Time Offline: Κύκλος συναυλιών μουσικής δωματίου στο Φιλολογικό Σύλλογο «Παρνασσός»
Σφραγίζουμε τα κινητά και παραδινόμαστε στη μαγεία της μουσικής, στον νέο κύκλο μουσικής δωματίου «Time Offline», στον Φιλολογικό Σύλλογο «Παρνασσός», σε εννιά συναυλίες από καταξιωμένα μουσικά σύνολα με δημοφιλή έργα του 18ου και 19ου αιώνα.
Μια διαφορετική καλλιτεχνική εμπειρία καλούνται να βιώσουν, όσοι παρακολουθήσουν τον Κύκλο Μουσικής Δωματίου που διοργανώνεται από 18 Μαρτίου έως 20 Μαΐου στον παλαιότερο συναυλιακό χώρο της Αθήνας, τον ιστορικό Φιλολογικό Σύλλογο «Παρνασσός».
Το «Time Offline» παρουσιάζει μερικά από τα πιο δημοφιλή έργα που γράφτηκαν την περίοδο μεταξύ 18ου και 20ού αιώνα. Εννέα συναυλίες από διαφορετικά μουσικά σύνολα, αποτελούμενα από καταξιωμένους μουσικούς, που θα απολαύσουμε χωρίς κινητά, internet, instragram και stories.
Το κινητό σφραγίζεται στην είσοδο της αίθουσας και ο θεατής μπαίνει γνωρίζοντας ότι όσο διαρκεί η συναυλία δεν θα μπορεί να κάνει χρήση του τηλεφώνου του. Μπορούμε αλήθεια να το αντέξουμε;
Η μουσική δωματίου ερμηνεύεται από ένα μικρό σύνολο αποτελούμενο από ένα έως και περισσότερα μέλη. Η συνήθης μορφή της περιλαμβάνει τα δύο, τρία ή τέσσερα μέλη, τα γνωστά ντουέτο, τρίο και κουαρτέτο αντίστοιχα. Δημιουργεί μία οικειότητα και μία αμεσότητα με τον ακροατή, σε σύγκριση με τα μεγάλα έργα για ορχήστρα ή την όπερα.
Μέσα σε μία φιλόξενη αίθουσα του 19ου αιώνα στην καρδιά της Αθήνας, ο ακροατής νιώθει ότι έρχεται σε άμεση επικοινωνία με τον μουσικό, που στέκεται εκτεθειμένος μπροστά του.
Ο σκοπός του εγχειρήματος είναι διττός: Αφενός η πληροφόρηση και αφύπνιση του ενδιαφέροντος του κοινού για την ύπαρξη και το περιεχόμενο έργων μουσικής δωματίου, και ειδικότερα των νεότερων ακροατών, στους οποίους τα τελευταία χρόνια έχει γεννηθεί το ενδιαφέρον για πράγματα ή συνήθειες από το παρελθόν (επιστροφή των δίσκων και των κασετοφώνων, της χειρόγραφης αλληλογραφίας μέσω ταχυδρομείου, της μόδας των 80s, 90s πλέον και 00s, κ.α.).
Αφετέρου η επαναπαρουσίαση και ανάδειξη ενός εκ των ιστορικότερων και σημαντικότερων κτιρίων της πρωτεύουσας, ως ιδανικός χώρος διεξαγωγής συναυλιών μουσικής δωματίου.
Καλλιτεχνική Επιμέλεια κύκλου: Κώστας Τουρκάκης
Ιδέα – Σχεδιασμός concept: Στέλιος Παπαναστάσης
Το τρίο el Greco επιστρέφει στη σκηνή του Φιλολογικού Συλλόγου «Παρνασσός» και παρουσιάζει δύο έργα του κλασσικού ρεπερτορίου μουσικής δωματίου, εκ των σημαντικότερων Γερμανών συνθετών του 19ου αιώνα.
Tο τρίο Aρ. 2 του L. v. Beethoven σε Σολ μείζονα opus 1. Το opus 1 του Beethoven αποτελεί ένα κύκλο τριών τρίο (γραμμένων για βιολί, πιάνο και τσέλο) τα οποία πρωτοπαρουσιάστηκαν το 1795 στο σπίτι του πρίγκιπα Lichnowsky και στον οποίο αφιερώθηκαν. Παρά το χαρακτηρισμό opus 1, αυτά τα τρίο δεν ήταν οι πρώτες συνθέσεις του Beethoven που δημοσιεύθηκαν. Αυτή η διάκριση οφείλεται καλύτερα στο έργο Dressler Variations γραμμένο για κλειδοκύμβαλο (WoO 63). Προφανώς ο Beethoven αναγνώρισε τις opus 1 συνθέσεις του ως τις πρώτες οι οποίες χαρακτήριζαν καλύτερα το στυλ της μουσικής του γραφής και κατά συνέπεια άξιες προς δημοσίευση.
