Η χρονιά αλλάζει, οι ατζέντες αλλάζουν και μαζί προστίθενται νέοι παραστατικοί προορισμοί στο ημερολόγιο των επόμενων μηνών. Διατρέξαμε τις παραγωγές για τους πρώτους μήνες του 2023, επιλέγοντας τις πιο σημαντικές σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, από την Ελλάδα και το εξωτερικό, σε θέατρο, χορό και λυρικό θέατρο. Άθροισμα: Είκοσι τρεις παραστάσεις για το πρώτο πεντάμηνο του νέου χρόνου, ξεκινώντας από τα μέσα Ιανουαρίου.
«Ink» στο Μέγαρο ΜουσικήςΚαι μόνο στο άκουσμα της νέας δουλειάς του Δημήτρη Παπαϊωάννου, η προπώληση τρελαίνεται. Κάτι αντίστοιχο συνέβη και με το «Ink», ένα δρώμενο στο οποίο χορεύει και ο ίδιος δέκα χρόνια μετά από την «Πρώτη ύλη». Ένα εφιαλτικό ανθρωποκυνηγητό ανάμεσα σε δύο υπάρξεις. Δεν θα είναι μόνος του. Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου καλεί και μοιράζεται τον κεντρικό ρόλο με τον ηθοποιό Χάρη Φραγκούλη ενώ στον έτερο ρόλο, αυτόν του γυμνού άνδρα οι νέοι χορευτές Suka Horn και Antonio Papazis. Τη μουσική του ντουέτου υπογράφει ο Κορνήλιος Σελαμσής, έχοντας την ηχογραφήσει με την ορχήστρα της musicAeterna υπό την διεύθυνση του Θόδωρου Κουρεντζή. Τα εισιτήρια έχουν εξαντληθεί και για τις επιπλέον παραστάσεις που προστέθηκαν.
Πρεμιέρα 12 Ιανουαρίου
Ο Γιάννης Καλαβριανός επισκέπτεται για δεύτερη φορά το κλασικό μυθιστόρημα της Έμιλυ Μπροντέ. Πέντε χρόνια μετά το πρώτο ανέβασμα του για λογαριασμό του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, ο σκηνοθέτης και συγγραφέας ξανακοιτάζει την θρυλική ιστορία έρωτα και εκδίκησης του Χίθκλιφ και της Κάθριν. Με μοναδικό συνδετικό κρίκο τον Γιώργο Γλάστρα στον εμβληματικό ρόλο του Χίθκλιφ, ο θίασος ανανεώνεται πλήρως για να συναντήσουμε επί σκηνής τους Ιωάννα Κολλιοπούλου, Μαρία Κωνσταντά, Γιώργο Μακρή, Λυγερή Μητροπούλου, Γιώργο Μπένο, Δημήτρη Πασσά, Χριστίνα Μαξούρη, Άγγελο Μπούρα, Γιώργο Μπινιάρη να ζωντανεύουν το βικτωριανό μυθιστόρημα για τα παράφορα βάθη της ανθρώπινης ψυχής.
Πρεμιέρα 25 Ιανουαρίου
Ο Νίκος Μαστοράκης επανέρχεται στη σκηνή του Θεάτρου Τέχνης με ένα από τα πιο γνωστά έργα του Ράινερ Βέρνερ Φάσμπιντερ. Ο εμβληματικός Γερμανός δημιουργός παραδίδει μια αλληγορία για το ρόλο της εξουσίας στις διαπροσωπικές σχέσεις υμνώντας παράλληλα την ελευθερία που κατακτάται με κάθε τίμημα. Αντλώντας έμπνευση από την πραγματική ιστορία της Γκεέσε Γκότφριντ – μιας θεοσεβούς και έντιμης αστής της Βρέμης, που παρόλα αυτά σκότωσε 15 ανθρώπους – παρακολουθεί το βίο μιας γυναίκας που στην προσπάθειά της να κερδίσει την ελευθερία της έρχεται σε σύγκρουση με όλο της το περιβάλλον, άντρες και γυναίκες και όταν αισθάνεται ότι απειλείται, αμύνεται καταφεύγοντας σε ακραίες λύσεις. Η παράσταση ανεβαίνει σε συμπαραγωγή με το ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης και τη Μαρία Κεχαγιόγλου στο ρόλο της Γκότφριντ. Μαζί της Μαριάννα Δημητρίου, Άγης Εμμανουήλ, Διαμαντής Καραναστάσης, Καίτη Μανωλιδάκη, Γιωργής Τσαμπουράκης, Χάρης Τσιτσάκης. Η μετάφραση είναι του Γιώργου Δεπάστα.
