Ο κόσμος καταρρέει. Ή τουλάχιστον έτσι φαίνεται, έτσι αισθανόμαστε όλο και πιο έντονα, εδώ και αρκετό καιρό. Η παγκόσμια οικονομία είναι σε ύφεση, το ρολόι της κλιματικής κρίσης μετράει αντίστροφα, η πανδημία απειλεί τους κοινωνικούς μας δεσμούς, ο πόλεμος, στη φαινομενική ησυχία της Δύσης, είναι πραγματικότητα.
Έξι πολίτες αυτού του υπό κατάρρευση κόσμου, άλλοι καλλιτέχνες, άλλοι όχι, όλοι ωστόσο με μια κοινή αγωνία για το μέλλον, βρίσκονται εγκλωβισμένοι σε μια σκηνή – καταφύγιο, και αναζητούν τη Μεγάλη Λύση που θα μας λυτρώσει από την επικείμενη Καταστροφή. Όσο τα διαθέσιμα τρόφιμα στερεύουν, αυξάνεται η επινοητικότητά τους, εντείνονται οι αναφορές τους σε πολιτικά κινήματα και φιλοσόφους, ο έρωτας και η δίψα για τέχνη, χορό και μουσική.
Η δραματουργία της παράστασης στηρίζεται σε συνεντεύξεις και έρευνα πεδίου σε περιοχές μετά από καταστροφικά φυσικά φαινόμενα. Παράλληλα, αναφέρεται σε συγγραφείς όπως οι Ντέιβιντ Σεπκόσκι, Βάλτερ Μπένγιαμιν, Μορίς Μπλανσό, Ζαν Μποντριγιάρ κ.ά., ενώ αντλεί και από εμπειρίες των συμμετεχόντων, σε μια κατεύθυνση μείξης του φανταστικού με το πραγματικό, που χαρακτηρίζει την αισθητική αναζήτηση της δημιουργικής ομάδας.
Σκηνοθεσία Δημήτρης Μπαμπίλης • Δραματουργία Δημήτρης Μπαμπίλης – Γεωργία Κανελλοπούλου • Σκηνογράφος – Ενδυματολόγος Δάφνη Αηδόνη • Πρωτότυπη μουσική – Σχεδιασμός ήχου Μανώλης Μανουσάκης • Σχεδιάστρια φωτισμών Ελένη Χούμου • Εμφανίζονται Γιώργος Βουρδαμής, Ειρήνη Κυριακού, Μανώλης Μανουσάκης και «ειδικοί της Καταστροφής»
Μετά τα διαδοχικά sold-out σε Ελλάδα και εξωτερικό ‒μεταξύ άλλων στο Σεράγεβο (Διεθνές Φεστιβάλ Θεάτρου MESS – Βραβείο Καλύτερου Ηθοποιού στον Γιώργο Κατσή), στα Σκόπια (MOT Festival) και στη Ζυρίχη (Kurtheater Baden)‒, η Δημοκρατία του Μπακλαβά, ανάθεση στο πλαίσιο του Κύκλου 1821 στο πρόγραμμά μας του 2021, έρχεται ξανά στο Φεστιβάλ για δύο μόνο παραστάσεις. Το έργο του Ανέστη Αζά διαδραματίζεται στη σημερινή Ελλάδα, κάτι που το τοποθετεί στο μεταίχμιο μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ, παρότι η πλοκή του είναι φανταστική. Με πρωταγωνιστές ένα μεικτό ζευγάρι, ένας Τούρκος και μια Ελληνίδα, οι οποίοι αποφασίζουν να ιδρύσουν το δικό τους έθνος-κράτος με βάση το σπίτι τους και την ιδιωτική τους επιχείρηση, η παράσταση αναδιατυπώνει θεατρικά συγκρούσεις που παραμένουν ενεργές από την εποχή της Επανάστασης ως σήμερα. Μέσα από απολαυστικές κωμικές καταστάσεις, οι ήρωες έρχονται αντιμέτωποι με τις αντιφάσεις της νεοελληνικής κοινωνίας, την προβληματική της εθνικής ταυτότητας, αλλά και την ουτοπική πραγματικότητα ενός μελλοντικού, οικουμενικού ψηφιακού κράτους – κι εμείς μαζί τους!
