O χειρότερος άνθρωπος στον κόσμο
Μην παρασύρεστε από τον τίτλο: η ταινία του Γιοακίμ Τρίερ είναι αναμφίβολα μία από τις καλύτερες ρομαντικές κομεντί των τελευταίων ετών.
Η νεαρή Γιούλια ψάχνει να βρει την θέση της σε μια κοινωνία που ορίζεται ακόμη από την πετυχημένη επαγγελματική καριέρα και τη δημιουργία «τέλειας» οικογένειας. Πως θα αντιδράσει σε αυτά τα παγιωμένα στερεότυπααξιών η 30χρονη πρωταγωνίστρια που «πιέζεται» από τον σύντροφο της να μεγαλώσουν την οικογένεια τους αλλά εκείνη δεν θέλει να γίνει μητέρα καθώς «δεν νιώθει να έχει κανένα μητρικό φίλτρο»;
Η ιστορία της γυναίκαςΥπάρχει μια σκηνή στην χωρισμένη σε 12 κεφάλαια ιστορία της Γιούλια, που διαδραματίζεται την μέρα των 30ων γενεθλίων της. Μέσα από μια καθηλωτική voiceover αφήγηση που μας βάζει στο μυαλό της τρομοκρατημένης ηρωίδας, βλέπουμε την ιστορική διαδρομή στην κοινωνική θέση της γυναίκας ανά τους αιώνες.
Το γενεαλογικό δέντρο της πρωταγωνίστριας καθώς απλώνει τις ρίζες του στις περασμένες εποχές «φωτογραφίζει» την εξέλιξη της γυναίκας: από την προ-προ προγιαγιά της που έζησε μόλις 35 χρόνια (τόσο ήταν το προσδόκιμο ζωής), στις εποχές των υποχρεωτικών γάμων σε μικρή ηλικία με συνέπεια στα 20 της μια γυναίκα να είναι ήδη μητέρα 2-3 παιδιών έως το σήμερα όπου η σύγχρονη γυναίκα σπάει αυτή την αλυσίδα καταναγκασμού και περιθωριοποίησης.
Μην φανταστείτε όμως πως η ταινία είναι άλλο ένα δείγμα διδακτικής καταγγελίας γύρω από την γυναικεία χειραφέτηση. Ο σπουδαίος Τρίερ ολοκληρώνει την τριλογία του για το Όσλο («Reprise» και «Όσλο 31 Αυγούστου») με μια συναρπαστική ενήλικη και ψαγμένη όσο δεν πάει άλλο αισθηματική κομεντί, που μέσα από το πρόσχημα των ερωτικών σχέσεων θίγει καυτά κοινωνικά, ψυχολογικά και πολιτικάζητήματα της εποχής (επιφανειακός ακτιβισμός, ο ρόλος της τέχνης, αποξένωση και υποκρισία στις αστικές κοινωνίες, δυσλειτουργικές οικογένειες, ζητήματα ταυτότητας, απιστία και αγάπη, ενηλικίωση και αυτογνωσία).
Με την ήρεμη, διαυγή κι από απόσταση, σκανδιναβική ματιά ενός αυθεντικού ανατόμου των διαπροσωπικών σχέσεων, ο δαιμόνιος Τρίερ μεγαλουργεί με ένα απίθανο σενάριο που χωράει και δείχνει τα πάντα. Ο Τρίερδεν σκιαγραφεί μόνο ένα συναρπαστικό και ακαταμάχητο κινηματογραφικό πορτρέτο για την γυναίκα του 21ου αιώνα που ψάχνει τα επόμενα βήματα και την στέρεα, απελευθερωτική θέση της σε ένα ρευστό κόσμο που συνεχώς αλλάζει αλλά παρουσιάζει και μιαευρηματικήκαι βαθιά ανθρώπινη κομεντί που πηγαινοέρχεται με χαρακτηριστική άνεση μεταξύ δράματος και κωμωδίας, που θα σας καθηλώσει.
Βραβείο ερμηνείας στις Κάνες για την υπέροχη Ρενάτε Ράινσβε αλλά και δύο οσκαρικές υποψηφιότητες στις κατηγορίες διεθνούς φιλμ και πρωτότυπου σεναρίου.