Πρεμιέρα 25 Ιανουαρίου
Η πρώτη φορά που ο Άρης Μπινιάρης αναμετράται με επικό κείμενο του Μπέρτολτ Μπρεχτ – αν και το θέατρο του έχει μπρεχτικά χαρακτηριστικά – είναι με την μακάβρια φάρσα για την άνοδο του Χίτλερ στην εξουσία. Ο Μπρεχτ γράφει μια παραβολή όπου μια ρέπλικα του Χίλτερ ζει και δρα με όρους γκάνγκστερ στο Σικάγο της Αμερικής. Στον επώνυμο ρόλο θα δούμε τον Γιώργο Χρυσοστόμου και μαζί του τους: Γιάννη Αναστασάκη, Μιχάλη Βαλάσογλου, Θανάση Ισιδώρου, Άρη Κασαπίδη, Τάσο Κορκό, Κώστα Κορωναίο, Δαυίδ Μαλτέζε, Ερρίκο Μηλιάρη, Μαρία Παρασύρη, Αλεξία Σαπρανίδου, Φοίβο Συμεωνίδη. Η παράσταση θα εγκαινιάσει ένα νέο θέατρο στην Κυψέλη, γνωστό ως χώρο θεατρικών προβών στην οδό Δροσοπούλου, πλέον με το όνομα Ark.
Πρεμιέρα 25 Ιανουαρίου
Ανάμεσα στις προσκλήσεις δημιουργών που σκηνοθετούν φέτος για τις σκηνές του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος είναι και η Αργυρώ Χιώτη, οι δουλειές της οποίας έχουν πάντα το χαρακτήρα ενός σκηνικού γεγονότος. Πόσο μάλλον, όταν καταπιάνεται με το ποιητικό έπος του Βιντσέζου Κορνάρου. Η ιστορία της Αρετούσας που δεν ενδίδει στις κοινωνικές επιταγές και διεκδικεί την ελευθερία και την αυτοδιάθεση της, αποδίδεται εδώ μέσα από τον κώδικα της αφήγησης και κυρίως της μουσικής, ως βασικό δομικό υλικό της παράστασης. Με τους Χαρά Γιώτα, Ιωάννα Δεμερτζίδου, Κωνσταντίνο Καπελλίδη, Αίγλη Κατσίκη, Άννα Κόπακα, Θεοδώρα Λούκας, Ιωάννη Μπάστα, Παναγιώτη Παπαϊωάννου, Γιάννη Χαρίση, Κωνσταντίνο Χειλά.
Πρεμιέρα 27 Ιανουαρίου
Ο πληθωρικός εικαστικός κόσμος του Γιάννη Σκουρλέτη βρίσκει εύφορο πεδίο στην σάτιρα του Κάρλο Γκολντόνι. Ένα από τα πρώιμα έργα του ανανεωτή της comedia dell arte που καυτηριάζει την έπαρση της αριστοκρατίας για επικράτηση και αυτοπροβολή. Ο Σκουρλέτης αναζητά στον τόπο του παραθερισμού την ουτοπία, άρα και το κυνήγι του ανέφικτου έχοντας στο πλευρό του έναν 16μελή θίασο. Ανάμεσα τους θα δούμε τους Χρίστο Στυλιανού, Κλειώ Δανάη Οθωναίου, Κώστα Σαντά, Δημήτρη Σιακάρα, Γιώργο Καύκα, Δημήτρη Κολοβό, Άννα Κυριακίδου κ.α. Η μετάφραση είναι του Γιώργου Δεπάστα.