Έρευνα – Σκηνοθεσία Ανέστης Αζάς • Κείμενο Γεράσιμος Μπέκας, Ανέστης Αζάς • Βοηθός σκηνοθέτη Μιχάλης Πητίδης • Σκηνογραφία Ελένη Στρούλια • Κοστούμια Βασιλεία Ροζάνα • Φωτισμοί Ελίζα Αλεξανδροπούλου • Βίντεο Δημήτρης Ζάχος • Παίζουν Κατερίνα Μαυρογεώργη, Cem Yigit Üzümoglu, Γιώργος Κατσής, Gary Salomon
17 – 20 Ioυλίου | Πειραματική Σκηνή – ΘέατροΓιατί ο χρόνος περνάει σήμερα γρηγορότερα από ποτέ; Πού οφείλεται αυτή η αίσθηση της διαρκούς επιτάχυνσης των πραγμάτων; Πώς αντιμετωπίζουμε τον χρόνο ως κοινωνία και πώς επηρεαζόμαστε από τη μόνιμη έλλειψή του; Η νέα παράσταση του Γιώργου Βαλαή αντλεί έμπνευση από τη σημερινή εργασιακή και κοινωνική πραγματικότητα, αλλά και από τα Τέσσερα κουαρτέτα του Τ. Σ. Έλιοτ, τον Εκκλησιαστή, και τα δοκίμια του φιλοσόφου Μπιουνγκ-Τσουλ Χαν Η κοινωνία της κόπωσης και The Scent of Time.
Σχεδιασμένη σε μια λογική καλειδοσκοπικής αντανάκλασης, η παράσταση αναζητά τα υλικά της μέσα στην ίδια τη διαδικασία παραγωγής της: μια ομάδα ηθοποιών/καλλιτεχνών προετοιμάζει μια παράσταση με θέμα την έλλειψη χρόνου. Μέσα σε ένα μεγάλο lounge, στην διάρκεια ενός διαλείμματος, συντελεστές και τεχνικοί συναντιούνται για κάποιο μικρό διάστημα ελεύθερου χρόνου, μια «παύση» φτιαγμένη από υλικά ονειροπόλησης, άγχους, ανειλημμένων υποχρεώσεων και καθηκόντων, ενώ μια live camera συλλαμβάνει αυτές τις στιγμές κενού, ελευθερίας ή απόδρασης.
Τα υλικά της δραματουργίας, οι προβληματισμοί του κάθε προσώπου ξεχωριστά και η σχέση του με τον χρόνο αναδύονται σε αυτό το ακίνητο σημείο του περιστρεφόμενου χρόνου και γίνονται η συνθήκη μέσα από την οποία ξετυλίγεται το νήμα της αφήγησης.
Σκηνοθεσία Γιώργος Βαλαής • Δραματουργία Γιώργος Βαλαής – Γεωργία Κανελλοπούλου • Μουσική επιμέλεια – Ηχητική επεξεργασία Voltnoi Brege • Χορογραφία – Κίνηση Γιάννης Νικολαΐδης • Σκηνικά – Κοστούμια Ελένη Στρούλια • Φωτισμοί Τάσος Παλαιορούτας • Παίζουν Κωνσταντίνος Γώγουλος, Ρωμανός Καλοκύρης, Χριστιάννα Τόκα, κ.ά.
Η ολοκληρωμένη διανομή θα ανακοινωθεί σύντομα.
Ανερχόμενος νέος δημιουργός (γεν. 1998), ο αλβανικής καταγωγής Μάριο Μπανούσι χρησιμοποιεί ως δραματουργικά υλικά τις προσωπικές του μνήμες για να τις μετατρέψει σε τελετουργική πράξη κάθαρσης.
Μια φωτεινή επιγραφή εστιατορίου σε ένα προάστιο των Τιράνων φωτίζει την ιστορία μιας οικογένειας. Ένα απρόοπτο γεγονός που εκτυλίσσεται υπό το φως της ταμπέλας αυτής επιδρά καταλυτικά στη ζωή του Μάριο. Χρόνια αργότερα, ενήλικος πια, ο σκηνοθέτης Μάριο Μπανούσι που για χρόνια ταξίδευε από την Ελλάδα στην Αλβανία για να συναντήσει τους δικούς του και να βρεθεί στην οικογενειακή ταβέρνα, μεταφέρει τώρα την ίδια αυτή ταμπέλα από την Αλβανία στο Φεστιβάλ, τοποθετώντας την σε μια περίοπτη θέση, στο κέντρο του κόσμου που δημιουργεί επί σκηνής. Μέσα από μια περφόρμανς καλωσορίζει τις μνήμες και τη νοσταλγία προκειμένου να αντιμετωπίσει την απουσία του πρόσφατα εκλιπόντος πατέρα του, μάγειρα και ιδιοκτήτη της ταβέρνας που υποδεχόταν κάθε βράδυ τους πελάτες.
