Μάρλεν Ντίτριχ: Η κινηματογραφική ζωή της πιο διάσημης «femme fatale» του κλασικού σινεμά
Η Γερμανίδα Μάρλεν Ντίτριχ ήταν μία από τις πιο ακριβοπληρωμένες ηθοποιούς της εποχής της που καθιερώθηκε στη μεγάλη οθόνη με το αισθησιακό βλέμμα και το ανδρόγυνο στυλ της.
Μια εκρηκτική γυναίκα, με φλογερό ταμπεραμέντο, αισθησιακό αλλά και ψυχρό βλέμμα, πανέμορφη παρουσία και δυναμική, εκτός και εντός οθόνης. Κατακρίθηκε για τις πολιτικές της πεποιθήσεις, ανακηρύχθηκε προδότρια από την Γερμανία, την πατρίδα της και προκάλεσε τον θαυμασμό μέχρι και του… Χίτλερ!
Σαν σήμερα, 27 Δεκεμβρίου, γεννήθηκε η Γερμανίδα ηθοποιός Μάρλεν Ντίτριχ, μια από τις πιο ακριβοπληρωμένες σταρ της κλασικής περιόδου του Χόλιγουντ. Η Ντίτριχ ταυτίστηκε με το ανδρόγυνο στυλ – αργότερα παραδέχθηκε ότι ήταν ομοφυλόφιλη -, εκπέμποντας θηλυκότητα μέσα από τα κοστούμια που συνήθιζε να φορά, τόσο στις ταινίες όπου πρωταγωνιστούσε, όσο και στις προσωπική της ζωή, επηρεάζοντας τη μόδα της εποχής.
[relart 3]
Γεννήθηκε στο Σένμπεργκ του Βερολίνου, το 1901, από εύπορη οικογένεια. Το πραγματικό της όνομα ήταν Μαρία Μαγδαληνή, αλλά επειδή οι γονείς της την φώναζαν «Λένα», αποφάσισε να ενώσει τα δύο ονόματα κι έτσι συστήθηκε στο ευρύ κοινό ως «Μάρλεν».
Έλαβε σπουδαία μόρφωση, μαθαίνοντας αγγλικά και γαλλικά στα 12 της χρόνια, καθώς και βιολί. Όταν τραυματίστηκε στο χέρι, διέκοψε την καριέρα βιολίστριας και ακολούθησε το όνειρο της υποκριτικής.
Οι πρώτες επαγγελματικές εμφανίσεις της στην σκηνή ήταν ως μέλος χορού σε περιοδεία του Ρούντολφ Νέλσον στο Βερολίνο. Το 1922 έγινε μέλος του θιάσου του θεατρικού επιχειρηματία Μαξ Ράινχαρντ, ενώ το 1924 παντρεύτηκε τον βοηθό παραγωγής Ρούντολφ Ζίμπερ. Έναν χρόνο μετά απέκτησαν την κόρη τους Μαρία, αλλά ο γάμος τους διαλύθηκε, ωστόσο παρέμειναν φίλοι.
ΧόλιγουντΤο 1929, η Ντίτριχ έλαβε τον πρωτότυπο για την εποχή της ρόλο της Λόλα, μιας σέξι τραγουδίστριας καμπαρέ, στην ταινία «Γαλάζιος Άγγελος» του Γιόζεφ φον Στέρνμπεργκ, που την καθιέρωσε διεθνώς και απογείωσε την καριέρα της.
Η επιτυχία οδήγησε την Ντίτριχ στο να εγκατασταθεί μόνιμα στο Χόλιγουντ, δημιουργώντας μια σειρά διαχρονικών ταινιών με τον Στέρνμπεργκ, όπως «Μαρόκο», «Σανγκάη Εξπρές» και «Ξανθή Αφροδίτη». Υπέγραψε συμβόλαιο με την εταιρεία Paramount Pictures, που έδωσε την γερμανική της απάντηση στην απόκτηση της Σουηδέζας Γκρέτα Γκάρμπο από την MGM.
[relart 2]
Μαζί δημιούργησαν το πρότυπο της μυστηριώδους μοιραίας γυναίκας, της femme fatale του κλασικού σινεμά. Στην ταινία «Μαρόκο», φορώντας φράκο και ημίψηλο καπέλο, ανέδειξε με μοναδικό τρόπο τη θηλυκότητα μέσα από το ανδρικό στυλ, που ταυτίστηκε για πάντα με το όνομά της. Η ταινία είναι περισσότερο γνωστή για την σκηνή όπου η Ντίτριχ ερμηνεύει ένα τραγούδι και φιλάει μια άλλη γυναίκα, που θεωρήθηκε προκλητική για την εποχή της (δεκαετία του ’30).
