«Κούρνος»: Ένα φεστιβάλ στη Λήμνο από την ομάδα μουσικού θεάτρου «Ραφή»
Τους δεσμούς που συνδέουν τη Λήμνο με τη Μικρά Ασία επιχειρεί να εξερευνήσει η φετινή, δεύτερη διοργάνωση, του Μουσικού Φεστιβάλ Κούρνος, που με αφορμή τη συμπλήρωση 100 ετών από την Καταστροφή επιχειρεί να αναδείξει την προσφυγική εμπειρία, του ξεριζωμού και της επανεγκατάστασης.
Το Kournos Music Festival είναι ένα καλλιτεχνικό εγχείρημα της Ομάδας Μουσικού Θεάτρου Ραφή, που φιλοδοξεί να αποτελέσει θεσμό για το νησί της Λήμνου και για την ευρύτερη πολιτιστική δραστηριότητα του Βορείου Αιγαίου. Σημαντικό άξονα του Φεστιβάλ αποτελούν οι site specific παραγωγές και η διάδραση με την τοπική κοινότητα, που τροφοδοτεί τη δημιουργική και ερευνητική διαδικασία.
Έχοντας ως πυρήνα τις προσφυγικές περιοχές Άγιο Δημήτριο, Αγκαρυώνες, Νέα Κούταλη, τη συνοικία της Νέας Μαδύτου και τον αρχαιολογικό χώρο της Πολιόχνης, το μπαλκόνι της Λήμνου προς την Τροία, ο φετινός προγραμματισμός επιχειρεί να ξεδιπλώσει συναρπαστικές πτυχές των αρχέγονων δεσμών του νησιού με τα μικρασιατικά παράλια, όπως σφραγίστηκαν από το δύσκολο δρόμο του ξεριζωμού, της προσφυγιάς, αλλά για της ελπίδας για μια νέα ζωή.
Το Μουσικό Φεστιβάλ Κούρνος συνεργάζεται φέτος με τις Εκπαιδευτικές και Κοινωνικές Δράσεις της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, που επισκέπτονται για πρώτη φορά το νησί, με ένα πλούσιο πρόγραμμα εργαστηρίων και την παρουσίαση μιας μουσικής παράστασης για παιδιά.
Το Kournos Music Festival είναι ένας πολιτιστικός οργανισμός που εδρεύει στην Λήμνο από το 2021. Ιδρύθηκε από την λημνιακής καταγωγής μεσόφωνο Αναστασία Κότσαλη και την υψίφωνο Λητώ Μεσσήνη, συνιδρύτριες της Ομάδας Μουσικού Θέατρου Ραφή.
Με κεντρικό άξονα την μουσική, έχει σκοπό του τη διοργάνωση site-specific παραγωγών, τόσο στο φυσικό περιβάλλον του νησιού όσο και σε επιλεγμένα κτίρια ιστορικής ή αρχιτεκτονικής σημασίας, αλλά και τη διοργάνωση εκπαιδευτικών/ψηφιακών δράσεων. Το Kournos Music Festival φιλοδοξεί να συνομιλήσει πρώτα απ’ όλα με τους κατοίκους του νησιού, δημιουργώντας κοινότητες συνεργίας αλλά και συνθήκες διάδρασης μαζί τους.
Με σημείο αναφοράς το φυσικό τοπίο της Λήμνου, αλλά και τον πολυδιάστατο αρχιτεκτονικό της πλούτο, το φεστιβάλ ελπίζει να αποτελέσει μια πλατφόρμα ανάπτυξης σχέσεων δημιουργίας και εκπαίδευσης, μια παρακαταθήκη για το μέλλον, με στόχο την οικοδόμηση ενός διαφορετικού πλαίσιου αντίληψης για την αξιοποίησης της τοπικής κληρονομιάς. Το Φεστιβάλ είναι μια συμπαραγωγή της Ομάδας Μουσικού Θεάτρου Ραφή και της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, με την αρωγή του Δήμου Λήμνου. Η είσοδος σε όλες τις εκδηλώσεις του είναι ελεύθερη.
Το πρόγραμμα του 2ου Kournos Music Festival 23-25 Ιουλίου: Νέα Μάδυτος (Μουσείο Ιστορίας Παιδικού Παιχνιδιού και Βιβλίου)«Ο σκίουρος που εξαφάνισε ένα δάσος»: Εκπαιδευτικό πρόγραμμα – Διαδραστική παράσταση για παιδιά, σε συνεργασία με τις εκπαιδευτικές και κοινωνικές δράσεις της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, εμπνευσμένη από το έργο της Σοφίας Γκουμπαϊντουλίνα «Μουσικά παιχνίδια» (1969), από την πιανίστρια Κριστίν Σοφρωνίου, την εικαστικό Χριστίνα Σπανού και την υψίφωνο Μαρία Κατριβέση.
29 Ιουλίου: Προϊστορική ΜύριναΣυναυλία «Frekhane»: Ο δεξιοτέχνης του νέυ Χάρης Λαμπράκης συμπράττει με το Duo Hedi (Αναστασία Κότσαλη, μεσόφωνος, Κώστας Ζιγκερίδης, ακορντεόν) σε μια συναυλία αφιερωμένη στη διττή παράδοση της Μικράς Ασίας, στη μαγική ατμόσφαιρα της παραλίας της Νέας Μαδύτου.
