MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
22
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΑΦΙΕΡΩΜΑ

Το soundtrack του 2022: Ποιο τραγούδι ξεχώρισε μέσα στη χρονιά;

Δώδεκα ραδιοφωνικοί παραγωγοί και μουσικοί συντάκτες επιλέγουν το τραγούδι που ξεχώρισαν, από τη σοδειά του 2022.

KEIMENO: Βαρβάρα Σαββίδη | 28.12.2022

Ποια είναι τα τραγούδια που αγαπήσαμε, που χορέψαμε, που τραγουδήσαμε δυνατά μέσα στο 2022; Μια χρονιά που είδαμε τις συναυλίες να επιστρέφουν και το κοινό να συρρέει μαζικά, μια χρονιά που μας έδωσε ωραία άλμπουμ από παλαιότερους και νέους καλλιτέχνες, ενώ ο ελληνικός στίχος αποθεώθηκε στην ελληνική indie pop σκηνή.

Δεν είναι εύκολο να επιλέξει κανείς το ένα και μοναδικό κομμάτι που ξεχωρίζει, αλλά εμείς ζητήσαμε από ραδιοφωνικούς παραγωγούς και δημοσιογράφους να κάνουν για το monopoli.gr αυτή την άσκηση, ώστε να φτιάξουμε το soundtrack του 2022.

Καλή απόλαυση!

Kastanakis YiannisΓιάννης Καστανάκης | Ραδιοφωνικός παραγωγός Pepper 96.6: “Ανισόπεδη Ντίσκο” – Pan Pan (feat. Kalliopi Mitropoulou)

“Τον εαυτό μου βρίσκω
Σ’ αυτή την ανισόπεδη ντίσκο”

Η φράση από μόνη της μπορεί να χαρακτηρίσει αυτή τη χρονιά, ή αυτή την περίοδο, ή αυτή τη δεκαετία και βάλε. Η Ανισόπεδη Ντίσκο του Pan Pan είναι το πιο διασκεδαστικό, δημιουργικό – σχεδόν εθιστικό – τραγούδι που βγήκε μέσα στη χρονιά μου. Από την πρώτη μέρα το παρουσίασα στην εκπομπή μου στον Pepper 966 και νιώθω ότι συνέβαλα στη διάδοσή του. Τραγούδι που ξεκινά με αναφορά στους Pulp, καθώς οδηγώ στο δακτυλίδι στην Κηφισίας (τρου στόρι), μου τραβά από την πρώτη ακρόαση το ενδιαφέρον. Οι αναφορές πολλές και με λίγα λόγια, όλη η εφηβεία ενός σημερινού σαραντάρη: Στέρεο Νόβα και Ρακιντζής, Ξύλινα Σπαθιά και Βίσση, Χατζιδάκις και Μοσχολιού. Οι ακροάσεις επίσης πολλές και στο τέλος πάντα η επίγευση της χαράς. Τον εαυτό μου βρίσκω, σ’ αυτή την ανισόπεδη ντίσκο!

Tsavalos KonstantinosΚωνσταντίνος Τσάβαλος | Δημοσιογράφος στο olafaq.gr και συγγραφέας: “Alvvays” – Belinda Says

H ίδια η τραγουδίστρια των Alvvays, η Molly Rankin, έχει αναφέρει παλιότερα την Belinda Carlisle ως ένα από τα γυναικεία role models της, οπότε δεν προξενεί έκπληξη η επιλογή του συγκεκριμένου ονόματος για την ηρωίδα του πιο power pop τραγουδιού της χρονιάς, μια shoegaze ελεγεία για μια ανεπιθύμητη εγκυμοσύνη και την οριστική απόφαση της πρωταγωνίστριας να φέρει στον κόσμο το παιδί της παρ’ όλες τις πιθανές αντιξοότητες της επιλογής της αυτής. Τραγούδι που, ιδανικά, συνοδεύεται από την εξαιρετική τηλεοπτική σειρά «Maid» του 2021, με θέμα μια παρόμοια ιστορία μιας νεαρής κοπέλας που προσπαθεί να μεγαλώσει μόνη της το παιδί της στην σκληρή νέο-αμερικανική κοινωνία. «Θα μετακομίσω στην επαρχία, θα γίνω σερβιτόρα αν χρειαστεί, αλλά θα βρω τον εαυτό μου ό,τι και αν γίνει», απευθύνει στον ακροατή της η Rankin και, βαθιά μέσα μας, είμαστε σίγουροι ότι η Belinda θα τα καταφέρει.

