Η Κέκε Πάλμερ ήταν πάντα εδώ και το «Ούτε Καν» ήρθε απλώς για να μάς το υπενθυμίσει
Με αφορμή την κυκλοφορία της πολυαναμενόμενης ταινίας του Τζόρνταν Πιλ, «Ούτε Καν», στις κινηματογραφικές αίθουσες, πραγματοποιούμε ένα αφιέρωμα στην πρωταγωνίστρια Κέκε Πάλμερ μέσα από τα highlights της μακρόχρονης πορείας της στον τομέα της ψυχαγωγίας.
Η Κέκε Πάλμερ δεν πίστευε στα αυτιά της όταν ένα τηλεφώνημα από τον ατζέντη της την ενημέρωνε πως ο βραβευμένος με Όσκαρ σεναριογράφος και σκηνοθέτης, Τζόρνταν Πιλ («Get Out»), επιθυμούσε να μιλήσει μαζί της για τη νέα του δουλειά. Πάλμερ και Πιλ είχαν συνεργαστεί ξανά μαζί, το μακρινό 2013, όταν και η πρώτη συμμετείχε σε ένα επεισόδιο της κωμικής τηλεοπτικής σειράς-σκετς του δεύτερου με τίτλο «Key and Peele». Ήταν η εποχή που η εικοσάχρονη τότε Αμερικανίδα θα ξεκινούσε τη μετάβαση ώστε να αποτινάξει από πάνω της την εικόνα του δημοφιλούς παιδιού-σταρ.
Η μεγάλη στιγμή σε μια πολυετή καριέραΗ κουβέντα οδήγησε στην αποστολή ενός ψηφιακού αντιγράφου του σεναρίου της ταινίας που θα αποδεικνυόταν όχι μόνο ένα από τα σημαντικότερα κινηματογραφικά highlights του φετινού καλοκαιριού αλλά αδιαμφισβήτητα το αποκορύφωμα στην καριέρα μιας 28χρονής, η οποία, παρά την 20ετή πορεία της που την κατέστησε έναν «βετεράνο» της ψυχαγωγίας- ηθοποιός, τραγουδίστρια, παραγωγός, παρουσιάστρια, συγγραφέας, fashion icon και influencer- έδειχνε να δυσκολεύεται να σπάσει το καλούπι στο οποίο το Χόλυγουντ προσπαθούσε να την περιορίσει.
Και κάπου εκεί ήρθε, λοιπόν, η ταινία τρόμου επιστημονικής φαντασίας του καταξιωμένου, πλέον, δημιουργού Τζόρνταν Πιλ, με τίτλο «Ούτε Καν». Εκεί, η Κέκε Πάλμερ και ο Ντάνιελ Καλούγια υποδύονται δύο αδέρφια, την Emerald και τον OJ Haywood, εκπαιδευτές αλόγων για χολυγουντιανές παραγωγές, οι οποίοι θεωρώντας πως είδαν κάτι σαν UFO πάνω από το οικογενειακό τους ράντσο έξω από το Λος Άντζελες, αποφασίζουν να το κινηματογραφήσουν στην προσπάθεια τους να γίνουν διάσημοι.
Οι ομοιότητες με τον ρόλο της εμφανείς. Και οι δύο ακούραστα «φασαριόζες» που σφύζουν από δημιουργικότητα. Για τον Πιλ η Emerald είναι μια Πάλμερ που «ποτέ δεν κατάφερε να βρει την επιτυχία σε νεαρότερη ηλικία», αμφότερες οι δύο όψεις ενός νομίσματος που ισχύουν για κάθε μαύρο ερμηνευτή στη βιομηχανία του θεάματος που ακροβατεί ανάμεσα στη φήμη και τη λήθη, στην εργασία και την εκμετάλλευση.
Για την Πάλμερ η Emerald αποτελεί μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να αναδείξει το πολύπλευρο ταλέντο της, το πως η εκφραστικότητα και η οικειότητα που τη διακρίνει μπορεί να «φωτιστεί» διαφορετικά στο πλαίσιο της σύγχρονης κουλτούρας, το πως το δέρμα μιας μαύρης γυναίκας δεν είναι θέαμα προς κατανάλωση, το γεγονός πως πρέπει να υπάρχει μεγαλύτερη ποικιλομορφία στη σκιαγράφηση μαύρων γυναικείων χαρακτήρων. Και όλα αυτά με μια ηρωίδα που στοχεύει να επανακαθορίσει το τι σκέφτεται ο κόσμος για τις γυναίκες και με ένα υψηλού κύρους πρότζεκτ που βάζει στο στόχαστρο την ίδια την κινηματογραφική βιομηχανία και την ικανότητα της να εκφυλίζει και να παραμορφώνει.