Πρεμιέρα 28 Ιανουαρίου
Τέσσερα χρόνια μετά την επίσκεψη στους «Παλιούς καιρούς» του Πίντερ, ο Γιάννης Χουβαρδάς επιστρέφει στο Θέατρο Τέχνης, αυτή τη φορά στη σκηνή της Φρυνίχου, με την σπάνια παιζόμενη στην Ελλάδα, «Παρεξήγηση» του Αλμπέρ Καμύ: Ένα έργο-μελέτη πάνω στη σύγκρουση του ανθρώπου με το μοιραίο, στην αποξένωσης και το παράλογο της ανθρώπινης ύπαρξης. Γραμμένο στην διάρκεια της κατοχής της Γαλλίας από τις Γερμανικές δυνάμεις, το 1994, από τον Γάλλο νομπελίστα Αλμπέρ Καμύ, το έργο φέρει έντονα χαρακτηριστικά τραγωδίας, αντλώντας συνάμα στοιχεία από την Βιβλική παράδοση: Ο γιος μιας οικογένειας επιστρέφει στην πατρίδα του, μετά από 20 χρόνια οικειοθελούς εξορίας στην Αφρική για να βρει ξανά τη μητέρα και την αδερφή του. Συνοδευόμενος από τη νεαρή γυναίκα του, αποφασίζει να μην αποκαλύψει εξ αρχής την πραγματική του ταυτότητα – κι αυτό θα αποβεί ολέθριο. Στους πρωταγωνιστικους ρόλους θα δούμε την καλλιτεχνική διευθύντρια του Τέχνης, Μαριάννα Κάλμπαρη, την Πηνελόπη Τσιλίκα, τον Αναστάση Ροϊλό, την Φλομαρία Παπαδάκη και επί σκηνής τον μουσικό Blaine L. Reininger.
Πρεμιέρα 3 Φεβρουαρίου
Είναι ο έρωτας ναρκωτικό; Χορηγείται ως χάπι; Όποιος εθιστεί σε αυτό χρειάζεται αποτοξίνωση; Ο Κωνσταντίνος Ρήγος ετοιμάζει ένα devised pop θέαμα πάνω στον έρωτα που έχει στοιχειώσει τις τρεις τελευταίες γενιές που κάνουν κουμάντο στον πλανήτη: Την Gen X, τους Millenials και τη Gen Z. Μήπως, όμως, ετοιμάζονται να παραδώσουν τη σκυτάλη στην επόμενη γενιά με το όνομα L, όπως Love and Loss; Μουσική, θέατρο και χορός μπλέκονται με αποσπάσματα έργων που στιγμάτισαν τις γενιές αυτές, από θεωρητικά κείμενα και επιστημονικά δεδομένα, από τραγούδια και από προσωπικές εξομολογήσεις και αγωνίες των ηθοποιών της παράστασης που έχει συνθέσει σε δραματουργία η Έρι Κύργια. Παίζουν οι Κωνσταντίνος Μπιμπής, Δωροθέα Μερκούρη, Αλέξανδρος Βαρδαξόγλου, Κλέλια Ανδριολάτου, Ίντρα Κέιν, Κωνσταντίνος Γεωργόπουλος
Πρεμιέρα 10 Φεβρουαρίου
H ιδιοσυγκρασιακή δημιουργική σκέψη του Νίκου Καραθάνου δοκιμάζεται για πρώτη φορά να δουλέψει πάνω σε ένα νέο κείμενο που φέρει την προσωπική του υπογραφή καθώς και δύο αγαπημένων του συνεργατών: Της Λένας Κιτσοπούλου και του Γιάννη Αστερή (συνεργάτη του και στη δραματουργία των «Ορνίθων»). Το έργο εκκινεί από μια οικεία συνθήκη για τη θεατρική κοινότητα: Οι σημαντικοί πρωταγωνιστές μιας σπουδαίας παράστασης μετά την επιδαύρια πρεμιέρα της, καταλήγουν σε μια ιστορική ταβέρνα που τελικά αποδεικνύεται η τρύπα για τον Κάτω Κόσμο. Ανάμεσα στη φάρσα, την τραγωδία, το μιούζικαλ και τον μεταφυσικό Αριστοφάνη, ο Νίκος Καραθάνος συσπειρώνει έναν πολυπληθή και πολυσυλλεκτικό θίασο όπου θα συναντήσουμε τραγουδιστές όπως η Έλλη Πασπαλά και η Χάρις Αλεξίου, ηθοποιούς όπως ο Βασίλης Παπαβασιλείου, η Λυδία Φωτοπούλου, ο Χρήστος Λούλης, η Έμιλυ Κολιανδρή, η Γαλήνη Χατζηπασχάλη, ο Θανάσης Αλευράς, ο Γιάννης Κότσιφας, η Ιωάννα Μαυρέα, ο Κώστας Μπερικόπουλος, ο Άγγελος Τριανταφύλλου, ο Πάνος Παπαδόπουλος, η Ζέτα Μακρυπούλια. Η κίνηση θα είναι της Αμάλιας Μπένετ, η μουσική του Άγγελου Τριανταφύλλου, την οποία και θα εκτελεί ζωντανά πενταμελής ορχήστρα.
