State of Concept Athens: Εγκαίνια για το 2ο επεισόδιο του πρότζεκτ «Waste/d Pavilion»
Το δεύτερο επεισόδιο του πρότζεκτ «Waste/d Pavilion» εγκαινιάζεται, στο State of Concept Athens, με δύο νέες εκθέσεις και παράλληλο πρόγραμμα.
Το State of Concept Athens παρουσιάζει το δεύτερο επεισόδιο του «Waste/d Pavilion»: την ατομική έκθεση του Oliver Ressler, με τίτλο «Assets Must be Stranded» σε επιμέλεια της Ηλιάνας Φωκιανάκη, την έκθεση «Bona-Fide 2», μια συνεργασία της ιστορικού Κυβέλης Μαυροκορδοπούλου και της εικαστικού Elsa Brès σε επιμέλεια ΠΑΤ, πλαισιωμένες από ένα δημόσιο πρόγραμμα που έχει συνθέσει η ΠΑΤ.
«Assets Must be Stranded»: Ατομική έκθεση του Oliver ResslerΟ Oliver Ressler εργάζεται εδώ και πολλές δεκαετίες στη διασταύρωση της τέχνης και της πολιτικής, εμπνεόμενος στενά από και συνδεόμενος με το έργο διαφόρων ακτιβιστικών ομάδων και κοινωνικών κινημάτων, της κοινωνίας των πολιτών και του εθελοντισμού. Συνολικά, το έργο του χαρακτηρίζεται από θέματικές που αφορούν στην πολιτική, στα επακόλουθα της παγκοσμιοποίησης και του turbo-καπιταλισμού, στη κοινωνική δικαιοσύνη και τη δημοκρατία, τα κοινά σε σχέση με την εργασία αλλά και ζητήματα που σχετίζονται με την οικολογία και τη βιωσιμότητα και πώς αυτά συνδέονται με τις βλαβερές συνέπειες της ανθρωπόκενου/καπιταλόκενου. O πολυβραβευμένος εικαστικός ανήκει σε μια κατηγορία καλλιτεχνών που ασχολούνται με την πολιτική και την ιδεολογία κυρίως μέσω της φωτογραφίας και της κινούμενης εικόνας. Είναι γνωστός στο ελληνικό κοινό για τη σειρά τεσσάρων ταινιών του με τίτλο “Occupy, Resist, Produce” που πραγματεύονται τα επακόλουθα της οικονομικής κρίσης του 2007-8, καθώς μια από τις ταινίες είναι αφιερωμένη στην κατάληψη του εργοστασίου της ΒΙΟ.ΜΕ στη Θεσσαλονίκη από τους εργαζόμενους που το αυτο-διαχειρίζονται μέχρι σήμερα.
Για αυτή την έκθεση, ο Oliver Ressler παρουσιάζει έργα με τα οποία το ελληνικό κοινό μπορεί εύκολα να ταυτιστεί, καθότι την τελευταία δεκαετία η Ελλάδα βιώνει μια σωρεία διαδηλώσεων και μαζικών κινητοποιήσεων ενάντια στην εξόρυξη και τη ρύπανση σε όλη τη επικράτεια: από την περίπτωση του Ερημίτη στην Κέρκυρα μέχρι την αντίσταση ενάντια στις ανεμογεννήτριες στα ιστορικά βουνά των Αγράφων και το χρυσωρυχείο στις Σκουριές στη Βόρεια Ελλάδα. Ο εικαστικός παρακολουθεί το περιβαλλοντικό κίνημα και έχει δημιουργήσει μια σειρά ταινιών που εξετάζουν ζητήματα κλιματικού ακτιβισμού.
Θα παρουσιάσει, σε πρεμιέρα, την πιο πρόσφατη ταινία του, με τίτλο The Path is Never the Same (2022), η οποία πραγματεύεται τις προσπάθειες ακτιβιστών και κατοίκων της Rheine της Γερμανίας από το 2012 μέχρι σήμερα να σταματήσουν τις εργασίες του λιγνιτωρυχείου στο δάσος Hambacher, καταλαμβάνοντας δέντρα και ζώντας σε αυτά. Θα παρουσιαστούν επίσης δύο φιλμ από τη σειρά «Everything’s coming together while everything’s falling apart» που ακολουθούν τους αγώνες κατοίκων διαφορετικών περιοχών να σταματήσουν τα κυβερνητικά σχέδια που θα ανατρέψουν τη ζωή τους και θα καταστρέψουν το περιβάλλον τους. Η πρώτη ταινία επικεντρώνεται στην περιβόητη ιστορία της ZAD, μιας αυτόνομης ζώνης που δημιουργήθηκε από κατοίκους και ακτιβιστές στη Νάντη της Γαλλίας, σε μια προσπάθεια να σταματήσουν τα σχέδια για ένα νέο αεροδρόμιο. Η δεύτερη ταινία, εστιάζει στο Ende Gelände, ένα δάσος στη Γερμανία, όπου οι κάτοικοι και οι ακτιβιστές της περιοχής στοχεύουν να σταματήσουν την εξόρυξη λιγνίτη. Η έκθεση περιλαμβάνει επίσης φωτογραφικά έργα.
