Την πολυαναμενόμενη ταινία “TÁR” του Todd Field, η οποία δίνει στην Cate Blanchett την έβδομη υποψηφιότητά της για Όσκαρ -μαζί με τα δύο που έχει κερδίσει- θα υποδεχτούμε στις ελληνικές αίθουσες στις 9 Φεβρουαρίου από την Tulip. Ας ανακαλύψουμε μαζί ποια είναι η ταινία που είναι πολύ πιθανό να χαρίσει στην Blanchett το τρίτο Όσκαρ της καριέρας της – ισοφαρίζοντας την Meryl Streep!
H πλοκήΗ Lydia Tár, μια πρωτοποριακή μαέστρος που διευθύνει μια μεγάλη γερμανική ορχήστρα, βρίσκεται στο απόγειο της καριέρας της, καθώς προετοιμάζει τόσο την παρουσίαση ενός βιβλίου όσο και την πολυαναμενόμενη ζωντανή εκτέλεση της Πέμπτης Συμφωνίας του Mahler. Η ζωή της θα αρχίσει να παίρνει μια απρόσμενα δραματική τροπή. Πρόκειται για μια σπουδή πάνω στη μεταβαλλόμενη φύση της εξουσίας, στον αντίκτυπό της στην κοινωνία και στην ανθεκτικότητα της απέναντι στον σύγχρονο κόσμο.
Ο Todd Field είναι ηθοποιός, σκηνοθέτης και σεναριογράφος. Έχει κάνει αρκετές μικρού μήκους ταινίας και το “TÁR” είναι μόλις η τρίτη του μεγάλου μήκους ταινία -οι άλλες δύο είναι το “In the Bedroom” (2001) και το “Little Children” (2006). Έχει λάβει συνολικά 6 υποψηφιότητες για Όσκαρ για τις ταινίες του, τόσο για Σενάριο και Σκηνοθεσία όσο και για Καλύτερη Ταινία. Το “TÁR” –το σενάριο είναι επίσης του ίδιου- έκανε πρεμιέρα στο 79o Φεστιβάλ Βενετίας και τώρα είναι υποψήφιο για 6 Όσκαρ -Καλύτερη Ταινία, Σκηνοθεσία, Σενάριο, Διεύθυνση Φωτογραφίας, Editing και Καλύτερος Α’ Γυναικείος Ρόλος.
Η Lydia Tár είναι μια μαέστρος στο απόγειο της καριέρας της, πράγμα το οποίο σημαίνει πως η Cate Blanchett καλέστηκε να υποδυθεί μια γυναίκα με τεράστιες μουσικές γνώσεις και εμπειρία πάνω στη διεύθυνση ορχήστρας. Η ίδια η Blanchett ήξερε λίγο πιάνο από μικρή ηλικία αλλά χρειάστηκε να ξαναέρθει σε επαφή μαζί του για τις ανάγκες του ρόλου, με μεγάλη μάλιστα χαρά. Αυτή που τη βοήθησε είναι η Emese Virág, δασκάλα στο Budapest Liszt Ferenc Academy of Music. Παράλληλα, η Blanchett έκανε και μαθήματα διεύθυνσης ορχήστρας δίπλα στην Αμερικανίδα μαέστρο Natalie Murray Beale.
“Η Cate μπορεί να διευθύνει ορχήστρα τώρα, αν θέλει. Είναι πολύ καλή στη μουσική, τραγουδάει όμορφα και τώρα έχει τα εργαλεία για να διευθύνει ορχήστρα. Της πρότεινα να μάθει τις μουσικές γραμμές ενός κομματιού απ’ έξω παρά να μάθει τη μουσική ή να αντιγράψει άλλες ερμηνείες.” έχει δηλώσει η Natalie Murray Beale.
Και συνέχισε λέγοντας ότι “αναπτύξαμε το δικό της στυλ αλλά είναι μια ηθοποιός που αλλάζει όλη την ώρα και δεν θέλαμε να το διορθώσουμε αυτό εφόσον σε αυτό το επίπεδο διεύθυνσης ορχήστρας δεν υπάρχει αυστηρός, στάνταρ τρόπος να το κάνεις. Ένας κορυφαίος μαέστρος είναι βιρτουόζος, οπότε δεν χρειάζεται να κάνεις όλα τα βασικά, μπορείς να εκφράσεις τον εαυτό σου περισσότερο. Κοιτάξαμε πολύ την σωματική πλευρά, βεβαιώνοντας ότι δεν θα ήταν πολύ ευλαβική από την εξέδρα του μαέστρου, γιατί στην τελική είναι απλώς ο χώρος εργασίας της.”
