MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΕΜΠΤΗ
26
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
CREATIVE PEOPLE

Συναντήσεις με δημιουργικούς ανθρώπους: Κατερίνα Μαυρίδη και Δάφνη Φικιώρη, ιδιοκτήτριες του εργαστηρίου κεραμικής Cabinet Studio

Με αφορμή το πάθος τους για την κεραμική, οι εικαστικοί Δάφνη Φικιώρη και Κατερίνα Μαυρίδη γνωρίστηκαν πριν από περίπου δύο χρόνια και έγιναν φίλες. Πλέον, διατηρούν το εργαστήριο τους Cabinet Studio στον Ταύρο και συμπορεύονται επαγγελματικά, δημιουργώντας μοναδικά έργα τέχνης.

Ναταλία Βουρλιωτάκη | 05.02.2023 Φωτογραφίες: Μαρίζα Συρίγου

Βγαίνοντας από τον ηλεκτρικό σταθμό του Ταύρου νωρίς το πρωί, η αλήθεια είναι πως δεν θα αντικρίσεις μία ιδιαίτερα ζωντανή, πολυσύχναστη περιοχή, παρά προσφυγικές κατοικίες και λαϊκά συγκροτήματα πολυκατοικιών. Παρ’ όλα αυτά, αν κατευθυνθείς προς την οδό Μαραθώνος, ανάμεσα στα συνοικιακά καταστήματα και τις ψηλές πολυκατοικίες θα παρατηρήσεις μία βιτρίνα με κεραμικά – που σίγουρα διαφέρουν από όσα έχεις δει ή αγοράσει μέχρι τώρα.

Πρόκειται για το καλλιτεχνικό εργαστήριο κεραμικής Cabinet Studio της Κατερίνας Μαυρίδη και της Δάφνης Φικιώρη –δύο νέων εικαστικών που η αγάπη για την τέχνη τους αποτέλεσε αφορμή για τη γνωριμία, τη φιλία και εντέλει τη γέννηση του εργαστηρίου τους · ένα εργαστήριο κοινό, αλλά με ξεχωριστές μέχρι στιγμής δημιουργίες της κάθε μίας. Με μία πρώτη ματιά τα έργα τους μοιάζουν εκ διαμέτρου αντίθετα. Από τη μία έχουμε τα πιο επιθετικά, σκληρά και γήινα έργα της Κατερίνας κι από την άλλη τα πιο μαλακά, καμπυλωτά και φωτεινά έργα της Δάφνης, μία ενδιαφέρουσα αντίθεση από την οποία προκύπτει και ο διαχωρισμός μεταξύ έμψυχου – άψυχου. Παρόλα αυτά, έχουν βρει έναν μοναδικό τρόπο να ‘κουμπώνουν’ τα έργα μεταξύ τους, που τελικά, ίσως να σημειώνουν πολλές περισσότερες ομοιότητες αισθητικά και τεχνικά, απ’ ότι θα περιμέναμε.

Το ένα μέρος της βιτρίνας του εργαστηρίου: Γλυπτά και σκίτσα σε πηλό

Με την Κατερίνα και τη Δάφνη συζητήσαμε σχετικά με την προσωπική αλλά και την κοινή τους πορεία ως κεραμίστριες, τη διαδικασία παραγωγής και τις πηγές έμπνευσης τους, ενώ παράλληλα διακρίναμε τη διαφορά του Cabinet Studio και της αισθητικής του από τη μαζική παραγωγή κεραμικών μεγάλων επιχειρήσεων. Μας μίλησαν για τις συνεργασίες και τα μελλοντικά σχέδια τους, την επιθυμία να ξεφύγουν από το αποστειρωμένο περιβάλλον μίας γκαλερί προσδίδοντας στην κεραμική κοινωνικό χαρακτήρα μέσα από workshops σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες και φυσικά, δεν παραλείψαμε να θαυμάσουμε τις ιδιαίτερες δημιουργίες τους.

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από @cabinet___studio

Ξεκινώντας, πείτε μας λίγα λόγια για να σας γνωρίσουμε καλύτερα.