maria markouli 1Μαρία Μαρκουλή | Δημοσιογράφος , συγγραφέας, ραδιοφωνικός παραγωγός Kosmos 93.6: “Warrior” – SAULT

Από την πρώτη στιγμή που το άκουσα ήθελα να το μοιραστώ με φίλους. Το Warrior των SAULT. Από το Earth, ένα από τα πέντε άλμπουμ που το σχήμα/μυστήριο κυκλοφόρησε ταυτόχρονα τον περασμένο μήνα- και όχι, αρχικά, στις πλατφόρμες- αλλά δίνοντας το δωρεάν για ‘κατέβασμα’. Mε το reggae / dub/ soul vibe του, το Warrior  είναι από εκείνα τα τραγούδια που μεταφέρουν το μήνυμά τους όμορφα, ξεκάθαρα και γοητευτικά. Συντροφικά και ανατρεπτικά.

We were born to break the rules… και break down the walls for love

Οι αντισυμβατικοί  SAULT (εδώ ο Βρετανός παραγωγός Inflo και ο Τζαμαϊκανός Chronixx) παίρνουν θέση συνειδητά, κόντρα στους “κανόνες” και στην “κανονικότητα” των σκοτεινών καιρών μας – με ένα πανέμορφο Warrior που θα μπορούσε να διακτινιστεί σε ένα punk κομμάτι των Clash, στην υψωμένη γροθιά του Marvin Gaye, στους αγώνες του Pete Seeger, στις αλήθειες του Bob Marley.

Nenes YiannisΓιάννης Νένες | Δημοσιογράφος-ραδιοφωνικός παραγωγός Athens Voice 102,5: “Oh No” – Wet Leg

Σιχαίνομαι τόσο πολύ να ψηφίζω “τα καλύτερα” γιατί παθαίνω πανικό ποσόστωσης και επίσης, πολλές φορές, πράγματα που μου αρέσουν τα κατατάσσω στα “χειρότερα” οπότε, το panic button είναι πάντα ένα: πες αυτό που σου έρχεται πρώτο στο μυαλό.

Λοιπόν, μέσα στο 2022 πέρασα καλά με τις Βρετανίδες Wet Leg (μετά είδα ότι τα πάνε πολύ καλά και στις υποψηφιότητες των “σοβαρών” βραβείων της χρονιάς, οπότε κάπως ησύχασα). Μου αρέσουν γιατί είναι τρελές με μία καταστροφική χαρά, σαν να μπαίνουν σε έναν γυάλινο κόσμο και να τον κάνουν ρημαδιό, μόνο με μια κιθάρα και κάτι τελεσίδικα βαριεστημένες φωνές και κραυγούλες που μου θυμίζουν τη Lene Lovich (boomer).

Είναι τραγανό ροκ εν ρολ, κοριτσίστικη δύναμη, αν-απολογητικά goblin (φάνηκε και από το πρώτο τους κομμάτι Chaise Longue) και σημειώνω, λοιπόν, το “Oh No” γιατί είναι τόσο ξεκούρδιστο και punk όσο ήταν και η διάθεσή μου μέσα στο 2022.

Byron KrintzasΒύρωνας Κριτζάς | Κειμενογράφος & δημοσιογράφος (περιοδικό Κ): “Ανισόπεδη Ντίσκο”- Pan Pan (feat. Kalliopi Mitropoulou)

Κάπου αλλού είπα ότι το αγαπημένο μου κομμάτι για φέτος είναι το The place where he inserted the blade των Black Country, New Road. Επειδή όμως δε μου αρέσει να επαναλαμβάνομαι, για το Monopoli.gr επιλέγω την Ανισόπεδη ντίσκο του Pan Pan. Xορός και συγκίνηση, ατμόσφαιρα πάρτι και προσωπικές σκέψεις, Αθήνα του 2022 και παλιές ντίσκο. Καμιά φορά δεν ξέρεις γιατί σου αρέσει ένα τραγούδι τόσο πολύ. Eδώ η φωνή της Καλλιόπης Μητροπούλου σε συνδυασμό με τη μουσική φέρνει ροζ και μωβ χρώματα στο μυαλό μου, ανακατεύοντας τη synth pop των 80’s με το σήμερα και τη ζωή σου με τη δική μου.

Kotseta Yiota

Γιώτα Κοτσέτα – Ραδιοφωνική παραγωγός Kosmos 93.6: “Delighted” – Benjamin Clementine

Here we go again… όπως ακριβώς ξεκινάει και το αγαπημένο μου για το 2022.