Για την ίδια την Blanchett η πιο δύσκολη στιγμή της προετοιμασίας της ήταν “να βγω μπροστά από την Φιλαρμονική της Δρέσδης και να διευθύνω την γερμανική ορχήστρα στα αλήθεια. Ήταν μια εμπειρία ζωής.”
Η Φιλαρμονική της Δρέσδης έπαιξε ως Ορχήστρα του Βερολίνου που διευθύνει η Tár. Μάλιστα, στις 21 Οκτωβρίου 2022 κυκλοφόρησε concept άλμπουμ που περιλαμβάνει τις πρόβες της Φιλαρμονικής της Δρέσδης στην Πέμπτη Συμφωνία του Mahler με μαέστρο την Cate Blanchett, την μουσική που έγραψε η Hildur Guðnadóttir για την ταινία, την οποία έπαιξε η London Contemporary Orchestra υπό τη διεύθυνση του Robert Ames αλλά και την τσελίστα Sophie Kauer -στην ταινία ως Olga Metkina- να παίζει το κονσέρτο για τσέλο του Elgar, μαζί με την London Symphony Orchestra, υπό τη διεύθυνση της Natalie Murray Beale. Στο εξώφυλλο του άλμπουμ βρίσκεται η Cate Blanchett!
Χωρίς ακόμη να έχει ολοκληρώσει τον κύκλο της στις αίθουσες, η ταινία πηγαίνει ήδη πολύ δυναμικά στα box office και οι κριτικές που γράφονται είναι άκρως ενθαρρυντικές.
“Δεν είμαι σίγουρος εάν έχω δει κάποια ταινία σαν το ‘TÁR’ Ο Field ισορροπεί την Απολλώνια αυτοσυγκράτηση με την Διονυσιακή φρενίτιδα. Το ‘TÁR’ είναι σχολαστικά ελεγχόμενο και επίσης τρομακτικά άγριο. Ο Field βρίσκει έναν νέο τρόπο να διατυπώσει το αιώνιο ερώτημα σχετικά με τον διαχωρισμό του καλλιτέχνη από την τέχνη, ένα ερώτημα που προτείνει πως μπορεί να απαντηθεί μόνο μέσα από μια άλλη ερώτηση: είσαι τρελός; Δε νοιαζόμαστε για την Tár επειδή είναι καλλιτέχνης. Νοιαζόμαστε για αυτήν επειδή η ίδια είναι τέχνη.”
A. O. Scott για τους The New York Times
“Αφήστε με να το πω ευθέως: Είναι το έργο ενός μάστερ κινηματογραφιστή…το σενάριο του Field είναι εκθαμβωτικό μέσα στην ροή της συζήτησής του, της επιδεξιότητάς του, της αντίληψης του πώς η δύναμη στον κόσμο πραγματικά δουλεύει…το ‘TÁR’ δεν είναι μια άποψη όσο μια δήλωση πάνω στην οποία μπορείς να βγάλεις τη δική σου άποψη. Η δήλωση είναι: Είμαστε σε έναν νέο κόσμο.”
Owen Gleiberman για το Daily Variety
“Είναι και μια εξαιρετική μελέτη χαρακτήρα αλλά και μια άκρως πειστική περίπτωση κατασκευής ενός κόσμου. Η αφήγηση του σκηνοθέτη δε δημιουργεί καμία προσποιητή διαφοροποίηση μεταξύ του μεγάλου και του μικρού, του σημαντικού και του κοινότοπου, ό,τι βλέπουμε και ακούμε μετράει.”
Justin Chang για τους Los Angeles Times
“Το ‘TÁR’ σηματοδοτεί ακόμη μια κορυφαία στιγμή για την καριέρα της Blanchett -πολλοί πιθανόν να ισχυριστούν η καλύτερή της- και ένας ένθερμος λόγος να ελπίζουμε ότι δεν θα είναι δεκαέξι ακόμη χρόνια πριν ο Field μας δώσει ακόμη μια μεγάλου μήκους ταινία. Είναι το έργο μιας ιδιοφυίας.”
David Rooney για το The Hollywood Reporter