Κατερίνα: Γεννήθηκα το 1994. Σπούδασα στην σχολή Καλών Τεχνών της Θεσσαλονίκης, ήμουν σε εργαστήριο ζωγραφικής αλλά από το 3ο έτος άρχισα να ασχολούμαι με το τρισδιάστατο όποτε στράφηκα προς τη γλυπτική –μέχρι τότε δεν είχα δουλέψει με πηλό. Έπειτα, έκανα το μεταπτυχιακό ‘Τέχνη και Κοινωνική Δράση’ στη Γαλλία και το 2020 επέστρεψα στην Ελλάδα, όπου ξεκίνησα να ασχολούμαι με την κεραμική. Παράλληλα, εργάζομαι ως καθηγήτρια καλλιτεχνικών σε ιδιωτικό γυμνάσιο.

Δάφνη: Γεννήθηκα το 1993. Σπούδασα γλυπτική και ζωγραφική στην Καλών Τεχνών της Αθήνας και έκανα Erasmus στο Academy of Architecture arts and design(umprum) στην Πράγα. Από το 1ο έτος ξεκίνησα να δουλεύω σε αρκετά εργαστήρια κεραμικής αλλά έχω κάνει παράλληλα και άλλες δουλειές που δεν σχετίζονται με την κεραμική.

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης μας για την πορεία τους ως κεραμίστριες.

Εάν έπρεπε να περιγράψετε με λίγα λόγια τι σημαίνει η κεραμική για εσάς, πώς θα την περιγράφατε; Ποιο ήταν το έναυσμα για την ενασχόληση σας με τη συγκεκριμένη τέχνη;

Κατερίνα: Η κεραμική πάντα με γοήτευε σαν υλικό, είναι τόσο γήινο, άμεσο και σωματικό, έχει μεγάλη πλαστικότητα. Από τότε που ήμουν στη Γαλλία ήθελα να ξεκινήσω μαθήματα κεραμικής γιατί στη σχολή δεν είχαμε καθόλου. Έτσι, άρχισα μαθήματα μόλις γύρισα στην Ελλάδα, γιατί παράλληλα μου φαινόταν μια καλή βιοποριστική λύση, εφόσον σου δίνει την ευκαιρία να δημιουργείς και χρηστικά αντικείμενα από το να κάνεις μόνο εικαστικά. Επίσης, από το μεταπτυχιακό με ενδιέφερε το workshop κομμάτι και τα μαθήματα σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, οπότε ασχολήθηκα με την κεραμική με σκοπό να συνδυάσω τη συγκεκριμένη τέχνη με τον εθελοντισμό και τη διδασκαλία.

Δάφνη: Αυτό που με συναρπάζει είναι ότι η κεραμική είναι μία αρχέγονη τέχνη, μία ψυχικά ανάλαφρη καλλιτεχνική διαδικασία, που συνδυάζει όλα τα στοιχεία της φύσης -χώμα, νερό, φωτιά- και δημιουργείται εξ ολοκλήρου με τα χέρια. Μου προκάλεσε το ενδιαφέρον γιατί έχει άμεση σύνδεση με την επιστήμη της χημείας, είναι ένα απόλυτα ζωντανό υλικό και αντιδρά συνεχώς ανάλογα με τις συνθήκες του περιβάλλοντος. Αυτό σημαίνει ότι όταν ξεκινήσεις ένα έργο, χρειάζεται διαρκή προσοχή και φροντίδα. Τελειώνοντας τη σχολή, μου φαινόταν η πιο κοντινή βιοποριστική εργασία που σχετίζεται με το αντικείμενο σπουδών μου, οπότε αποφάσισα να ασχοληθώ επαγγελματικά με την κεραμική.

Προτομή, σπουδή σε μοντέλο στη σχολή Καλών τεχνών και βάζο με την τεχνική inlay. Δημιουργίες της Δάφνης Φικιώρη.

Πως προέκυψε η συνεργασία σας και η δημιουργία του εργαστηρίου Cabinet Studio;

