«Πορτογαλία Τώρα!»: Πρεμιέρα στο Bios για το 2ο Φεστιβάλ Πορτογαλικού Κινηματογράφου Αθήνας
Ξεκινά δυναμικά το 2ο Φεστιβάλ Πορτογαλικού Κινηματογράφου της Αθήνας που διοργανώνουν το ΚΙΝΟ Athens, μαζί με την Πρεσβεία της Πορτογαλίας στην Ελλάδα, το Ινστιτούτο Camões και το Bios.
Το ΚΙΝΟ Athens, σε συνεργασία με την Πρεσβεία της Πορτογαλίας στην Ελλάδα, το Ινστιτούτο Camões και το Bios διοργανώνουν τον Ιούνιο, καθώς και την πρώτη Πέμπτη του Ιουλίου, ένα αφιέρωμα στον σύγχρονο Πορτογαλικό Κινηματογράφο, παρουσιάζοντας τη δεύτερη έκδοσή του, με τίτλο «Πορτογαλία Τώρα!» (Portugal Now!) – 2ο Φεστιβάλ Πορτογαλικού Κινηματογράφου της Αθήνας.
Σε μία προσπάθεια γνωριμίας με την πορτογαλική κινηματογραφική γλώσσα, θα προβληθούν 5 μεγάλου μήκους ταινίες, στα όρια της οπτικής τέχνης και του κινηματογράφου, που έχουν αναγνωριστεί διεθνώς ως αντιπροσωπευτικές ενός φρέσκου ρεύματος στον πορτογαλικό κινηματογράφο. Οι ταινίες του αφιερώματος, εκτός από τις ματιές που προσφέρουν στην πορτογαλική πραγματικότητα, δείχνουν ότι νέοι και νέες δημιουργοί τολμούν να ξεπεράσουν παλαιότερες μοντερνιστικές συμβάσεις, να πειραματιστούν με τα κινηματογραφικά είδη και τη φόρμα, αλλά και να αναπτύξουν νέες μορφές αφήγησης που συνάδουν με τον ψηφιακό μετασχηματισμό του κόσμου. Από τις πρώιμες επιρροές της αποικιοκρατίας περνάμε σε μία διερεύνηση των ανθρώπινων σχέσεων μεταξύ οικογενειών, έχοντας ως κινητήριο μοχλό το ταξίδι και τη μετακίνηση μέσω θάλασσας και στεριάς.
Η πρώτη ταινία του αφιερώματος που θα προβληθεί την Πέμπτη 9 Ιουνίου, είναι “Η Μεταμόρφωση των Πουλιών” (2020) της Catarina Vasconcelos, η Πορτογαλική επίσημη συμμετοχή για το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας.
Το 2ο Φεστιβάλ Πορτογαλικού Κινηματογράφου της Αθήνας θα ολοκληρωθεί την Πέμπτη 7 Ιουλίου, με ένα καλοκαιρινό dj set από τον παραγωγό του En Lefko, Σάκη Τσιτομενέα, στην ταράτσα του Bios!
To KINO Athens, μέλος του Athens Culture Net (ACN) του Δήμου Αθηναίων, είναι μιας διεθνής πλατφόρμα διοργάνωσης προβολών, που γεφυρώνουν το σινεμά με τις εικαστικές τέχνες, μέσω του ήχου και της κινούμενης εικόνας, προ(σ)καλώντας τους θεατές να επαναπροσδιορίσουν τα όσα ήξεραν μέχρι τώρα για τις οπτικές τέχνες. To KINO Athens εμπνέεται από τη μακροχρόνια ιστορία των εναλλακτικών art spaces της Νέας Υόρκης και εξερευνά συνεχώς νέους τρόπους αναπαράστασης, συνδυάζοντας τα διάφορα είδη τέχνης με το πειραματικό σινεμά και το ντοκιμαντέρ.
