Η Μαρίνα Σάττι πάντρεψε την παράδοση με τo σήμερα -και η “YENNA” ήταν μαγική
Πριν από 5 χρόνια, η Μαρίνα Σάττι μάς έκανε να χορεύουμε στους ρυθμούς της “Μάντισσας”. Χθες κυκλοφόρησε ο πρώτος ολοκληρωμένος δίσκος της και μπορούμε να πούμε με σιγουριά ότι η αναμονή άξιζε.
“Εχθές το βράδυ σ’ είδα στο όνειρό μου” είχαμε ακούσει την Μαρίνα Σάττι να τραγουδά για πρώτη φορά πριν από 6 χρόνια, όταν διασκεύασε το παραδοσιακό τραγούδι “Θα σπάσω κούπες” με τον δικό της μοναδικό τρόπο. Τότε όλοι μιλούσαν για την μελωδική φωνή της και τον τρόπο με τον οποίο κατάφερε να κάνει ένα τόσο “κλασικό” κομμάτι εντελώς “δικό της”.
Ένα χρόνο αργότερα ήρθε η “Μάντισσα”, το μεγάλο “μπαμ” της Σάττι, που έκανε πρωτόγνωρη επιτυχία για τα ελληνικά δεδομένα -έγινε αυτό που λέμε viral. Σήμερα το απλό, αλλά τόσο υπέροχο βίντεο κλιπ του τραγουδιού, που γυρίστηκε στο κέντρο της Αθήνας, έχει πάνω από 50 εκατομμύρια views στο YouTube.
Τότε όλη η Ελλάδα χόρευε στους ρυθμούς της “Μάντισσας” και όλοι μιλούσαν για τη Μαρίνα Σάττι. Όλοι λοιπόν περίμεναν ότι θα εκμεταλλευόταν το hype γύρω από το όνομά της, για να κυκλοφορήσει έναν δίσκο ή έστω νέα τραγούδια -τουλάχιστον οι περισσότεροι μουσικοί αυτό μάλλον θα έκαναν. Η Σάττι όμως απέδειξε ότι δεν είχε αυτή τη διάθεση και επικεντρώθηκε σε άλλα project.
Εξάλλου είχε ήδη ιδρύσει τις fonés και τις chóres της, με τις οποίες έκανε εμφανίσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό -με τις fonés έφτασε από Ηρώδειο και Επίδαυρο μέχρι και τη Νέα Υόρκη.
Έφτασε 2021 λοιπόν και ακόμα δεν είχαμε νέα μουσική από την Σάττι. Μέχρι που το καλοκαίρι του ’21 κυκλοφόρησε το “PALI” -ένας σύγχρονος μπάλος” όπως το είχε περιγράψει- και μας έκανε να την ερωτευτούμε ξανά από την αρχή. Το “PALI” ήταν ο προάγγελος του πρώτου ολοκληρωμένου δίσκου της Σάττι, με τίτλο “ΥΕΝΝΑ”, που βρέθηκε επιτέλους στα χέρια μας (ή μάλλον στις ψηφιακές πλατφόρμες) τα μεσάνυχτα της Πέμπτης.
“Αποφάσισα να μιλήσω για αυτό το δράμα που περνάω, όταν γράφω μουσική” αστειεύτηκε στην παρουσίαση του δίσκου της, αναφέροντας ότι ο τίτλος “Yenna” περιγράφει τέλεια τη δημιουργική διαδικασία -από τη σύλληψη μέχρι την κυκλοφορία, “την γέννα” ενός δίσκου. Μιλώντας για την δημιουργία του ντεμπούτου της, ευχαρίστησε όλους τους συνεργάτες της που την βοήθησαν να πει την ιστορία αυτής της “γέννας”, το “προσωπικό της ημερολόγιο” όπως ανέφερε, από τους στιχουργούς και μουσικούς παραγωγούς OGE, Apon, IAMSTRONG, μέχρι τον γλύπτη Alex Mendonza που δημιούργησε το “τάμα” του εξωφύλλου.
Ο δίσκος ξεκινά με δύο ήδη γνώριμα τραγούδια, το «Γιατί Πουλί Μ’», μία “διασκευή” του γνωστού θρακιώτικου μοιρολογιού που ακούσαμε πριν από δύο μήνες περίπου, όταν κυκλοφόρησε μαζί με ένα υψηλής αισθητικής βίντεο κλιπ, που γυρίστηκε στην Κωνσταντινούπολη, και φυσικά το “PALI”, την πρώτη μεγάλη επιτυχία του δίσκου.
Σειρά έχει το “Κρητικό”, ένας φόρος τιμής στις κρητικές ρίζες της Σάττι, που μεγάλωσε στο Ηράκλειο Κρήτης. Ένα εκρηκτικό πειραματικό τραπ-pop τραγούδι, άμεσα επηρεασμένο από την κρητική παράδοση, σε στίχους της ίδιας, του Αλέξανδρου Δράκου Κτιστάκη, της Ελένης Φωτάκη και της.. Λένας Κιτσοπούλου!