Benjamin Clementine. Ο τραγουδοποιός που έρχεται από το Έντμοντον και οι ρίζες του κρατάνε από τη Γκάνα, που έζησε στο Παρίσι τραγουδώντας στο μετρό, που έγραφε ποιήματα από πάντα. Το Delighted “έσκασε” κυκλικά στον εγκέφαλό μου και ‘γω ακολούθησα την πορεία του. “We lean, We learn, We Earn, We turn, We Burn” λένε οι στίχοι του σ’ ενα σημείο. “Then start again…” Όπως ακριβώς και οι ζωές μας.

Για την ποίηση του λοιπόν, γιατί ο Benjamin Clementine χρησιμοποιεί τα έγχορδα με υπέροχο τρόπο στις ενορχηστρώσεις του, για τον τρόπο που τραγουδάει -σχεδόν αθώα- και για τη μελωδία του φυσικά.
“We start again cause we’re delighted…”

Tsitomeneas Sakis

Σάκης Τσιτομενέας | Ραδιοφωνικός παραγωγός En Lefko 87.7: “Oh, Lover” – Röyksopp (ft. Susanne Sundfør)

Δύσκολο να διαλέξεις ένα μόνο τραγούδι από μια ολόκληρη χρονιά. Μόνο το συναίσθημα μπορεί να σε κάνει να ξεχωρίσεις κάποια από τα εκατοντάδες ακούσματα των τελευταίων 12 μηνών. Κι από συναίσθημα εδώ… άλλο τίποτα!

Στο δεύτερο από τα τρία άλμπουμ της σειράς Profound Mysteries που κυκλοφόρησαν μέσα στο 2022 οι Νορβηγοί Röyksopp, κρύβεται μια γλυκιά ντίσκο μελαγχολία με τίτλο Oh, Lover! Η αργόμπιτη electropop αισθητική – με αναφορές από τους Daft Punk μέχρι τους Depeche Mode – συναντά το disco groove και βρίσκει την απόλυτη ισορροπία στα αιθέρια φωνητικά της Susanne Sundfør.

Κλείνεις τα μάτια και φαντάζεσαι τα νορβηγικά φιορδ, νιώθοντας μια ζεστή, οικεία ανάσα στο λαιμό σου.

Mouchtaridis Giorgos

Γιώργος Μουχταρίδης | ραδιοφωνικός παραγωγός Pepper 96.6: “Free” – Florence and the Machine

Το 2022 ήταν μιά χρονιά που στη μουσική την τιμητική τους είχαν για άλλη μια φορά τα πολύ μεγάλα ονόματα της δεκαετίας του ’60, Bob Dylan, Paul McCartney, Joni Mitchell…

Η μουσική το 2022 μας υπενθύμισε πράγματα που ήδη ξέραμε. Οι Arctic Monkeys με το “The Car” επιβεβαίωσαν ότι είναι το πιο μεγάλο και γοητευτικό ροκ συγκρότημα της γενιάς τους, οι Wet Leg το γεγονός ότι η νεότητα βρίσκει παντα τον τρόπο να εκφρασθεί με ορμή, οι Florence & the Machine ότι όσο πιο προσωπικός γίνεται ο καλλιτέχνης στην έκφρασή του, τόσο μεγαλύτερη αποδοχή συναντά!

Επίσης και ότι πάντα θα υπάρχει ένας καινούργιος καλλιτέχνης που θα αγγίξει ενα μικρό και εκλεκτικό κοινό, όπως για παράδειγμα έκανε το τραγούδι “My everything”, και ότι κάθε εποχή θα αναζητάει ένα δικό της μικρό ή μεγάλο μέινστριμ ήρωα, που φέτος τον βρήκε στο πρόσωπο του μοναδικού και απολαυστικού Harry Styles.

Ξεχώρισαν επίσης ο Benjamin Clementine, η δικιά μας Σtella στην Sub pop, οι The National και οι The Smile, αλλά και οι νεαροί Amalia and the Architects.

Αν έπρεπε να διαλέξω ένα και μόνο τραγούδι που να εκφράζει αυτό που ζήσαμε κι αυτό που ζούμε χωρίς να είναι ούτε το καλύτερο, ούτε το πιο πετυχημένο, δεν είναι άλλο από το “Free” των Florence and the machine.
Καλό 2023

Drakoula Nadjia

Νάντια Δρακούλα | Ραδιοφωνικός παραγωγός Best 92,6 – Συγγραφέας: “There’d better be a Mirrorball” – Arctic Monkeys

So do you wanna walk me to the car?
I’m sure to have a heavy heart
So can we please be absolutely sure
That there’s a mirrorball for me?

