Σε ολοένα και πιο ώριμες επιλογές συναντάμε το Θέατρο Πορεία που, αρκετά πιο ελεύθερο από τις σοβαρές δεσμεύσεις της πανδημίας, οργανώνει αυτό το χειμώνα ένα από τα πληρέστερα και με άποψη ρεπερτόρια της τελευταίας δραστήριας δεκαετίας. Με πέντε δικές του παραγωγές και μια συμπαραγωγή ανοίγεται στη νέα σεζόν, συνεχίζοντας συνειδητά την φιλοσοφία του ρεπερτορίου που, με ευκρίνεια, έχει καθιερώσει.
Επιστροφή στον ΊψενΗ κεντρική του παραγωγή για φέτος θα είναι το «Κουκλόσπιτο» του Χένρικ Ιψεν σε σκηνοθεσία του καλλιτεχνικού του διευθυντή Δημήτρη Τάρλοου, ο οποίος επιστρέφει στην κλασική εργογραφία, τέσσερα χρόνια μετά την «Αγριόπαπια»· επιστρέφει δηλαδή στον ΄Ιψεν. Με την Λένα Παπαληγούρα στον εμβληματικό ρόλο της Νόρας και μαζί της τους Γιώργο Χριστοδούλου, Θανάση Δόβρη, Κώστα Βασαρδάνη, Βίκυ Κατσίκα και Όλγα Δαλέκου, ο Τάρλοου εντρυφεί σ’ ένα από γνωστότερα ιψενικά δράματα (σε νέα μετάφραση και προσαρμογή του ιδίου) «σε μια καλή ώρα, καθώς το έργο μιλάει για τα δύο φύλα, για την ανάγκη προσέγγισης τους και για την φθορά του γάμου», όπως σχολιάζει.
Η παράσταση που θα φέρει κάτι από ατμόσφαιρα παραίσθησης και εφιάλτη, όπου η μουσική θα γεννιέται επί σκηνής (με την υπογραφή της Κρυσταλίας Θεοδώρου) και όπου για πρώτη φορά, σε μεγάλο ιδιωτικό θίασο, θα συμμετέχει μια κωφή ηθοποιός, θα ξεκινήσει στις 8 Νοεμβρίου – αν και η μηχανή του Θεάτρου Πορεία θα έχει μπει μπροστά αρκετά νωρίτερα.
Στις ελπιδοφόρες νέες παραγωγές του θέατρου συνυπολογίζεται και «Ο θάνατος στη Βενετία» το αριστούργημα του Τόμας Μαν που έγινε ευρέως γνωστό κατά την σκηνοθεσία του Λουκίνο Βισκόντι και τώρα ανεβαίνει για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή. Υπεύθυνος γι’ αυτό είναι ο Γιώργος Παπαγεωργίου που σκύβει πάνω από το σκοτεινό υπαρξιακό δράμα του Μαν σε συνεργασία με τον Στρατή Πασχάλη, ο οποίος θα το διασκευάσει για το θέατρο.
«Το έργο γράφεται στα πρόθυρα δύο πολέμων, την ώρα που καταρρέει το καθεστώς του αστικού πολιτισμού και σε αυτό το νοσώδες περιβάλλον ένα αγόρι εμφανίζεται σαν οπτασία, δηλώντας πως η ομορφιά ακόμα κι αν είναι ανέφικτη μας παρηγορεί» εξηγεί ο ποιητής Πασχάλης που, μαζί με τον Παπαγεωργίου, ποντάρουν στην ποιητική μαγεία του μυθιστορήματος. Με το Νίκο Χατζόπουλο στον ρόλο του συγγραφέα ΄Ασενμπαχ και τον Ορέστη Χαλκιά στο ρόλο του Τάτζιο, η παράσταση αναμένεται να δει το φως της σκηνής στα τέλη Φεβρουαρίου με extra προσόν τη μουσική του Άγγελου Τριανταφύλλου.
Με αυτά τα δυνατά χαρτιά ως κύριες παραγωγές, ο Δημήτρης Τάρλοου θα ξανακοιτάξει δύο παραστάσεις του «Πορεία» που δεν έχουν ολοκληρώσει ακόμα την… πορεία τους. Η απρόσμενη επιτυχία του νεόκοπου «Νυχιάνγκ» -που προέκυψε από την Σχολή Πυροδότησης νέου ελληνικού έργου που προωθεί ο οργανισμός – θ’ ανοίξει τη σεζόν (5-16 Οκτωβρίου) με τις Αλεξία Καλτσίκη και Θάλεια Σταματέλου σε ρεσιτάλ ερμηνείας. Επίσης, θα επαναληφθεί το σκηνικό ποίημα της «Δόξας κοινής» (9 Ιανουαρίου – 14 Φεβρουαρίου), βασισμένο στο ποίημα του Ανδρέα Εμπειρίκου «Εις την οδόν των Φιλελλήνων». Η διανομή της παράστασης θα ανανεωθεί με πρωταγωνιστές τους Μάιρα Γραβάνη, Θανάση Δόβρη, Βίκυ Κατσίκα, Αυγουστίνο Κούμουλο, Λήδα Μανιατάκου, Διονύση Πιφέα, Αρετή Τίλη, Σίσσυ Τουμάση και Ορέστη Χαλκιά.
