Λίγο πριν την πολυαναμενόμενη συνάντησή του με το αθηναϊκό κοινό, ο Αμερικανός ηθοποιός βρέθηκε με τον διάσημο βιολιστή, συνθέτη, παραγωγό και ηθοποιό Aleksey Igudesman, ο οποίος αποτελεί και δημιουργό της παράστασης, αλλά και με τον πιανίστα Hyung-ki Joo στο Athénée, σε μια συνέντευξη τύπου, από την οποία δεν έλειπαν οι αποκαλύψεις για την παράσταση και φυσικά το χιούμορ και ο αυτοσαρκασμός, που χαρακτηρίζουν τον καταξιωμένο ηθοποιό.
Τι θα δούμε στο Ηρώδειο;Αν κάτι έγινε ξεκάθαρο στη χθεσινή αυτή συνέντευξη Τύπου αυτό είναι ότι πρόκειται να δούμε μία πολύ ιδιαίτερη παράσταση. Ο Aleksey Igudesman έχει συγκεντρώσει μια σειρά από πραγματικές μουσικές κριτικές, που έχουν γραφτεί τους τελευταίους αιώνες από τους διασημότερους μουσικούς κριτικούς του κόσμου και αφορούν μερικά από τα σπουδαιότερα έργα της παγκόσμιας μουσικής. Ο John Malkovich αναλαμβάνει να ενσαρκώσει περίτεχνα τον ρόλο του κακού κριτικού, που θεωρεί πως η μουσική του Μπετόβεν, του Σοπέν, του Προκόφιεφ και άλλων ταλέντων της κλασικής μουσικής, είναι απλώς… κουραστική και θλιβερή.
Όπως αποκάλυψε ο ίδιος ο Igudesman, όλα ξεκίνησαν όταν εκείνος και ο John Malkovich -ο οποίος ανέφερε ότι ταιριάζουν πολύ σαν καλλιτέχνες- βρέθηκαν σε μια συναυλία του Alberto Iglesias στο Dubrovnik. Ένα χρόνο μετά ο συνθέτης και παραγωγός του πρότζεκτ πρότεινε να συνεργαστούν στο The Music Critic.
Ο John Malkovich, ως λάτρης της μουσικής -και έχοντας ιδιαίτερη αδυναμία στον Mozart όπως αποκάλυψε στη συνέχεια-, βρήκε την ιδέα φανταστική. Μάλιστα ένα από τα χαρακτηριστικά της παράστασης που λατρεύει, είναι πως απευθύνεται και στους φανατικούς της κλασικής μουσικής, αλλά και στο απλό κοινό.
Η παράσταση επιτρέπει σε όσους εμπλέκονται στο χώρο της δημιουργίας να γνωρίσουν και να συνειδητοποιήσουν πως όταν μια ιδέα βγαίνει στο φως της δημοσιότητας, υπάρχει πάντα το ενδεχόμενο να μην αγαπηθεί από το κοινό. Εξάλλου, όπως πολύ εύστοχα ανέφερε ο πιανίστας Hyung-ki Joo “δεν αρέσει σε όλους η σοκολάτα”.
Όσον αφορά τον Aleksey Igudesman, τόνισε πως κάθε κριτική, οποιαδήποτε λέξη, που θα δούμε στην παράσταση, έχει προκύψει από πραγματικές κριτικές που έχουν ειπωθεί με τον ίδιο καυστικό τρόπο, κάτι που κάνει το έργο ακόμα πιο ενδιαφέρον. Με αφορμή αυτό, μοιράστηκε μια δικιά του εμπειρία, όπου κατά τη διάρκεια της παραμονής του στην Κωνσταντινούπολη πριν από μερικά χρόνια, εντόπισε μια πολύ κακή κριτική που αφορούσε τον John Malkovich. Ο ίδιος ο ηθοποιός δήλωσε πως έγινε εν τέλει η αγαπημένη του κριτική, την οποία μάλιστα θα μεταφέρει στη σκηνή του Ηρωδείου στο πλαίσιο της παράστασης!
Τι πιστεύει ο John Malkovich για τις κριτικές;Είναι γεγονός ότι στην εποχή των social media, οι κακές κριτικές έχουν γίνει σύνηθες φαινόμενο. Ο Igudesman, ωστόσο, θεωρεί ότι δεν τον επηρεάζουν τόσο -ειδικά εκείνες που γίνονται από προσωπική εμπάθεια.