Αυτοί οι στίχοι κλείνουν ένα κομμάτι μελαγχολικό, ερωτικό, μυστηριώδες και κλασικό. Ένα γνήσιο κομμάτι χωρισμού που παίζει στο κεφάλι σου. Με επιρροές από jazz, όμορφα ενορχηστρωμένο, εξαιρετικά μελωδικό χωρίς να στάζει σιρόπι. Το video clip του σκηνοθετημένο από τον ίδιο τον Alex Turner, έχει ένα ωραίο vintage στοιχείο και θυμίζει Beatles. Πιστεύω ότι είναι από τα ωραιότερα και από καρδιάς κομμάτια που κυκλοφόρησαν το 2022 και θα ήθελα πολύ να μάθω τι είχε ακριβώς στο μυαλό του ο στιχουργός για τo Mirrorball…

Early Birds (Χρύσα Οικονομοπούλου -Σπύρος Χούντας) | Nostos 100,6

Σπύρος Χούντας: “Saoko” – Rosalia

Η συνάντηση του ισπανόφωνου female rap με το reggaeton ήταν μια από τις μεγαλύτερες αποκαλύψεις της χρονιάς για μένα, αλλά και για πολλές ανά τον κόσμο τραγουδίστριες. Πολλές θέλησαν να γίνουν Rosalia στη θέση της Rosalia χωρίς όμως να αγκαλιάσουν αυτό το urbano español πάντρεμα τόσο απενοχοποιημένα. Το Saoko, δεύτερο single του Motomami και καλύτερο κομμάτι του δίσκου, είναι κολλητικό, είναι χορευτικό και ανεβαστικό σαν σφηνάκι καφέ με το που ξυπνάς το πρωί. Tο παίξαμε στον Nostos, το ξαναπαίξαμε, το τραγουδήσαμε και προσωπικά θαύμασα το ότι το κομμάτι δεν κορυφώνεται σε αναμενόμενο ρεφρέν, αλλά σε κόβει στο καλύτερο, όπως όταν χωρίζεις ενώ είσαι ακόμα ερωτευμένος ή παραιτείσαι όταν παίρνεις προαγωγή.

Χρύσα Οικονομοπούλου: “Big Big Baby” – KING HANNAH

Δεν ρωτούσατε πέρυσι, να έλεγα αβασάνιστα “Od’d in Denver” από dream team Bill Callahan-Matt Sweeney-Bonnie Prince Billy; Ή το “Strong Feelings” των Dry Cleaning; ή το “Athens, France” των Black Country, New Road;

Βίωσα το 2022 περισσότερο ως έτος δίσκων στην ολότητά τους, και με πόνο ψυχής θα απομακρυνθώ από τον πυρήνα του αγαπημένου μου, για τη χρονιά, ρεύματος τού Post Brexit New Wave και θα κινηθώ ναι μεν βρετανικά αλλά πιο παραδοσιακά PJ Harvey-ικά, με πρωτοεμφανιζόμενους King Hannah και Big Big Baby από το ντεμπούτο τους “I’m Not Sorry, I Was Just Being Me”: νοσταλγικό 90s αεράκι, λοξοκοίταγμα americana, γυναικεία φωνή που στοιχειώνει και δύο κοφτά βιτριολικά κουπλέ. Γίνεται να μη μου αρέσει, όχι.

Βαρβάρα Σαββίδη | Ραδιοφωνικός παραγωγός, αρθρογράφος Monopoli.gr: “Burning” – Yeah Yeah Yeahs

Το χόρεψα, το τραγούδησα δυνατά, το έβαλα στο repeat και έφτασε να είναι το κομμάτι που άκουσα περισσότερο μέσα στο 2022 – μαζί με την “Ανισόπεδη ντίσκο” του Pan Pan και το “King” των Florence and The Machine. Ποιος θα μας το έλεγε, ότι μια αγαπημένη indie μπάντα από τις αρχές των 00’s, μετά από 9 χρόνια σιωπής θα έκανε μια τόσο δυνατή επιστροφή. Αλλά αυτοί είναι οι Yeah Yeah Yeahs, που τον Σεπτέμβριο του 2022 κυκλοφόρησαν το 5ο άλμπουμ τους με τίτλο “Cool It Down”, έναν ηλεκτρισμένο δίσκο που εμπνέεται από μουσικές που έχουν αγαπήσει, όπως το “Beggin” των Four Seasons που έχει σαμπλαριστεί στο Burning. Έγχορδα, ηλεκτρικές κιθάρες, πλήκτρα και ένταση, με τη φωνή της Karen O να σου ψιθυρίζει “what you gonna do when you get to the water?”

Πόσο να της αντισταθείς. Και γιατί.

Περισσότερα από Art & Culture