MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΚΥΡΙΑΚΗ
22
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Στα εγκαίνια του Ωδείου Αθηνών αποκαταστάθηκε ένα λάθος 45 ετών

Αποκατεστημένο και με σύγχρονο εξοπλισμό ανοίγει πλέον τις πύλες του το Ωδείο Αθηνών και θέτει νέους στόχους.

KEIMENO: Στέλλα Χαραμή | 14.12.2022

Καθώς η υπέροχη «Θάλασσα» του Νίκου Σκαλκώτα διαδέχεται την «Suite Antique» του Μενέλαου Παλλάντιου, το Αμφιθέατρο του Ωδείου Αθηνών ενώνει το παρελθόν με το παρόν του. Οι αλλοτινοί διευθυντές και απόφοιτοι του, δημιουργοί που αποτελούν ιστορικά σημεία αναφοράς για το Ωδείο, δίνουν το μουσικό σύνθημα – συμπαντικά παρόντες θαρρείς – στα εγκαίνια του αναβαθμισμένου Ωδείου Αθηνών. Γιατί, σχεδόν, δέκα χρόνια μετά την έναρξη της διαδικασίας για την αποπεράτωση του, το εμβληματικό κτήριο του Ιωάννη Δεσποτόπουλου ολοκληρώνεται, κλείνοντας μια εκκρεμότητα 45 ετών.

Η εναρκτήρια συναυλία με την Ορχήστρα Φιλαρμόνια Αθηνών σε μουσική διεύθυνση Νίκου Αθηναίου είναι το crash test στη νέα ζωή του αμφιθεάτρου – μόνο μιας από τις πολλές υποδομές που παραδίδονται επιτέλους στους σπουδαστές, στους νέους μουσικούς και στο κοινό του Ωδείου.

Η Ορχήστρα Φιλαρμόνια Αθηνών σε μουσική διεύθυνση Νίκου Αθηναίου.

Το έργο ολοκλήρωσης

Από τα 14.000 τ.μ. της συνολικής έκτασης του Ωδείου Αθηνών, τα 4.500 τ.μ. βγαίνουν από το σκοτάδι του ημιτελούς που μέχρι πρόσφατα τελούσαν. Οι χρήσεις τους θα είναι πολλαπλές: Καταρχάς, τα πέντε υπερσύγχρονα στούντιο και το control room που πρόκειται να λειτουργήσουν ως χώροι ενίσχυσης της νεανικής επιχειρηματικότητας και χώροι προβών. Επίσης, το αρχειοστάσιο, η «εκκλησία» του σπουδαίου αρχείου του Ωδείου όπου θα φυλαχθούν σε κατάλληλες συνθήκες σημαντικά χειρόγραφα από την 150ετή ιστορία του Ωδείου – την ώρα που όλο το αρχείο του οργανισμού βρίσκεται σε διαδικασία ψηφιοποίησης. Η Νέα Σκηνή, ένας πολυμορφικός χώρος εκδηλώσεων που θα μπορεί να ‘σπάει’ σε επί μέρους μικρότερες αίθουσες. Το εντυπωσιακό Φουαγιέ Τεχνών, που υποδέχεται το κοινό της συναυλίας και των εγκαινίων. Και τέλος, στην είσοδο – έξοδο προς τη Ρηγίλλης, ο χώρος εστίασης που θα λειτουργεί για τους χρήστες του οργανισμού όσο και τους επισκέπτες του.

Ο πρόεδρος του Ωδείου Αθηνών, Νίκος Τσούχλος.