Πρεμιέρα 22 Φεβρουαρίου
Μια από τις σπάνιες φορές που ο Ακύλλας Καραζήσης καταπιάνεται ως σκηνοθέτης με ένα κλασικό έργο είναι αυτή. Το εμβληματικό έργο του Ευγένιου Ο’ Νιλ που γράφτηκε λίγους μήνες πριν το ξέσπασμα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, με τον συγγραφέα κλονισμένο κάτω από το βάρος της αλλοίωσης των ηθικών αξιών. Σε ένα μπαρ, σε μια λαϊκή γειτονιά της Νέας Υόρκης, το καλοκαίρι του 1912, συναντώνται απόμαχοι αναρχικοί, πρώην αξιωματικοί του βρετανικού πεζικού, παλιοί επαναστάτες δημοσιογράφοι, αιώνιοι φοιτητές, τζογαδόροι, ένας τσιρκουλάνος . Στον ασάλευτο αυτό κόσμο των μεθυσμένων ονειροβατών δίνει κίνηση η αναμονή και η άφιξη του σταρ της βραδιάς. Είναι ο Χίκυ, ένας πλανόδιος πλασιέ, που έρχεται κάθε χρόνο τέτοια μέρα και πυροδοτεί την απόλυτη κραιπάλη. Όμως, αυτή τη φορά, έρχεται μεταμορφωμένος. Ο Ακύλλας Καραζήσης εκτός από την σκηνοθεσία κρατάει και τον πρωταγωνιστικό ρόλο και μαζί του θα δούμε τους Έλενα Τοπαλίδου, Χαρά Μάτα Γιαννάτου, Κωνσταντίνο Πλεμμένο, Ελίνα Ρίζου, Γιώργο Κατσή κ.α.
Πρεμιέρα 22 Φεβρουαρίου
Η θεατροποίηση του αριστουργήματος του Τόμας Μαν προστίθεται στο φετινό ρεπερτόριο του Θεάτρου Πορεία. Η νουβέλα του 1912 με επιρροές από τον Πλάτωνα, τον Γκαίτε, τον Φρόιντ και τον Νίτσε, παρακολουθεί τον Άσενμπαχ, έναν πετυχημένο συγγραφέα που διανύει την έκτη δεκαετία της ζωής του, να κάνει διακοπές στη Βενετία. Εκεί έλκεται από έναν νεαρό που παραθερίζει στο ίδιο ξενοδοχείο. Από την πρώτη στιγμή που τον βλέπει του αφιερώνει σχεδόν ιδεοληπτικά τις σκέψεις και τις κινήσεις του, εκμεταλλευόμενος τις φήμες για τον θανατηφόρο λοιμό που πλήττει την πόλη. Σε διασκευή Στρατή Πασχάλη και σκηνοθεσία Γιώργου Παπαγεωργίου, το εμβληματικό μυθιστόρημα – που ενέπνευσε και τον Λουκίνο Βισκόντι για την ομώνυμη ταινία του – ανεβαίνει στη σκηνή. Στον ρόλο του Άσενμπαχ θα δούμε τον Νίκο Χατζόπουλο. Τη μουσική, που θα διαδραματίσει βασικό ρόλο στην λειτουργία της παράστασης, γράφει ο Άγγελος Τριανταφύλλου.
Πρεμιέρα 28 Φεβρουαρίου
Η πρώτη σκηνοθεσία του Γιάννη Μόσχου στο Εθνικό ως καλλιτεχνικός διευθυντής του οργανισμού είναι το, άπαιχτο στην Ελλάδα, έργο του πολυβραβευμένου (και στο Χόλυγουντ) Τόνι Κούσνερ. Πρόκειται για το χρονικό 18 μηνών εγκαθίδρυσης του ναζισμού στη Γερμανία: Από την Πρωτοχρονιά του 1932 έως τον Ιούλιο του 1933 μέσα από ένα πανόραμα προσώπων και γεγονότων. Παίζουν οι Θέμις Πάνου, Μαρία Τσιμά, Αγορίτσα Οικονόμου, Σοφία Σεϊρλή, Ανατολή Αθανασιάδου, Παναγιώτης Παναγόπουλος κ.α.