1) Πέμπτη 9 Ιουνίου | 21.00
A Metamorfose dos Pássaros | Οι Μεταμορφώσεις των Πουλιών |
The Metamorphosis of Birds
by Catarina Vasconcelos
Πορτογαλία | Portugal, 2020, 101’
digital file, έγχρωμο | color, με ήχο | sound
Γλώσσα | Language: πορτογαλικά | portuguese
Υπότιτλοι | Subtitles: ελληνικά, αγγλικά | greek, english
Ο Ενρίκε και η Μπεατρίς παντρεύτηκαν ανήμερα των εικοστών πρώτων γενεθλίων της. Ο Ενρίκε, αξιωματικός του ναυτικού, περνά μεγάλο μέρος της ζωής του στη θάλασσα. Πίσω στην ξηρά, η Μπεατρίς, που έχει μάθει τα πάντα για τη ζωή μέσα από την αγάπη της για τα φυτά, φροντίζει τα έξι παιδιά της οικογένειας. Ο Ζασίντου (Υάκινθος), ο μεγαλύτερος γιος και συγχρόνως πατέρας της σκηνοθέτιδος, βλέπει στα όνειρά του ότι είναι πουλί. Σε μια ιστορία παλιά όσο κι ο άνθρωπος, ο θάνατος εισβάλλει σαν απρόσκλητος επισκέπτης. Ένα ταξίδι μεταμόρφωσης, γεμάτο καρδιά και ζεστασιά, που ψηλαφεί το πένθος και την απώλεια, βγάζοντας ρίζες και φτερά την ίδια ακριβώς στιγμή.
Δείτε το τρέιλερ:
Catarina Vasconcelos (Λισαβόνα, 1986)Μετά την αποφοίτησή της από την Ακαδημία Καλών Τεχνών της Λισαβόνας, μετακόμισε στο Λονδίνο όπου έκανε το μεταπτυχιακό της στο Royal College of Art. Η πρώτη της μικρού μήκους ταινία, «Μεταφορά ή Θλίψη μέσα προς τα έξω», ήταν η πρώτη της ταινία. Η «Μεταφορά» έκανε πρεμιέρα στο Cinéma du Réel το 2014, κερδίζοντας το βραβείο Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας Μικρού Μήκους. Η ταινία συμμετείχε σε διάφορα φεστιβάλ όπως το RIDM – Montreal International Documentary Festival, Dok Leipzig, Moscow International Film Festival και Doclisboa. Η πρώτη της μεγάλου μήκους ταινία με τίτλο «Η Μεταμόρφωση των Πουλιών», έκανε πρεμιέρα στο τμήμα “Encounters” της Berlinale το 2020.
Φιλμογραφία / Filmography
2020 A Metamorfose dos Pássaros
2014 Metaphor or Sadness inside out (short)
2) Πέμπτη 16 Ιουνίου | 21.00
Djon Africa
by Filipa Reis, João Miller Guerra
Πορτογαλία | Portugal, 2018, 98’
digital file, έγχρωμο | color, με ήχο | sound
Γλώσσα | Language: πορτογαλικά | portuguese
Υπότιτλοι | Subtitles: ελληνικά, αγγλικά | greek, english
Ο καλόκαρδος Μιγκέλ με το ψευδώνυμο Tibars, ή αλλιώς Djon África, γεννημένος και μεγαλωμένος στην Πορτογαλία – αγαπά τις γυναίκες και ζει μια ανέμελη ζωή. Αν κάποιος τον κρίνει, εκείνος του παραθέτει το παλιό τραγούδι του Frank Sinatra: “I do it My Way”. Μέχρι που μια μέρα, ένας άγνωστος του λέει ότι είναι φτυστός ο πατέρας του, “player και απατεώνας”. Ο πατέρας του, τον οποίο δε γνώρισε ποτέ! Αυτή η συναρπαστική ανακάλυψη τον κάνει να αλλάξει στάση. ιδίως όταν η γιαγιά του, που πάντα τον φρόντιζε, αρχίζει να μιλάει για την οικογένειά του: για το πώς ο πατέρας του ήταν στη φυλακή, πόσο λυπημένος ήταν ο Μιγκέλ όταν ήταν μικρός όταν δεν μπορούσε να τον δει, πώς ο πατέρας του εξορίστηκε στο Πράσινο Ακρωτήριο. Έτσι, ο Μιγκέλ πηγαίνει εκεί για να τον επισκεφτεί. Ποιος είναι αυτός ο άντρας;
Δείτε το τρέιλερ:
Η Filipa Reis (Λισαβόνα, 1977) και ο João Miller Guerra (Λισαβόνα, 1974) ζουν κι εργάζονται μαζί στη Λισαβόνα. Οι ταινίες τους παρουσιάστηκαν σε διεθνή φεστιβάλ όπως Cinéma du Réel, IDFA, DokLeipzig, Bordocs, forumdoc.bh, Festival dei Popoli, Film Look, Recife International Film Window, FIDBA, Dok.Fest, Molodist, Parnu, μεταξύ άλλων. Μαζί έχουν μια εταιρεία παραγωγής ταινιών, την «Uma Pedra no Sapato», υπεύθυνη για ταινίες όπως το «Balada de um Batráquio» της Leonor Teles, που κέρδισε τη Χρυσή Άρκτο Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους στο Φεστιβάλ Βερολίνου το 2016.
