ασία, την Ευρώπη και την Αίγυπτο, με έμφαση στη σχέση Ανατολής ( Orient ) και Δύσης ( Occident ). Η μουσική της ταινίας ακολουθεί την εξέλιξη της αφήγησης, η οποία περιγράφει τη μετάβαση από τον έναν πολιτισμό στον άλλο, από τους προϊστορικούς χρόνους στην εποχή του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Ο Ξενάκης δεν συνέθεσε μια περιγραφική μουσική, αν και ορισμένες ηχητικές ποιότητες είναι ιδιαίτερα ενδεικτικές. Έτσι, η χαρακτηριστική ατμόσφαιρα που χτίζουν οι αντηχήσεις στο τέλος της ταινίας θυμίζουν τους πολιτισμούς της Ύστερης Αρχαιότητας, οι οποίοι διακρίνονται για τον αισθησιασμό τους.

Σε ένα άλλο παράδειγμα, ό πως είχε πει ο ίδιος ο Ξενάκης σε μια παλιά συνέντευξή του, προκειμένου να υπογραμμίσει την ομορφιά ενός γυναικείου αγάλματος από την Αίγυπτο, παρήγαγε ήχους που θύμιζαν αναστεναγμούς τρίβοντας ένα χαρτόνι. Μετά την προβολή της ταινίας, ο Ξενάκης σκέφτηκε να μετατρέψει τη σύνθεση σε ένα έργο αμιγώς ηλεκτροακουστικής μουσικής, αφαιρώντας αρκετά μέρη της – και ιδιαίτερα όσα περιείχαν ασιατική μουσική ή ήχους που ήταν πολύ περιγραφικοί (μειώνοντας τη συνολική διάρκεια από τα 20 λεπτά και 12 δευτερόλεπτα στα 10 λεπτά και 56 δευτερόλεπτα). Ίσως επειδή είχε περιορισμένο χρόνο για τη σύνθεση του έργου, ο Ξενάκης δανείστηκε αρκετούς ήχους από την ηχητική βιβλιοθήκη του Groupe de Recherches Musicales (επομένως ήχους που απαντώνται σε έργα άλλων συνθετών της musique c oncr è te ), κάτι που κάνει αυτό το έργο να ακούγεται λιγότερο «ξενακικό» σε σχέση με άλλες ηλεκτροακουστικές συνθέσεις του. Ωστόσο, αυτό το γεγονός δεν αναιρεί το πόσο χαρακτηριστικά του ύφους του συνθέτη είναι το μιξάρισμα και η συνολική φόρμα του έργου. Αν και η πρωτότυπη σύνθεση γράφτηκε σε δύο μέρη, απόψε θα παρουσιαστεί η εκδοχή με τα τέσσερα μέρη που ηχογραφήθηκε το 1969 στο GRM .

Η σύνθεση του “ Voyage absolu des Unari vers Andromède ” έγινε για τα εγκαίνια μιας διεθνούς έκθεσης χαρταετών στην Οσάκα ( Unar i λέγονται οι ιαπωνικοί χαρταετοί). Τι σχέση έχει όμως η Ανδρομέδα; «Πρόκειται για ένα διαστημικό ταξίδι στον γαλαξία της Ανδρομέδας, στο απώτερο μέλλον, με επεισόδια που εκτυλίσσονται καθώς διασχίζουμε τους αστρικούς χώρους», μας λέει ο Ξενάκης. Αυτή τη φορά δεν τον ενδιαφέρουν μαθηματικοί τύποι ή εικόνες – δάνεια από τη φυσική, αλλά η καθαρή ποίηση της επιστημονικής φαντασίας . Η σύνθεση των ήχων του κομματιού έγινε στο UPIC : ένα συνθεσάιζερ που επινόησε ο ίδιος ο Ξενάκης, ένα χαρακτηριστικό «ξενακικό» εργαλείο που επιτρέπει τον σχεδιασμό διαφορετικών ηχητικών καμπυλών (μικροσύνθεση) και μουσικών μορφών (μακροσύνθεση). Η μαγνητοταινία είναι γραμμένη στερεοφωνικά, αλλά ο Ξενάκης διευκρινίζει ότι η εκτέλεση θα πρέπει μέσα από μια σειρά από ηχεία που συνδέονται διαγωνίας. Αυτό εξηγεί γιατί η συγκεκριμένη εκδοχή αυτής της συναυλίας – που δοκιμάστηκε για πρώτη φορά σε μια εκτέλεση του έργου στο πλανητάριο του Cit é des sciences στο Παρίσι – πειραματίζεται με μια πιο εκτεταμένη χωροταξία.

