MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΚΥΡΙΑΚΗ
22
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
Grand Tour: 17 έργα φιλελλήνων από την Κυβερνητική Συλλογή Τέχνης του Ηνωμένου Βασιλείου σε μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
Από 05/07/2023 έως 01/06/2025
LLoxy: Ο πλούσιος ζωγραφικός κόσμος της καλλιτέχνιδας ζωντανεύει στο OKAY Initiative Space
Από 20/11/2024 έως 28/12/2024
Moxy Art Affair: Η ομαδική έκθεση "Εξωστρέφεια | Extroversion" στο Moxy Athens City
Από 26/11/2024 έως 10/01/2025
Shut your Eyes and See: Έκθεση του Νάκη Παναγιωτίδη στο Ίδρυμα Γουλανδρή
Από 27/11/2024 έως 02/03/2025
Strena: Ομαδική εικαστική έκθεση στο Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών Τσιχριτζή
Από 18/12/2024 έως 11/01/2025
Αρχέγονες Ρίζες - Σύγχρονοι Διάλογοι: Ομαδική έκθεση στην Γκαλερί Άλμα
Από 12/12/2024 έως 11/01/2025
Γυναίκες των Κυκλάδων μέσα στον χρόνο: Μια έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών
Από 07/10/2024 έως 31/05/2025
Δημοκρατία: Η τέχνη συνομιλεί με την πολιτική ιστορία της Νότιας Ευρώπης σε μια έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 11/07/2024 έως 02/02/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Εγκώμιο της σκιάς: Ο Τανιζάκι συνομιλεί με τον Παπαδιαμάντη σε μια εικαστική μυθοπλασία της Νίνας Παπακωνσταντίνου στο Μέγαρο
Από 12/12/2024 έως 23/02/2025
Η Gagosian παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση της Sarah Crowner στην Αθήνα
Από 14/11/2024 έως 18/01/2025
Η Τέχνη σε Χρυσό στο Μουσείο Μπενάκη
Από 13/11/2024 έως 27/04/2025
Κυκλαδίτισσες - Άγνωστες ιστορίες γυναικών των Κυκλάδων: Μοναδικά έργα "ταξιδεύουν" στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 12/12/2024 έως 04/05/2025
Μια ζωή αφιερωμένη στην Τέχνη: Έκθεση με έργα καταξιωμένων καλλιτεχνών από τη συλλογή του Γαβρίλου Μιχάλη στο ΠΕΣ Πολύτροπον
Από 07/12/2024 έως 07/02/2025
Παῖς παιχνίδι - toystories: Ομαδική εικαστική έκθεση στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» Δήμου Αθηναίων
Από 20/12/2024 έως 10/01/2025
Το Βλέμμα: 140 αδημοσίευτα έργα του Γιάννη Μετζικώφ στην Ελληνοαμερικανική Ένωση
Από 18/11/2024 έως 11/01/2025
Χθόνιο Φως. Πώς η κεραμική τέχνη συνομιλεί με το σήμερα, στο Λόφος art project
Από 01/11/2024 έως 31/12/2024
παῖς παιχνίδι - toystories: Ομαδική εικαστική έκθεση στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα»
Από 20/12/2024 έως 10/01/2025
Διάφορα

«Γυναίκα, πείσμα της Ασίας»: Έκθεση εικαστικών στο Ναύπλιο

Στο Βουλευτικό, την πρώτη έδρα του ελληνικού Κοινοβουλίου, 26 σύγχρονοι καλλιτέχνες προχωρούν σε μια πολυμεσική ανάγνωση της επαναστατικής παράδοσης του Ναυπλίου και τιμούν την Καλλιόπη Παπαλεξοπούλου και τον πρωταγωνιστικό της ρόλο στον αγώνα για ελευθερία.

Αθανάσιος Μακρής,
Αθανάσιος Μακρής, "Καλλιόπη Παπαλεξοπούλου"
Monopoli Team

Είκοσι έξι σύγχρονοι έλληνες και ελληνίδες εικαστικοί συμμετέχουν στην ομαδική έκθεση σύγχρονης τέχνης με τίτλο «Γυναίκα, πείσμα της Ασίας», που διοργανώνεται στο Ναύπλιο από το Ελληνικό Τμήμα της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Τέχνης AICA Hellas, στο πλαίσιο του 2ου Φεστιβάλ Λόγου και Τέχνης «Νίκος Καρούζος».