2 Αυγούστου: Νέα ΚούταληΣυναυλία – Performance: «Σίδερα μασάει»: Ο Μιχάλης Σιγανίδης, μέλος των Χειμερινών Κολυμβητών, ζωντανεύει την ιστορία του Παναγή Κουταλιανού, σε μια πρωτότυπη δημιουργία σχεδιασμένη ειδικά για το Φεστιβάλ Κούρνος, σε συνεργασία με τον σολίστα Guido De Flaviis και την υψίφωνο – performer Λητώ Μεσσήνη. Αφηγείται τον βίο του διάσημου έλληνα παλαιστή, άρρηκτα συνδεδεμένου με την πολυτάραχη πορεία των προσφύγων και την Κούταλη και τη Λήμνο, από την οποία αντλεί την καταγωγή του.
«Η γυναίκα του δρόμου»: Μετά την έλευση των προσφύγων, η Ελλάδα βρίσκεται στο μικροσκόπιο διεθνών οργανισμών με τις κατηγορίες του εμπορίου λευκής σαρκός. Η μαζική προσέλευση εξαθλιωμένων οικονομικά γυναικών από τα παράλια της Μικράς Ασίας, θύματα μαστροπείας και εκμετάλλευσης, στιγμάτισε τον κοινωνικό ιστό. H περιοχή γύρω από τον δημόσιο οίκο ανοχής στα Βούρλα, από τη Δραπετσώνα μέχρι το Λιμάνι, γέμισε παράνομα χαμαιτυπεία. Την περίοδο εκείνη ο συνθέτης Νίκος Χατζηαποστόλου γράφει τη «Γυναίκα του δρόμου» (1924), το πρώτο έργο μουσικού θεάτρου που συνδιαλέγεται με τον πυρήνα αυτού του σύνθετου κοινωνικού προβλήματος. Στις προσφυγικές Αγκαρυώνες τρεις σημαντικοί μουσικοί της κλασικής και αβανγκάρντ σκηνής (Αλέξης Μαστιχιάδης, τσέμπαλο, πλήκτρα, electronics, Γκουίντο Ντε Φλαβίις, σαξόφωνο, Ειρήνη Τζαμτζή, σοπράνο) παίζουν αποσπάσματα της συγκεκριμένης οπερέτας, που έχει να παρουσιαστεί στο κοινό για παραπάνω από εβδομήντα χρόνια.
Γ. Φ. Χέντελ «Απόλλων και Δάφνη»: Η καντάτα του Χέντελ σε πρώτη ελληνική παρουσίαση, με ενορχήστρωση του συνθέτη και ιδρυτικού μέλους των Oros ensemble Αποστόλη Κουτσογιάννη. Μια αφήγηση ερωτικής βίας και παραβίασης, μια γυναίκα που, θέλοντας να ξεφύγει από το πάθος ενός θεού, μεταμορφώθηκε σε δέντρο. Ο μύθος που ξεκινά από τις «Μεταμορφώσεις» του Οβιδίου και προσγειώνεται στην πραγματικότητα της εποχής μας. Ερμηνεύουν: Αλέξης Μαστιχιάδης, τσέμπαλο, Κώστας Ζιγκερίδης, ακορντεόν, Γκουίντο Ντε Φλαβίις, σαξόφωνο, Γιάννης Φίλιας, τενόρος, Μαρίνος Ταρνανάς.
Ακουστικός περίπατος «Άγιος Δημήτριος streaming» (σε συνεργασία με τον Όμιλο Ανεμόεσσα): Η πιο γνωστή ομάδα ηχητικού σχεδιασμού στην Ελλάδα, οι Akoo-o (Ντάνα Παπαχρήστου, μουσικολόγος, Γιωργος Σαμαντάς, ανθρωπολόγος) αναβιώνουν με τη βοήθεια της νέας τεχνολογίας την πολυσχιδή ιστορία του Αγίου Δημητρίου, του χωριού των ξεριζωμένων του Ρεΐς Ντερέ. Οι Akoo-o διοργανώνουν, κατά την παραμονή τους στο χωριό, μια ανοιχτή δημόσια έρευνα για τη σύνθεση ενός ακουστικού περιπάτου. Θα αφουγκραστούν το ηχοτοπίο, θα προσκαλέσουν τους κατοίκους να μοιραστούν με τη φωνή τους τις αναμνήσεις και τη γνώση για τον τόπο τους. Θα συλλέξουν ήχους, αφηγήσεις και μουσικές, προσεγγίζοντας ζητήματα μνήμης, εκτοπισμού και εντοπιότητας, φέρνοντάς τα σε διαπραγμάτευση με νέες τεχνολογίες χαρτογράφησης. Τα αποτελέσματα του εργαστηρίου θα παρουσιαστούν τις τελευταίες μέρες του φεστιβάλ και θα παραμείνουν προσβάσιμα και μετά το πέρας του.