Οι «μάχες» που έπρεπε να κερδίσειΩστόσο, η Κέκε Πάλμερ ήταν πάντα «εδώ» και το «Ούτε Καν» με τον auter σκηνοθέτη του, το φιλόδοξο αφήγημα του και το status του blockbuster ήρθε απλώς για να μας το υπενθυμίσει και να θάψει οριστικά την εικόνα του δημοφιλούς παιδιού-σταρ που η 28χρονή Αμερικανίδα προσπαθούσε επίμονα να ξεφορτωθεί από πάνω της. Γιατί η Πάλμερ δεν μπορεί να θεωρηθεί σε καμία περίπτωση «πρωτάρα». Στην ενήλικη ζωή της έχει κάνει σχεδόν τα πάντα όσον αφορά τη βιομηχανία του θεάματος. Και η μέχρι τώρα πορεία της αποδεικνύεται μια σειρά από δύσκολές «μάχες» που κερδήθηκαν αθόρυβα και με υπομονή.
Συμμετείχε σε τηλεοπτικές σειρές όπως την πολλά υποσχόμενη αλλά εν τέλει απογοητευτική κωμωδία τρόμου του Ράιαν Μέρφι «Scream Queens», τη βασισμένη στο ομότιτλο κινηματογραφικό franchise τρόμου «Κραυγή αγωνίας» του MTV, το κατασκοπικό θρίλερ «The Berlin Station» κ.α., ενώ δάνεισε τη φωνή της στη δημοφιλή animation σειρά του Netflix «Big Mouth» και το επακόλουθο spin off με τίτλο «Human Resources». Το 2021 θα κερδίσει μάλιστα Βραβείο Έμμυ στην κατηγορία Outstanding Actress in a Short Form Comedy or Drama Series για τη σειρά «Turnt Up with the Taylors».
Στον κινηματογράφο ερμήνευσε το νεαρό μέλος μιας χορωδίας στη μουσική δραμεντί «Joyful Noise» (2012) δίπλα στην Ντόλι Πάρτον και την Κουίν Λατίφα, έντυσε με τη φωνή της τον χαρακτήρα της Γερμαδούλας στην τέταρτη και την πέμπτη ταινία της «Εποχής των Παγετώνων», ξεχώρισε με την παρουσία της στο βασισμένο σε πραγματικά γεγονότα κοινωνικό δράμα «Επικίνδυνες Κυρίες» (2019) απέναντι στις Τζένιφερ Λόπεζ, Τζούλια Στάιλς και Κόνστανς Γου, το οποίο και απέσπασε θερμές κριτικές, καθώς και σε indie παραγωγές όπως το «Alice» (2022), για μια σκλαβωμένη γυναίκα σε μια φυτεία στη Τζόρτζια των Ηνωμένων Πολιτειών που λαχταρά την ελευθερία της. Ενώ έγινε η φωνή της Izzy Hawthorne στην πρόσφατη ταινία κινουμένων σχεδίων της Disney, «Lightyear» (2022).
Στα 20 της χρόνια υπήρξε η νεότερη παρουσιάστρια talk show με την εκπομπή «Just Keke». Το 2014 έγραψε ιστορία ως η πρώτη μαύρη Σταχτοπούτα του Broadway με τo ανέβασμα του ομώνυμου μιούζικαλ των Ρίτσαρντ Ρότζερς και Όσκαρ Χάμερσταϊν Β’. Ενώ, το 2020 παρουσίασε τα μουσικά βραβεία MTV VMAs και το 2021 έγινε ανταποκρίτρια στο κόκκινο χαλί του MET Gala για λογαριασμό της αμερικανικής Vogue. Παράλληλα, επέκτεινε τη μουσική της καριέρα κυκλοφορώντας ορισμένα δημοφιλή R&B και Soul κομμάτια όπως το «I Don’t Belong to You» και το «Bottoms Up», πήρε μέρος ως μέλος της κριτικής επιτροπής στο queer talent show χορού «Legendary» του HBO Max.
