Το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου θέλει να εξάγει τις παραστάσεις του. Γι’ αυτό και, για πρώτη φορά συντονισμένα στην ιστορία του θεσμού, παρουσιάζει 15-17 παραγωγές κυρίως για τα μάτια programmers και curators από την Ευρώπη. Η οργανωμένη πρωτοβουλία με προσωρινό τίτλο «Show Case» εγκαινιάζεται τον προσεχή Ιούλιο, δηλαδή στην καρδιά της διοργάνωσης, με δύο πενθήμερα πυκνών παρουσιάσεων.
Περίπου οκτώ παραγωγές θεάτρου και χορού στις αρχές του Ιουλίου κι άλλες τόσες στα μέσα του ίδιου μήνα, θα ανέβουν με βασικούς αποδέκτες προσκλήσεων εξήντα επιμελητές, προγραμματιστές φεστιβάλ και άλλων διοργανώσεων αλλά και καλλιτεχνικούς διευθυντές θεσμών και οργανισμών από όλη την Ευρώπη – κάποιοι και από την Αμερική, τον Καναδά και την Ασία.
Πλατφόρμα εξωστρέφειας«Παρακολουθώντας πρακτικές και άλλων φεστιβάλ του εξωτερικού, αποφασίσαμε να συστηματοποιήσουμε όλα όσα συνέβαιναν αποσπασματικά και μεμονωμένα και να εγκαθιδρύσουμε ένα θεσμό εξωστρέφειας. Είναι μια προσπάθεια προβολής και δικτύωσης Ελλήνων καλλιτεχνών του θεάτρου και του χορού, είναι η ίδρυση μιας πλατφόρμας επικοινωνίας για να στηρίξουμε τη νέα ελληνική δημιουργία, ανοίγοντας γέφυρες με την καλλιτεχνική πραγματικότητα του εξωτερικού» έλεγε χθες το βράδυ, η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ, Κατερίνα Ευαγγελάτου από τα νέα γραφεία του ΕΦ, στα Κάτω Πετράλωνα.
Τα κριτήρια επιλογήςΟι παραστάσεις που επελέγησαν για να εκπροσωπήσουν το Φεστιβάλ αλιεύτηκαν, ως επί το πλείστον, από το Open Call με βασικά κριτήρια την ευελιξία τους (δηλαδή την, μικρής κλίμακας, παραγωγή ώστε να μπορεί να ταξιδέψει) και κυριότερα τον θεματικό τους πυρήνα. Το Show Case έχει προκρίνει παραστάσεις σύγχρονης δραματουργίας (κατά βάση ελληνικής) αλλά και νέα έργα ερευνητικού περιεχομένου (docu-drama) με θεματολογίες που απασχολούν την εποχή και την σύγχρονη κοινωνικο-πολιτική κατάσταση. «Μας απασχόλησαν οι θεματολογίες, στις οποίες στρέφονται και οι άλλες ευρωπαϊκές διοργανώσεις: Ζητήματα της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας, η θέση και τα δικαιώματα της γυναίκας, πολιτικά και περιβαλλοντικά θέματα. Εν ολίγοις, τα ξένα φεστιβάλ δεν ενδιαφέρονται για έναν ακόμα ‘Αμλετ» σημείωνε η κ. Ευαγγελάτου.
Ανάμεσα στους δημιουργούς που έχουν ήδη επιλεγεί – και στην πλειονότητα τους είναι γυναίκες – θα συναντήσουμε την Λίντα Καπετανέα και την Ανδρομάχη Μαραθάκη (ως πρέσβειρες του ελληνικού χορού) την Ζωή Χατζηαντωνίου και τον Παντελή Δεντάκη ως εκπροσώπους της θεατρικής σκηνής. Σε αυτούς θα προστεθεί και το grand success του Ανέστη Αζά «Η Δημοκρατία του Μπακλαβά» που, παρότι έχει βγει ήδη στο εξωτερικό, έχει συγκεντρώσει αιτήματα curators να το δουν live. Η γυναικεία παρουσία είναι ένα από τα ζητούμενα του Show Case αλλά και του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου γενικότερα· είναι χαρακτηριστικό πως τέσσερις στις οκτώ παραστάσεις του Αρχαίου Θεάτρου της Επιδαύρου έχουν ανατεθεί σε γυναίκες – μεταξύ αυτών στην Λένα Κιτσοπούλου και στην ίδια την καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ, Κατερίνα Ευαγγελάτου ως προσκεκλημένη του Εθνικού Θεάτρου.
Ταξίδι και στην ΕπίδαυροΚατά την αθηναϊκή παρουσία τους, οι επιμελητές, προγραμματιστές και εκπρόσωποι θεσμών θα έχουν τη δυνατότητα να δουν και επιδαύριες παραγωγές, αφού τουλάχιστον δύο από τις 17 παραστάσεις θα αφορούν στον προγραμματισμό της Μικρής Επιδαύρου. Στο πλαίσιο των οργανωμένων επισκέψεων, οι ξένοι προσκεκλημένοι θα έχουν την δυνατότητα να γνωριστούν με τους δημιουργούς των παραστάσεων που θα παρακολουθήσουν. Ασφαλώς, οι παραστάσεις δεν θα παιχτούν για τα μάτια τους μόνο. Απεναντίας, θα είναι ανοιχτές και στο κοινό, μέσα από 3-4 διαδοχικές παρουσιάσεις.
Με σκοπό να γίνει θεσμόςΤο πρόγραμμα εξωστρέφειας θα ενισχυθεί και με την αποστολή video σε ευρωπαίους προγραμματιστές, αφού τα τελευταία χρόνια, το Φεστιβάλ έχει επενδύσει στην, καλής ποιότητας, κινηματογράφιση των παραγωγών του. Το Show Case πάντως, θα σταθεί στο επίκεντρο της προσπάθειας, με την φιλοδοξία να θεσμοθετηθεί και να αποτελεί προτεραιότητα και των επόμενων καλλιτεχνικών διευθύνσεων που θα διαδεχθούν την Κατερίνα Ευαγγελάτου.
Μέχρι στιγμής και, λαμβάνοντας υπόψη το μεγάλο μπλοκάρισμα που προκάλεσε η πανδημία στις πολιτιστικές διοργανώσεις και τη διακίνηση ανθρώπων και παραστάσεων, οι curators που έρχονταν στην Αθήνα ήταν μετρημένοι στα δάχτυλα, παρά την προσπάθεια και του πρώην καλλιτεχνικού διευθυντή του ΕΦ, Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου να τονώσει αυτές τις επισκέψεις. Η τελευταία οργανωμένη πρωτοβουλία ‘εξαγωγής’ παραγωγών είχε γίνει από το «Σύστημα Αθήνα», κάτι που στην πορεία είχε, επίσης, ατονίσει.
Το σύνολο του προγραμματισμού του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου αναμένεται να ανακοινωθεί στα μέσα Μαρτίου.