Tο τρίο Αριθμός 2 του F. Mendelssohn σε Ντο ελάσσονα opus 66 γράφτηκε το 1845 και δημοσιεύθηκε το Φεβρουάριο του 1846, με αφιέρωση στο στενό φίλο του συνθέτη, Louis Spohr. Πρωτοπαρουσιάστηκε στα γενέθλια της αδερφής του Mendelssohn, Fanny Hensel. Το τρίο αργότερα προσέφερε έμπνευση στο Johannes Brahms, ο οποίος στο scherzo της Σονάτας για πιάνο Αρ. 3 opus 5 κάνει αναφορά στο εισαγωγικό θέμα του φινάλε του τρίο, όπως επίσης και στο κουαρτέτο Αρ. 3 σε Ντο ελάσσονα opus 60 πάλι του Brahms, όπου η εισαγωγή του πρώτου μέρους του τρίο γίνεται η βάση για τη γραμμή του πιάνου για το φινάλε του δικού του έργου.
Πρόγραμμα- Ludwig Van Beethoven (1770-1827)
Τρίο για πιάνο, βιολί και βιολοντσέλο , Αρ. 2, Op.1 σε Σολ μείζονα
Αdagio – Allegro vivace
Largo con espressione
Scherzo – Allegro assai
Finale – Presto - Felix Mendelssohn (1809-1847)
Τρίο για πιάνο, βιολί και βιολοντσέλο , Αρ. 2, Op. 66 σε Ντο ελάσσονα
Allegro energico e con fuoco
Andante espressivo
Scherzo – Molto allegro quasi presto
Finale – Allegro appassionato
Αλεξία Μουζά – πιάνο
Φαίδων Μηλιάδης – βιολί
Αλέξης Καραϊσκάκης-Νάστος – βιολοντσέλο
Ένα εαρινό μουσικό πρόγραμμα, εκτελεσμένο σε όργανα εποχής, με έμφαση στα κουαρτέτα με φλάουτο του Wolfgang Amadeus Mozart, του Joseph Haydn αλλά και του Mozart της Γαλλίας, όπως ήταν γνωστός στην εποχή του, François Devienne. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει και δυο σπάνιας ακρόασης πρελούδια και φούγκες, για τρίο εγχόρδων, που ο Mozart έγραψε εμπνευσμένος από τα πρελούδια και φούγκες του J.S. Bach.
Πρόγραμμα- Joseph Haydn (1732-1809)
Κουαρτέτο με φλάουτο, op.5 no.2 σε Σολ Μείζονα - Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Πρελούδιο και Φούγκα για Τρίο εγχόρδων, K404a, no 1, σε Ρε Ελάσσονα - Francois Devienne (1759-1803)
Κουαρτέτο με Φλάουτο,Op. 16, no. 3, σε Σι Ελάσσονα - Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Πρελούδιο και Φούγκα για Τρίο εγχόρδων, K404a no. 2, σε Σολ Ελάσσονα
Κουαρτέτο με φλάουτο, KV 285, σε Ρε Μείζονα
Ζαχαρίας Ταρπάγκος – Φλάουτο Τραβέρσο
Γιάννης Αγρανιώτης – Βιολί
Ελευθερία Τόγια – Βιόλα
Ιάσων Ιωάννου – Βιολοντσέλο
Το Τρίο Παντούμ, ένα από τα πιο δραστήρια σύνολα μουσικής δωματίου της χώρας, μοιράζει το ενδιαφέρον και τη δράση του σε όλο το φάσμα του ρεπερτορίου με την ίδια αγάπη και αφοσίωση. Κάτι τέτοιο καθίσταται προφανές στο πρόγραμμα που παρουσιάζει στο Φιλολογικό Σύλλογο «Παρνασσός» την 1η Απριλίου 2023.
