Μπορεί η ανατρεπτική ταινία επιστημονικής φαντασίας των Νταν Κουάν και Ντάνιελ Σάινερτ, «Τα Πάντα Όλα», να πιθανολογείται από πολλούς ως ο αναμφισβήτητα μεγάλος νικητής των 95ων Βραβείων Όσκαρ, με τις 11 υποψηφιότητες -περισσότερες από οποιαδήποτε άλλη ταινία- και όλα τα υπόλοιπα μεγάλα κινηματογραφικά βραβεία που κατάφερε να αποσπάσει μέχρι στιγμής, ωστόσο, ο ανταγωνισμός αναμένεται να είναι ισχυρός. Στις φετινές οσκαρικές υποψηφιότητες περιλαμβάνονται ήδη πολυβραβευμένες ταινίες, με ενθουσιώδη αποδοχή από κοινό και κριτικούς αλλά και τεράστια εμπορική επιτυχία, γεγονός που αποδεικνύει ότι η 95η Τελετή Απονομής των Βραβείων της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών θα είναι -αν μη τι άλλο- μια συναρπαστική βραδιά που σίγουρα θα επιφυλάσσει εκπλήξεις και ανατροπές.
Εμείς συγκεντρώσαμε και σας παρουσιάζουμε όλες τις προβλέψεις για τους πιθανούς νικητές στις κυριότερες κατηγορίες.
Καλύτερη ΤαινίαΓια δεύτερη συνεχόμενη χρονιά η συγκεκριμένη κατηγορία περιλαμβάνει δέκα υποψηφιότητες. Οι προβλέψεις σε γενικές γραμμές δείχνουν ως φαβορί για τη νίκη την ταινία των Νταν Κουάν και Ντάνιελ Σάινερτ, «Τα Πάντα Όλα», η οποία, φέτος, συγκεντρώνει τις περισσότερες οσκαρικές υποψηφιότητες (11) και φαίνεται να βιώνει το δικό της «αναπάντεχο» momentum έχοντας αναδειχθεί νικήτρια προηγουμένως στα Critics’ Choice Awards, στα Βραβεία του Σωματείου Αμερικανών Παραγωγών, Σκηνοθετών, Ηθοποιών και Σεναριογράφων καθώς και στα Independent Spirit Awards. Αν και η συγκεκριμένη ταινία, σύμφωνα με δημοσιεύματα, «πόλωσε» τους ψηφοφόρους της Ακαδημίας -είτε την αγάπησαν είτε τη θεώρησαν δυσνόητη.
Μεγάλος «ανταγωνιστής» -σχεδόν από το «πουθενά»- αναδεικνύεται η γερμανική ταινία του Netflix «Ουδέν νεώτερον από το δυτικό μέτωπο», με 9 Οσκαρικές υποψηφιότητες, η οποία «σάρωσε» στα φετινά BAFTA με επτά βραβεία (ρεκόρ για ξενόγλωσση ταινία), ενώ το ισχυρό αντιπολεμικό μήνυμα της κλασικής αυτής ιστορίας, πιο επίκαιρο από ποτέ, ίσως αποτελέσει δέλεαρ για τους ψηφοφόρους. Στα πλην, ωστόσο, το γεγονός πως δεν έχει λάβει υποψηφιότητα στις ερμηνευτικές κατηγορίες και στη Σκηνοθεσία, ενώ BAFTA και Όσκαρ τα τελευταία 8 χρόνια «συμφώνησαν» μόνο μια φορά. Η ταινία είναι, επίσης, υποψήφια στην Κατηγορία Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας και ίσως οι ψηφοφόροι σκεφτούν να τα «μοιράσουν» κάπως.
Οι προβλέψεις, ωστόσο, δεν παραβλέπουν τα «αγαπημένα» των κριτικών, «Tar» και «Τα πνεύματα του Ινισέριν» (Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Ταινίας – Κωμωδία/Μιούζικαλ), ενώ στέκονται και στις δύο τεράστιες εμπορικές επιτυχίες της χρονιάς, οι οποίες αναζωογόνησαν το παγκόσμιο box-office, «Top Gun: Maverick» και «Avatar: The Way of Water», με το πρώτο να έχει ισχυρότερες πιθανότητες έναντι του τελευταίου. Φυσικά κανείς δεν «ξεγράφει» το βιογραφικό δράμα «Elvis» του Μπαζ Λούρμαν, το οποίο είναι αρκετά δημοφιλές ανάμεσα στα μέλη της Ακαδημίας, αλλά και το «The Fabelmans» του Στίβεν Σπίλμπεργκ.