Τι ακόμα μένει να φωτίσει αυτή η επιγραφή; Μια επιστροφή στη χώρα της παιδικής ηλικίας. Στην εποχή όπου η χαρά εναλλάσσεται με την απόγνωση και ένα πιάτο φαγητό ισοδυναμεί με φροντίδα. Το οικογενειακό τραπέζι με τις άδειες πια καρέκλες. Μια συνειρμική ακολουθία από εικόνες, θραύσματα από αναμνήσεις και από όσα δεν πρόλαβαν να ειπωθούν. Αποχαιρετισμός στον πατέρα και καλωσόρισμα στην ενηλικίωση και τις υπαρξιακές ανησυχίες που τη συνοδεύουν.
*Miresia στα αλβανικά σημαίνει καλοσύνη.
Σύλληψη – Σκηνοθεσία Μario Βanushi • Σκηνικά Σωτήρης Μελανός • Σχεδιασμός φωτισμών Ελίζα Αλεξανδροπούλου • Μουσική Jeph Vanger • • Παίζουν Σαβίνα Γιαννάτου, Χρυσή Βιδαλάκη, Κατερίνα Κρίστο, Mario Banushi, Ευτυχία Στεφάνου • Σε συνεργασία με το Θέατρο στη Σάλα
Ωδείο ΑθηνώνTo Subset Festival δανείζεται έναν μαθηματικό όρο (υποσύνολο ⊆) για να ονομάσει ένα πρωτοποριακό φεστιβάλ νέας μουσικής μέσα στο Φεστιβάλ, που θα φιλοξενηθεί στους ολοκαίνουριους χώρους του Ωδείου Αθηνών. Είναι μια πενθήμερη διοργάνωση που ενσωματώνει μεγάλη ποικιλία καλλιτεχνικών έργων, ευελπιστώντας να φέρει σε διάλογο διαφορετικές εκδοχές σύγχρονης μουσικής γραφής και παρουσίασης. Σ’ αυτές τις πέντε μέρες, οι τρεις χώροι του Ωδείου Αθηνών θα φιλοξενούν εναλλάξ μουσικά σχήματα, ηχητικές και οπτικές εγκαταστάσεις και μουσικές περφόρμανς σε μια πολυπρισματική και ιδιαίτερα εξωστρεφή μουσική πλατφόρμα. Με πυρήνα σειρά έργων που επιλέχθηκαν από το open call του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο, καταξιωμένοι και ανερχόμενοι, θα παρουσιάσουν τα έργα τους στην Αθήνα και θα συνομιλήσουν μεταξύ τους, κάνοντας συμμέτοχο στον διάλογο τον καθέναν από μας. Σ’ αυτό το πλαίσιο, οι καλλιτέχνες που θα συμμετάσχουν θα μοιραστούν με το κοινό τον τρόπο δουλειάς τους σε ειδικά εργαστήρια και συζητήσεις. Ταυτόχρονα, διευθυντές και curators αντίστοιχων διοργανώσεων ανά τον πλανήτη, προσκεκλημένοι από το Φεστιβάλ, θα έχουν τη δυνατότητα να γνωρίσουν την πληθωρική σκηνή της σύγχρονης ελληνικής μουσικής δημιουργίας.