Όσο προσπαθείς να συνειδητοποιήσεις ότι μόλις άκουσες (καταπληκτική) κρητική trap από την Μαρίνα Σάττι, μπαίνει το Interlude, ένα κομμάτι άμεσα επηρεασμένο από τα ηπειρώτικα, σε στίχους πάλι της Λένας Κιτσοπούλου και του APON.
Το “Άσε με να φύγω” είναι ακόμη ένα κρητικό-trap κομμάτι, αυτή τη φορά σε στίχους του Saske (που συνέβαλε και στο “PALI), ίσως του πιο πρωτοποριακού ονόματος της mainstream ελληνικής trap σκηνής αυτή τη στιγμή, όπως απέδειξε με το πρόσφατο Saskepticism Vol. 2. Και όταν δύο μουσικοί, που δεν φοβούνται να τολμήσουν, ενώνουν τις δυνάμεις τους, το αποτέλεσμα είναι ένα από τα highlights του δίσκου.
Στην “Προσευχή” η Μαρίνα Σάττι επιδεικνύει την υπέροχη φωνή της στην πιο ευαίσθητη στιγμή του άλμπουμ, ένα ερωτικό κομμάτι σε στίχους του APON, ενώ αμέσως μετά έρχεται το “Άδειοι Δρόμοι” πάλι σε στίχους APON, αλλά και της Φωτεινής Λαμπρίδη (που μας έχει χαρίσει μερικά από τα πιο όμορφα τραγούδια του Μάλαμα), άλλο ένα από τα highlights του δίσκου, ένα υπέροχο λαϊκό-ποπ κομμάτι που μας προετοιμάζει για την μεγάλη έκπληξη του δίσκου, το “Σπίρτο και Βενζίνη”, ένα σωστό, αυθεντικό, “ορθόδοξο” τσιφτετέλι, άμεσα επηρεασμένο από το “Ρίξε στο κορμί μου σπίρτο” της Κατερίνας Κούκα.
Φυσικά, από τον δίσκο δεν λείπει και ο “Πόνος Κρυφός”, το τραγούδι που ταξίδεψε την Μαρίνα Σάττι σε όλη την Ευρώπη, αφού έγινε το πρώτο ελληνόφωνο κομμάτι που ακούστηκε στην ιστορία του «Colors», του διάσημου βερολινέζικου καναλιού, που έχει φιλοξενήσει ονόματα, όπως η Billie EIlish.
Η “YENNA” κλείνει με ένα νανούρισμα (το τρυφερό “NANI” σε στίχους Σωκράτη Μάλαμα και Φωτεινής Λαμπρίδη) και ένα ηπειρώτικο “MIROLOI”, που μόλις οπτικοποιήθηκε.
Όταν η Μαρίνα Σάττι έλεγε ότι έχει “απενοχοποιήσει” την μουσική το εννοούσε. Κυκλοφόρησε έναν δίσκο, που σίγουρα θα σοκάρει τους “ελιτιστές” -εκείνους που σνομπάρουν τα δύο πιο mainstream είδη της ελληνικής σκηνής, το λαϊκό και την trap, εκείνους που πιστεύουν ότι τα παραδοσιακά “δημοτικά” τραγούδια ανήκουν μόνο στα πανηγύρια και τα τσιφτετέλια μόνο στις πίστες.
Είτε σε κάποιους αρέσει, είτε όχι, τα κλαρίνα, τα τσιφτετέλια, τα λαϊκά είναι αναπόσπαστα κομμάτια της “ελληνικής εμπειρίας”. Το ίδιο και η trap, το μοναδικό είδος που τα κάταφερε να “εκθρονίσει” την λαϊκή pop από τα charts, δημιουργώντας ένα εντελώς νέο wave στην ελληνική σκηνή. Γιατί λοιπόν να μην υπάρχει ένας δίσκος που να αναδεικνύει αυτές τις πτυχές της ελληνικής κουλτούρας -πάντα με αισθητική και όραμα; Αυτό έκανε η Μαρίνα Σάττι με την “Yenna” και το αποτέλεσμα είναι κάτι παραπάνω από άρτιο.
Η “YENNA” είναι ένας δίσκος που θα ακούσεις στο σπίτι σου, στα club -μερικά από τα πιο “safe” κομμάτια ίσως παίξουν και στο ραδιόφωνο, ποιος ξέρει. Κυρίως όμως είναι ένας δίσκος που αποδεικνύει ότι η μουσική δεν έχει όρια και ότι η ελληνική κουλτούρα είναι υπερβολικά πολύχρωμη και διαφορετική για να την περιορίσεις.
Την Παρασκευή 1 Ιουλίου, η Μαρίνα Σάττι θα βρεθεί στο Κήπο του Μεγάρου Μουσικής για να παρουσιάσει τα νέα της τραγούδια live -και δεν θες να το χάσεις!
Η “ΥΕΝΝΑ” κυκλοφορεί από την Walnut Entertainment.