3) Πέμπτη 23 Ιουνίου | 21.00
Ama-San
by Cláudia Varejão
Πορτογαλία | Portugal, 2016, 112’
digital file, έγχρωμο | color, με ήχο | sound
Γλώσσα | Language: ιαπωνικά | japanese
Υπότιτλοι | Subtitles: ελληνικά, αγγλικά | greek, english
Μια βουτιά, το μεσημεριανό φως του ήλιου διαπερνά το νερό. Ο αέρας και στους δύο πνεύμονες θα πρέπει να είναι αρκετός, έτσι ώστε να μπορέσουν να ξεκολλήσουν τα αμπαλόνε από τα βράχια, στον βυθό του Ειρηνικού Ωκεανού. Χωρίς την υποστήριξη κάποιας συσκευής παροχής αέρα, ή άλλα εργαλεία που να επιτρέπουν την υποβρύχια αναπνοή, το σώμα ως σύνολο καλείται να φτάσει στα όριά του. Στο Wagu, ένα ψαροχώρι στη χερσόνησο Ise, τρεις γυναίκες, η Matsumi, η Mayumi και η Masumi βουτούν καθημερινά, χωρίς να ξέρουν τι θα βρουν. Κάτω από το νερό, τα εύθραυστα σώματά τους μετατρέπονται θαλάσσιους κυνηγούς. Οι Ama-San βουτούν με αυτόν τον τρόπο στην Ιαπωνία, για περισσότερα από 2000 χρόνια.
Δείτε το τρέιλερ:
Cláudia Varejão (Πορτογαλία, 1980)
Cláudia was educated in film directing and camerawork in Lisbon, São Paulo and Berlin. Besides being a filmmaker, she works as a cinematographer on documentaries. She has written the short film trilogy “Film de Semana” (“Weekend” – 2007), “Um Dia Frio” (“A Cold Day” – 2009) and “Luz da Manhã” (“Morning Light” – 2012). In 2016 she made her feature debut, “Ama-san”. “Amor Fati” (2020) was selected for IFFR 2021. Varejão has also developed a career as a photographer and creates video projects for theater, performances and fine art projects.
Η Cláudia σπούδασε σκηνοθεσία στη Λισαβόνα, το Σάο Πάολο και το Βερολίνο. Εκτός από σκηνοθέτιδα, εργάζεται κι ως κινηματογραφίστρια σε ντοκιμαντέρ. Έχει γράψει την τριλογία μικρού μήκους “Film de Semana” (“Weekend” – 2007), “Um Dia Frio” (“A Cold Day” – 2009) and “Luz da Manhã” (“Morning Light” – 2012). Το 2016 έκανε το ντεμπούτο της σε μεγάλου μήκους ταινία, με το “Ama-san”. Το “Amor Fati” (2020) επιλέχθηκε για το Φεστιβάλ του Ρότερνταμ το 2021. Η Varejão είναι επίσης φωτογράφος και video artist και υλοποιεί video projects για θέατρα, παραστάσεις και καλλιτεχνικά δρώμενα.
Φιλμογραφία / Filmography
2020 Amor Fati
2016 Ama-San
2012 Luz da Manhã (short)
2009 Um Dia Frio
2007 Film de Semana (short)
2005 Wanting
4) Πέμπτη 30 Ιουνίου | 21.00
Desterro
by Maria Clara Escobar
Πορτογαλία, Βραζιλία, Αργεντινή | Portugal, Brazil, Argentina, 2020, 125’
digital file, έγχρωμο | color, με ήχο | sound
Γλώσσα | Language: πορτογαλικά | portuguese
Υπότιτλοι | Subtitles: ελληνικά, αγγλικά | greek, english
Η ταινία ακολουθεί τη ζωή ενός ζευγαριού από την Βραζιλία, της Λόρα και του Ισραήλ. Είναι γύρω στα τριάντα κι έχουν έναν πεντάχρονο γιο, τον Λούκας. Ζουν μαζί, αλλά φαίνεται να έχουν χάσει το ενδιαφέρον τους ο ένας για τον άλλον. Η σχέση τους μοιάζει να οδεύει προς τα βράχια κι ο μόνος που φαίνεται να ψάχνει ακόμα κάτι από τη ζωή είναι ο Λούκας. Η Λόρα αρχίζει να αισθάνεται τα προειδοποιητικά σημάδια μιας επικείμενης καταστροφής και στη συνέχεια εξαφανίζεται. Όταν ο Ισραήλ μαθαίνει ότι η Λόα είναι νεκρή και το σώμα της βρίσκεται στην Αργεντινή, δεν το λέει σε κανέναν – ούτε καν στον γιο τους. Καθώς δεν παντρεύτηκαν ποτέ και δεν έχουν χρήματα στην άκρη, ο Ισραήλ έρχεται αντιμέτωπος με την πρόκληση να φέρει το σώμα της Λόρα στο σπίτι.
