Το ούτι στην Ελλάδα: 8 δεξιοτέχνες μουσικοί στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Μια βραδιά στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών με οκτώ από τους σημαντικότερους δεξιοτέχνες ουτίστες της χώρας, σε ένα σόλο πρόγραμμα, χωρισμένο σε δύο ενότητες.
Μια βραδιά στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, την Πέμπτη 24 Νοεμβρίου, με οκτώ από τους σημαντικότερους δεξιοτέχνες ουτίστες της χώρας σε ένα σόλο πρόγραμμα που περιλαμβάνει προσωπικές συνθέσεις των μουσικών αλλά και παραδοσιακούς σκοπούς και χωρίζεται σε δύο ενότητες διάρκειας 90 λεπτών η καθεμία.
Στο πρώτο μέρος (ώρα έναρξης: 19:00), η Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος υποδέχεται τον Δημήτρη Μικέλη, τον Νίκο Παλαιολόγο, τον Kυριάκο Ταπάκη και τον Haig Yaizdjian. Στο δεύτερο μέρος στις 21:00 τους διαδέχονται επί σκηνής οι Ευγένιος Βούλγαρης, Κυριάκος Καλαϊτζίδης, Χρίστος Τσιαμούλης και Ταξιάρχης Γεωργούλης, ο οποίος είχε επίσης την ιδέα για τη συναυλία «Το ούτι στην Ελλάδα» και έχει αναλάβει τη μουσική επιμέλεια. Στο σχεδιασμό ήχου, ο Γιάννης Μπαξεβάνης.
Η Μεσόγειος Θάλασσα υπήρξε ανέκαθεν τόπος συνάντησης, σύγκρουσης αλλά και πολιτισμικής ζύμωσης μερικών από τους σημαντικότερους πολιτισμούς της ανθρωπότητας, και η μουσική ήταν πάντα η κοινή γλώσσα επικοινωνίας μεταξύ τους. Τα τραγούδια, οι μελωδίες και οι ρυθμοί έχουν ταξιδέψει και ταξιδεύουν μέχρι σήμερα στις άκρες της Μεσογείου, προσθέτοντας διαρκώς ιστούς στο αόρατο πολιτισμικό πλέγμα που συνδέει τις περιοχές που βρέχονται από τα νερά της.
Το ούτι κατέχει ξεχωριστή θέση ανάμεσα στα χαρακτηριστικά μουσικά όργανα της Μεσογείου. Απόγονος των αρχαίων πολύχορδων νυκτών οργάνων, εμφανίζεται με διάφορα ονόματα και παραλλαγές στο σχήμα και τον αριθμό των χορδών, μέχρι να διαμορφωθεί τον Μεσαίωνα από τους Άραβες στη σημερινή του μορφή με το όνομα ούτι, ud, που σημαίνει «λεπτό ξύλο». Το ούτι, με το οποίο γλεντούν και τραγουδούν τις χαρές και τις λύπες τους εδώ και αιώνες στη Μεσόγειο Άραβες, Αρμένιοι, Εβραίοι, Έλληνες και Τούρκοι. Το ud, πάνω στο οποίο διατυπώθηκε από τους θεωρητικούς του Μεσαίωνα το περίπλοκο θεωρητικό σύστημα των μουσικών ήχων (μακάμ) της λόγιας μουσικής της Ανατολής. Το «λεπτό ξύλο» που πέρασε από την Ιβηρική Χερσόνησο στην Ευρώπη, σχημάτισε την οικογένεια των ευρωπαϊκών λαούτων και βρέθηκε στα χέρια των τροβαδούρων στις μεσογειακές ακτές της Ισπανίας, της Γαλλίας και της Ιταλίας. Στην Ελλάδα, το ούτι γνωρίζει εκ νέου άνθηση τις τελευταίες δεκαετίες και είναι πλέον ένα ιδιαίτερα διαδεδομένο όργανο που εκπροσωπείται από αρκετούς αξιόλογους σολίστ.