To Subset περιλαμβάνει δύο αναθέσεις σε σύγχρονα ελληνικά ensemble, τους ΤΕΤΤΤΙΞ και τους Triger Happy, οι οποίοι δημιουργούν δύο νέα έργα – εγκαταστάσεις στη νέα σκηνή του Ωδείου Αθηνών ειδικά για το Φεστιβάλ. Συμμετέχουν ακόμα καταξιωμένα σχήματα σύγχρονης μουσικής ελληνικά και ξένα (Ergon Ensemble, Vinyl -terror & -horror, MMMΔ & ALEM) και πρωτοποριακοί ηλεκτρονικοί μουσικοί απ’ όλη την Ευρώπη, Έλληνες (Saber Rider) αλλά και ξένοι (Robert Henke, Kali Malone, Hekla, Sébastien Roux) κάποιοι από τους οποίους έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Ειδική έμφαση θα δοθεί στην εξωστρέφεια του προγράμματος με εργαστήρια από τους Triger Happy, ΤΕΤΤΤΙΞ, Sébastien Roux και Robert Henke σε συνεργασία με το Goethe-Institut Athen.
*Με επιμέλεια Σταύρου Γασπαράτου
Η μουσική της Saber Rider βασίζεται στη δημιουργία και μεταποίηση αυτοσχεδιαστικών υλικών από ακουστικές όσο και ηλεκτρονικές πηγές, από τα οποία προκύπτουν πειράματα ηχητικού κολάζ με στοιχεία ambient και dream pop . Η πρώτη συλλογή της με τίτλο Heaps κυκλοφόρησε ψηφιακά και σε κασέτα το 2021 από την Just Gazing Records, ενώ στο τέλος του 2022 δημιουργήθηκε ένα live αυτοσχεδιαστικό LP μαζί με την Αnna vs June (Submersion Records).
Η ίδια είναι συνθέτρια, παραγωγός, περφόρμερ, DJ, πιανίστα για μπαλέτο, post production engineer, σχεδιάστρια ήχου, δασκάλα πιάνου και άλλα διάφορα, πάντα με επίκεντρο την ηλεκτρονική/ηλεκτροακουστική σύνθεση, το sampling και τον ελεύθερο αυτοσχεδιασμό, συνεργαζόμενη με καλλιτέχνες των παραστατικών τεχνών και των οπτικών μέσων. Σπούδασε πιάνο και σύνθεση στην Αθήνα και το Λονδίνο, καθώς και βραζιλιάνικα κρουστά και μουσική για εικόνα, έχοντας επίσης διατελέσει μάνατζερ της βρετανικής jazz δισκογραφικής F-IRE Collective.
Στο Subset Festival θα παρουσιάσει ερμηνείες κομματιών από το Heaps καθώς και νέες συνθέσεις, σε συνεργασία με τον μακροχρόνιο συμπαίκτη της και πολυοργανίστα Δημήτρη Χατζηζήση (Foken), οι περισσότερες από τις οποίες παίζονται ζωντανά για πρώτη φορά.
Saber Rider synths, electronics, FX, Δημήτρης Χατζηζήσης κιθάρα, βιολί, FX, Ηχοληψία Χρήστος Παραπαγκίδης
21 Ιουνίου | ΑμφιθέατροΗ Greta Christensen και η Camilla Sørensen, το καλλιτεχνικό δίδυμο με το όνομα Vinyl -terror & -horror, εξερευνούν το πικάπ και τον δίσκο βινυλίου στην πλέον ακατέργαστη μορφή τους. Η οπτική και φυσική διάσταση των αυλακώσεων που βρίσκει κανείς στους δίσκους επιτρέπει στις καλλιτέχνιδες να μετασχηματίζουν τα μέσα της ηχητικής αναπαραγωγής σε αντικείμενα-γλυπτά.
Οι σπασμένοι δίσκοι τους, που επανασυντίθενται σαν κολάζ από θραύσματα, διακόπτουν συνειδητά τη μουσική ροή των samples, αναδεικνύοντας μοτίβα λούπας και αναπάντεχες δομές αλλά και αναμειγνύοντας ευρεθέντες ήχους (found sounds) από μια ευρεία γκάμα ειδών, από κλασική, φολκ και schlager μουσική μέχρι ηχητικά εφέ παλιών ταινιών. Τόσο στα λάιβ τους όσο και στις ηχητικές εγκαταστάσεις τους, οι Vinyl -terror & -horror πηγαίνουν στα άκρα την έννοια του πικάπ ως μουσικού οργάνου.
