MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΣΑΒΒΑΤΟ
02
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΑΦΙΕΡΩΜΑ

Άλφρεντ Χίτσκοκ: Οι ταινίες του «μάστερ του σασπένς» που θα θυμόμαστε για πάντα

Σαν σήμερα, στις 13 Αυγούστου του 1899, γεννήθηκε ο σκηνοθέτης που έκανε τα πρώτα βήματα προς τον εναλλακτικό κινηματογράφο και εξελίχθηκε σε μάστερ του σασπένς, ο Άλφρεντ Χίτσκοκ.

Nάνσυ Δεληγιώργη | 13.08.2022

Σήμερα είναι τα γενέθλια του περίφημου «μάστερ του σασπένς», που με τις ιδέες του και τη δημιουργικότητά του, κατάφερε να εξελίξει τη βιομηχανία του κινηματογράφου. Ο Άλφρεντ Χίτσκοκ γεννήθηκε στις 13 Αυγούστου 1899 στο Ιστ Εντ του Λονδίνου. Αφού αρχικά προσπάθησε να σπουδάσει κάτι πρακτικό χωρίς όμως επιτυχία, κατέληξε να εργάζεται για αρχή σε ένα κινηματογραφικό στούντιο, δίνοντας τίτλους σε ταινίες. Πολύ γρήγορα όμως, του δόθηκε η ευκαιρία να κάνει τα πρώτα του βήματα στη σκηνοθετική του καριέρα, όταν ο σκηνοθέτης της ταινίας Always Tell Your Wife αρρώστησε. Ύστερα, με το συγκεκριμένο στούντιο σκηνοθέτησε την ταινία Αριθμός 13, αλλά το πραγματικό του ντεμπούτο το έκανε με τον Κήπο των Ηδονών.

Γι’ αυτό και σήμερα, με αφορμή την επέτειο της γέννησής του, συγκεντρώνουμε 10 ταινίες του Χίτσκοκ που δεν θα ξεχάσουμε.

Τα 39 Σκαλοπάτια (The 39 Steps), 1935 The 39 Steps (1935) | MUBI

Αποτελεί μία από τις πρώτες ταινίες του Χίτσκοκ και χαρακτηρίζεται απόλυτα από το στιλ του σκηνοθέτη.

Υπόθεση

Ο Ρίτσαρντ Χάνεϊ προσπαθεί να ξεφύγει από την αστυνομία, που τον κυνηγά επειδή βρήκε το πτώμα μίας γυναίκας στο διαμέρισμά του στο Λονδίνο. Όμως στην πραγματικότητα αυτή η γυναίκα τον είχε βρει το προηγούμενο βράδυ και του είχε εμπιστευτεί ότι δύο άνδρες προσπαθούσαν να τη σκοτώσουν σε μια προσπάθεια να αποκτήσουν πληροφορίες που θα παραβίαζαν την εθνική ασφάλεια. Το μόνο στοιχείο που του έδωσε η γυναίκα πριν πεθάνει είναι για μία μικρή πόλη της Σκοτίας, όπου πρέπει να πάει για να μπορέσει να καθαρίσει το όνομά του…

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΆλφρεντ Χίτσκοκ: 10 πράγματα που δεν ξέρατε για τον θρυλικό σκηνοθέτη12.09.2018

Πριν από τη Θύελλα (Foreign Correspondent), 1940 Foreign Correspondent (1940) | MUBI

Αυτό το κατασκοπευτικό θρίλερ του Χίτσκοκ είναι μια απόλυτα απολαυστική ταινία, με μερικά από τα πιο αξιομνημόνευτα σκηνικά που μάς έχει χαρίσει ο σκηνοθέτης. Η ταινία μπορεί να θεωρηθεί ακόμα μία εμπεριστατωμένη αντιναζιστική δήλωση, ενός φαινομενικά απολιτίκ σκηνοθέτη.