Από την Κρήτη με αγάπηΑνάμεσα στις νέες παραγωγές που θα ανέβουν στη σκηνή του θέατρου, θα δούμε και «Το όνειρο ενός γελοίου» (19 Οκτωβρίου – 3 Ιανουαρίου) του Φίοντορ Ντοστογιέφσκι, την σκηνοθεσία του Γιώργου Κουτλή με πρωταγωνιστή το Νικόλα Χανακούλα, μια παραγωγή του ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης που διέπρεψε στην τοπική κοινωνία του νησιού και τώρα ξεκινάει μια νέα διαδρομή από την Αθήνα.
«Πρέπει να ενισχυθεί ο θεσμός των περιοδειών πάση θυσία», προσθέτει ο Δημήτρης Τάρλοου συμβάλλοντας σε αυτόν με μια ακόμα χειρονομία: Η παράσταση του πολύφημου «Αρίστου» σε σκηνοθεσία του Γιώργου Παπαγεωργίου θα ταξιδέψει στις Βρυξέλλες στις 23 Σεπτεμβρίου, διαδίδοντας την τραγική ιστορία του Αριστείδη Παγκρατίδη και εκτός Ελλάδας.
Οι καρποί της Σχολής ΠυροδότησηςΟ φετινός προγραμματισμός του «Πορεία» θα κλείσει με την σπορά ενός ακόμα νέου έργου από την Σχολή Πυροδότησης που πρόκειται να εγκαινιάσει τον τέταρτο χρόνο λειτουργίας της, υπό τη διεύθυνση των Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη και Θανάση Τριαρίδη. Πρόκειται για το «Garamond 12» (24 Απριλίου) σε σκηνοθεσία του εξ Ολλανδίας Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου, ένα έργο που φέρει την υπογραφή της Μαρίας Δριμή, μιας γιατρού εντατικολόγου, φοιτήτριας της Σχολής. «Είναι ό,τι πιο σημαντικό έχω κάνει στη ζωή μου καθώς βλέπουμε πως έρχονται, μετά από εμάς, οι νέοι συγγραφείς. Και γιατί δεν υπάρχει νεολληνικό θέατρο, αν δεν υπάρχει νεοελληνικό έργο. Υπάρχουν δεκάδες νέα ταλέντα που ασφυκτιούν για να εκφραστούν και πρέπει με κάθε τρόπο να συνδεθούν με την θεατρική παραγωγή» λέει εμφατικά ο Θανάσης Τριαρίδης, που παρατηρεί την δουλειά της σχολής να καρπίζει πέραν από κάθε προσδοκία. Παρόλα αυτά, λόγω της απουσίας πόρων, κινδυνεύει να μην συνεχίσει το έργο της (πέραν της φετινής σεζόν) εκτός κι αν εξασφαλίσει κρατική υποστήριξη.
Καθεμιά από τις νέες παραγωγές θα διατεθεί και για μια on line προβολή για θεατές εκτός Αθηνών ή κατοίκους εξωτερικού, συνεχίζοντας έτσι το θεσμό του live streaming που εμφανίστηκε ως λύση ανάγκης στην διάρκεια των lockdown.
ΑπολογισμόςH νέα σεζόν ξεκινάει με καλούς οιωνούς, αφού η καλοκαιρινή και πρώτη περιοδεία του θεάτρου «Προμηθέας δεσμώτης» σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη ολοκληρώνει τον κύκλο της με 40.000 περίπου νέους θεατές, οι οποίοι έρχονται να προστεθούν στις 50.000 που είδαν πέρυσι την αισχυλική τραγωδία. Ικανοποιητικά, παρά την δύσκολη σεζόν λόγω προσαρμογής στα πρωτόκολλα της πανδημίας, πήγε και ο περσινός χειμώνας για το «Πορεία» αφού ο «Κοτζάμπασης του Καστρόπυργου», η κεντρική παραγωγή του θεάτρου, συγκέντρωσε το ενδιαφέρον 10.000 θεατών σε 70 βράδια.