Ο τύπος ακουγόταν σα να ερχόταν από άλλον πλανήτη. Ή ίσως και από τον δικό μας, αλλά από ένα μακρινό μέλλον. Ήταν τα 80ς και ο κόσμος ήθελε να ακούσει τον Μάγο- The Wizard. Μετά σιγουρεύτηκες. Ο Jeff Mills είναι όντως από άλλον πλανήτη. Εκείνον όπου το να δημιουργείς είναι το οξυγόνο σου για να ζεις. Και που η καθημερινότητα ορίζεται και από προβολές στο μέλλον. Με το “Tomorrow Comes The Harvest“, ένα από τα πιο συναρπαστικά έργα του, ενώνει τη γήινη και φουτουριστική πλευρά της μουσικής του, την Τρίτη, 12 Ιουλίου, στο Ηρώδειο.
Πρωτοπόρος του techno, θρύλος της ηλεκτρονικής μουσικήςΚαι όσο πλούσιοι και αν είναι οι χαρακτηρισμοί, λίγο αποδίδουν την αλήθεια. Από τα club του Ντιτρόϊτ, ως τις πρόσφατες “διαστημικές” δημιουργίες και τις ψηφιακές εκδόσεις του, ο Jeff Mills είναι ο εμπνευσμένος φουτουριστής, ένας άνθρωπος με προοδευτικές ιδέες και θεαματική πορεία στην μουσική και στην τέχνη. Επίσης, ένθερμος φαν της επιστημονικής φαντασίας.
Πολλοί από εκείνους που ακούνε techno μουσική άλλωστε (έχει πει ο ίδιος) ενδιαφέρονται για την επιστημονική φαντασία. Και όποιος θέλει να ψάξει λίγο περισσότερο το θέμα- και άλλα πολλά θέματα, γύρω από την ηλεκτρονική μουσική, τους δημιουργούς της, την τέχνη και το Διάστημα – θα βρει υλικό και σε ένα από τα νέα πρότζεκτ του Mills το ψηφιακό, τριμηνιαίο περιοδικό The Escape Velocity Magazine, το καινούργιο τεύχος αναμένεται στο τέλος του μήνα.
Για την ηλεκτρονική μουσική όπως την ξέρουμε, από τη μέση των 80ς και μετά- λίγα είναι γνωστά στο θέμα που αφορά την τέχνη της δημιουργίας της. Εδώ είναι που ο Mills στρέφει τώρα το ενδιαφέρον του. Και καλεί μουσικούς και καλλιτέχνες να ανοίξουν τα χαρτιά τους. Υπάρχουν πολλά ακόμη να ειπωθούν γύρω από τη δημιουργική διαδικασία.
Στα πιο πρόσφατα έργα του, το Wonderland –Jeff Mills And The Zanza 22 project, ενώνει στοιχεία από jazz, samba, dance και κινηματογραφική μουσική. Μεγαλώνοντας στο Ντιτρόϊτ, και προτού αναδειχτεί σε καταλυτική δύναμη του techno (μαζί με την «αγία τριάδα» Kevin Saunderson, Derrick May, Juan Atknis) είχε μάθει να παίζει ντραμς, ακούγοντας jazz rock και fusion, new wave και ροκ γκρουπ από τα 70ς και 80ς. Όλα έχουν σχέση.
Το Mind Power Mind Control που κυκλοφόρησε τον περασμένο Μάιο έχει να κάνει με την εποχή της τεχνολογίας που ζούμε, όπως το πώς ελέγχεται το μυαλό, το πώς πείθει, αλλά και πώς πέφτει ‘θύμα’ του ελέγχου. Και τα δύο έργα κυκλοφορούν από την ετικέτα -και την πλατφόρμα- Axis που έχει δημιουργήσει για τις δουλειές του.