Το Πρώτο Τρίο με πιάνο του Γιοχάνες Μπραμς είναι αναμφίβολα ένα από τα πιο μεγαλόπνοα και λυρικά έργα του συνθέτη, που επιτυγχάνει θαυμάσια ισορροπία ανάμεσα στη στιβαρή, «συμφωνικών προδιαγραφών» διατύπωση των μουσικών φράσεων και μία πανταχού παρούσα ευαισθησία. Ανάλογη ευαισθησία, αν και εκφρασμένη με εκφραστική λιτότητα και μορφολογική διαύγεια, διαθέτει το Τρίο του Γιόζεφ Χάυντν, στη σπάνια για την εποχή του τονικότητα της φα δίεση ελάσσονας. Πρόκειται για ένα πραγματικό κλασικό κομψοτέχνημα, που φανερώνει όλον τον δυναμισμό, τη φρεσκάδα και τη χάρη της γραφής του σπουδαίου συνθέτη του. Το πρόγραμμα συμπληρώνεται με το νεανικό Πρώτο Τρίο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς, που καλειδοσκοπικά περιηγείται σε διαφορετικές αισθητικές περιοχές, με τον οίστρο ενός ανήσυχου εφήβου που ανακαλύπτει και μαγεύεται από τον κόσμο γύρω του και μέσα του.
- Γιόζεφ Χαϋντν (1732 – 1809)
Τρίο με πιάνο σε φα δίεση ελάσσονα, Hob. XV:26
Allegro
Adagio
Tempo di Minuet - Ντμίτρι Σοστακόβιτς
Τρίο με πιάνο αρ.1 σε ντο ελάσσονα, έργο 8 - Γιοχάνες Μπραμς (1833 – 1897)
Τρίο με πιάνο αρ.1 σε σι μείζονα, έργο 8
Allegro con brio
Scherzo: Allegro molto
Adagio
Finale: Allegro
Ανδρέας Παπανικολάου – βιολί
Άγγελος Λιακάκης – βιολοντσέλο
Τίτος Γουβέλης – πιάνο
Ένα εαρινό μουσικό πρόγραμμα εκτελεσμένο με όργανα εποχής, με έμφαση σε έργα γραμμένα για κουαρτέτα με φλάουτο, θα απολαύσει το κοινό χωρίς το… κινητό του, την Δευτέρα 10 Απριλίου στις 20:30, στο πλαίσιο του Κύκλου Μουσικής Δωματίου «Time Offline» που διοργανώνεται στο Φιλολογικό Σύλλογο Παρνασσός.
Το πρώτο έργο της συναυλίας «Spring Έαρ» είναι ένα κουαρτέτο του Joseph Haydn πρωτοδημοσιευμένο το 1768. Στη συνέχεια ακολουθούν δύο σπάνιας ακρόασης πρελούδια και φούγκες, για τρίο εγχόρδων, που ο Mozart έγραψε το 1782 εμπνευσμένος από τα πρελούδια και φούγκες του J.S. Bach. Ανάμεσα από τα δύο έργα παρεμβάλεται ένα έργο του François Devienne, ή αλλιώς του Γάλλου «Mozart», όπως ήταν γνωστός στην εποχή του. Τέλος, το πρόγραμμα κλείνει με το γνωστό κουαρτέτο για φλάουτο Κ.285 του Mozart, ένα από τα τρία που συνέθεσε ο συνθέτης στο Μάνχαιμ κατά παραγγελία του Ferdinand De Jean το 1777.
Το τελευταίο κουαρτέτο όπως και τα υπόλοιπα έργα της περιόδου διαμονής του Mozart στο Μάνχαιμ χαρακτηρίζονται από ένα στυλ γραφής το οποίο περιστρέφεται γύρω από το χαρακτήρα και τις ποιότητες του αγαπημένου οργάνου του Φρειδερίκου του Μεγάλου της Πρωσίας και του Γεωργίου ΙΙΙ της Αγγλίας, που δεν ήταν άλλο από το φλάουτο.
Πρόγραμμα- Joseph Haydn (1732-1809)
Κουαρτέτο με φλάουτο, op.5 no.2 σε Σολ Μείζονα - Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Πρελούδιο και Φούγκα για Τρίο εγχόρδων, K404a, no 1, σε Ρε Ελάσσονα - François Devienne (1759-1803)
Κουαρτέτο με Φλάουτο,Op. 16, no. 3, σε Σι Ελάσσονα - Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Πρελούδιο και Φούγκα για Τρίο εγχόρδων, K404a no. 2, σε Σολ Ελάσσονα
Κουαρτέτο με φλάουτο, KV 285, σε Ρε Μείζονα
Ζαχαρίας Ταρπάγκος – Φλάουτο Τραβέρσο
Γιάννης Αγρανιώτης – Βιολί
Ελευθερία Τόγια – Βιόλα
Ιάσων Ιωάννου – Βιολοντσέλο
Δευτέρα 24 Απριλίου 2023, 20:30 | Συναυλία της ΚΟΑ
Πρώτη Σχολή της Βιέννης. Με αυτή τη συναυλία το δημοφιλές όσο και δραστήριο «Κουαρτέτο Εγχόρδων Αθηνών» ολοκληρώνει το μεγαλεπήβολό του εγχείρημα των τελευταίων ετών, να παρουσιάσει το σύνολο των 16 κουαρτέτων του Μπετόβεν. Μαζί με το Όγδοο Κουαρτέτο του, το δυναμικό σύνολο προτείνει δύο από τα πιο αγαπημένα κουαρτέτα των Μότσαρτ και Σούμπερτ.