Κατερίνα: Τον Απρίλιο του 2020 προέκυψε η ανάγκη εύρεσης χώρου εργασίας καθώς είχε περάσει μεγάλο διάστημα αδράνειας λόγω της καραντίνας. Έτσι, νοικιάσαμε κοινό εργαστήριο με άλλα 7 άτομα στην ίδια γειτονιά που βρισκόμαστε τώρα -γεγονός που αποτέλεσε την αφορμή για να γνωριστούμε και τελικά να γίνουμε φίλες. Ήταν το πρώτο σημαντικό γεγονός μετά την περίοδο του εγκλεισμού, οπότε ξεκινήσαμε με ενθουσιασμό και δημιουργικότητα κάτι ομαδικό. Πηγαίναμε όλη μέρα μαζί στο εργαστήριο, ανταλλάζαμε πληροφορίες και δουλεύαμε με τον ίδιο ρυθμό. Ξεχωρίσαμε η μία τη δουλεία της άλλης, είδαμε ότι έχουμε κοινές επιρροές και δεδομένου ότι θέλαμε και οι δύο να ασχοληθούμε με την κεραμική, αποφασίσαμε να ανοίξουμε δικό μας εργαστήριο.

Δάφνη: Εγώ προσωπικά αναζητούσα μία αφορμή για μπω σε ένα πλαίσιο όπου θα μπορούσα να είμαι πιο ενεργή στο χώρο εργασίας ώστε να εξασφαλίσω μακροπρόθεσμα την επαγγελματική μου πορεία ως κεραμίστρια. Βρέθηκε λοιπόν η επιχορήγηση για νέους ανέργους 18 έως 29 με έμφαση στις γυναίκες που θέλουν να ανοίξουν δική τους επιχείρηση και ξεκίνησα τις διαδικασίες για να ανοίξει ο χώρος. Έτσι, συνεργαστήκαμε με την Κατερίνα και δημιουργήσαμε από κοινού το Cabinet Studio.

Η εσωτερική πλευρά του εργαστηρίου με τη βιβλιοθήκη.

Ποιες είναι οι επιρροές και οι πηγές έμπνευσης σας για δημιουργία;

Κατερίνα: Τα τελευταία χρόνια περνάω μία φάση που μου αρέσουν πολύ τα αγκάθια και εμπνέομαι από φυτά που διαθέτουν μία επιθετικότητα. Πηγή έμπνευσης αποτελούν παράλληλα τα ελληνικά νησιά, κυρίως οι Κυκλάδες που έχουν μόνο πέτρα και αγκαθωτά φυτά. Μου αρέσει επίσης πολύ η έννοια του ευρήματος, η αρχαιολογία και τα προϊστορικά κεραμικά.

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από @cabinet___studio

Δάφνη: Εμένα από την άλλη μου αρέσει να δημιουργώ καμπυλωτές μαλακές φόρμες –μία ενδιαφέρουσα αντίθεση σε σχέση με τη δουλειά της Κατερίνας. Μέσα από τα έργα μου, μου αρέσει να συνδέω μεταφορικά συμπεριφορές και αντιδράσεις ζωικών και φυτικών οργανισμών με τη ψυχολογία των ανθρώπων. Για παράδειγμα, συσχετίζω το αγκάθι που βγαίνει από το φυτό ή το μαργαριτάρι από το στρείδι με ψυχολογικούς τρόπους επιβίωσης του ανθρώπου.

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από @cabinet___studio

Παρ’ όλο λοιπόν που το εργαστήριο είναι κοινό, τα έργα αποτελούν ξεχωριστές – μέχρι στιγμής – δημιουργίες της καθεμίας. Υπάρχει κοινός τόπος συνάντησης στα έργα σας;

Δάφνη: Προχωράμε μαζί παρόλο που τα έργα μας είναι διαφορετικά. Σίγουρα υπάρχει κοινός τόπος συνάντησης γιατί έχουμε κοινές αναφορές, θεματολογία και αισθητική. Σε κάθε τεχνική που χρησιμοποιούμε και μαθαίνουμε υπάρχει ελευθερία, ανταλλάζουμε ιδέες και γνώσεις, συμβουλευόμαστε η μία την άλλη και πειραματιζόμαστε, η κάθε μια με την προσωπική της ταυτότητα και το δικό της στυλ. Όταν δημιουργούμε, η μία αποτελεί έμπνευση για την άλλη και με αυτόν τον τρόπο αλληλοσυμπληρωνόμαστε, γιατί παρόλο που τα έργα μας είναι ξεχωριστά και φαίνεται ότι έχουν διαφορετική επιφάνεια, έχουν κάτι κοινό σαν ουσία -γεγονός που φαίνεται περισσότερο στα εικαστικά παρά στα χρηστικά έργα.