Πάνος Αλεξιάδης © Stathis Tsemberlidis

Πάνος Αλεξιάδης © Stathis Tsemberlidis

Ο sound artist ηλεκτρονικής κα ι πειραματικής μουσικής, Πάνος Αλεξιάδης, παρουσιάζει το “ Hollow Shell ”. Μια ηχητική μετάφραση της οπτικής ιδεολογίας της Κοσμικής Πόλης του Ιάννη Ξενάκη. Η πληθυσμιακή συγκέντρωση εκατομμυρίων κατοίκων μέσα σε μεγαδομές υπερβολοειδούς περιστροφής ύψους 5. 000 μέτρων, με τις δικές τους κλιματικές ρυθμἰσεις, την αυτόματη καλλιέργεια του εδάφους σε τεράστιες εκτάσεις, χρησιμοποιώντας «νέες τεχνικές μεταφοράς ύλης με ταχείες μετακινήσεις σε οριζόντιες και κατακόρυφες διευθύνσεις», απαλλαγμένη πλέον από τον φόβο του πολέμου, θα λειτουργούσε ως εξελικτικός μονόδρομος για την ανθρωπότητα καθώς θα έφερνε εν τέλει τους πληθυσμούς σε επαφή με «τον τεράστιο χώρο του ουρανού και των άστρων, στρέφοντας τον άνθρωπο προς το σύμπαν και τις ανθρώπινες αποικίες του». Για την υλοποίηση του συγκεκριμένου έργου, μεταξύ άλλων έγινε εκτενής χρήση μιας μεθόδου επεξεργασίας ήχου που ονομάζεται κοκκώδης σύνθεση ( granular synthesis ) στην οποία οι ήχοι χωρίζονται σε «μικροσκοπικούς κόκκους» και στη συνέχεια αναδιοργανώνονται για τον σχη ματισμό νέων. Ο Ιάννης Ξενάκης την εισήγαγε στην πρώιμη μορφή της το 1959. Η εξέλιξη της καθιερώθηκε με την πάροδο των χρόνων ως σημαντικό εργαλείο στον ηλεκτρονικό ήχο, ενώ έμελλε να τον «σπρώξει» ακόμα παραπέρα.

Pan Daijing © Dzhovani

Το αφιέρωμα της συνθέτριας και performer Pan Daijing θα επικεντρωθεί σε θραύσματα από ηχητικά της έργα που στο παρελθόν είχαν ενσωματωθεί σε ζωντανές παρουσιάσεις. Αυτά τα ηχητικά έργα παρουσιάζονται για πρώτη φορά εκτός του πλαισίου στο οποίο δημιουργήθηκαν. Μέσα σε αυτά τα πολύπλευρα περιβάλλοντα, η δημιουργία χώρων όπου μπορεί κανείς να βρει καταφύγιο ή απάγκιο επιτυγχάνεται μέσω της ηχητικής αρχιτεκτονικής παρέμβασης – με τον ίδιο τρόπο που η μουσική της επιτρέπει την ανάδυση αναμνήσεων στις οποίες ο ακροατής μπορεί να κατοικήσει. Η ίδια συνεχίζει να διερευνά ψυχο – ακουστικά φαινόμενα στη σφαίρα της music concrete και τη φιλοσοφία του αυτοσχεδιασμού, ενώ παράλληλα καινοτομεί αναδιαμορφώνοντας τη χωρική και συναισθηματική σχέση με τον ακροατή.

Πρόγραμμα

21:00 – Προσέλευση Κοινού
21:30 – Paul Goutmann | Orient Occident
21:45 – Panos Alexiadis Live 22:15 – Paul Goutmann | Voyage Absolu Des Unari Vers Andomede
22:30 – Agf Live 23:15 – Pan Daijing Liv

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Ημερομηνία: Τετάρτη 25 Μαΐου 2022
Ώρα έναρξης: 21:00
Χώρος: Ωδείο Αθηνών
Σημεία Προπώλησης: Ομαδικές κρατήσεις στο [email protected], Γραμμή εισιτηρίων Τηλ.: 211 1981784
Τιμή εισιτηρίου: Κανονικό: 8 € / Μειωμένο, Φίλος, Κάτοικος Γειτονιάς, Παρέα 5 - 9 άτομα: 7 € / Ανεργίας: 5 €
Πληροφορίες Χώρου: Ωδείο Αθηνών, Ρηγίλλης και Βασ. Γεωργίου Β' 17-19, τηλέφωνο: 21 0724 0673
Περισσότερα από ΜΟΥΣΙΚΗ