Ο κινηματογράφος έχει ασχοληθεί σε βάθος με πολιτισμούς όπως είναι οι Μάγιας, οι Ινδιάνοι και οι Αβορίγινες, οι λεγόμενοι δηλαδή αυτόχθονες.
Εκτός από μακρά ιστορία, οι αυτόχθονες περηφανεύονται και για τον πλούσιο πολιτισμό τους, που είναι γεμάτος ιστορίες και γεγονότα, που μόνο έμπνευση μπορούν να αποτελέσουν για το σινεμά. Είτε πρόκειται για ιστορίες, ιστορικά τεκμηριωμένες, είτε για μύθους, το σίγουρο είναι ότι αυτοί οι πολιτισμοί διέθεταν τεράστια φαντασία, που θα ζήλευαν και οι μεγαλύτεροι συγγραφείς.
Παράλληλα, πρόκειται για πολιτισμούς που καταβάλλουν έναν πραγματικό αγώνα, για να διατηρήσουν ζωντανές τις παραδόσεις τους. Έτσι, κάθε απεικόνισή τους στον κινηματογράφο πρέπει να γίνεται με σεβασμό στην πλούσια ιστορία τους, με μοναδικό στόχο την ανάδειξή της.
Με αφορμή την Διεθνή Ημέρα Αυτόχθονων Πληθυσμών, εμείς σας προτείνουμε πέντε “must” ταινίες για τους αυτόχθονες πληθυσμούς, στις οποίες μάλιστα πολλές φορές πρωταγωνιστούν ιθαγενείς ηθοποιοί.
Μια καθηλωτική περιπέτεια στον κόσμο το Μάγια. Μια ταινία με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά αν σκεφτεί κανείς πως όλοι οι συμμετέχοντες προέρχονται από μια τροπική ζούγκλα του Μεξικού. Ο βασικός πρωταγωνιστής (Ρούντι Γιάνγκμπλαντ) δεν θα μπορούσε να διαφέρει μιας και ο ίδιος είναι ιθαγενής, που ποτέ δεν είχε ξανασυμμετάσχει σε ταινία. Επίσης είναι γεγονός πως όλοι οι διάλογοι έγιναν στην γλώσσα των ιθαγενών της χερσονήσου Γιουκατάν. Μία γλώσσα, που οι ρίζες της προέρχονται από τους Μάγια και θεωρείται η εξελιγμένη μορφή της. Η ταινία είναι σε σκηνοθεσία του Μελ Γκίμπσον.
Υπόθεση: Το Πάτημα Ιαγουάρου είναι κυνηγός μιας φιλήσυχης φυλής των Μάγιας. Όταν η φυλή του πέφτει θύμα της μανίας αντίπαλων πολεμιστών προσπαθεί να σώσει την έγκυο γυναίκα του κρύβοντας τη σε ένα πηγάδι. Παρ’ όλα αυτά ο ίδιος αιχμαλωτίζεται. Θα κάνει τα αδύνατα δυνατά για να γυρίσει πίσω στην οικογένεια του μέσα από πολλές αντιξοότητες.
Οσκαρική ταινία με 12 υποψηφιότητες και 7 χρυσά αγαλματίδια. Πρόκειται για τον κολοφώνα της καριέρας του Κέβιν Κόστνερ, ο οποίος πρωταγωνιστεί και σκηνοθετεί. Στην ταινία θα δούμε με πολύ γλαφυρό τρόπο το πως και που ζούσε η ινδιάνικη φυλή των Σίου. Άξιο αναφοράς είναι επίσης το γεγονός πως τουλάχιστον το ένα τέταρτο του σεναρίου είναι γραμμένο στη γλώσσα των ιθαγενών. Στο καστ επίσης βλέπουμε πως υπάρχει πλήθος ηθοποιών ινδιάνικης καταγωγής.
Υπόθεση: O υπολοχαγός John J. Dunbar τραυματίζεται κατά τη διάρκεια του αμερικάνικου εμφυλίου. Τότε του δίνεται η δυνατότητα να επιλέξει το που θα υπηρετήσει κατά τη διάρκεια της αποθεραπείας του. Εκείνος διαλέγει να πάει κάπου στις αχανείς εκτάσεις της Νότιας Ντακότα. Εκεί θα έρθει σε επαφή με τη ντόπια φυλή ινδιάνων τους Σίου. Στην αρχή αντιμετωπίζεται με καχυποψία. Στη συνέχεια όμως οι σχέσεις βελτιώνονται σε τέτοιο σημείο που θα αλλάξουν τη ζωή του.