Κατερίνα: Όπως αναφέρει και η Δάφνη, μας αρέσει που ενώ τα έργα μας φαίνονται εκ του διαμέτρου αντίθετα με μια πρώτη ματιά -από τη μία της Δάφνης είναι πιο μαλακά και φωτεινά με pop χρώματα και από την άλλη τα δικά μου πιο σκληρά και επιθετικά με γήινα χρώματα– τα κοινά χαρακτηριστικά τους είναι ότι δείχνουν ευαισθησία, ευθραυστότητα και ότι βασίζονται σε φυτικές φόρμες. Έτσι προκύπτει και η αντίθεση του έμψυχου(τα έργα της Δάφνης) και του άψυχου(τα δικά μου έργα), κάτι που υποστηρίζεται έντονα από την αντίθεση των χρωμάτων.

Η βιτρίνα του εργαστηρίου.

Ο κόσμος πώς αντιδρά σε αυτήν την αντίθεση;

Κατερίνα, Δάφνη: Μας λένε πολύ συχνά ότι «το ότι είναι αντίθετα, τα κάνει να ταιριάζουν», ότι δηλαδή με έναν μυστήριο τρόπο πάνε μαζί, ταιριάζουν να είναι δίπλα δίπλα, παρόλο που δεν έχουν σχέση επιφανειακά.

Θέλετε να μας δείξετε τα αγαπημένα σας έργα;

Κατερίνα: Το αγαπημένο μου έργο είναι ένα κεραμικό βάζο εμπνευσμένο από ένα γαϊδουράγκαθο που είχα μαζέψει στην Αμοργό, το οποίο βέβαια μου θυμίζει παράλληλα κάποιο θαλάσσιο πλάσμα.

Δάφνη: Το δικό μου αγαπημένο είναι ένα κεραμικό βάζο με θέμα τον χαρτοπόλεμο, βασισμένο πάνω σε σχέδια που κάνω από τη σχολή και συμβολίζει την έννοια του σκορπίσματος και της διασκέδασης. Επίσης, μου αρέσει πολύ μία σειρά που έχω δημιουργήσει από ασαφή πλάσματα που μοιάζουν να έχουν προσγειωθεί απότομα πάνω σε μαξιλάρια.

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από @cabinet___studio

Στην κεραμική τέχνη, τα είδη των έργων διαχωρίζονται συνήθως σε δύο κατηγορίες. Από τη μία στα χρηστικά αντικείμενα και από την άλλη στα πιο εικαστικά έργα τέχνης. Ως καλλιτέχνιδες, προς τα πού προσανατολίζεστε;

Δάφνη: Η αλήθεια είναι πως τα χρηστικά αντικείμενα πουλιούνται πιο εύκολα από τα έργα τέχνης. Αν και θεωρώ πως είναι λίγο θολά τα όρια, γιατί μπορεί ένα αντικείμενο χρηστικό να έχει εικαστικές αξίες, να μιλάει για προσωπικά ή κοινωνικά θέματα. Οπότε προσπαθούμε να τα συνδυάζουμε.

Κατερίνα: Περάσαμε μια μεγάλη περίοδο που κάναμε μόνο χρηστικά γιατί θέλαμε να εξασκηθούμε και να βγάλουμε ταυτόχρονα μία ποσότητα έργων, ώστε να την έχουμε έτοιμη προς πώληση σε μαγαζιά ή εκθέσεις. Βέβαια επειδή και οι δύο κάνουμε γλυπτική, ακόμα και τα χρηστικά αντικείμενα αντικατοπτρίζουν το στυλ και τον εικαστικό χαρακτήρα μας. Ένα αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως βάζο αλλά ουσιαστικά να είναι γλυπτό στην αισθητική και τη φόρμα του.

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από @dafnifikiori

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΣυναντήσεις με δημιουργικούς ανθρώπους: Ελευθερία Αργύρη, σχεδιάστρια του brand siel.athens12.09.2018

Σε αντίθεση με τις μεγάλες επιχειρήσεις, ο τρόπος παραγωγής και δημιουργίας των έργων σας δεν εντάσσεται στο πλαίσιο της μαζικής παραγωγής. Σε τι διαφέρετε από μία low-cost συνεχή παραγωγή και τι είναι αυτό που κάνει τα έργα σας να ξεχωρίζουν;

Κατερίνα: Σε αντίθεση με τις μεγάλες επιχειρήσεις, προσπαθούμε πάντα να διατηρούμε τα έργα μας εικαστικά και διαφορετικά έχοντας ως προτεραιότητα την προσωπική έκφραση και τη μοναδικότητα. Για παράδειγμα στις παραγγελίες, αν δει κάποιος ένα έργο που έχουμε ήδη φτιάξει και του αρέσει, παίρνουμε έμπνευση από αυτό αλλά ποτέ δεν φτιάχνουμε το ίδιο, μπορεί να έχει παρόμοιο στυλ αλλά εντέλει θα είναι ένα τελείως διαφορετικό αντικείμενο από το αρχικό.

