Το τρίγωνο της θλίψης
Ο Χρυσός Φοίνικας των φετινών Κανών δόθηκε στην ακαταμάχητη πολιτική σάτιρα του Ρούμπεν Έστλουντ.
Ένα ζευγάρι διάσημων μοντέλων παίρνει μέρος σε μια πολυτελή κρουαζιέρα με επιβάτες ορισμένους από τους πλουσιότερους ανθρώπους στον κόσμο. Ένα απρόσμενο συμβάν θα αλλάξει 180 μοίρες την ανεμελιά και το ανάλαφρο κλίμα της κρουαζιέρας.
Στο στόχαστρο η ομορφιά και το χρήμα
Το 2017 ο σουηδός Έστλουντ κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα στο φεστιβάλ των Κανών με το «Τετράγωνο» μια ιδιοφυή σάτιρα του υπερφίαλου και ματαιόδοξου κόσμου της μοντέρνας τέχνης. Σαν να συνέχισε από το φινάλε εκείνης της ταινίας, η νέα δουλειά του 48χρονου δημιουργού ρίχνει και πάλι βιτριολικές, λοξές ματιές σε δύο ακόμη επιδερμικούς κόσμους όπου η ματαιοδοξία έχει τον πρώτο λόγο. Η πλουτοκρατία και το μόντελινγκ είναι οι νέοι στόχοι της σάτιρας του. Μόνο που αυτή τη φορά η κριτική του Έστλουντ είναι ανελέητη.
Τα γυρίσματα του «Τριγώνου της θλίψης» έγιναν στην Χιλιαδού της Εύβοιας όπως και στο Κατάκολο της Πελοποννήσου. Η αίσθηση του ειδυλλιακού ελληνικού καλοκαιριού δένει υποδειγματικά με την χυδαία συμπεριφορά των πλουσίων και την ανεγκέφαλη κοσμοθεωρία των δύο μοντέλων. Η κεντρική ιδέα του σεναρίου γεννήθηκε όταν η σύζυγος του σκηνοθέτη, που είναι φωτογράφος στο χώρο της μόδας, περιέγραφε διάφορα περιστατικά από τον χώρο της εργασίας της.
Το σημείο κλειδί που κέντρισε το ενδιαφέρον του Έστλουντ αφορούσε στο γεγονός πως τα αρσενικά μοντέλα πληρώνονται μόλις το ένα τρίτο ή το ένα τέταρτο της αμοιβής που παίρνουν οι γυναίκες, καθώς και το διαφορετικό στάτους με το έντονο στοιχείο της ανισότητας που συνοδεύει κάποιες επώνυμες φίρμες.
Κάπως έτσι ο σουηδός συνέδεσε το χρήμα με την ομορφιά κι έφτιαξε μια συναρπαστικά τολμηρή μαύρη κωμωδία που δεν χάνεται στις μεγαλοστομίες της καταγγελίας και του στείρου μανιχαϊσμού (τίποτε και κανείς δεν είναι άσπρο- μαύρο σε αυτή την κρουαζιέρα) αλλά παρουσιάζει με αξιοθαύμαστη συνέπεια την πραγματική εικόνα του σύγχρονου κόσμου. Σε μια σκηνή ο ρώσος καπιταλιστής απαντά στην ερώτηση «με τι ασχολείστε;» με την εξής φράση: «πουλάω σκατά».
Είναι μια τρομερή ομολογία που δίνει και το ιδεολογικό στάτους αυτής της περιπέτειας καθώς η πολυτελής τούτη κρουαζιέρα θα πνιγεί στο σκατό. Είπαμε, αυτή τη φορά η Έστλουντ πηγαίνει στα άκρα την κριτική του (η ιστορία του «Τριγώνου» αφορά στην παρακμή της ανθρωπότητας με χαρακτηριστικά της την ομορφιά, το χρήμα και την επιβίωση) και ενοχλεί αρκετά. Μεταξύ μας; Πολύ καλά κάνει ο σουηδός.