Πρόγραμμα- Φραντς Σούμπερτ (1797-1828)
Μέρος κουαρτέτου σε ντο ελάσσονα, D. 703 - Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ (1756–1791)
Κουαρτέτο εγχόρδων αρ. 19 σε ντο μείζονα, K.465 - Λούντβιχ Βαν Μπετόβεν (1770–1827)
Κουαρτέτο εγχόρδων αρ. 8 σε μι ελάσσονα, έργο 59 αρ. 2 «Ραζουμόφσκυ»
- Απόλλων Γραμματικόπουλος – βιολί
- Παναγιώτης Τζιώτης – βιολί
- Πάρις Αναστασιάδης – βιόλα
- Ισίδωρος Σιδέρης – βιολοντσέλο
Το Σάββατο 6 Μαΐου 2023, στο Φιλολογικό Σύλλογο Παρνασσός ο βιολονίστας Γιάννος Μαργαζιώτης και η πιανίστα Άννη Τότσιου, θα παρουσιάσουν δύο από τα πιο σημαντικά έργα για βιολί και πιάνο της Ρομαντικής εποχής. Έργα τα οποία δημιουργήθηκαν κατά την ίδια χρονική περίοδο (1886-1887) και μας αποκαλύπτουν τη μουσική ατμόσφαιρα που επικρατούσε σε δύο από τα μεγαλύτερα πολιτιστικά κέντρα της εποχής, στη Γαλλία και στη Γερμανία.
Πρόγραμμα- Cesar Franck (1822-1890)
Σονάτα για βιολί και πιάνο σε λα μείζονα
Αllegretto ben moderato
Allegro
Ben moderato: Recitativο-Fantasia
Allegretto poco mosso - Johannes Brahms (1833-1897)
Σονάτα Αρ. 3 για βιολί και πιάνο σε ρε ελάσσονα opus 108
Allegro
Αdagio
Un poco presto e con sentimento
Presto agitato
Γιάννος Μαργαζιώτης – βιολί
Άννυ Τότσιου – πιάνο
Η Παράδοση στη Μουσική. Η κλασική μουσική έχει λειτουργήσει ανά τους αιώνες σαν γέφυρα μεταξύ πολιτισμών, αφού έχει χρησιμοποιηθεί από συνθέτες για να εκφράσει τη μουσική παράδοση των χωρών τους. Οι τέσσερις κορυφαίοι μουσικοί, προερχόμενοι και οι ίδιοι από διαφορετικές κουλτούρες, υποδέχονται σημαντικούς συνθέτες, που εμπνέονται από ιδιαίτερα μουσικά ιδιώματα και μας οδηγούν σε ένα ταξίδι όπου οι ρίζες, οι μύθοι, τα ήθη και τα έθιμα ενώνονται σε ένα νοητό μονοπάτι προς την αλληλοκατανόηση και τον αλληλοσεβασμό.
Πρόγραμμα- Μπέλα Μπάρτοκ (1881–1945)
Έξι Παραδοσιακοί Ρουμανικοί Χοροί - Μπέντριχ Σμέτανα (1824-1884)
Κουαρτέτο εγχόρδων αρ.1 σε μι ελάσσονα, «από τη ζωή μου» - Χοακίν Τουρίνα (1882–1949)
La Oración del Torero, η προσευχή του ταυρομάχου, έργο 34 - Κομιτάς (1869–1935)
Αρμένικες Μινιατούρες
Αλέξανδρος Γαβριηλίδης-Πέτριν – βιολί
Λαέρτης Κοκολάνης – βιολί
Ενκέλα Κοκολάνη – βιόλα
Τιμόθεος Γαβριηλίδης-Πέτριν – βιολοντσέλο
Πολλοί Γάλλοι συνθέτες κυρίως του 20ου αιώνα, έδειξαν έμπρακτα το ενδιαφέρον τους για την ανάπτυξη του ρεπερτορίου των ξύλινων πνευστών γράφοντας τόσο κοντσέρτα όσο και σημαντικά έργα μουσικής δωματίου με πρωταγωνιστές τα όργανα αυτά.