“Δεν με επηρεάζει τόσο πολύ, κάνουμε αυτό που είναι να κάνουμε, είτε οι κριτικές είναι επώνυμες, είτε είναι ανώνυμες στο διαδίκτυο, εμείς δεν πρόκειται να προσβληθούμε. Υπάρχουν μάλιστα τρεις κατηγορίες κριτικών: η πρώτη προέρχεται από ανθρώπους που λένε κάτι αληθές, είναι μια πραγματικότητα, την οποία δεχόμαστε και αξιοποιούμε, η δεύτερη κατηγορία είναι αυτή που έχει να κάνει με το γούστο και την προσέγγιση του καθενός και η τρίτη κατηγορία αφορά τους ανθρώπους που έχουν κάτι προσωπικό με τον ηθοποιό, των συνθέτη και ως αποτέλεσμα αυτού έχουν πρόβλημα με τα πάντα, με το πρόσωπο του, την φυλή του, την καταγωγή του κλπ., όπου σε αυτή την περίπτωση δεν υπάρχει και λόγος να προσβληθούμε ή να στεναχωρηθούμε” ανέφερε χαρακτηριστικά.
Όσο για τον Malkovich; Ο σπουδαίος ηθοποιός αποκάλυψε ότι αν είχε πάρει στα σοβαρά τις κριτικές που του ασκούσαν, όταν έκανε τα πρώτα του βήματα, δεν θα είχε καταφέρει τίποτα.
“Στο παρελθόν έχω δεχτεί κριτικές, και μάλιστα όταν έφτιαξα την πρώτη μου θεατρική ομάδα, μετά το πανεπιστήμιο στο Σικάγο, μπορώ να πω πως αν είχα ακούσει τους κριτικούς τότε, δεν θα είχα κάνει τίποτα. Δυστυχώς αυτός ο -σε εισαγωγικά- εκδημοκρατισμός της κριτικής, είναι κάτι το οποίο έχει αποδυναμώσει την ισχύ της κριτικής, καθώς όλοι μπορούν να εκφράσουν μια άποψη. Φυσικά η κριτική σαν κριτική μπορεί να με οδηγήσει στο να το σκεφτώ ή να προβληματιστώ αλλά μετά θα γελάσω, όπως έγινε και την κριτική τότε στην Κωνσταντινούπολη. Όταν την πρωτοείδα έβαλα τα κλάματα για λίγο, αλλά στο τέλος γέλασα υστερικά. Το μόνο σίγουρο είναι πως αν την είχε διαβάσει ο μπαμπάς μου, θα είχε χαρεί πολύ διότι αυτό θα ήταν σαν μία επιβεβαίωση αναφορικά για ό,τι πίστευε για μένα” αστειεύτηκε.
Ίσως γι’ αυτό δεν θα έμπαινε ποτέ ο ίδιος στη διαδικασία να κάνει μια τόσο οξεία κριτική, όπως παραδέχτηκε. “Ο κριτικός κατά την άποψη μου έχει να κάνει μια συγκεκριμένη δουλειά, που δεν είναι άλλη από το να ενημερώσει το κοινό για ένα έργο. Η δική μου δουλειά είναι να κάνω αυτό που κάνω με τον καλύτερο τρόπο ή με τον τρόπο που εγώ θεωρώ πρέπον. Δεν ξέρω αν με έχει βοηθήσει στ’ αλήθεια μια κακιά κριτική, όσο εύστοχη και αν είναι, δεν θα μπορέσει να εντοπίσει το πρόβλημα, αν υπάρχει. Μόνο όταν κάποιος βρίσκεται στη διαδικασία ενός δημιουργήματος μπορεί να εντοπίσει το πρόβλημα. Δεν πιστεύω ότι οι κριτικοί δεν έχουν το ενδιαφέρον ή τους λείπει κάτι για να το καταφέρουν αυτό, απλώς είναι σαν να μου ζητηθεί εμένα αν διαβάσω σανσκριτικά”.
Τι κι αν στο Music Critic υποδύεται έναν αδίστακτο κριτικό μουσικής; Ο Μάλκοβιτς έκανε πολλές φορές ξεκάθαρο ότι δεν φοβάται τις κριτικές -έτσι έχει μεγαλώσει.“Τριών ετών ο πατέρας μου μου είχε πει ‘εσύ αποφασίζεις, ούτε ο δάσκαλος, ούτε κανείς, εσύ αποφασίζεις’. Όταν είσαι τριών ίσως αυτό να μοιάζει σκληρό, αλλά το συνηθίζεις και λες ‘ναι εγώ αποφασίζω. Δεν ξέρω αν είναι καλό αυτό, αλλά άυτός είναι ο τρόπος με τον οποίο μεγάλωσα. Δεν φοβάμαι τις κριτικές, έτσι είμαι φτιαγμένος” κατέληξε και μας έκανε να ανυπομονούμε ακόμα περισσότερο για όσα θα δούμε την Πέμπτη 6 Οκτωβρίου στο Ηρώδειο.