Δάφνη: Στην παραγωγή μας όλα ξεκινάνε από το μηδέν, χρησιμοποιούμε τεχνικές που γίνονται στο χέρι -δεν χρησιμοποιούμε ούτε τροχό- και ενσωματώνουμε στα έργα μας την εικαστική ταυτότητα και τα συναισθήματα μας, οπότε αφιερώνουμε πολύ περισσότερο χρόνο στο πλάσιμο, τη φόρμα, το σχήμα, τη ζωγραφική. Αυτό σημαίνει ότι τα σχέδια και οι συλλογές μας μπορεί να είναι παρεμφερή αλλά δεν μπορούν να δημιουργηθούν με τον ίδιο ακριβώς τρόπο, γιατί το κάθε αντικείμενο το αντιμετωπίζουμε σαν κάτι εξ ολοκλήρου μοναδικό και καινούριο. Δεν υφίσταται η επανάληψη στα έργα μας, άρα δεν υπάρχει και μαζική παραγωγή σε τίποτα, όλα τα στάδια γίνονται στο εργαστήριο μας από την αρχή μέχρι το τέλος. Αυτό παράλληλα συνεπάγεται ότι δεν μπορεί να υπάρχει και μεγάλη παραγωγή.

Κασπώ πριν από τη διαδικασία του ψησίματος. Έργο της Δάφνης Φικιώρη.

Θα δεχόσασταν να κλείσετε μία συνεργασία για μία μεγάλη -ίσως και πιο ‘εμπορική’-  παραγωγή που θα είναι αντίθετη με την αισθητική σας;

Κατερίνα: Νομίζω ότι ανάλογα το project μπορείς να μεταδώσεις την προσωπική σου αισθητική στα έργα, ακόμα κι αν πρόκειται για μία συνεργασία για μεγάλη παραγωγή. Είμαστε ανοιχτές και προσγειωμένες για να μπορούμε να εξασκούμε όσο περισσότερο μπορούμε το επάγγελμα μας και ταυτόχρονα να βιοποριζόμαστε από αυτό, πάντα όμως με τον δικό μας χαρακτήρα.

Δάφνη: Σίγουρα θα προσαρμοζόμαστε στη ζήτηση και μπορεί να κάνουμε υποχωρήσεις γιατί τα έξοδα είναι πάγια στην κεραμική. Εξαρτάται βέβαια και από την περίοδο, ανάλογα δηλαδή τις δουλειές που έχουμε. Πάντα θα είναι όμως προτεραιότητα μας τα events και οι οργανώσεις που προωθούν τη μοναδικότητα και το προσωπικό στυλ μας, παρά άπειρα ολόιδια αντικείμενα.

Δημιουργία της Κατερίνας Μαυρίδη.

Ποιες είναι οι δυσκολίες που αντιμετωπίσατε κατά το ξεκίνημα σας αλλά και κατά τη διάρκεια της επαγγελματικής σας πορείας;

Κατερίνα: Οι δυσκολίες είναι κυρίως οικονομικές. Ο χρόνος μας δεν πληρώνεται ισάξια με την ποσότητα και κυρίως με την ποιότητα της δουλειάς μας. Μπορεί να δουλεύουμε ένα αντικείμενο 4 μέρες αλλά να πληρωθούμε για μία, σε αντίθεση με μια μεγαλύτερη παραγωγή που φτιάχνει 10 αντικείμενα στον ίδιο χρόνο. Επίσης, ακόμα μαθαίνουμε όποτε οι δυσκολίες είναι και τεχνικές. Χρειάζεται δηλαδή να επενδύουμε περισσότερο χρόνο και χρήματα για να κάνουμε τις απαραίτητες δοκιμές που τελικά μπορεί να μην αποδώσουν λόγω απρόβλεπτων ατυχημάτων.