Ο Theodore Lalliet υπήρξε σόλο ομποΐστας στην όπερα του Παρισιού και συνθέτης που έγραψε σημαντικά έργα για ξύλινα πνευστά, έργα συνήθως αφιερωμένα σε συναδέλφους του σολίστες των οργάνων αυτών. Ένα από τα πιο σημαντικά είναι το ανάλαφρο Terzetto, Op. 22 για όμποε, φαγκότο, και πιάνο.
Ο Καμίγ Σαιν-Σανς ήταν ένας από τους σημαντικότερους Γάλλους συνθέτες της ρομαντικής περιόδου και συνέθεσε έργα πολύ σημαντικά για την εξελικτική πορεία των ξύλινων πνευστών. Ένα από αυτά, το τελευταίο μάλιστα έργο που συνέθεσε πριν το θάνατό του, είναι και η σονάτα για φαγκότο και πιάνο.
Ο Φράνσις Πουλένκ ήταν ίσως ο δημοφιλέστερος από τους σύγχρονους και νεότερους του συνθέτες. Με τα έργα του εξελίχθηκε και έφτασε στο αποκορύφωμά της μια κατ’ εξοχήν γαλλική μορφή, η «μελωδία». Ο καθαρός αισθαντικός ήχος του Πουλένκ που επηρεασμένος από την ατμόσφαιρα των καμπαρέ παραδίδει σελίδες όπως η σονάτα για όμποε και πιάνο και το πνευματώδες τρίο για όμποε, φαγκότο, και πιάνο που επιτρέπει στα πνευστά να λάμψουν, ανοίγοντας ταυτόχρονα έναν πολύ ενδιαφέροντα διάλογο μεταξύ των οργάνων.
Πρόγραμμα- Φράνσις Πουλένκ (1899-1963)
Σονάτα για όμποε και πιάνο, FP 185
Élégie
Scherzo
Déploration - Καμίγ Σαιν-Σανς (1835-1921)
Σονάτα για φαγκότο και πιάνο, Op. 168 σε Σολ μείζονα
Allegro moderato
Allegro scherzando
Molto adagio
Allegro moderato - Φράνσις Πουλένκ (1899-1963)
Τρίο για όμποε, φαγκότο και πιάνο, FP 43
Presto
Andante
Rondo - Theodore Lalliet (1837-1892)
Τρίο για όμποε, φαγκότο και πιάνο, Op. 22
Moderato
Andante maestoso
Rondo: Allegro moderato
Χριστίνα Παντελή – πιάνο
Γιάννης Οικονόμου – όμποε
Αλέξανδρος Οικονόμου – φαγκότο
Το καταξιωμένο Trio Zimbalist, οι ερμηνείες του οποίου ξεχωρίζουν για «την ακρίβεια και την πυρετώδη ένταση» (ΕΦ.ΣΥΝ.), επιστρέφει στην Αθήνα για μια εμφάνιση στο Φιλολογικό Σύλλογο «Παρνασσός». Το πιάνο τρίο παρουσιάζει το εμβληματικό τρίο «Αρχιδούκας» του Beethoven και το πληθωρικό «Dumky» Trio του Dvořák. Το τρίο αποτελείται από τρεις διακεκριμένους σολίστες – τον βιολιστή Josef Špaček, τον βιολοντσελίστα Τιμόθεο Γαβριηλίδη-Πέτριν, και τον πιανίστα George Xiaoyuan Fu – όλοι τους απόφοιτοι του φημισμένου Curtis Institute of Music. Η συναυλία αποτελεί μέρος του Curtis on Tour, μία πρωτοβουλία της Nina von Maltzahn στο πλαίσιο της διεθνούς περιοδείας των μουσικών του Ινστιτούτου. Μη χάσετε την ευκαιρία να βιώσετε “αγνή απόλαυση” (Αθηνόραμα) με το Trio Zimbalist.
Πρόγραμμα- Ludwig Van Beethoven (1770-1827)
Τρίο “Αρχιδούκας” για πιάνο, βιολί και φαγκότο, Op. 97 σε Σι ύφεση μείζονα
Allegro moderato
Schrerzo (Allegro)
Andante cantabile ma pero con moto
Allegro moderato - Antonin Dvorak (1841-1904)
Tρίο “Dumky” για πιάνο, βιολί και φαγκότο, Αρ. 4, Op. 90 σε Μι ελάσσονα
Lento maestoso
Poco adagio
Andante
Andante moderato
Allegro
Lento maestoso
Josef Špaček – βιολί
Τιμόθεος Γαβριηλίδης-Πέτριν – βιολοντσέλο
George Xiaoyuan Fu – πιάνο