Πρεμιέρα 8 Μαρτίου
Έξι χρόνια μετά την «Δωδέκατη νύχτα», ο Δημήτρης Καραντζάς επιστρέφει στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού και πάλι με Σαίξπηρ. Αυτή τη φορά με το διασημότερο έργο του Ελισαβετιανού βάρδου, ο σκηνοθέτης διακρίνει στην ρομαντική ιστορία της Βερόνα μια συγγένεια με τον πρίγκιπα Άμλετ. Κι έτσι ο Ρωμαίος δεν είναι παρά ένας ακόμα ήρωα που αντιτίθεται σε μια εγκατεστημένη πραγματικότητα και με κάθε θυσία επιχειρεί να την αλλάξει. Στην πρωταγωνιστική ομάδα, μια σύζευξη ηθοποιών της παλαιότερης και νεότερης γενιάς, μεταξύ των οποίων οι: Ρένη Πιττακή, Γιάννης Νταλιάνης, Άννα Καλαϊτζίδου, Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, Ηρώ Μπέζου, Άρης Μπαλής, Γιάννης Κλίνης, Έκτορας Λιάτσος, Χάρης Χαραλάμπους – Καζέπης, Μάνος Πετράκης. Η μετάφραση ανήκει στο Διονύση Καψάλη ενώ τη σκηνογραφία της παράστασης θα υπογράψει η σταθερή συνεργάτιδα του Καραντζά, Μαρία Πανουργιά.
Πρεμιέρα 8 Μαρτίου
Το 2009 ο Στάθης Λιβαθινός σκηνοθετούσε τον «Βασιλιά Ληρ» στο Κρατικό Θέατρο και ήταν η τελευταία του συνεργασία μέχρι σήμερα με τον οργανισμό, οπότε και επιστρέφει με το έργο του νομπελίστα συγγραφέα, Ισαάκ Μπάσεβις Σίνγκερ σε μετάφραση Λεωνίδα Καρατζά. Ένας άντρας εβραϊκής καταγωγής, ο Χέρμαν Μπρόντερ, προσπαθεί να ξεπεράσει τον εφιάλτη, το αξεπέραστο τραύμα του ολοκαυτώματος και βρίσκεται αντιμέτωπος με τις τρεις σημαντικότερες γυναίκες της ζωής του, ψάχνοντας για έρωτα, αγάπη και σωτηρία. Παίζουν οι Μελίνα Αποστολίδου, Παναγιώτης Καμμένος, Γιάννης Καραμφίλης, Ορέστης Παλιαδέλης, Θοδωρής Πολυζώνης, Σπύρος Σιδέρης, Βιργινία Ταμπαροπούλου, Φωτεινή Τιμοθέου, Μάρα Τσικάρα, Δημήτρης Τσιλινίκος, Νίκος Τσολερίδης, Θάνος Φερετζέλης.
Πρεμιέρα 10 Μαρτίου
Από την πιο πρόσφατη έδρα του Cartel στις εγκαταστάσεις του Onassis Ready το 2020 και τις παραγωγές «Άνθρωποι και Ποντίκια» και «Κόκκινα Φανάρια», ο Βασίλης Μπισμπίκης δοκιμάζει και τις προκλήσεις ενός αστικού θεάτρου, όπως η Κεντρική Σκηνή της Στέγης. Με ‘όπλο’ την διάσημη ιστορία του Φίοντορ Ντοστογιέφσκι, σε μια νέα διασκευή και δραματουργία, ο Μπισμπίκης αναρωτιέται για το σημείο μετάβασης από τη νομιμότητα στην παρανομία και την έννοια της τιμωρίας. Ηθικά, κοινωνιολογικά και φιλοσοφικά ερωτήματα τίθενται σε αυτή τη νέα προσέγγιση του κλασικού έργου φέρνοντας την ιστορία (με τη μέθοδο της γραμμικής αφήγησης) στη σημερινή Αθήνα. Μια «νέα» ιστορία, ενός «νέου» Ρασκόλνικοβ, ερμηνευμένου από τον Θοδωρή Σκυφτούλη, έρχεται να παρασταθεί με τρόπο ακραία ρεαλιστικό όπου ο Μπισμπίκης θα εμφανιστεί στον ρόλο του ανακριτή Πορφύρη και τον Λιθουανό σκηνοθέτη Τσέζαρις Γκραουζίνις στον ρόλο του αλκοολικού Μαρμελάντοφ. Ακόμα, στη διανομή θα δούμε τους Έρρικα Μπίγιου, Κώστα Φαλελάκη, Άννα Μάσχα και Μπέττυ Βακαλίδου.