Υπόθεση

Ο εκδότης μίας μεγάλης Αμερικανικής εφημερίδας, το 1939, ελπίζει να μπορέσει επιτέλους να βρει κάποια είδηση, που θα μπορεί να επιβεβαιώσει τις φήμες ενός πολέμου που λεγόταν πως έχει ξεσπάσει στην Ευρώπη. Χωρίς να μπορεί να βρει άκρη με τους πολιτικούς δημοσιογράφους, οι οποίοι μέχρι τώρα δεν έχουν καταφέρει να μάθουν κάτι καινούργιο, παίρνει την κατάσταση στα χέρια του και δίνει μία απίθανη ευκαιρία σε έναν δημοσιογράφο που μέχρι τώρα δεν έχει δώσει σημάδια ότι κάνει καλά την δουλειά του. Όμως, όντας άγνωστος ανάμεσα σε αγνώστους, έχει μία επιπλέον ευκαιρία. Έτσι, με το νέο του όνομα, ο Huntley Haverstock, πηγαίνει στο Λονδίνο ως πολεμικός ανταποκριτής, μία αποστολή που όμως πάει στραβά, όταν ξαφνικά βρίσκεται μπλεγμένος σε ένα κυνήγι κατασκόπων…

Ρεβέκκα (Rebecca), 1940 Rebecca (1940) - Turner Classic Movies

Ακόμα και 82 χρόνια μετά την δημιουργία της, το Ρεβέκκα καταφέρνει να αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση, καθώς και υλικό μελέτης για το πώς φτιάχνεται ένα αψεγάδιαστο ψυχολογικό δράμα.

Υπόθεση

Σε ένα ταξίδι στο Μόντε Κάρλο που έκαναν μία πλούσια γυναίκα και η νεαρή κοπέλα που της έκανε παρέα επί πληρωμή, γνωρίζουν έναν πλούσιο άνδρα, που είχε μείνει πρόσφατα χήρος. Η νεαρή κοπέλα και ο αριστοκράτης Maxim de Winter πολύ σύντομα θα ερωτευτούν και θα παντρευτούν, ενώ ύστερα θα πάνε να ζήσουν στην Αγγλία, στην εξοχική κατοικία του αριστοκράτη. Όμως, για κάποιον λόγο, η οικονόμος του σπιτιού, συγκρίνει μονίμως την κοπέλα με την πρώην γυναίκα του αριστοκράτη, την Ρεβέκκα. Η κοπέλα παρατηρεί μέχρι και τον άνδρα της συχνά να κάθεται αμίλητος με τις ώρες. Πάνω στο άγχος της, η κοπέλα του προτείνει να διοργανώσουν ένα πάρτι μεταμφιεσμένων. Ποιος περίμενε όμως τα μυστικά που θα αποκαλυφθούν σε αυτό το πάρτι και τι θα ακολουθήσει…

Η Σκιά της Αμφιβολίας (Shadow of a Doubt), 1943 Shadow of a Doubt (1943) - Turner Classic Movies

Μία από τις πιο αγαπημένες ταινίες του ίδιου του Χίτσκοκ, που στηρίζει απόλυτα την βασική ιδέα πίσω από τις ταινίες του·κάτι πάντα παραμονεύει πίσω από τις σκιές.

Υπόθεση

Η οικογένεια Νιούτον ζει μια ήσυχη ζωή στην Βόρεια Καλιφόρνια. Η μεγάλη κόρη αναζητά την περιπέτεια και καλεί στο σπίτι τον θείο Τσάρλι. Όταν, όμως, αυτός φτάνει για να φιλοξενηθεί, παρακολουθείται από δύο ντεντέκτιβ που πιστεύουν ότι αυτός είναι ο καταζητούμενος δολοφόνος χήρων γυναικών. Καθώς η νεαρή Τσάρλι αρχίζει τη δική της έρευνα, πρέπει να αποφασίσει με βάση όσα γνωρίζει για την ενοχή ή την αθωότητά του, αν το αίμα είναι όντως πιο παχύρρευστο από το νερό…

Ο Βρόχος (Rope), 1948 Rope (1948) - Turner Classic Movies

Μία ταινία που κανείς θα μπορούσε να θεωρηθεί ως ένα πρώτο δείγμα για τα αριστουργήματα που θα ακολουθούσαν, ο Βρόχος καταφέρνει να συνδυάζει το χιούμορ με το γκροτέσκο, ενώ ταυτόχρονα σατιρίζει την υψηλή κοινωνία που συχνά κάνει πως δεν καταλαβαίνει το αυτονόητο.