Νέοι στόχοι

Ο πρόεδρος του Ωδείου και πρωτεργάτης αυτής μεγάλης προσπάθειας, Νίκος Τσούχλος ομολογεί πως υποδέχεται το αποκατεστημένο κτίριο του Δεσποτόπουλου «με μια πραγματικά μεγάλη ανάσα ανακούφισης και ταυτόχρονα ως μια μεγάλη νέα πρόκληση. Το έργο αυτό ανοίγει το δρόμο για την ευόδωση ενός πολιτιστικού οράματος, το οποίο βρισκόταν από δεκαετίες σε λανθάνουσα μορφή, σιωπηλά αποτυπωμένο στο φιλόδοξο αρχιτεκτόνημα του Δεσποτόπουλου». Με λίγα λόγια, τα σχέδια του για εξέλιξη της αναβάθμισης συνεχίζονται. Στον ευχαριστήριο λόγο του, ο κ. Τσούχλος ανέφερε πως μένουν πολλά να γίνουν – από την συντήρηση του, την ενεργειακή εξυγίανση των εγκαταστάσεων έως την ανάδειξη του περιβάλλοντος χώρου, δηλαδή τον κήπο που συνδέει το Ωδείο με το Βυζαντινό Μουσείο, το Λύκειο του Αριστοτέλη και παραδίδει το κτίριο στην πόλη και την λεωφόρο Βασιλέως Κωνσταντίνου.

Δρώμενο στο Φουαγιέ Τεχνών, κατά το βράδυ των εγκαινιών.

Προϋπολογισμός 7 εκατομμυρίων ευρώ

Για το λόγο αυτό, ο κ. Τσούχλος προσκάλεσε την Περιφέρεια Αττικής – με κονδύλια ΕΣΠΑ της οποίας πραγματοποιήθηκε το έργο – για την συνέχεια της γόνιμης συνεργασίας τους. Πράγματι, ο Περιφερειάρχης Αθηνών, Γιώργος Πατούλης συμφώνησε να εξετάσει επιπρόσθετες ενέργειες σε συνεργασία με το Ωδείο, ειδικά τώρα που η νέα περίοδος των επιχειρησιακών προγραμμάτων έρχεται ενισχυμένη κατά 54% συγκριτικά με το πακέτο του 2014-2020. Από αυτούς τους πόρους, το Ωδείο άντλησε περί τα 7 εκατομμύρια ευρώ, στα οποία συμπεριλαμβάνεται η χρηματοδότηση 700.000 ευρώ για την ψηφιοποίηση του αρχείου του.

Η πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου, επίσης παρούσα στην εκδήλωση, αφού μνημόνευσε τους διάσημους καλλιτέχνες που συνέδεσαν την πορεία τους με το Ωδείο – από την Μαρία Κάλλας και την Τζίνα Μπαχάουερ έως το Δημήτρη Μητρόπουλο και το Νίκο Σκαλκώτα – τόνισε πως αυτή είναι η στιγμή που ο οργανισμός «μας ανασυστήνεται ως πολιτιστικός πόλος».

Η πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου στο μήνυμα της για το Ωδείο.

Ιστορικός θεσμός

Το Ωδείο Αθηνών αποτελεί το αρχαιότερο αθηναϊκό εκπαιδευτικό ίδρυμα παραστατικών τεχνών της πόλης και σίγουρα ένα από τα ιστορικότερα της Ελλάδας. Στους κόλπους του λειτουργούν επτά μουσικές σχολές (πρόσφατα ιδρύθηκε το Κέντρο Έρευνας και Τεκμηρίωσης και Κολλέγιο Μουσικής), δραματική σχολή (η παλαιότερη δραματική σχολή της χώρας) και σχολή χορού. Από το 1976, έδρα του αποτέλεσε το κτίριο του Ιωάννη Δεσποτόπουλου, ένα μνημείο του Bauhaus που έμελλε να παραμείνει ημιτελές, κρατώντας την στην κατάσταση ενός ευμεγέθους κελύφους για περισσότερα από 45 χρόνια. Το έργο ολοκλήρωσης του το έφερε όπως είπε και ο κ. Τσούχλος «μακριά από την εσωστρεφή προσωρινότητα του». Η αποπεράτωση του έρχεται σε συνέχεια της ανάδειξης του σε νεότερο μνημείο, ύστερα από την απόφαση του Κεντρικού Συμβουλίου Νεοτέρων Μνημείων το 2017.

Στην εκδήλωση των εγκαινίων παρέστησαν επίσης, η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, ο υφυπουργός Πολιτισμού Νικόλας Γιατρομανωλάκης και ο δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης. Τόσο η υπουργός όσο και ο δήμαρχος αποχώρησαν κατά το πρώτο μέρος της εκδήλωσης.

Περισσότερα από Art & Culture