Αυθεντικός πίνακας του Βερμέερ τελικά το «Κορίτσι με το κόκκινο καπέλο»
Μετά από το “Κορίτσι με το μαργαριταρένιο σκουλαρίκι” άλλο ένα “κορίτσι” έρχεται να προστεθεί στη λίστα με τους αυθεντικούς πίνακες του Γιοχάνες Βερμέερ, μετά από εκτεταμένη έρευνα της Εθνικής Πινακοθήκης της Ουάσιγκτον.
Μια μακροχρόνια έρευνα που διεξήχθη από την Εθνική Πινακοθήκη της Ουάσιγκτον (NGA) αποκάλυψε ότι το «Κορίτσι με το κόκκινο καπέλο», ένας πίνακας που φαίνεται να δημιουργήθηκε περίπου το 1666-67 από άγνωστο μέχρι σήμερα δημιουργό, είναι πράγματι ένας γνήσιος Βερμέερ. Αυτό καθιστά τον πίνακα μία από τις 40 ελαιογραφίες του σπουδαίου Ολλανδού ζωγράφου, που γνωρίζουμε ότι είναι σίγουρα δικά του έργα.
Αποτελεί έναν από τους τέσσερις πίνακες του Γιοχάνες Βερμέερ, οι οποίοι ερευνήθηκαν από το μουσείο ενόψει μιας νέας έκθεσης που θα πραγματοποιήσει αυτό το φθινόπωρο, με τίτλο «Τα μυστικά του Βερμέερ».
Τα νέα για την αυθεντικότητα του πίνακα έγιναν γνωστά μόλις τη Δευτέρα 15 Αυγούστου από την εφημερίδα Art Newspaper.
Η εν λόγω έκθεση της NGA θα παρουσιάσει δύο έργα από τη συλλογή του μουσείου των οποίων η αυθεντικότητα έχει αμφισβητηθεί – το «Κορίτσι με κόκκινο καπέλο» και το «Κορίτσι με το φλάουτο» (περ. 1665-75) – των οποίων η γνησιότητα έχει πλέον αποδειχθεί. Εξετάζονται επίσης δύο πλαστογραφίες του 20ού αιώνα.
Σύμφωνα με τη Marjorie Wieseman, επιμελήτρια της NGA και επικεφαλής του τμήματος βορειοευρωπαϊκών έργων ζωγραφικής, η έκθεση έχει ως στόχο να ανακαλύψει «τι κάνει έναν Βερμέερ, Βερμέερ».
Το 2020, το NGA εκμεταλλεύτηκε το lockdown για να μεταφέρει τα τέσσερα έργα στο εργαστήριο συντήρησης του μουσείου. Εκεί, με προηγμένες τεχνικές διείσδυσαν εικονικά σε στρώματα χρώματος και σε συνδυασμό με μία μικροσκοπική εξέταση των επιφανειών των πινάκων, ανέλυσαν τη διαδικασία του Βερμέερ.
Στην πορεία, οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι το «Κορίτσι με κόκκινο καπέλο» είχε κάποτε διαφορετική σύνθεση. Αρχικά ήταν το πορτρέτο ενός άνδρα, το οποίο ο Βερμέερ αργότερα επανασχεδίασε ως κορίτσι. Αυτό προκαλεί έκπληξη, δεδομένου ότι λίγοι από τους πίνακες του Φλαμανδού καλλιτέχνη θεωρούνται πραγματικά πορτρέτα και προτιμούσε να απεικονίζει γυναίκες σε στιγμές κίνησης ή περισυλλογής, με χαρακτηριστικό παράδειγμα το “Κορίτσι με το μαργαριταρένιο σκουλαρίκι”.
Τη δεκαετία του 1990, ο επιμελητής της NGA και ειδικός στον Βερμέερ, Arthur Wheelock, αμφισβήτησε την αυθεντικότητα του πίνακα «Κορίτσι με το φλάουτο», με αποτέλεσμα να χαρακτηριστεί ως «αποδιδόμενος στον Βερμέερ». Μετά τη συνταξιοδότησή του το 2018, ο Wheelock άλλαξε τη στάση του και χαρακτήρισε την προηγούμενή του στάση ως «ακραία».
Η τελική απόφαση για τη γνησιότητα του πίνακα θα ανακοινωθεί πριν από τα εγκαίνια της έκθεσης στις 8 Οκτωβρίου.
Στην έκθεση θα παρουσιαστούν επίσης οι υπόλοιποι πίνακες του Βερμέερ: «Γυναίκα που κρατά ζυγαριά» (περ. 1664) και «Μια κυρία που γράφει» (περ. 1665).
Δύο προφανείς πλαστογραφίες θα εκτεθούν δίπλα στους τέσσερις Βερμέερ στην έκθεση της Ουάσινγκτον: «Ο Δακτυλουργός», μια χαλαρή ερμηνεία του πρωτοτύπου του 1669-1970 και «Το χαμογελαστό κορίτσι», που μάλλον δημιουργήθηκαν το 1925.