Έργα για τον κινηματογράφο και τα εικαστικάΑπό τα κλαμπ του Ντιτρόιτ και την underground σκηνή, στις πιο φιλόδοξες παραγωγές, πρωτοποριακά έργα για τον κινηματογράφο και τα εικαστικά, σε μια διαρκή κίνηση και ενώνοντας σημεία από διαφορετικές τέχνες και εκφράσεις, ο Mills εμπνέεται και δημιουργεί και δίνει παρών σε διαφορετικούς τόπους. Στο Σικάγο και τη Νέα Υόρκη που είναι η βάση του, ως το Βερολίνο, την Αίγυπτο –την Δήλο το 2019 και το συγκλονιστικό λάιβ του εκεί, παραγωγής του Ιδρύματος Ωνάση.
Ήδη από τα πρώτα βήματα της διαδρομής, έδειξε τον προσανατολισμό του δημιουργώντας, μαζί με τους ‘Mad’ Mike Banks and Robert Hood την ακτιβιστική, μουσική κολεκτίβα “Underground Resistance”. Γεννημένος στα 60ς, μεγάλωσε όπως οι περισσότεροι της γενιάς του με πίστη στις δυνατότητες του ανθρώπου και αισιοδοξία για έναν καλύτερο, πιο ελεύθερο, πιο δίκαιο κόσμο.
Ακόμη και σήμερα, στις πολύ σκοτεινές εποχές που ζούμε, κρατάει και δυναμώνει τα δημιουργικά αντανακλαστικά του συμπλέοντας σταθερά με τις προοδευτικές φωνές.
Ήταν και ο κατάλληλος άνθρωπος και να τιμήσει μουσικά τα 50 χρόνια από την πρώτη φορά που ο άνθρωπος πάτησε στο φεγγάρι. Καιτο έκανε με το live του στο Smithsonian στην Washington DC – και με τα άλμπουμ που κυκλοφόρησε. Όπως το “Moon- The Area of Influence” του ’19, δηλώνοντας μάλιστα πόσο απίστευτο του είχε φανεί το πόσο πολλοί ήταν εκείνοι που αμφισβητούσαν ότι ο άνθρωπος είχε πάει στο φεγγάρι.
Η μουσική σε εξέλιξηΜετά από τόσα χιλιόμετρα στη μουσική και τις τόσες όψεις που έχει η techno που συνεχώς εξελίσσεται, ο Mills συνεχίζει να εμπνέεται από το μέλλον. Όταν η πανδημία κλείνει τα κλαμπ, η μουσική γίνεται πιο εσωτερική, πιο σκοτεινή, διαφορετική. Την ίδια στιγμή ανοίγεται, στρέφεται αλλού εξερευνώντας νέους τόπους. Κατά τον Mills, η techno δίνει συνεχώς δυνατότητες για εξερεύνηση. Εξ΄ου και νέα μουσικά είδη και στιλ εμφανίζονται. Η μουσική αλλάζει συνεχώς.
To 2018 o Mills μαζί με τον μοναδικό, αξέχαστο Tony Allen έκαναν έναν ξεχωριστό afro/jazz δίσκο, το ‘Tomorrow Comes the Harvest’. Δώδεκα χρόνια από την τελευταία εμφάνισή του στην Αθήνα (ήταν στο Bios) θα παρουσιάσει το jazz afro-futurism project του στο Ηρώδειο. Μαζί του οι Jean-Phi Dary, Divinity Roxx και Rasheeda Ali.
Jeff Mills Presents: Tomorrow Comes the Harvest,
Feat. Jean-Phi Dary, Divinity Roxx & Rasheeda Ali
Ωδείο Ηρώδου Αττικού, Τρίτη 12 Ιουλίου, 21.00
Μια παραγωγή του ADD Festival και του ACADDEMIA, Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2022
Εισιτήρια: Διακεκριμένη Ζώνη 70€ • Ζώνη Α΄ 62€ • Ζώνη Β΄ 56€ • Ζώνη Γ΄ 46€ • ΑΜΕΑ 20€ • Ανω Διάζωμα 40€, 36€, 32€, 28€