Καλύτερη ΣκηνοθεσίαΕδώ το προβάδισμα έχουν, σύμφωνα με τις προβλέψεις, οι Νταν Κουάν και Ντάνιελ Σάινερτ («Τα Πάντα Όλα»). Το σκηνοθετικό δίδυμο μιας εκ των ανατρεπτικότερων ταινιών της χρονιάς κατάφερε ήδη να κερδίσει τους πιο «επίφοβους» οσκαρικούς ανταγωνιστές του, Τοντ Φιλντ («Tar»), Μάρτιν ΜακΝτόνα («Τα πνεύματα του Ινισέριν») και Στίβεν Σπίλμπεργκ ( «The Fabelmans»), τόσο στα Critics’ Choice Awards όσο και στα Βραβεία του Σωματείου Αμερικανών Σκηνοθετών, τα οποία τα τελευταία 74 χρόνια μόνο οκτώ φορές δεν κατάφεραν να «συμβαδίσουν» με τα Όσκαρ.
Για ένα διάστημα, κατά τη διάρκεια της σεζόν των μεγάλων κινηματογραφικών βραβείων, ο Στίβεν Σπίλμπεργκ έδειχνε να είναι ο επικρατέστερος για να κρατήσει το πολυπόθητο χρυσό αγαλματίδιο στα χέρια του -μετά από 24 χρόνια κιόλας-, παραδίδοντας μας το πιο προσωπικό του φιλμ μέχρι σήμερα, κερδίζοντας το People’s Choice Award του Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Τορόντο -έναν από τους πιο αξιόπιστους δείκτες πρόβλεψης για τα Όσκαρ- και τη Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Σκηνοθεσίας, ωστόσο, η ταινία λέγεται πως έλαβε χλιαρή ανταπόκριση από τους ψηφοφόρους της Ακαδημίας όπως και από το γενικό κοινό, παρά τις καλές κριτικές. Το σίγουρο είναι πως τα τελευταία χρόνια η συγκεκριμένη κατηγορία δείχνει να αγαπάει τους «Auters», αν και φέτος απογοήτευσε με την απουσία γυναικών σκηνοθετριών.
Α’ Ανδρικού ΡόλουΑρχικά να υπογραμμίσουμε πως και οι πέντε υποψήφιοι στην Κατηγορία Α΄Ανδρικού ρόλου, Όστιν Μπάτλερ ( «Elvis»), Κόλιν Φάρελ («Τα πνεύματα του Ινισέριν»), Μπρένταν Φρέιζερ («Η Φάλαινα»), Πολ Μέσκαλ («Aftersun») και Μπιλ Νάι («Living»), λαμβάνουν για πρώτη φορά στην καριέρα τους οσκαρική υποψηφιότητα. Από όλες τις ερμηνευτικές η συγκεκριμένη κατηγορία προβλέπεται ως η πιο ασταθής καθώς έστω και λίγοι ψηφοφόροι θεωρείται πως μπορούν να κάνουν την διαφορά. Τρεις επικρατέστεροι για τη νίκη, σύμφωνα με τα προγνωστικά, οι Κόλιν Φάρελ, Μπρένταν Φρέιζερ και Όστιν Μπάτλερ.
Ο Φάρελ -στην καλύτερη δουλειά του μέχρι τώρα- «ξεκίνησε» με καλούς οιωνούς ήδη από τη Βενετία «κερδίζοντας» το Volpi Cup Καλύτερου Ηθοποιού (έναντι του Φρέιζερ), πολυάριθμα βραβεία από τις Ενώσεις Κριτικών και τη Χρυσή Σφαίρα Α΄Ανδρικού Ρόλου – Κωμωδία/Μιούζικαλ. Ωστόσο, το τελευταίο διάστημα φαίνεται να έμεινε αρκετά «πίσω».
Αντίθετα ο Μπρένταν Φρέιζερ με τη νίκη-κλειδί στα Βραβεία του Σωματείου Αμερικανών Ηθοποιών και στα Critics’ Choice Awards, το δυνατό comeback story που τον «συνοδεύει» και τη συνταρακτική ερμηνεία, δείχνει τελευταία στιγμή να κερδίζει έδαφος, αν και μπορεί το γεγονός πως η «Φάλαινα» δεν βρίσκεται ανάμεσα στις υποψηφιότητες Καλύτερης Ταινίας -σε αντίθεση με τις ταινίες των Φάρελ και Μπάτλερ- να διαδραματίσει κάποιον ρόλο.