Δάφνη: Η δουλειά μας χαρακτηρίζεται ως multitasking δεδομένης της πολύπλευρης φύσης της κεραμικής, η οποία συνδυάζει τη γλυπτική, τη ζωγραφική, στοιχεία χαρακτικής, έχει αναφορές από κόμιξ, γκράφιτι. Συν το ότι αναλαμβάνουμε πολλαπλούς ρόλους ως εικαστικοί, διαφημιστές των έργων, φωτογράφοι. Έπειτα συνεχώς θέλουμε να δοκιμαζόμαστε με νέες προκλήσεις, όποτε επενδύουμε χρονικά και οικονομικά σε κάτι που δεν γνωρίζουμε σίγουρα ότι θα έχει αποτέλεσμα. Παρόλο όμως που η κεραμική δεν αποτελεί μία σταθερή δουλειά και συνεπάγεται αρκετές δυσκολίες, προσπαθούμε να εξασφαλίσουμε ότι θα ασχολούμαστε με αυτό για πάντα.

Η Δάφνη κατά τη διαδικασία παραγωγής.

Σε σχέση με την προώθηση της δουλειάς σας, τα social media τι ρόλο διαδραματίζουν;

Κατερίνα: Πλέον διαδραματίζουν μεγάλο ρόλο, μας έχουν στείλει για συνεργασία καλλιτεχνικοί χώροι και οργανισμοί, οι οποίοι μας γνώρισαν μέσω του Instagram. Γι’ αυτό και προσπαθούμε να χρησιμοποιούμε τα social περισσότερο. Μας δυσκολεύει βέβαια λίγο το κομμάτι αυτό γιατί όπως προείπα η παραγωγή μέχρι το ψήσιμο, τη διακόσμηση και την προώθηση είναι ένα τεράστιο ταξίδι. Αυτό που σίγουρα έχουμε καταλάβει είναι ότι όσο χρόνο αφιερώνεις στη δημιουργία και στην παραγωγή πρέπει να αφιερώνεις και στην προώθηση. Εμείς προς το παρόν επενδύουμε περισσότερο στη δημιουργία.

Δάφνη: Μέχρι στιγμής δεν έχουμε την οικονομική δυνατότητα συνεργασίας με επαγγελματίες για τη διαφήμιση των έργων μας, αλλά τα φωτογραφίζουμε οι ίδιες με τη βοήθεια φίλων. Συγκεκριμένα, οι φίλες μας Κική Παναγιωτάκη και Σοφία Γεωργοπούλου -φωτογράφοι και γραφίστριες- μας βοηθούν πολύ με τo marketing και τη διαχείριση των social media.

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από @cabinet___studio

Τα τελευταία χρόνια, πλατφόρμες όπως το Youtube και το Τik Tok αποτελούν κύρια μέσα επικοινωνίας της δουλειάς ενός δημιουργού με το κοινό του. Θα σκεφτόσασταν να ασχοληθείτε με κάτι τέτοιο;

Κατερίνα, Δάφνη: Θα μπορούσαμε να ανεβάζουμε περισσότερα βίντεο με τη διαδικασία παραγωγής στο Youtube, αλλά με το Tik Tok δεν έχουμε ιδιαίτερη σχέση, χωρίς να είμαστε απόλυτες και κλειστές ως προς αυτό. Προτιμούμε να επενδύουμε σε events και εκθέσεις όπου ο κόσμος μπορεί να γνωρίσει εμάς και τα έργα μας από κοντά, παρά ψηφιακά. Μετέπειτα θα θέλαμε να κάνουμε eshop αλλά πάντα θα επιλέγουμε την επαφή και τη γνωριμία. Γι’ αυτό άλλωστε έχουμε και μια πολύ καλή σχέση με τη γειτονιά. Από τον δρόμο παρατηρούν το εργαστήριο και μπαίνουν για να δουν τα έργα μας, κάνουν παραγγελίες, μας ρωτούν για επισκευές ή και μαθήματα.

