Στα μονοπάτια της Αρκαδίας: Ατομική έκθεση του Στόγιαν Ντόνεφ στην Evripides Art Gallery
Στη μυθική γη του Πάνα και του φωτεινού Λυκάονα μάς μεταφέρει ο Στόγιαν Ντόνεφ μέσα από την ατομική του έκθεση ζωγραφικής, «Στα μονοπάτια της Αρκαδίας», που παρουσιάζεται στην Evripides Art Gallery.
Η Evripides Art Gallery υποδέχεται την νέα χρονιά με δύο εκθέσεις. Την Πέμπτη 9 Φεβρουαρίου εγκαινιάζονται ταυτόχρονα η έκθεση του Ανδρέα Νικολάου με τίτλο «Στοχαστικά Είδωλα» και η έκθεση του Στόγιαν Ντόνεφ με τίτλο «Στα μονοπάτια της Αρκαδίας».
Τα εξπρεσιονιστικά γυμνά του Ανδρέα Νικολάου και τα μετά ιμπρεσιονιστικά τοπία του Στόγιαν Ντόνεφ μαγνητίζουν το βλέμμα του θεατή. Ένας μυσταγωγικός εικαστικός διάλογος ωθεί τους επισκέπτες των εκθέσεων να ανακαλύψουν το μεγαλείο και την ομορφιά της ανθρώπινης φύσης , απαλλαγμένης από κάθε περιττό εξωτερικό ερέθισμα, στους πίνακες του Νικολάου και του φυσικού τοπίου στην μυθική γη της Αρκαδίας, στους πίνακες του Ντόνεφ.
Η Αρκαδία του Στόγιαν Ντόνεφ«Ένα τοπίο δεν είναι όπως το αντιλαμβάνονται μερικοί κάποιο, απλώς, σύνολο γης, φυτών και υδάτων. Είναι η προβολή της ψυχής ενός λαού επάνω στην ύλη». Οδυσσέας Ελύτης
Στην καινούργια δουλειά που παρουσιάζει ο Στόγιαν Ντόνεφ μεταφέρει τον επισκέπτη της έκθεσης στην εκπάγλου ωραιότητας γη της Αρκαδίας. Η μυθική γη του Πάνα και του φωτεινού Λυκάονα αποτέλεσε στο πέρασμα των αιώνων πηγή έμπνευσης για ποιητές και ζωγράφους όλου του δυτικού κόσμου. Την παρουσιάζουν στο έργο τους ως «Βωμό του Ήλιου» και «παράδεισο επί της γης».
Ωστόσο για τον Στόγιαν Ντόνεφ η γη της Αρκαδίας είναι κάτι πολύ περισσότερο από πηγή έμπνευσης. Είναι ο «τόπος του» . Τόπος καθημερινής ζωής και δημιουργίας καθώς εκεί ζει με την σύντροφο του Χριστίνα Κελλίδη τα τελευταία χρόνια.
Στις τοπιογραφίες που παρουσιάζονται στην έκθεση «Στα μονοπάτια της Αρκαδίας» ο Στόγιαν Ντόνεφ δεν περιορίζεται στο να ιχνηλατήσει τα πατήματα των θεών και ηρώων της Αρκαδίας. Δεν αντιμετωπίζει τον τόπο σαν κάτι ιδεατό ή μυθικό. Οδηγεί τον θεατή των έργων του σε ένα λαβύρινθο νοημάτων και κρυμμένων διαστάσεων που σηματοδοτούν την πραγματική και συνεχώς εξελισσόμενη ομορφιά του τοπίου καθώς και τους βαθύτερους συμβολισμούς του.
Τα παιχνίδια του ήλιου με τα φυλλώματα των δέντρων και με το νερό , ο ήχος του αέρα , το θρόισμα των φύλλων, η μυρωδιά της γης είναι δύσκολο να αποδοθούν σε έναν πίνακα ζωγραφικής. Ωστόσο ο Ντόνεφ καταφέρνει να παρασύρει το κοινό του σε ένα πολυδιάστατο παιχνίδι του μυαλού που οδηγεί σε ένα μαγευτικό ταξίδι και κάνει τον θεατή μέρος του έργου.
Όπως σημειώνει η ιστορικός τέχνης Ευγενία Αλεξάκη στον κατάλογο της έκθεσης:«Με στέρεη ζωγραφική επιδεξιότητα, στα «Μονοπάτια της Αρκαδίας» του Ντόνεφ διασταυρώνονται οι θρυλικές παραδόσεις του αρκαδικού τόπου με την βιωμένη πραγματικότητα, με την καθημερινότητα του ανθρώπου που ζει σε αυτό τον τόπο, τον περπατά, τον μελετά και αντλεί από αυτόν τις εικόνες του, από την οργιώδη βλάστηση των δασών του και τις σπάνιας ομορφιάς εικόνες που προσφέρουν τα νερά που κυλούν στα φαράγγια και τις κοίτες των ποταμών του έως τον πλούτο που κρύβεται και στο παραμικρό κάμωμα της φύσης.
Ο Ντόνεφ «είναι στην Αρκαδία», σέβεται τους μύθους της, την πλούσια ιστορία της αλλά και τη σημερινή της πραγματικότητα. (….) Ο Στόγιαν είναι ταυτόχρονα επιδέξιος χειρώνακτας, συλλέκτης εικόνων και ώριμος –τεχνικά και εννοιολογικά– καλλιτέχνης. Δεν είναι τυχαίος επισκέπτης και θεατής, αλλά από επιλογή μόνιμος «περιηγητής» της Αρκαδίας και η Αρκαδία μέρος της πολυσχιδούς ταυτότητάς του».