Από την άλλη ο Όστιν Μπάτλερ, ο οποίος για την ερμηνεία του ως το μουσικό είδωλο Έλβις Πρίσλεϊ βραβεύτηκε με τη Χρυσή Σφαίρα Α΄Ανδρικού Ρόλου – Δράμα, έκανε την έκπληξη και στα BAFTA κερδίζοντας το Βραβείο Α΄Ανδρικού Ρόλου, ενώ είναι, επίσης, γνωστή η αδυναμία των ψηφοφόρων της Ακαδημίας για τους πρωταγωνιστές των μουσικών βιογραφικών ταινιών.
Αναμφισβήτητα η πιο πολυσυζητημένη κατηγορία των φετινών Όσκαρ τόσο για την καμπάνια «τελευταίας στιγμής» από διάσημους σταρ εξ ονόματος της Άντρια Ράιζμπορο που της χάρισε, εν τέλει, μια θέση στην πεντάδα για την ερμηνεία της στο indie δράμα «To Leslie», ξεσηκώνοντας θύελλα αντιδράσεων και αναγκάζοντας την ακαδημία να εξετάσει το ενδεχόμενο παραβίασης των κανόνων της, όσο και για την απουσία μαύρων ηθοποιών.
Οι προβλέψεις κάνουν λόγω για μια «μονομαχία» ανάμεσα στην Κέιτ Μπλάνσετ («Tar») και τη Μισέλ Γιο («Τα Πάντα Όλα»), τις δύο ηθοποιούς που προκάλεσαν ενθουσιώδεις συζητήσεις καθ’ όλη τη σεζόν απονομής βραβείων από τις διάφορες Ενώσεις Κριτικών των ΗΠΑ. Η Μπλάνσετ, ήδη από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας του Τοντ Φιλντ στη Βενετία όπου και έφυγε με το Volpi Cup Καλύτερης Ηθοποιού, θεωρείται το μεγάλο φαβορί, με νίκες στις Χρυσές Σφαίρες (Α΄Γυναικείου Ρόλου – Δράμα), τα BAFTA και τα Critics’ Choice Awards. Η ερμηνεία της ως Lydia Tar δείγμα του μεγαλειώδους υποκριτικού της ταλέντου.
Την κυριαρχία της αυτή η μόνη που θεωρείται ικανή να την αμφισβητήσει είναι η Μισέλ Γιο, με τις σημαντικές νίκες στα Βραβεία του Σωματείου Αμερικανών Ηθοποιών, τα Independent Spirit Awards και τη Χρυσή Σφαίρα Α΄Γυναικείου Ρόλου -Κωμωδία/Μιούζικαλ. Πιο σημαντικά με το momentum που απολαμβάνει αυτή τη στιγμή η ταινία της «Τα Πάντα Όλα». Το αν η Μπλάνσετ κρατήσει στα χέρια της το τρίτο της Όσκαρ ή η Γιο γίνει η δεύτερη μη λευκή ηθοποιός στην ιστορία που κερδίζει στη συγκεκριμένη κατηγορία μένει να το δούμε.
Β’ Ανδρικού ΡόλουΠρόκειται για τη μοναδική ερμηνευτική κατηγορία που ήδη θεωρείται «τελειωμένη υπόθεση» από τα προγνωστικά. Ο Βιετναμέζικης καταγωγής ηθοποιός Ke Huy Quan λέγεται πως έχει το χρυσό αγαλματίδιο στο «τσεπάκι» για την απολαυστική και συγκινητική ερμηνεία του στην ταινία «Τα Πάντα Όλα». Όχι μόνο επειδή- με εξαίρεση τα BAFTA όπου νικητής στην Κατηγορία Β’ Ανδρικού Ρόλου αναδείχθηκε ο οσκαρικός συνυποψήφιος του Μπάρρυ Κιόγκαν («Τα πνεύματα του Ινισέριν»)- ο Ke Huy Quan «σάρωσε» όλα τα σημαντικά βραβεία (Χρυσές Σφαίρες, SAGA, Critics’ Choice Awards και Independent Spirit Awards), αλλά και επειδή -όπως και ο Φρέιζερ- «κουβαλάει» ένα εξαιρετικό comeback story ως ηθοποιός από την παιδική ηλικία που το Χόλιγουντ έδειχνε να παραγκωνίζει αναγκάζοντας τον να αποσυρθεί για μεγάλο διάστημα ωσότου τα τελευταία χρόνια επιστρέψει δυναμικά στην υποκριτική.