Εγκαίνια 27 Μαΐου, 19:00-22:00
Διάρκεια: 28 Μαΐου – 24 Σεπτεμβρίου 2022
Ωράριο λειτουργίας: Τετάρτη – Παρασκευή, 16:30-20:30 / Σάββατο, 12:00-17:00
Μια προσπάθεια του State of Concept Athens να «ταιριάξει» τις δουλειές νέων θεωρητικών με νέους εικαστικούς.
Ένας διάλογος μεταξύ της καλλιτέχνιδας Elsa Brès και της ιστορικού τέχνης – επιμελήτριας Κυβέλης Μαυροκορδοπούλου στο πλαίσιο της σειράς εκθέσεων «Bona-Fide«» που έχει σκοπό να συμβάλει στην ανάδειξη νέων καλλιτεχνών και κριτικών/επιμελητών. Η Brès παρουσιάζει το Notes for Les Sanglières, μια μικρού μήκους ταινία προσχέδιο μιας μεγάλου μήκους που βρίσκεται στα σκαριά, γυρισμένη στην αγροτική περιοχή της Γαλλίας όπου ζει, η οποία πραγματεύεται τα αγριογούρουνα ως συμμάχους, εμπνευσμένη από τις ιδέες του οικο-φεμινισμού.
Στο κείμενό της η Μαυροκορδοπούλου, ερευνήτρια που ασχολείται με σύγχρονες καλλιτεχνικές πρακτικές που πραγματεύονται ζητήματα πυρηνικής ενέργειας, μοιράζεται τις σκέψεις της για το έργο της Brès σε σχέση με την οικολογία, με τη θεμελιώδη έννοια του όρου ως αλληλεπίδραση των οργανισμών μεταξύ τους και με το περιβάλλον τους.
Εγκαίνια 27 Μαΐου, 19:00-22:00
Διάρκεια: 28 Μαΐου – 24 Σεπτεμβρίου 2022
Ωράριο λειτουργίας: Τετάρτη – Παρασκευή, 16:30-20:30 / Σάββατο, 12:00-17:00
17 και 18 Ιουνίου- Δωρεάν.
Με δήλωση συμμετοχής στο [email protected] λόγω περιορισμένων θέσεων
Στην εποχή του κλιματικού χάους, πώς μπορούν οι απλοί πολίτες να φροντίσουν τον εαυτό τους και ο ένας τον άλλον; Οι δεξιοί «προετοιμαστές» (preppers) συλλέγουν όπλα και τροφή που αποξηραίνεται στην κατάψυξη. Με ποιόν τρόπο θα μπορούσε να είναι διαφορετική μια αριστερή προετοιμασία, που βασίζεται στις αξίες της κοινοκτημοσύνης, της φροντίδας και της αλληλοβοήθειας; Ένα εργαστήριο με πρωτοβουλία του θεωρητικού Gene Ray και υπό την καθοδήγηση του εκπαιδευτή της περμακουλτούρας Γιώργου Θεοδωράκη και της εκπαιδεύτριας βοτανοθεραπείας Κωνσταντίνας Λίτσα στοχεύει να ανοίξει αυτά τα ερωτήματα προς συζήτηση και να προχωρήσει σε μια πρακτική ανταλλαγή δεξιοτήτων.
«Μετά το Ολόκαινο, τα Κοινά, που συμπληρώνει το 2ο Επεισόδιο του Waste/d Pavilion και θα βρείτε στον κατάλογο της έκθεσης, ο Gene Ray προτείνει τον κοινοτισμό, “ως ονομασία για την πλανητική πρακτική της “πέρα από τον άνθρωπο” (more-than-human) αλληλοβοήθειας”. Ο οικο-φεμινισμός ως κουήρ οικολογία, η ελληνική μετάφραση του κειμένου της Chiara Bottici, διατίθεται προς ανάγνωση στον χώρο της έκθεσης, και μας καλεί να επανεξετάσουμε το πρόταγμα του οικοφεμινισμού και την ταύτιση των γυναικών με τη θήλεια αρχή ως έναν τρόπο παγίδευσης τους μέσα στην ετερογενή μήτρα που βρίσκεται στη βάση του σύγχρονου/αποικιακού έμφυλου συστήματος».