Πρεμιέρα 18 Μαρτίου
Δώδεκα χρόνια μετά τους μαραθώνιους «Δαιμονισμένους» του Ντοστογιέφσκι στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, ο Πέτερ Στάιν επιστρέφει στην Αθήνα για να σκηνοθετήσει Έλληνες ηθοποιούς – όπως τότε στην επιδαύρια «Ηλέκτρα». Στα 85 του χρόνια, ο κορυφαίος Βερολινέζος σκηνοθέτης καταπιάνεται με το μολιερικό αριστούργημα και τον Βασίλη Χαραλαμπόπουλο στον επώνυμο ρόλο. Μαζί του, οι Παρασκευή Δουρουκλάκη, Νάνσυ Μπούκλη, Δημήτρης Ντάσκας κ.α.
Πρεμιέρα 19 Απριλίου
Έχουν περάσει έξι χρόνια από την τελευταία της παρουσία στη σκηνή της Στέγης, τότε με το «Cementary» και η Πατρίσια Απέργη επιστρέφει με μια νέα χορογραφία που εμπνέεται και πάλι από τον αστικό χώρο. Εδώ, η διακεκριμένη δημιουργός αντλεί από τους χορούς του δρόμου που αναπτύχθηκαν την περίοδο 1980-2000 ως χειρονομίες δημόσιας αντίστασης και κοινωνικοπολιτικής αντίδρασης απέναντι σε περιστατικά βίας και εξευτελισμών που δεν βρήκαν τον δρόμο προς τη δικαιοσύνη. Η παράσταση αναμένεται να ταξιδέψει και σε σκηνές της Ευρώπης.
Πρεμιέρα 4 Μαϊου
Η τρίτη παραγωγή μπαλέτου της ΕΛΣ για φέτος έρχεται με την ηρωίδα του Μπιζέ δια χειρός σημαντικού Σουηδού χορογράφου Γιόαν Ίνγκερ, γνωστού από την πορεία του στο Nederlands Dans Theater. Η χορογραφία πρωτοπαρουσιάστηκε το 2015 στη Μαδρίτη από το Εθνικό Μπαλέτο της Ισπανίας με τον Ίνγκερ να δημιουργεί μια καινούρια χορογραφία επικεντρωμένος στο θέμα της βίας και του πάθους για εκδίκηση. Η παράσταση θα δοθεί σε μουσική διεύθυνση Έκτορα Ταρτανή. Συμμετέχουν οι Α’ Χορευτές, οι Σολίστ, οι Κορυφαίοι και το Corps de ballet της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.
Πρεμιέρα 17 Μαϊου
Με τη μεγάλη φόρα που έχει πάρει ο σκηνοθέτης Γιώργος Κουτλής περνάει και στην πρώτη του σκηνοθεσία μουσικού θεάτρου, εδώ πάνω στη νέα όπερα δωματίου του Μιχάλη Παρασκάκη, το λιμπρέτο της οποίας βασίζεται στην πολυβραβευμένη ταινία του Πάνου Χ. Κούτρα «Στρέλλα» από το 2009, μια ταινία σταθμό στον σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο, εμβληματική για την ορατότητα των τρανς και της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας στην Ελλάδα. Ήρωας της, ο Γιώργος, ένας 50χρονος άνδρας που μόλις αποφυλακίστηκε και συναντά σε ένα κακόφημο ξενοδοχείο της Ομόνοιας τη Στρέλλα, μια νεαρή τρανς πόρνη που λατρεύει τη Μαρία Κάλλας. Η μουσική του Παρασκάκη, παραπέμπει σε μουσική φρέσκια και αιχμηρή, διατηρώντας τον ρεαλισμό και τη δραματικότητα του κινηματογραφικού έργου πάνω στο λιμπρέτο της Αλεξάνδρας Κ*. Η Λέττα Κάππα θα ενσαρκώσει τον ομώνυμο ρόλο, ο Διονύσης Τσαντίνης αυτόν του Γιώργου και η παράσταση θα ανέβει σε μουσική διεύθυνση Κωνσταντίνου Τερζάκη.
