Χαμένες ψευδαισθήσεις
Επτά βραβεία Σεζάρ για το φιλμ του Τζιανολί που αποτελεί μεταφορά ενός περίφημου έργου του Ονορέ ντε Μπαλζάκ
Υπόθεση
Ο νεαρός Λισιέν φτάνει στο Παρίσι του 1821 με το όνειρο να γίνει σπουδαίος ποιητής αλλά όσα συναντά εκεί δεν ταιριάζουν με την άποψη που έχει ο ίδιος για την υψηλή αισθητική και το νόημα της πραγματικής τέχνης.
Ο αμοραλισμός της παλινόρθωσης
Το τεράστιο ιστορικό ενδιαφέρον και η συναρπαστική ανάπλαση του Παρισιού των αρχών του 19ου αιώνα, της Παλινόρθωσης του παλιού καθεστώτος, είναι οι βασικοί λόγοι του θριάμβου της ταινίας στα Σεζάρ με τις 7 νίκες (μεταξύ των οποίων και της καλύτερης ταινίας) στις 15 συνολικά υποψηφιότητες. Σε μια κοινωνία παραδομένη στην απληστία και την υποκρισία, οι τέχνες (το θέατρο και η ποίηση) και η δημοσιογραφία δεν θα μπορούσαν να αποτελέσουν εξαίρεση.
Ο ήρωας μαγεύεται από τους ρυθμούς του Παρισιού και το ασύλληπτο μέγεθος της ανθρωποφαγίας του: πόρνες, έμποροι, πολιτικοί, αυλικοί, καλλιτέχνες, κλοσάρ, επαρχιώτες, μετανάστες… όλοι συνυπάρχουν σε ένα απαράμιλλο σκηνικό παρακμής και ψευδαισθήσεων όπου τα πάντα επιτρέπονται και τίποτε δεν μπορεί να διαταράξει τον μακάριο ύπνο της αριστοκρατίας. Όπως και καμία δύναμη δεν μπορεί να σταματήσει την έλευση του νέου κόσμου που χαρακτηρίζεται από την αυξανόμενη ισχύ των νεόπλουτων.
Η νέα αριστοκρατία είναι η αριστοκρατία του χρήματος (οι μεγάλοι εκδότες είναι πρώην φρουτέμποροι που δεν ξέρουν να διαβάζουν!) και οι πιο σημαντικοί πλέον άνθρωποι στο Παρίσι δεν βρίσκονται μόνο στην αυλή του βασιλιά αλλά κατέχουν θέσεις κλειδιά σε όλους τους τομείς: την πολιτική, τις τέχνες, το εμπόριο. Ο Λισιέν θα παίξει το δικό του φτηνό ρόλο στο πεδίο αυτό που ενθαρρύνει το προσωπικό ξεπούλημα (οι κριτικοί θεάτρου γράφουν έναντι αμοιβής 150 φράγκων από τους θιασάρχες αρνητικές ή θετικές κριτικές για μια παράσταση) και γρήγορα θα ξεχάσει τους λόγους που τον οδήγησαν να γίνει ποιητής.
Γίνεται κι ο ίδιος ένα ακόμη πρόσωπο στο τσίρκο τεράτων που χλευάζει καθημερινά και μεταμορφώνεται σε πειθήνιο όργανο ενός συστήματος παραδομένου στην ευκολία, το ξεπούλημα και την χυδαιότητα. Εννοείται πως ακόμη κι ο έρωτας σε ένα περιπετειώδες σκηνικό σαν αυτό έχει το δικό του τίμημα.