Υπόθεση

Δύο συμμαθητές ισχυρίζονται πως μπορούν να διαπράξουν τον τέλειο φόνο. Γι’ αυτό αποφασίζουν να στραγγαλίσουν έναν συμμαθητή τους, σαν ένα είδος πρόκλησης. Δεν αρκούνται όμως στο να ξεφορτωθούν το πτώμα αθόρυβα, αλλά αποφασίζουν να βάλουν το νεκρό σώμα του μέσα σε ένα μπαούλο, κάνοντάς το τραπέζι, και διοργανώνουν ένα γεύμα στο οποίο καλούν όλους τους αγαπημένους του θύματος. Οι δύο αλαζόνες συμμαθητές, χαίρονται όλο και περισσότερο για την επιτυχία τους, ενώ οι καλεσμένοι πλησιάζουν όλο και πιο κοντά στο να ανακαλύψουν γιατί το θύμα δεν έχει φτάσει ακόμα στη συγκέντρωση…

Σιωπηλός Μάρτυς (Rear Window), 1954 Rear Window (1954) - Turner Classic Movies

Το ταλέντο του Χίτσκοκ λάμπει με ένα καινούριο φως σε αυτή του την προσπάθεια, καθώς καταφέρνει να πάρει μία ανήθικη πράξη και να την κάνει να φαίνεται τίμια, μιας και ο σκοπός αγιάζει τα μέσα. Με το σασπένς να κρατά μέχρι το τελευταίο δευτερόλεπτο, ο «μάστερ του σασπένς» δίνει τον καλύτερό του εαυτό.

Υπόθεση

Ο Τζεφ είναι φωτορεπόρτερ και σπάει το πόδι του σε μία ριψοκίνδυνη αποστολή. Έτσι αναγκάζεται να μένει στο σπίτι του στο Μανχάταν χωρίς να μπορεί να κουνηθεί. Οι μέρες του περνούν αδιάφορες και μες την βαρεμάρα, με μόνη του διαφυγή την γυναίκα του και την φιλενάδα του. Με αυτό τον τρόπο καταφεύγει στο να παρακολουθεί τους γείτονές του που βρίσκονται στο απέναντι κτήριο για να περάσει η ώρα. Καταλήγει να τους παρακολουθεί όλους: ένα νιόπαντρο ζευγάρι, μία μοναχική κυρία, μία ημίγυμνη χορεύτρια, ένα ζευγάρι που πάντα κοιμάται στον ακάλυπτο και μία άρρωστη γυναίκα που μονίμως τσακώνεται με τον σύζυγό της. Όλα πηγαίνουν ρολόι, μέχρι που ένα βροχερό βράδυ, παρατηρεί με τον φακό του κάτι ύποπτο, που τον οδηγεί στο να έχει υποψίες ότι ο γείτονάς του έχει διαπράξει φόνο…

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΠανσέληνος Αυγούστου & Netflix: Οι καλύτερες ταινίες για την πιο ρομαντική βραδιά του καλοκαιριού12.09.2018

Δεσμώτης του Ιλίγγου (Vertigo), 1958 Vertigo (1958) | InExarchia

Ο Χίτσκοκ ξεπερνά τον εαυτό του με τον Δεσμώτη του Ιλίγγου, μία ταινία γεμάτη δολοπλοκίες, τρέλα και μυστικισμό, που με την απίστευτη μαεστρία μετατρέπονται στην υπέρτατη ιστορία μυστηρίου.

