Βατικανό: Ιταλοί ακτιβιστές “κόλλησαν” στην βάση ενός αρχαιοελληνικού γλυπτού, για το περιβάλλον
Σε μία προσπάθεια πίεσης της ιταλικής κυβέρνησης, Ιταλοί ακτιβιστές για την προστασία του περιβάλλοντος κόλλησαν τα χέρια τους στη βάση ενός αρχαίου γλυπτού στο μουσείο του Βατικανού.
Σε μία προσπάθεια πίεσης της ιταλικής κυβέρνησης κατά της επαναλειτουργίας παλιών ανθρακωρυχείων και των σχεδίων για γεωτρήσεις φυσικού αερίου, Ιταλοί ακτιβιστές της οργάνωσης Ultima Generazione, κόλλησαν τα χέρια τους στη βάση ενός αρχαίου γλυπτού στο Βατικανό.
Πρόκειται για μία ακόμη διαμαρτυρία που πραγματοποιείται από Ευρωπαίους ακτιβιστές, που σκοπό έχει την ανάδειξη των προβλημάτων που έχει προκαλέσει η κλιματική κρίση.
Την Πέμπτη, μία 26χρονη και ένας ηλικιωμένος άνδρας, συνοδευόμενοι από δημοσιογράφους, εισήλθαν στο μουσείο του Βατικανού, και κόλλησαν τα χέρια τους στη βάση του γλυπτού γνωστό ως “Σύμπλεγμα του Λαοκόοντος” (Laocoön and His Sons). Μάλιστα λίγο αργότερα αυτό το τμήμα του μουσείου, εκκενώθηκε, ενώ η ασφάλεια αφαίρεσε τα τηλέφωνα των δύο ακτιβιστών.
Όπως δήλωσε η ακτιβίστρια, η οποία είναι απόφοιτη μεταπτυχιακού στην Ιστορία της Τέχνης, θέλησε να διαμαρτυρηθεί καθώς πίστευε πως το μέλλον της επηρεαζόταν από κυβερνητικούς αξιωματούχους οι οποίοι είχαν ως στόχο την επαναλειτουργία παλιών ανθρακωρυχείων και την δημιουργία γεωτρήσεων φυσικού αερίου, κάτι που θα επηρεάσει το κλίμα και το περιβάλλον.
Για την ιστορία, το γλυπτό απεικονίζει τον Λαοκόωντα, μια βασική προσωπικότητα του πολέμου της Τροίας. Ο Λαοκόων, ο οποίος ήταν ένας Τρώας ιερέας, είχε συμβουλέψει τους συντρόφους του, να βάλουν φωτιά στον δούρειο ίππο, ο οποίος έκρυβε μία ομάδα εχθρικών στρατιωτών και είχε δοθεί ως δώρο από τους Έλληνες. Στο μύθο, η Αθηνά τον τιμωρεί για τις συνεχείς προσπάθειές του να υπονομεύσει τα σχέδια των Ελλήνων και στέλνει ένα φίδι να στραγγαλίσει εκείνον και τους δύο γιους του.
Ο ανώνυμος ακτιβιστής είπε: «Ως μάρτυρες μιας κρίσης που αγνοήθηκε για δεκαετίες, επιλέξαμε να τραβήξουμε την προσοχή στο μήνυμά μας πλησιάζοντας τη φιγούρα του Λαοκόωντα, του μάντη που υπέστη ακραία καταστολή επειδή προσπάθησε να προειδοποιήσει τους συμπολίτες του για μια επικείμενη καταστροφή».
Συνέχισε λέγοντας: «Δεν θα υπάρχουν ανοιχτά μουσεία, καμία τέχνη, καμία ομορφιά σε έναν κόσμο που μαστίζεται από το κλίμα και την οικολογική έκτακτη ανάγκη. Η ξηρασία, οι πλημμύρες, οι πυρκαγιές, η ρύπανση και η έλλειψη πόρων θα κυριαρχήσουν εάν δεν γίνουν ριζικές επιλογές σε αυτό το θέμα».
Το συγκεκριμένο άγαλμα μάλιστα αποτελεί ένα από τα πολυτιμότερα έργα τέχνης του Βατικανού, το οποίο ανακαλύφθηκε το 1506 και αναγνωρίστηκε ως το αριστούργημα στο οποίο αναφέρεται ο Πλίνιος ο Πρεσβύτερος στα γραπτά του. Μετά την ανακάλυψή του, αγοράστηκε από τον Πάπα Ιούλιο Β’ και έγινε το επίκεντρο του κήπου των γλυπτών του Βατικανού. Θεωρήθηκε ότι κατασκευάστηκε γύρω στο 40-30 π.Χ.
Τους τελευταίους μήνες φαίνεται να πληθαίνουν οι διαμαρτυρίες σε διάσημα έργα τέχνης και μουσεία, από διάφορους ακτιβιστές. Όπως εξηγεί η Πρίγια Κουριάν, ειδική στην περιβαλλοντική πολιτική στο πανεπιστήμιο Γαϊκάτο της Νέας Ζηλανδίας: «Το να στοχεύεις διάσημα έργα τέχνης και μουσεία που είναι ευρέως γνωστά και προσελκύουν πολύ κόσμο από ευρύ κοινωνικό φάσμα, είναι ένας εξαιρετικά αποτελεσματικός τρόπος να τραβήξεις την προσοχή. Το ζήτημα είναι πως αυτοί οι ακτιβιστές δεν καταστρέφουν την τέχνη. Αντ’ αυτού, τραβούν την προσοχή για τη ανάγκη προστασίας των θησαυρών μας, το τελευταίο πολύτιμο αγαθό ενός υγιούς πλανήτη».