Δείτε το τρέιλερ:
Maria Clara Escobar (Βραζιλία, 1988)Σκηνοθέτιδα, ποιήτρια και απόφοιτη του Escola de Cinema Darcy Ribeiro στο Ρίο ντε Τζανέιρο. Συνέγραψε το έργο της Júlia Murat, “Found Memories” (2011), το οποίο έλαβε Ειδική Μνεία στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Σαν Σεμπαστιάν. Το 2011 γύρισε το ντοκιμαντέρ “The Days with Him”, για τον πατέρα της. Το 2019 κυκλοφόρησε το πρώτο της βιβλίο με ποιήματα. To “Desterro” (2020) είναι το σκηνοθετικό της ντεμπούτο σε μεγάλου μήκους ταινία.
Φιλμογραφία / Filmography
2021 Desterro
2013 Os dias com Ele / The days with Him
2010 Passeio de família
2004 Domingo
2004 Domingo (short)
5) Πέμπτη 7 Ιουλίου | 21.00
No Táxi do Jack | Jack’s Ride
by Susana Nombre
Πορτογαλία | Portugal, 2021, 70’
digital file, έγχρωμο | color, με ήχο | sound
Γλώσσα | Language: πορτογαλικά | portuguese
Υπότιτλοι | Subtitles: ελληνικά, αγγλικά | greek, english
Σε ηλικία 63 ετών και σχεδόν συνταξιούχος, ο Joaquim αναγκάζεται να ακολουθήσει τους κανόνες του κέντρου εργασίας, για να μπορέσει να εισπράξει τα επιδόματα ανεργίας. Παρά το γεγονός ότι γνωρίζει ότι δεν θα επιστρέψει ποτέ στην ενεργό δράση, είναι αναγκασμένος να πηγαίνει από εταιρεία σε εταιρεία, ζητώντας ένσημα, για να επιβεβαιώσει ότι ψάχνει για δουλειά. Στη διάρκεια των ταξιδιών του, αναπολεί τη ζωή του ως μετανάστης στις ΗΠΑ, όπου εργαζόταν ως οδηγός ταξί στη Νέα Υόρκη κι έζησε τα πολλαπλά κραχ της Wall Street.
Σκηνοθεσία / Direction
Susana Nobre
Σενάριο / Script
Susana Nobre
Φωτογραφία / Cinematography
Paulo Menezes
Μοντάζ / Editing
João Rosas, Susana Nobre
Ήχος / Sound
João Gazua, Hugo Leitão
Cast / Συντελεστές
Amindo Martins Rato, Maria Carvalho, Joaquim Veríssimo
Παραγωγή / Production
Terratreme Filmes
Δείτε το τρέιλερ:
Susana Nobre (Λισαβόνα, 1974)Το 1998 έλαβε πτυχίο BA στις Επιστήμες της Επικοινωνίας από το Πανεπιστήμιο Nova της Λισαβόνας. Από τότε άρχισε να γυρίζει ταινίες που έχουν προβληθεί στα εξής φεστιβάλ: Κάννες (Δεκαπενθήμερο Σκηνοθετών), Ρότερνταμ, Ανζέρ, Βίλα ντο Κόντε, Ρίο ντε Τζανέιρο, Βιενάλε και Μοντεβιδέο, μεταξύ άλλων. Το 2006 έγινε μέλος της εταιρείας παραγωγής Terratreme (πρώην Raiva), όπου εργάζεται ως εκτελεστική παραγωγός σε πολλά έργα. Φέτος προετοιμάζει τη μεγάλου μήκους ταινία “Rabat City”.
Μετά την προβολή, θα ακολουθήσει dj set από τον παραγωγό του En Lefko, Σάκη Τσιτομενέα, στην ταράτσα του Bios με φόντο την Ακρόπολη!
Το φεστιβάλ θα πραγματοποιηθεί από τις 9 Ιουνίου έως τις 7 Ιουλίου 2022, με τις ταινίες να προβάλλονται στο Bios Rooftop (Πειραιώς 84, Αθήνα 10435). Ώρα προβολής: 21:00.
Είσοδος ελεύθερη