Η τρομερά συμπαθής περσόνα που έχει δημιουργήσει την έκανε αρκετά δημοφιλή, επίσης, και στο διαδίκτυο. Στιγμιότυπα από βίντεο των συνεντεύξεων που έχει παραχωρήσει κατά καιρούς γίνονται συχνά memes, με την ίδια να σχολιάζει πως πολύς κόσμος την έχει ανακαλύψει με αυτόν τον τρόπο παρά από κάποιον ρόλο. Παράδειγμα η συνέντευξη της για το περιοδικό Vanity Fair όταν με ευγένεια και αρκετό χιούμορ εξήγησε ότι δεν ξέρει τον πρώην Αντιπρόεδρο των ΗΠΑ, Ντικ Τσέινι.
Σε κάθε της βήμα η Κέκε Πάλμερ «επανεφεύρισκε» τον εαυτό της, σαν ένας «χαμαιλέοντας», αντιμέτωπη με μια βιομηχανία αποφασισμένη να την παραγκωνίσει. Αν και αρκετά από τα εγχειρήματα της συγκέντρωσαν εγκωμιαστικές κριτικές και η καριέρα της χαρακτηριζόταν από συνέπεια, ωστόσο δεν έδειχνε να κάνει αυτό το βήμα παραπάνω που θα την οδηγούσε στην «πρώτη εθνική» της ψυχαγωγίας μαζί με τα μεγάλα ονόματα. Έως ότου, φυσικά, το «Ούτε Καν» του Τζόρνταν Πιλ.
Η ίδια διαλέγει προσεκτικά τους ρόλους της, παρά τις μεγάλες φιλοδοξίες της, έχει τη δύναμη να βελτιώνει οτιδήποτε παίρνει στα χέρια της και αντλεί έμπνευση από προσωπικότητες όπως η Κάρολ Μπέρνετ, o Έντι Μέρφι και η Ιλέιν Μέι. Δίνει την αίσθηση μιας performer του αμερικανικού vaudeville με τη σπιρτάδα της να είναι σαφής και μεταδοτική, με την εκφορά της να περιλαμβάνει μουσικότητα και ρυθμό, με τις τρομερά αυτοσχεδιαστικές της ικανότητες και την σωματικότητα μιας σταρ του βωβού.
Ενώ όσον αφορά τις φυλετικές διακρίσεις με τις οποίες δυστυχώς όλοι οι μη λευκοί ηθοποιοί έρχονται αντιμέτωποι κάποια στιγμή στην καριέρα τους, η Πάλμερ επιμένει πως προσπαθεί να το αγνοεί: «Δεν μου αρέσει όταν το αφήγημα πηγαίνει προς την κατεύθυνση όπου νεαρά κορίτσια μπορεί να πουν “Είμαι θύμα”. Ναι ο ρατσισμός είναι μια πραγματικότητα. Ναι οι διακρίσεις με βάση το χρώμα του δέρματος είναι μια πραγματικότητα. Θα πρέπει να με χρησιμοποιείται ως ένα παράδειγμα του τι ήμουν ικανή να καταφέρω παρά τα όσα αντιμετώπισα. Μην αλλάζετε την ιστορία κάποιου που δίνει ελπίδα για να κάνετε κάποιον άλλον να αισθανθεί απελπισμένος. Η πραγματική συζήτηση γύρω από τις διακρίσεις και την Κέκε Πάλμερ θα πρέπει να επικεντρώνεται στο ότι αψήφησε τα προγνωστικά».
Η νεαρή Αμερικανίδα δεν μεγάλωσε για να κάνει «λογικές συζητήσεις» με τους ρατσιστές: «Εάν αισθάνεσαι ότι κάποια βραβεία δεν δείχνουν σεβασμό προς τη μαύρη κοινότητα, τότε σταμάτα να πηγαίνεις. Μην ζητάς από κάποιον άλλον να ενδιαφερθεί για εσένα ενώ δεν τον νοιάζει καθόλου. Πήγαινε εκεί που θα τιμηθείς, όχι εκεί που πρέπει να παρακαλέσεις για να συμπεριληφθείς». Αυτός είναι και ο λόγος που οι προκαταλήψεις δείχνουν να μη τη φοβίζουν: «Δεν είναι ότι δεν το έχω βιώσει. Φυσικά και το έχω βιώσει. Λες ένα “άντε γεια” και πηγαίνεις εκεί που σε εκτιμάνε. Αυτό μπορείς να κάνεις». Και εξαιτίας αυτής ακριβώς της στάσης θεωρεί ότι είχε τη δυνατότητα να δουλεύει συνεχώς. Και οι προτάσεις για συνεργασία να μη σταματούν.