Όσο για τον Κιόγκαν προβλέπεται δύσκολο να επαναλάβει την απρόσμενη επιτυχία των BAFTA, πόσο μάλλον όταν αυτή τη φορά πιστεύεται πως η συν-ηποψηφιότητα του στην κατηγορία με τον συμπρωταγωνιστή του στα «Πνεύματα του Ινισέριν» Μπρένταν Γκλίσον μειώσει τις πιθανότητες και των δύο. Αν και αξιόλογες οι ερμηνείες των Μπράιαν Ταϊρί Χένρι («Causeway») και Τζουντ Χιρς («The Fabelmans»), ούτε αυτές φαίνεται να μπορούν να σταθούν εμπόδιο στον Ke Huy Quan.
Στην κατηγορία Β’ Γυναικείου Ρόλου οποιοδήποτε «σενάριο» φαντάζει δυνατό. Αν και για μεγάλο χρονικό διάστημα το προβάδισμα διατηρούσε η Άντζελα Μπάσετ για την ερμηνεία της στην ταινία «Black Panther: Wakanda Forever», έχοντας βραβευθεί από τις Χρυσές Σφαίρες και τα Critics’ Choice Awards, ωστόσο, η πιθανότητα νίκης της προσκρούσει, σύμφωνα με τις προβλέψεις, τόσο στο γεγονός πως τα μέλη της Ακαδημίας έχουν «σνομπάρει» αρκετά τις ταινίες Marvel στις ερμηνευτικές κατηγορίες -της Μπάσετ ήταν η πρώτη ερμηνευτική υποψηφιότητα για την MCU- όσο και ότι η ηθοποιός δεν έλαβε την απαραίτητη ώθηση από τα Βραβεία Σωματείου Αμερικανών Ηθοποιών ή/και τα BAFTA, τα οποία προτίμησαν τη Τζέιμι Λι Κέρτις («Τα Πάντα Όλα») και την Κέρι Κόντον («Τα πνεύματα του Ινισέριν») αντίστοιχα.
Η Κέρι Κόντον από μερικούς θεωρείται ίσως και η πιο «ανώδυνη» ευκαιρία για την ταινία του Μάρτιν ΜακΝτόνα να φύγει από τη βραδιά με ένα Όσκαρ, ενώ η Τζέιμι Λι Κέρτις, αν δεν χάσει ψήφους από την συμπρωταγωνίστρια της στα «Πάντα Όλα» και συνηποψήφια στην κατηγορία Στέφανι Χσου, παρουσιάζεται ως πιθανή διεκδικήτρια επίσης, πόσο μάλλον δε αφού από το 2010 τα Βραβεία Σωματείου Αμερικανών Ηθοποιών και τα Όσκαρ -με εξαίρεση το 2019- ευθυγραμμίστηκαν όσον αφορά τον Β’ Γυναικείο Ρόλο.
Πρωτότυπο ΣενάριοΌσον αφορά το Πρωτότυπο Σενάριο και οι πέντε υποψηφιότητες θεωρούνται αρκετά δυνατές. Πιθανολογείται, ωστόσο, ένα μικρό προβάδισμα για το δίδυμο Νταν Κουάν και Ντάνιελ Σάινερτ («Τα Πάντα Όλα») μετά και τη βράβευση του σεναρίου τους -ίσως το πιο «πρωτότυπο» από όλα σε αυτή την κατηγορία- από τα Critics’ Choice Awards, τα Independent Spirit Awards και από τα Βραβεία του Σωματείου Αμερικανών Σεναριογράφων στα οποία δεν τηρούσε τις προϋποθέσεις συμμετοχής το βραβευμένο με BAFTA και Χρυσή Σφαίρα σενάριο του Μάρτιν ΜακΝτόνα για τα «Πνεύματα του Ινισέριν», επίσης υποψήφιο για Όσκαρ Πρωτότυπου Σεναρίου και με αυξανόμενο ενδεχόμενο νίκης. Φυσικά κανείς δεν αποκλείει τελείως τη σεναριακή δουλειά του Τοντ Φιλντ για το «Tar», του Ρούμπεν Έστλουντ για το βραβευμένο με Χρυσό Φοίνικα «Τρίγωνο της Θλίψης» ή του Στίβεν Σπίλμπεργκ -στην πρώτη του υποψηφιότητα σεναρίου- (μαζί με τον Τόνι Κούσνερ) για το «The Fabelmans».