Πρεμιέρα 28 Ιανουαρίου
H Μήδεια του Κερουμπίνι είναι η πρώτη μεγάλη συμπαραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής με τρία σπουδαία λυρικά θέατρα της Αμερικής: τη Μετροπόλιταν Όπερα της Νέας Υόρκης, την Όπερα του Καναδά και τη Λυρική Όπερα του Σικάγου. Σε σκηνοθεσία του κορυφαίου σκηνοθέτη της όπερας Ντέιβιντ ΜακΒίκαρ, η οποία άνοιξε τη χειμερινής σεζόν στη Νέα Υόρκη, παρουσιάζεται στο πλαίσιο του αφιερώματος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για τα 100 χρόνια από τη γέννηση της Μαρίας Κάλλας, ενώ στη συνέχεια θα ταξιδέψει σε Μόντρεαλ και Σικάγο.
Το παραγκωνισμένο έργο του Ιταλού συνθέτη Λουίτζι Κερουμπίνι έλαμψε ξανά όταν η Κάλλας ερμήνευσε τον κεντρικό ρόλο για πρώτη φορά το 1953 στο πλαίσιο του Φεστιβάλ του Φλωρεντινού Μαΐου· και αποτέλεσε την αφετηρία να συναντήσει τον ρόλο της Μήδειας σε πολλές ακόμα όπερες – ιστορική ήταν η εμφάνιση της στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, σε σκηνοθεσία Αλέξη Μινωτή και σκηνικά και κοστούμια Γιάννη Τσαρούχη. Εδώ, ο διακεκριμένος Βρετανός σερ Ντέιβιντ ΜακΒίκαρ σκηνοθετεί ενώ στον ομώνυμο ρόλο θα κάνει το ντεμπούτο της η διεθνώς καταξιωμένη Άννα Πιρότσι.
Πρεμιέρα 25 Απριλίου
Συνάντηση κορυφής μας επιφυλάσσει η Στέγη, καθώς ο πλέον ανερχόμενος Ρώσος σκηνοθέτης Τιμοφέι Κουλιάμπιν (ο δημιουργός των «Τριών αδερφών» στη νοηματική γλώσσα που είδαμε στο Φεστιβάλ Αθηνών το 2018) σκηνοθετεί τον Τζον Μάλκοβιτς και μάλιστα στο μυστηριώδες αριστούργημα του Κολτές. Στον πρώτο σταθμό της διεθνούς περιοδείας της παράστασης, μια μετωπική σύγκρουση μεταξύ ενός ντίλερ κι ενός πελάτη διατυπώνεται με ελλειπτικούς, υπαινικτικούς διαλόγους, ανάμεσα στον ρεαλισμό και την ποίηση. Τι κρύβεται από πίσω; Ο Μάλκοβιτς συμπρωταγωνιστεί με την διακεκριμένη Λιθουανή ηθοποιό Ingeborga Dapkunaite, με την οποία συνεργάζεται επί μακρόν τόσο στο θέατρο όσο και το σινεμά.
Πρεμιέρα 9 Φεβρουαρίου
Ο καλύτερος ‘μαθητής’ και στενός συνεργάτης του μέγα Κριστιάν Λούπα, ο Λούκας Ταρκόβσκι καταδύεται στο κόσμο του εξπρεσιονιστή Mark Rothko. Για την ακρίβεια το έργο του Rothko είναι απλώς ένα επιχείρημα για τον διαρκώς ανερχόμενο Λιθουανό σκηνοθέτη να σχολιάσει τα δεδομένα όπως διαμορφώνονται στις μέρες μας στην σύγχρονη τέχνη, να μιλήσει για την αξία του πρωτότυπου έργου, τον ρόλο των εμπόρων τέχνης και τελικά το που βρίσκεται η έμπνευση, η ελευθερία του καλλιτέχνη η πραγματική δημιουργία σ’ ένα εχθρικό περιβάλλον. Ένα εντυπωσιακό roller coaster από το θέατρο, στο σινεμά κι από εκεί στην video art και την περφόρμανς σε ένα τετράωρο ευφάνταστο θέαμα που κόβει την ανάσα.
Πρεμιέρα 25 Μάϊου