Η show business ήταν πάντα το όνειρο τηςΚαι όλα αυτά με την αδιαμφισβήτητη επίγνωση του πόσο πολύ αγαπά τη show business. Ένα συναίσθημα που καλλιεργήθηκε μέσα της ήδη από μικρό παιδί εξαιτίας και των γονιών της. Πρώην επαγγελματίες ηθοποιοί που αναγκάστηκαν να αφήσουν στην άκρη την τέχνη τους για λόγους βιοπορισμού. Μεγαλωμένη στο Robbins του Ιλινόι, η Κέκε Πάλμερ πραγματοποίησε τα πρώτα της βήματα στην υποκριτική σε ηλικία μόλις 9 ετών. Τον πρώτο της κινηματογραφικό ρόλο τον κέρδισε το 2004 υποδυόμενη την ανιψιά της Κουίν Λατίφα στην κωμωδία «Barbershop 2: Back in Business». Μέχρι τα 14 της είχε εμφανιστεί στο πλευρό αξιόλογων ηθοποιών όπως η Άντζελα Μπάσετ και ο Λώρενς Φίσμπερν στην πρώτη της μεγάλη επιτυχία με τίτλο «Συλλαβίζοντας το Όνειρο» (2006), ενώ νωρίτερα, το 2005, κέρδισε μια υποψηφιότητα για SAGA στην κατηγορία Α΄Γυναικείου Ρόλου σε μίνι σειρά ή τηλεταινία, για την ερμηνεία της στο δράμα «The Wool Cap» (2004).
Για την εμπειρία της ως παιδί-σταρΑργότερα εισήχθη στον κόσμο του Disney Channel και του Nickelodeon ως ένα ακόμη παιδί-σταρ που κλήθηκε να γίνει το συνώνυμο της «έφηβης της διπλανής πόρτας». Και το κατάφερε εξαιρετικά καλά μέσα από εφηβικές κωμικές σειρές όπως το βραβευμένο «True Jackson VP», για μια 15χρόνη που καλείται να αναλάβει χρέη αντιπροέδρου σε έναν κολοσσό της μόδας, αλλά και τηλεταινίες όπως το «Όρμησε». Αν κάτι της έμεινε εργαζόμενη σε τέτοια περιβάλλοντα είναι πως πρέπει να λειτουργεί ένας σωστός επαγγελματίας. Ενώ, παράλληλα, της δόθηκε η ευκαιρία να κυνηγήσει μια πορεία στο τραγούδι, κυκλοφορώντας, το 2007, το πρώτο της άλμπουμ με τίτλο «So Uncool».
Για την εμπειρία της ωστόσο ως παιδί-σταρ ,εν γένει, είχε δηλώσει πρόσφατα: «Θεωρώ πως το να ψυχαγωγείς γενικά είναι κάπως εκμεταλλευτικό. Το να είσαι ένα παιδί μέσα στη βιομηχανία της ψυχαγωγίας είναι πραγματικά εκμεταλλευτικό, επειδή ούτε εσύ ο ίδιος δεν γνωρίζεις τα όρια σου. Και αρκετά πράγματα τα οποία θεωρούσες απλά ως αναμνήσεις αποδεικνύονται τελικά ένα τραύμα».
Από εκείνες της μακρινές εποχές έως σήμερα η Κέκε Πάλμερ έχει συμμετάσχει σε περισσότερες από 60 τηλεοπτικές σειρές και ταινίες. Με την πιο πρόσφατη, το «Ούτε Καν», να κυκλοφορεί στις ελληνικές κινηματογραφικές αίθουσες στις 25 Αυγούστου. Η ερμηνεία της Πάλμερ στην ταινία δείχνει να έχει ενθουσιάσει μέχρι στιγμής κοινό και κριτικούς στρώνοντας πιθανόν τον δρόμο για μια ισχυρή παρουσία στα επερχόμενα μεγάλα κινηματογραφικά βραβεία. Η ίδια θεωρεί ότι πρόκειται για ένα σημείο καμπή στην καριέρα της και αισθάνεται ανυπομονησία αλλά και κάποια νευρικότητα για το τι μπορεί να της φέρει το αύριο. Όσον αφορά τους θεατές, αυτό που θα ήθελε να κρατήσουμε περισσότερο από το φιλμ του Τζόρνταν Πιλ είναι ότι τις όμορφες σχέσεις στη ζωή μας, στην περίπτωση του «Ούτε Καν» τις αδερφικές, δεν πρέπει να τις θεωρούμε δεδομένες ούτε και να μειώνουμε την αξία τους.