Διασκευασμένο ΣενάριοΑπό την άλλη μεριά, η κατηγορία Διασκευασμένου Σεναρίου φέτος περιλαμβάνει τους πιο «αδύναμους» διεκδικητές και για τον λόγο αυτό δεν είναι εύκολο να γίνουν προβλέψεις. Τα δύο σίκουελ της κατηγορίας, συγκεκριμένα το σενάριο του Ράιαν Τζόνσον για το «Glass Onion: Στα Μαχαίρια» και των Έχρεν Κρούγκερ, Έρικ Σίνγκερ και Κρίστοφερ Μακουάρι για το «Top Gun: Maverick» θεωρούνται εκείνα με τις λιγότερες πιθανότητες να κερδίσουν, για το τελευταίο, μάλιστα, το γεγονός ότι βρέθηκε υποψήφιο στην κατηγορία αυτή αποτελεί έκπληξη. Ενώ, η διασκευή του βραβευμένου με Νόμπελ Λογοτεχνίας Καζούο Ισιγκούρο πάνω σε παλιότερο σενάριο του Ακίρα Κουροσάβα για την ταινία «Living», αν και αποτελεί απόδειξη του σεβασμού που τρέφει η Ακαδημία προς τον Ισιγκούρο, δεν αναμένεται να αναδειχθεί νικητήρια.
Οι δύο μεγάλοι διεκδικητές για το Διασκευασμένο σενάριο θεωρούνται το «Ουδέν νεώτερον από το δυτικό μέτωπο», μεταφορά του ομότιτλου αριστουργηματικού μυθιστορήματος του Έριχ Μαρία Ρεμάρκ από τους Έντβαρντ Μπέργκερ Λέσλι Πάτερσον και Ίαν Στόκελ, με το ισχυρό αντιπολεμικό μήνυμα και τον θρίαμβο των BAFTA -ανάμεσα τους και Βραβείο Διασκευασμένου Σεναρίου- και οι «Γυναικείες Κουβέντες», μεταφορά του ομότιτλου μυθιστορήματος της Miriam Toews από τη Σάρα Πόλλεϊ, η οποία βραβεύτηκε για τη δουλειά της -ανάμεσα σε άλλα- από το Σωματείο Σεναριογράφων της Αμερικής και από το υψηλού κύρους USC Libraries’ Scripter Award.
Καλύτερη Διεθνής ΤαινίαΗ κάθε μια από τις υποψηφιότητες στη συγκεκριμένη κατηγορία έχει διακριθεί με τον έναν ή τον άλλον τρόπο. Το δικαστικό δράμα «Argentina, 1985» του Σαντιάγκο Μήτρος (Αργεντινή) βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας και τις Χρυσές Σφαίρες, το δράμα ενηλικίωσης «Close» του Λούκας Ντοντ (Βέλγιο) κέρδισε το Μεγάλο Βραβείο στις Κάννες. Η ταινία του 84χρονού βετεράνου Πολωνού σκηνοθέτη Γέρζι Σκολιμόφσκι «EO» επίσης βραβεύτηκε στις Κάννες με το Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής, ενώ το ιρλανδικό δράμα «Το Ήσυχο Κορίτσι» έλαβε διακρίσεις από το Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου και από την Ένωση Κριτικών του Λονδίνου. Χωρίς να αποκλείεται η πιθανότητα ανατροπής, το γερμανικό αντιπολεμικό δράμα «Ουδέν νεώτερον από το δυτικό μέτωπο», με τις 9 συνολικά υποψηφιότητες στα φετινά Όσκαρ και τα 7 βραβεία BAFTA, θεωρείται επικρατέστερος νικητής σε αυτή την κατηγορία.
Η 95η τελετή απονομής των Βραβείων Oscar έρχεται για 7η συνεχή χρονιά ζωντανά και αποκλειστικά στην COSMOTE TV, την Κυριακή 12 Μαρτίου 2023 στις 02:00 (ξημερώματα Δευτέρας 13 Μαρτίου). Προορισμός για τους λάτρεις της μεγάλης κινηματογραφικής βραδιάς θα είναι το κανάλι COSMOTE CINEMA 1HD.
Η τηλεοπτική κάλυψη των βραβείων θα ξεκινήσει από την Κυριακή 12/3 στις 22:30 (COSMOTE CINEMA 1HD) μέσα από την ειδική εκπομπή «OSCARS’ Night» με οικοδεσπότη τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο. Επιπλέον, ο ανταποκριτής της COSMOTE TV στο Λος Άντζελες, Γιώργος Σατσίδης θα μεταφέρει το κλίμα στους τηλεθεατές, ενώ από τις 00:30 έως και λίγο πριν από την έναρξη της τελετής σε συνεχή ζωντανή μετάδοση (COSMOTE CINEMA 1HD) θα καταγράφει όλα όσα συμβαίνουν έξω από το Dolby Theater.
Η εκπομπή «OSCARS’ Night», καθώς και η σύνδεση στο «κόκκινο» χαλί με τον Γιώργο Σατσίδη θα μεταδοθεί ταυτόχρονα από το κανάλι της COSMOTE TV στο YouTube.