Υπόθεση

Ο Σκοτ Φέργκιουσον αποσύρεται πρόωρα από το αστυνομικό σώμα, διότι αντιμετωπίζει προβλήματα υψοφοβίας μετά τον θάνατο ενός  συναδέλφου του, που έπεσε από ένα κτήριο μπροστά στα μάτια του. Μία μέρα βρίσκει τυχαία έναν παλιό του φίλο, ο οποίος τον προσλαμβάνει ως ντετέκτιβ για να παρακολουθήσει την γυναίκα του, την Μαντλίν. Σύμφωνα με εκείνον, η γυναίκα του πάσχει από διχασμό προσωπικότητας και έχει αυτοκτονικές τάσεις, αλλά δεν θέλει να την κλείσει σε ψυχιατρική κλινική. Πολύ γρήγορα την ερωτεύεται, και ενώ καταφέρνει να την σώσει από την πρώτη της απόπειρα αυτοκτονίας, δεν τα καταφέρνει όταν εκείνη πέφτει από ένα καμπαναριό. Προσπαθώντας να ξεφύγει από τις τύψεις του, βρίσκει καταφύγιο στο πρόσωπο της μελαχρινής Τζούντι, η οποία μοιάζει απόλυτα με την νεκρή Μαντλίν…

Ψυχώ (Psycho), 1960 Hitchcock's Psycho Perfected the Unreliable Narrator

Από τη μουσική, που φέρνει την αγωνία του κοινού στα ύψη, μέχρι την χαρακτηριστική σκηνή στο ντουζ, που ενώ όλα είναι ασπρόμαυρα καταφέρνει να τρομοκρατήσει και να ανατριχιάσει τόσο, που το χρώμα είναι περιττό. Για όλα αυτά και ακόμα περισσότερα, το Ψυχώ θεωρείται από πολλούς το καλύτερο ψυχολογικό θρίλερ όλων των εποχών! Είναι επίσης σίγουρο, πως πραγματικά αυτό το έργο αποτελεί τομή, για το πώς θα αναπτύσσονταν τα θρίλερ από εκεί και έπειτα, ενώ έβαλε και ένα πρώτο λιθαράκι για την ανάπτυξη του είδους!

Υπόθεση

Μια νεαρή κοπέλα, η Μάριον Κρέιν από το Φοίνιξ, έχοντας βαρεθεί τη ζωή της, αφού επί δέκα χρόνια εργάζεται ως βοηθός κτηματομεσίτη αποφασίζει να κλέψει 40.000 δολάρια από το αφεντικό της για να μπορέσει να παντρευτεί τον εραστή της. Έτσι αρχίζει να κατευθύνεται προς την Καλιφόρνια για να τον βρει. Προσπαθώντας να φτάσει όσο πιο γρήγορα γίνεται στον προορισμό της, καταλήγει να διανυκτερεύσει ένα βροχερό Σαββατόβραδο στο μοτέλ Μπέιτς. Ιδιοκτήτης του πλέον απομονωμένου μοτέλ είναι ο Νόρμαν Μπέιτς, ο οποίος ζει με την ανάπηρη μητέρα του στο μεγάλο, παλιό σπίτι στο λόφο πάνω από το μοτέλ. Παρόλο που η Μάριον αλλάζει γνώμη και αποφασίζει να επιστρέψει τα χρήματα, εν τέλη δεν καταφέρνει να φτάσει ούτε στην Καλιφόρνια ούτε πίσω στο Φοίνιξ. Έτσι, ο εραστής της, η αδερφή της και ένας ντετέκτιβ ψάχνουν να την βρουν, και με αυτό τον τρόπο οδηγούνται στο μοτέλ του Νόρμαν Μπέιτς…

Τα Πουλιά (The Birds), 1963 The Birds (1963) | MUBI

Ο Χίτσκοκ καθυστερεί επίτηδες το σασπένς και το μπλέκει με σκηνές κωμικές και ρομαντικές, έτσι ώστε να μπορέσει να στήσει καλύτερα τον τρόμο, σε μία ταινία με έναν παράδοξο κακό. Μπορεί η ταινία να θεωρήθηκε αμφιλεγόμενη, αλλά τα πρωτοπόρα special effects και το υπέροχο τελικό της αποτέλεσμα, την έχουν κάνει να θεωρείται αριστουργηματική.