«Προδότρια της Γερμανίας»Το 1936 η Ντίτριχ ήταν η πιο ακριβοπληρωμένη ηθοποιός του κόσμου. Το 1939, αλλάζοντας την υπηκοότητά της σε αμερικανική και μετακομίζοντας στο Παρίσι, αποδοκιμάστηκε από τον γερμανικό λαό και ο Τύπος την κατονόμασε ως «προδότρια της πατρίδας».
Συμμετείχε ενεργά στον αγώνα κατά του ναζισμού και του Χίτλερ, βοηθώντας πρόσφυγες από τη Γερμανία όπως και εξόριστους καλλιτέχνες. Σε συνεντεύξεις, η Ντίτριχ δήλωνε ότι εκπρόσωποι του ναζιστικού κόμματος την είχαν πλησιάσει για να επιστρέψει στην Γερμανία αλλά ότι είχε απορρίψει την πρότασή τους. Τον Δεκέμβριο του 1941, οι ΗΠΑ εισήχθησαν στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και η Ντίτριχ έκανε περιοδεία με παραστάσεις για τα συμμαχικά στρατεύματα στην Αλγερία, την Ιταλία, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Γαλλία.
Η Ντίτριχ έλαβε το Μετάλλιο της Ελευθερίας τον Νοέμβριο του 1947 και δήλωσε αργότερα, ότι αυτό ήταν το μεγαλύτερο επίτευγμά της. Της απονεμήθηκε επίσης ο σταυτός του Τάγματος του Φοίνικος από τη γαλλική κυβέρνηση για το έργο της κατά τον πόλεμο.
Τελευταία χρόνιαΜετά τον πόλεμο, συνέχισε την καριέρα της στη μεγάλη οθόνη, αλλά και σε σκηνές κλαμπ, όπου εμφανιζόταν ως τα 73 της χρόνια. Τελευταία κινηματογραφική της εμφάνιση ήταν στο πλευρό του Ντέιβιντ Μπόουι στην ταινία «Απλά ζιγκολό» (1978), ενώ το 1982 επέτρεψε στον Μαξιμίλιαν Σελ να ηχογραφήσει την τελευταία της συνέντευξη, διάρκειας 18 ωρών.
Όταν βρισκόταν πλέον σε προχωρημένη ηλικία, μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, άρχισαν να γίνονται γνωστές οι ομοφυλοφιλικές της τάσεις και η εξαιρετικά έντονη αμφιφυλοφιλική ερωτική της ζωή. Οι κατακτήσεις της περιελάμβαναν τη Γκρέτα Γκάρμπο, την Εντίθ Πιαφ, την Μέριλιν Μονρόε, τον Φρανκ Σινάτρα, τον Τζον Κένεντι, τον Τζορτζ Μπέρναρντ Σω και τον Κερκ Ντάγκλας.
Ο θάνατος και η τεράστια κληρονομιάΜετά θάνατον, το μεγαλύτερο μέρος της ακίνητης περιουσίας της έγινε ο πυρήνας της έκθεσης του Μουσείου Κινηματογράφου του Βερολίνου. Η συλλογή περιλαμβάνει κουστούμια της από ταινίες και σκηνικά, καθώς και πάνω από χίλια αντικείμενα από την προσωπική συλλογή της, όπως φωτογραφίες, έγγραφα αλληλογραφίας με τον φίλο της Έρνεστ Χέμινγουεϊ, τον Καρλ Λάγκερφελντ, τη Νάνσυ και τον Ρόναλντ Ρήγκαν, τον Όρσον Ουέλς και τον Μπίλι Ουάιλντερ, καθώς επίσης αφίσες ταινιών και ηχογραφήσεις.
Το περιεχόμενο του διαμερίσματος της στο Μανχάταν, μαζί με άλλα προσωπικά της αντικείμενα, όπως χρυσαφικά και ρούχα, πουλήθηκαν σε μια δημόσια δημοπρασία στο Λος Άντζελες το 1997. Το πρώτο της διαμέρισμα στις ΗΠΑ, πουλήθηκε για 615,000 δολάρια το 1998.
[relart 1]