21 & 22 Ιουνίου | Νέα ΣκηνήΤετραμελές σύνολο πειραματικής μουσικής, οι Trigger Happy δημιουργήθηκαν στην Κέρκυρα το 2016. Στις συναυλίες τους, που φημίζονται για την έντονη ενέργειά τους, χρησιμοποιούν ένα χαρμάνι αλλοιωμένων μέσων (cracked media), συμβατικών οργάνων, ηλεκτρονικών και ηλεκτροακουστικών μηχανισμών, παιχνιδιών και αντικειμένων. Κάθε περφόρμανς τους βασίζεται σε έναν συνδυασμό λεκτικών οδηγιών, αυτοσχεδιασμού και προσχεδιασμένων μουσικών συμβάντων, τα οποία δομούνται βάσει των ιδιοσυγκρασιακών ενορχηστρώσεων και των δυνατοτήτων των εκάστοτε μουσικών αντικειμένων-οργάνων.
Έχουν παρουσιάσει το έργο τους σε ελληνικά όσο και διεθνή φεστιβάλ [Irtijal Festival (Βηρυτός 2019), Borderline Festival (Αθήνα 2019), Rhubaba Gallery (Εδιμβούργο 2018), Θέατρο Εμπρός (Αθήνα 2017), Electric Nights Festival (Αθήνα 2017)].
Το πρωτότυπο ηχητικό έργο που θα παρουσιάσουν στο Subset Festival είναι ειδικά σχεδιασμένο για τη Νέα Σκηνή του Ωδείου Αθηνών. Το υβριδικό In Medias Res (διάρκ. 60΄) είναι ένα έργο για μια συλλογή αναλογικών και ψηφιακών μέσων ηχογράφησης, αναπαραγωγής και μετάδοσης ήχου. Βασίζεται σε μια συνδυαστική προσέγγιση στοιχείων επιτέλεσης και εγκατάστασης, με κύρια παράμετρο της μουσικής σύνθεσης τη χωρική τοποθέτηση αντικειμένων, ηχείων και επιτελεστών. Τις δύο παραστάσεις του έργου συνοδεύει καλλιτεχνικό εργαστήρι σχετικά με τη μεθοδολογία της δημιουργίας του.
Σπουδή στην επανάχρηση και τον μετασχηματισμό των ηχητικών τεχνολογικών μέσων του παρελθόντος, το έργο χρησιμοποιεί μια μεγάλη συλλογή από ραδιόφωνα, μπομπινόφωνα, κασετόφωνα, CD-player, πικάπ, mp3-player και σκληρούς δίσκους, με σκοπό την εξερεύνηση όλων των μουσικών υφών και ηχητικών δυνατοτήτων των αντικειμένων. Από μακρόσυρτα ηχητικά νέφη μέχρι αραιά πουαντιγιστικά ηχητικά συμβάντα σε διαφορετικά χωρικά σημεία και από ηχητικά κολάζ ευρεθέντων δίσκων δημοφιλούς μουσικής μέχρι αφαιρετικούς θορύβους ψηφιακών σφαλμάτων.
Το In Medias Res είναι μια ηχητική τελετή εμψύχωσης ξεχασμένων και έκπτωτων μέσων, μια εξερεύνηση του ίχνους του ήχου μέσω της καταγραφής, της αποθήκευσης και της μετάδοσής του, καθώς και της ίδιας της οντολογίας των αντικειμένων. Δημιουργώντας μια ρωγμή στη γραμμικότητα της τεχνολογικής πορείας, παγώνει για λίγο τον χρόνο, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να αφουγκραστούμε τη σημασία της τεχνολογίας του μέσου στην τέχνη και τη ζωή.
Trigger Happy Μάνθος Κάρρας, Γιώργος Μιζήθρας, Γιώργος Σταυρίδης και Γιώργος Στενός-Φράντζιος.
22 Ιουνίου | ΑμφιθέατροΟι MMMΔ με τον βιρτουόζο μπαρόκ οργανίστα ALEM παρουσιάζουν ζωντανά το άλμπουμ L’âge de l’absolutisme που κυκλοφόρησε από την Antifrost το 2021. Ιδιοσυγκρασιακά αριστουργήματα-ορόσημα του ύστερου μπαρόκ («Αντάτζιο» από το Κονσέρτο σε ντο ελάσσονα για όμποε του Αλεσάντρο Μαρτσέλο, «Σαραμπάντα» από τη Σουίτα για πληκτροφόρα σε ρε ελάσσονα του Χέντελ, «Air» από την Ορχηστρική σουίτα αρ. 3 σε ρε μείζονα του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ) σε μια ανατρεπτική ερμηνεία. Ο χαρακτηριστικά μεστός και μπάσος ήχος των ΜΜΜΔ δημιουργεί μια γόνιμη παραμόρφωση που συνομιλεί μοναδικά με τα πλήκτρα του ALEM σε μια αναπάντεχη σύμπραξη.