Εκεί που Ονειρεύονται τα Πράσινα Μυρμήγκια (Where the Green Ants Dream), 1984Oι Αβορίγινες, οι ιθαγενείς της Αυστραλίας, έφθασαν πριν περίπου 50.000 χρόνια διασχίζοντας τον ωκεανό, κάτι που τους καθιστά τον αρχαιότερο πολιτισμό του πλανήτη. Στην εν λόγω ταινία μαθαίνουμε πολλά πράγματα για την κουλτούρα και τα έθιμα τους. Οι διάλογοι είναι τέτοιοι που αντιλαμβανόμαστε ένα κομμάτι της ψυχοσύνθεσης τους -ειδικότερα την αγάπη και το σεβασμό που έχουν για την φύση. Σημαντικό επίσης είναι το γεγονός πως Αβορίγινες συμμετέχουν σε σημαντικούς ρόλους της ταινίας. H ταινία είναι του Βέρνερ Χέρτζογκ.
Υπόθεση: Σε περιοχή των Αβορίγινων η Ayers Mining Company κάνει έρευνες αναζήτησης ουρανίου. Οι ιθαγενείς εναντιώνονται, γιατί οι συνεχείς εκρήξεις προκαλούν καταστροφές σ’ ένα χώρο ιερό γι’ αυτούς, αφού ακριβώς εκεί τα πράσινα μυρμήγκια ονειρεύονται την απαρχή του κόσμου. Οι Αβορίγινες είναι ανένδοτοι, γιατί το θέμα είναι γι’ αυτούς υψίστης σημασίας. Έτσι καταλήγουν στα δικαστήρια.
Το σμαραγδένιο δάσος ( The Emerald Forest), 1985Μια ιδιαιτέρως καλογυρισμένη ταινία με βαθύ νόημα. Μέσα από την ένταση της περιπέτειας και την γοητεία της αναζήτησης μέσα στην άγρια ζούγκλα, προβάλλονται υπόγεια μηνύματα που πολλές φορές οδηγούν τον θεατή σε μία ενδοσκόπηση και γιατί όχι και μία αυτοκριτική. Θα μπορούσε κανείς να πει πως είναι μπροστά για την εποχή της μιας και μας μιλάει για την καταστροφή του Αμαζονίου από ανθρώπινο χέρι. Κάτι που ζούμε στο έπακρο σήμερα σε συνδυασμό και με την κλιματική αλλαγή. Εκτός των άλλων γνωρίζουμε σε κάποιο βαθμό και την ζωή των φυλών του Αμαζονίου. Η ταινία είναι σε σκηνοθεσία Τζον Μπούρμαν.
Υπόθεση: Ο γιος ενός Αμερικάνου μηχανικού στη Βραζιλία απαγάγεται από μια φυλή των τροπικών δασών, και μεγαλώνει μαζί τους. Ο πατέρας του τον ψάχνει πολλά χρόνια μέχρι που κάποια στιγμή τον συναντάει.
Ο Τζερόνιμο, Ινδιάνος της φυλής των Απάτσι γεννήθηκε το 1829 και πέθανε το 1909. Θρυλική μορφή της ινδιάνικης φυλής που τυγχάνει μεγάλης εκτίμησης και από τους Αμερικανούς γενικότερα. Ένας άνθρωπος που ποτέ δεν συμβιβάστηκε και πολέμησε μέχρι τελικής πτώσεως για το δίκιο των ανθρώπων του. Η ταινία λοιπόν, περιγράφει με τον μεγαλύτερο σεβασμό την προσωπικότητα και το έργο αυτού του ανθρώπου. Μέσα στην ταινία βλέπουμε μια πολύ όμορφη περιγραφή όχι μόνο του βασικού χαρακτήρα αλλά και γενικότερα του χαρακτήρα των Απάτσι. Στον ομώνυμο ρόλο ένας αυθεντικός Τσερόκι (Γουες Στάντι). H ταινία είναι σε σκηνοθεσία Γουόλτερ Χιλ.
Υπόθεση: Ο ένοπλος αγώνας του Τζερόνιμο ενάντια στον αμερικάνικο στρατό διήρκησε περίπου είκοσι χρόνια. Η σύλληψή του παρέμενε αδύνατη. Τελικά έπειτα από υποσχέσεις της αντίπαλης πλευράς ότι θα παραχωρηθούν εδάφη στην φυλή του, όπου θα μπορούν να ζήσουν ελεύθεροι, παραδίδει τα όπλα.