Η έκθεση, την οποία επιμελείται η γενική γραμματέας της AICA Ηellas, δρΙστορίας της Τέχνης Φαίη Τζανετουλάκου, αποτελεί μέρος των εορτασμών για τα 200 χρόνια από την απελευθέρωση του Ναυπλίου το 1822 και είναι αφιερωμένη το ελεύθερο πνεύμα της γυναίκας που ενέπνευσε τον αντιμοναρχικό αγώνα κατά τη Ναυπλιακή Επανάσταση του 1862, την Καλλιόπη Παπαλεξοπούλου. Η έκθεση φιλοξενείται στο Βουλευτικό, την έδρα του Κοινοβουλίου της επαναστατημένης Ελλάδας (1825-1826), αλλά και χώρο όπου διεξήχθη η δίκη του Κολοκοτρώνη και του Πλαπούτα, το 1834.

@Poka Yio, Black Wedding

«Κλίμα απειλής για τις απανταχού θηλυκότητες»

Όπως τονίζει η επιμελήτρια, «τα ιδανικά και οι ιδέες που ενστερνίστηκε στη διάρκεια της ζωής της η Παπαλεξοπούλου σήμερα μοιάζουν πιο επίκαιρες από ποτέ, καθώς καλούμαστε διαρκώς να συλλογιστούμε τη στάση ζωής μας σε σχέση με τα όρια προσωπικής ελευθερίας και συλλογικής ευθύνης, ειδικά σε μια εποχή που χαρακτηρίζεται από εξωγενείς οριοθετήσεις και ένα κλίμα περιρρέουσας απειλής για τις απανταχού θηλυκότητες, που βρίθει από ταραχώδη έμφυλα ζητήματα, ενώ η γυναίκα παραμένει το θύμα σε διακρατικές πολεμικές διαμάχες και αποτελεί την πρωταγωνιστική φιγούρα σε μετακινήσεις πληθυσμών».

Ο τίτλος της έκθεσης προέρχεται από έναν στίχο του Νίκου Καρούζου, από το ομώνυμο ποίημα που περιλαμβάνεται στη συλλογή «Η έλαφος των άστρων» (1962): «Είσαι μια ήπειρος του στήθους απ’ τα βάθη των φυλών/ είσαι πλανόδια σαν το φεγγάρι/ ο πόνος είναι πλοκαμός κι η αγάπη σου υδράργυρος/ γυναίκα, πείσμα της Ασίας[…]».

Άγγελος Αντωνόπουλος, Τρία Σκαλοπάτια

Μέσα σε λίγες λέξεις, ο ποιητής περιγράφει την ουσία της θηλυκότητας ως μια εργώδη μα αδάμαστη και ακατάβλητη δύναμη, που εφορμά μέσα από τις απαρχές της Ιστορίας. Η χρήση της ασιατικής ηπείρου υποδηλώνει τον «τόπο αλλού», τον προσωπικό χώρο έξω από τα κοινωνικά σύνορα, μια θρυαλλίδα ενσυναίσθησης, ενδυνάμωσης και σπάνιας γήτευσης μαζί.

Αννίτα Αργυροηλιοπούλου, Καλλιόπη

Η Καλλιόπη Παπαλεξοπούλου και η Ναυπλιακή Επανάσταση

Το 1862 κορυφωνόταν ο αντιμοναρχικός αγώνας και παντού αντηχούσε η φράση «Να φύγουν οι Βαυαροί». Την 1η Φεβρουαρίου 1862 ξέσπασαν τα «Ναυπλιακά», η επανάσταση εναντίον του Όθωνα. Αν και μέχρι τα μέσα Μαρτίου του 1862 αυτή η στάση είχε ήδη κατασταλεί, η αναταραχή υπέβοσκε. Ο Όθωνας εκθρονίστηκε τελικά τον επόμενο Οκτώβριο.

Ψυχή της επανάστασης ήταν μια γυναίκα, η Καλλιόπη Παπαλεξοπούλου. Η Καλλιόπη γεννήθηκε στην Πάτρα στις 26 Ιουλίου 1809. Ο πατέρας της, Ανδρέας Καλαμογδάρτης,ήταν πρόκριτος της Αχαΐας, ενώ η μητέρα της ανήκε στην αρχοντική οικογένεια των Παπαδιαμαντόπουλων. Όταν το 1821 ο πατέρας της φυλακίστηκε στην Τρίπολη μαζί με τους άλλους προκρίτους της Πελοποννήσου, στα 15 της βρέθηκε πρόσφυγας με τη μητέρα και τις αδελφές της στην Αγκόνα της Ιταλίας. Εκεί σπούδασε ιταλικά και γαλλικά, βυθίστηκε στη λογοτεχνία και απέκτησε ευρεία παιδεία.