Μιας που το αναφέρετε, μαθήματα παραδίδετε στο εργαστήριο σας;

Κατερίνα, Δάφνη: Το είχαμε σαν στόχο εξαρχής, αλλά από τότε που ο κόσμος άρχισε να δείχνει ενδιαφέρον, το υλοποιήσαμε. Δύο φόρες την εβδομάδα κάνουμε μαθήματα στο χώρο μας, κάτι που είναι πολύ σημαντικό για εμάς γιατί ουσιαστικά ο κόσμος μας έδωσε την ώθηση να το ξεκινήσουμε. Όταν αποκτήσουμε πιο πολλούς μαθητές μελλοντικά σκοπεύουμε να το εξελίξουμε και να το προωθήσουμε και στα social. Επίσης, να σημειώσουμε ότι άνθρωποι που ασχολούνται με την κεραμική, μπορούν να ψήνουν τα έργα τους στο εργαστήριο μας κατόπιν συνεννόησης, να τους συμβουλεύουμε και να τους βοηθάμε.

Άψητα έργα των κοριτσιών και των μαθητών τους.

Οι μαθητές σας πώς αντιδρούν; Τους αρέσει η κεραμική;

Κατερίνα, Δάφνη: Όσοι έρχονται για μάθημα μας τονίζουν ότι οι βασικοί λόγοι που τους αρέσει είναι γιατί χαλαρώνουν σωματικά και ψυχικά, ξεφεύγουν από την πραγματικότητα καθώς δεν χρειάζεται ακριβώς να σκέφτεσαι όσο δημιουργείς, τρέχει το μυαλό χρησιμοποιώντας μόνο τα χέρια σου.

Κάτι σαν ψυχοθεραπεία χωρίς να μιλάς δηλαδή;

Κατερίνα, Δάφνη: Ακριβώς, απλά ακουμπώντας.

Ξεκινώντας τη δημιουργία ενός βάζου.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ«Νέος Ρεαλισμός»: Αντιπροσωπευτική έκθεση στο Μουσείο Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή12.09.2018

Πρόσφατα λάβατε μέρος στην έκθεση κεραμικής που πραγματοποιήθηκε στην Δημοτική Αγορά της Κυψέλης. Πόσο σας βοήθησε μετέπειτα η συμμετοχή σας; Πείτε μας λίγα λόγια για τη διαδικασία και τα κριτήρια που απαιτούνται για τη συμμετοχή σε μία καλλιτεχνική έκθεση στην Ελλάδα σε γενικότερο πλαίσιο.

Κατερίνα: Γενικότερα υπάρχει μια επιλογή με βάση το Portfolio συν μία χρηματική συμμετοχή ή και μία συμμετοχή στα ποσοστά από τις πωλήσεις –κάτι πολύ δύσκολο για όσους έχουν ξεκινήσει πρόσφατα γιατί παίρνουν το ρίσκο να επενδύσουν τα χρήματα τους μην γνωρίζοντας αν θα τα πάρουν πίσω. Η συγκεκριμένη έκθεση στην Κυψέλη ήταν ένα open call, στέλνεις δηλαδή τη δουλειά σου, γίνεται η επιλογή και μετά με μία χρηματική συμμετοχή –ελάχιστη σε σχέση με άλλες οργανώσεις- συμμετέχεις. Η εμπειρία ήταν μοναδική γιατί ήρθαμε σε επαφή με τον κόσμο, επικοινωνήσαμε και διαφημίσαμε τη δουλειά μας, ενώ παράλληλα γνωρίσαμε και άλλους συναδέλφους.

Δάφνη: Εγώ προσωπικά είχα πολύ καιρό να εκθέσω έργα μου οπότε το ότι συζητήσαμε με το κοινό και είδαμε τις αντιδράσεις του ήταν πολύ σημαντικό γεγονός. Μας έδωσε δύναμη και κίνητρο να συνεχίσουμε γιατί νιώσαμε αποδοχή και ότι μετά από τόσο καιρό η δουλειά μας αρέσει στον κόσμο άρα αποδίδει και ο κόπος μας.

Κασπώ με γκρι πηλό και λευκό ένθετο πηλό, με την τεχνική inlay. Δημιουργία της Δάφνης Φικιώρη.