MMMΔ Νίκος Βελιώτης ηλεκτρικό τσέλο, Ilios γεννήτριες ήχου • Alem τσέμπαλο, εκκλησιαστικό όργανο, κλειδοκύμβαλο • Καλλιόπη Μητροπούλου βιολί
23 Ιουνίου | ΑμφιθέατροΟι μινιμαλιστικές συνθέσεις για εκκλησιαστικό όργανο, χορωδία, σύνολα μουσικής δωματίου και ηλεκτροακουστικά σχήματα της Αμερικανίδας συνθέτριας και sound artist Kali Malone έχουν γοητεύσει το κοινό ανά τον κόσμο. Πλούσια σε αρμονική υφή μέσω συνθετικών και ακουστικών οργάνων σε επαναλαμβανόμενες κινήσεις και εκτεταμένες διάρκειες, η μουσική της Malone εκπέμπει ξεχωριστές δυναμικές και συναισθηματικές αποχρώσεις που αναδεικνύουν ένα εκπληκτικό βάθος εστίασης.
Η Kali Malone, που πρόσφατα δημιούργησε τη δισκογραφική XKatedral, με τη Maria W Horn στη Στοκχόλμη, έχει παρουσιάσει τη μουσική της διεθνώς σε συναυλιακές αίθουσες, εκκλησίες, μουσεία και φεστιβάλ στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική, μεταξύ άλλων Musica Festival (Στρασβούργο), Berlin Atonal, Moogfest (Durham Βόρειας Καρολίνας), Hamburg Elbphilharmonie, Philharmonie de Paris, Radio France, Rockefeller Chappel (Σικάγο), Grace Cathedral (Σαν Φρανσίσκο), The Southbank Center (Λονδίνο) κ.α. Έχει συνεργαστεί με καλλιτέχνες όπως οι Stephen O’Malley, Lucy Railton, Frederikke Hoffmeier, Leila Bordreuil, Drew McDowall, Caterina Barbieri, Ellen Arkbro, κ.ά.
23 Ιουνίου | Αμφιθέατρο – Πρώτη Εμφάνιση στην ΕλλάδαΗ παγκοσμίως αναγνωρισμένη μελετήτρια του θέρεμιν Hekla Magnúsdóttir (Ισλανδία) χρησιμοποιεί το όργανό της ως απόκοσμο και υποβλητικό κάλεσμα σειρήνας. Άλλοτε φασματική δακρύρροια, άλλοτε θρηνητικά ουρλιαχτά, που ως δεύτερη φωνή καλούν μια απαλή φωνητική απόδοση, σαν το στούντιό της να ήταν στοιχειωμένο από μια χορωδία φαντασμάτων.
Το ντεμπούτο άλμπουμ της Hekla –Á, που κυκλοφόρησε από τη Phantom Limb– γράφτηκε και ηχογραφήθηκε στο σπίτι της στο στούντιο στο Βερολίνο, γύρω από το πρόγραμμα παιδικής φροντίδας του νεογέννητου γιου της. Επιστρέφοντας στην Ισλανδία, η μουσική της συνέχισε με ένα θέμα φανταστικών παρτιτούρες τρόμου για τον παγετώνα, το μυστικιστικά φανταστικό EP Sprungur, που κορυφώθηκε στο μεγαλύτερο μέρος του άλμπουμ Xiuxiuejar του 2022. Η Hekla λαμβάνει τακτικά διακρίσεις για τη δουλειά της σε ταινίες και εμφανίζεται τοπικά και διεθνώς, τόσο σόλο όσο και ως μέρος πολλών συνόλων, και είναι πολύ ενεργό μέρος της μουσικής σκηνής της Ισλανδίας.