Επιστρέφοντας, γαλουχημένη με τις ιδέες της Γαλλικής Επανάστασης, αφιέρωσε όλες τις δυνάμεις της στον αντιμοναρχικό, αντιβαυαρικό αγώνα για την ελευθερία. Πληροφορημένος για τον ρόλο της, ο απεσταλμένος του Όθωνα στρατηγός Χαν έστειλε τελεσίγραφο, ζητώντας της να φύγει από την πόλη, για να λάβει την απάντηση: «Θα μείνω όπου βρίσκομαι. Τα μόνα ζωντανά πλάσματα που φοβάμαι είναι οι ποντικοί, γι’ αυτό τους αφάνισα όλους μέσα στο σπίτι μου». Παρόλα αυτά, όταν η επανάσταση κατεστάλη, ο στρατηγός έστειλε στην Παπαλεξοπούλου τον υπασπιστή του για να υποβάλει τα σέβη του. Αντίστοιχα, μετά την πτώση της μοναρχίας, οι Αθηναίοι την υποδέχτηκαν θριαμβευτικά, όταν ήρθε να παραστεί στην Εθνοσυνέλευση.

Βασιλική Σαγκιώτη, Τρεις Χάριτες

Στόχος της έκθεσης

Αυτή η γυναίκα σύμβολο προτάθηκε στους 26 καλλιτέχνες που συμμετέχουν στην έκθεση ως ένα πρόσφορο πεδίο πολυμεσικής ανάγνωσης. Όπως τονίζεται στο επιμελητικό σημείωμα, σε μια εποχή όπου η έννοια της ελευθερίας διάγει υπό διαρκή αμφισβήτηση, σε μια εποχή που η εικόνα της θηλυκότητας «μοιάζει να έχει προχωρήσει σε μια τεθλασμένη γραμμή, από τα κεκτημένα των πρώτων φεμινιστικών αγώνων, στην εποχή του Metoo κινήματος, των συνεχιζόμενων συζητήσεων πάνω στην επιλογή της αυτοδιάθεσης, αλλά και μέσα στη δυστοπική εποχή των συνεχόμενων γυναικοκτονιών, η αυταπάρνηση που χαρακτηρίζει τον αγώνα της Καλλιόπης Παπαλεξοπούλου, βάζει τις βάσεις για έναν ενδελεχή επαναπροσδιορισμό της αξίας του ουμανισμού μέσα από την έρευνα της σύγχρονης ιστοριογραφίας στην καταγραφή της γυναικείας παρουσίας στην παγκόσμια ιστορία αλλά και στην τέχνη».

Οι εικαστικοί που συμμετέχουν

Στην ομαδική έκθεση συμμετέχουν οι εικαστικοί: ΔημήτριοςΑντωνίτσης, Άγγελος Αντωνόπουλος, Αννίτα Αργυροηλιοπούλου, Βασίλης Βλασταράς, Αλέξανδρος Γεωργίου, Κατερίνα Διακομή, Κατερίνα Ζαχαροπούλου, Βαγγέλης Ζερβόπουλος, Μάριον Ιγγλέση, Αντιγόνη Καββαθά, Στέλλα Καπεζάνου, Λεωνίδας Καραμπίνης, Αθανάσιος Μακρής, Σωτήρης Μπατζιάνας, Νίκος Ναυρίδης, Ηλίας Παπαηλιάκης, Άρτεμις Ποταμιάνου, Φωτεινή Πούλια, Σοφία Ροζάκη, Βασιλική Σαγκιώτη, Ελίζα Σόρογκα, Ελένη Τζιρτζιλάκη, Βίκυ Τσαλαματά, Γιώργος Τσεριώνης, Φίλιππος Τσιτσόπουλος, PokaYio.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Χώρος: Βουλευτικό, οδός Σταϊκοπούλου, Ναύπλιο
Διάρκεια Έκθεσης: 1-31 Ιουλίου 2022
Είσοδος: Ώρες λειτουργίας: 10.30-13.30 και 18.30-23.00 Είσοδος ελεύθερη
Περισσότερα από Εικαστικά