Υπόθεση

Η Μέλανι Ντάνιελς είναι μία πλούσια γυναίκα, μία γυναίκα της καλής κοινωνίας, που δεν ξέρει τι θα πει όχι. Ό,τι ήθελε ποτέ στην ζωή της, το αποκτούσε με τον έναν ή με τον άλλο τρόπο. Μία μέρα συναντά σε ένα μαγαζί τον δικηγόρο Μιτς Μπρένερ. Εκείνος αποφασίζει να της σκαρώσει μία φάρσα κι αυτή θέλει του την φέρει πίσω. Αποφασίζει να ταξιδέψει μέχρι την Μποντέγκα Μπέι, καθώς ήξερε πως εκεί ο Μιτς περνάει τα Σαββατοκύριακά του σε μια έπαυλη μέσα στον κόλπο απέναντι από την πόλη. Μαζί του είναι η μητέρα του και η μικρή του αδερφή. Για έναν μυστηριώδη λόγο, από την στιγμή που πατά το πόδι της στο Μποντέγκα Μπέι, τα πουλιά της περιοχής αρχίζουν να γίνονται βίαια και να έχουν μία περίεργη συμπεριφορά. Ένας γλάρος επιτίθεται στην Μέλανι, ενώ η μικρή αδερφή βρίσκει έναν γείτονα νεκρό από επίθεση πουλιών. Κάπως έτσι τα πουλιά, αναίτια αρχίζουν να επιτίθενται στους κατοίκους της περιοχής και πλέον η μόνη σκέψη στο μυαλό όλων είναι η επιβίωση.

Φρενίτις (Frenzy), 1972 Frenzy (1972) | MUBI

Το Φρενίτις αποτελεί την καλύτερη ταινία του Χίτσκοκ από το τέλος της καριέρας του, καθώς με ένα μοναδικό σενάριο ο ίδιος καταφέρνει και πάλι να μάς κρατήσει σε αγωνία και να μάς δώσει ένα ακόμη αριστούργημα την εποχή που πλέον ο κινηματογράφος αρχίζει να αλλάζει.

Υπόθεση

Στο Λονδίνο, ένας κατά συρροήν δολοφόνος βιάζει γυναίκες και στη συνέχεια τις στραγγαλίζει με μια γραβάτα. Όταν ένας απερίσκεπτος και χαμηλών τόνων μπάρμαν Ρίτσαρντ Μπλέινι απολύεται από την δουλειά του, αποφασίζει να επισκεφθεί την πρώην σύζυγό του Μπρέντα. Αφού δειπνούν μαζί, και η Μπρέντα του βάζει στο παλτό του χωρίς εκείνος να το καταλάβει κάποια χρήματα για να τον βοηθήσει, εκείνος πηγαίνει στην φίλη του την Μπαμπς. Εκείνο το βράδυ η Μπρέντα βιάζεται και δολοφονείται στο γραφείο της, ακριβώς όπως και τα θύματα πριν από αυτή. Αφού το πτώμα ανακαλύπτεται το επόμενο πρωί από την δεσποινίς Μπάρλινγκ, εκείνη πιστεύει πως ο δολοφόνος πρέπει να είναι ο Ρίτσαρντ. Έτσι γίνεται ο κύριος ύποπτος της Σκότλαντ Γιάρντ. Ο μόνος που δεν πιστεύει πως ο κατά συρροήν δολοφόνος είναι ο Ρίτσαρντ είναι ένας επιθεωρητής της αστυνομίας…

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΆλφρεντ Χίτσκοκ: Πέντε πρωτοποριακές “επινοήσεις” του μάστερ του σασπένς12.09.2018

Περισσότερα από Cine News