Σε τι είδους συνεργασίες επενδύετε ήδη ή αποσκοπείτε να επενδύσετε μελλοντικά;

Κατερίνα, Δάφνη: Τον Μάρτιο έχουμε κλείσει μία συνεργασία με το φυτώριο Avant Garden Athens στο Μεταξουργείο, όπου θα είναι η πρώτη φορά που θα παρουσιάσουμε κοινά μας έργα, κυρίως γλυπτά και κασπώ. Μας ενδιαφέρει πολύ να δούμε πως μπορεί να συνδυαστεί το εμπορικό στοιχείο, όπως ένα μαγαζί που πουλάει φυτά, με την κεραμική τέχνη σε έναν ευέλικτο καλλιτεχνικό χώρο όπου θα πραγματοποιηθεί η εικαστική μας έκθεση. Επίσης, θα κάνουμε δύο workshops. Ένα στο κέντρο ημέρας ΕΠΑΨΥ Franco Basaglia, για το οποίο μας πρότεινε η εικαστικός Στέλλα Καβάγιου και το δεύτερο θα πραγματοποιηθεί εθελοντικά στο κέντρο ημέρας προσφύγων khora. Ο κυριότερος στόχος των συγκεκριμένων εργαστηρίων πέρα από τον εθελοντισμό είναι να αναδείξουμε ότι παρόλο που η εικαστική δουλειά είναι ένα μοναχικό επάγγελμα κατά τη διαδικασία παραγωγής, μπορεί να βασιστεί στη συνεργασία και ειδικότερα να δείξουμε πώς η προσωπική μας συνεργασία βοήθησε και τις δύο σε επαγγελματικό και δημιουργικό επίπεδο. Τέλος, έχουμε δώσει και οι δύο έργα μας στον χώρο τέχνης Domatio Shop στην Ομόνοια, το οποίο διοργανώνει κάθε μήνα art shop.

Κανάτα από λευκό πηλό με ένθετο ώχρα πηλό. Δημιουργία της Κατερίνας Μαυρίδη.

Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια και τα όνειρα για την εξέλιξη τόσο της προσωπικής όσο και της κοινής σας πορείας ως κεραμίστριες;

Κατερίνα: Θέλουμε να εξελιχθούμε και να προωθήσουμε όσο περισσότερο μπορούμε τη δουλειά μας, να κλείσουμε πολλές συνεργασίες, να διοργανώσουμε εκθέσεις, workshops και μαθήματα σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες . Προσωπικά με ενδιαφέρει πολύ να προσδώσω στην κεραμική κοινωνικό χαρακτήρα.

Δάφνη: Πέρα από την προσωπική και κοινή μας βελτίωση, θέλουμε να δείξουμε ότι η κεραμική τέχνη είναι αγχολυτική και θεραπευτική και να εμπνεύσουμε κι άλλους ανθρώπους μέσα από την τέχνη μας. Επίσης θα ήθελα μελλοντικά να διοργανώσουμε μία φιλοξενία καλλιτεχνών στο χώρο μας και μία έκθεση με τα έργα των μαθητών μας.

Η Δάφνη Φικιώρη και η Κατερίνα Μαυρίδη μας καλωσορίζουν στο εργαστήριο τους.

Για κλείσιμο, τι συμβουλή θα δίνατε σε νέους καλλιτέχνες που επιθυμούν να ξεκινήσουν τη δική τους επιχείρηση;

Κατερίνα, Δάφνη: Η αλήθεια είναι πως κι εμείς βρισκόμαστε ακόμα σε αυτό το αρχικό στάδιο. Σίγουρα πρέπει να επιμείνουν παρά τις αντιξοότητες. Εμάς προσωπικά μας βοήθησε πολύ η επιχορήγηση γιατί το πιο δύσκολο κομμάτι καλώς ή κακώς είναι το οικονομικό. Το σημαντικότερο είναι να μην το βάζουν κάτω και να προσπαθούν, να έχουν ανθρώπους δίπλα τους να τους συμβουλεύουν και να τους βοηθούν σε τεχνικό κομμάτι –όπως εμείς έχουμε ακόμα τους δασκάλους μας- ώστε να εξελίσσονται και να μαθαίνουν διαρκώς.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΣτο εργαστήρι ζωγραφικής του Πάνου Σαραφιανού12.09.2018

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Μπορείτε να επισκεφτείτε το εργαστήριο κεραμικής της Δάφνης Φικιώρη και της Κατερίνας Μαυρίδη στον Ταύρο στην οδό Μαραθώνος 25, ενώ μπορείτε να ακολουθήσετε τη σελίδα τους στο Instagram.

Περισσότερα από Πρόσωπα