23 Ιουνίου | Φουαγιέ ΤεχνώνΟ Sébastien Roux, από τους σημαντικότερους σύγχρονους καλλιτέχνες ηλεκτροακουστικής μουσικής, παρουσιάζει τα έργα του σε διάφορα μέσα, από CD και δίσκους έως δημόσιες συνεδρίες ακρόασης, ηχητικές εγκαταστάσεις, ηχητικούς περιπάτους και ραδιοφωνικά κομμάτια. Πειραματίζεται με τις συνθήκες ακρόασης, με την έννοια του ηχητικού τοπίου και με τους μορφολογικούς περιορισμούς στη σύνθεση. Το 2011 άρχισε να αναπτύσσει μια προσέγγιση επικεντρωμένη στις αρχές της μετάφρασης, «μεταγράφοντας» εικαστικά, μουσικά, λογοτεχνικά έργα τέχνης σε μουσικές παρτιτούρες. Η δουλειά του πάνω στη μουσική μετάφραση προσδιορίζει το ηλεκτροακουστικό στίγμα του. Παράλληλα με τα σόλο έργα του, ο Roux έχει σημαντικές συνεργασίες στον χώρο του θεάτρου και του χορού.
24 Ιουνίου / 21.00 | ΑμφιθέατροΤόσο ως καλλιτέχνης όσο και ως επιστήμονας, ο Γερμανός Robert Henke θεωρείται από τους πιο σημαντικούς σύγχρονους ηλεκτρονικούς μουσικούς. Ιδρυτής του μυθικού μουσικού σχήματος Monolake καθώς και συνδημιουργός του λογισμικού Ableton, που χρησιμοποιείται σε στούντιο σε όλο τον κόσμο, ο Henke θα παρουσιάσει το έργο CBM 8032 AV. Χρησιμοποιώντας υπολογιστές των αρχών της δεκαετίας του 1980, το CBM 8032 AV εξερευνά την ομορφιά των απλών γραφικών και του ήχου και ταυτόχρονα αποτυπώνει την αμφιθυμία μεταξύ μιας σύγχρονης αισθητικής και της χρήσης απαρχαιωμένης τεχνολογίας 40 χρόνων. Στο CBM 8032 όλα τα υλικά της οπτικοακουστικής εμπειρίας έχουν κατασκευαστεί με τεχνικές και μέσα του ψηφιακού κόσμου του 1980 αλλά το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα είναι ξεκάθαρα μέρος του πολιτιστικού σκηνικού του σήμερα. Όταν οι καλλιτέχνες άρχισαν να εξερευνούν τους υπολογιστές ως μέσο τη δεκαετία του 1950, η τεχνολογία ήταν περιορισμένη και ο μινιμαλισμός που προέκυψε στην έκφραση ήταν μια αναγκαιότητα. Μισόν αιώνα αργότερα, το κάποτε υποσχόμενο θέαμα μιας πράσινης οθόνης καθοδικού σωλήνα μοιάζει νοσταλγικό και καινοτόμο.
24 & 25 Ιουνίου | Νέα ΣκηνήΗ παράσταση cheVron fold, σύμπραξη του ΤΕΤΤΤΙΞ με την Ελένη Χούμου, είναι μια immersive εμπειρία που συνδυάζει σύγχρονη μουσική και φωτισμό. Το κοινό «εισχωρεί» σ’ ένα προοπτικό σκηνικό που σχηματίζεται από κάθετες, ημιδιάφανες επιφάνειες και παραπέμπει στις γωνιώδεις πτυχές σχήματος V (chevron folds). Αφήνεται να ερμηνεύσει τα αφηρημένα ερεθίσματα του ήχου και του φωτός με τον δικό του τρόπο. Άλλοτε βλέπει φιγούρες ανθρώπων και αντικειμένων ή φωτεινές πηγές, κίνηση ή στάση, κι άλλοτε το φως τα κρύβει εντελώς. Οι μουσικοί αλλάζουν θέσεις, πλευρές, πλησιάζουν ή απομακρύνονται, και ο ήχος, ενισχυμένος ή μη, αλλάζει διαρκώς την αντίληψη του χώρου.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει δύο έργα που παίζονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα και τρία ελληνικά έργα-αναθέσεις του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου ειδικά για την παράσταση. Το «Stirrings Still ΙΙ» (2008) της Rebecca Saunders, ένας εσωτερικός μονόλογος εμπνευσμένος από το τελευταίο πεζό του Samuel Beckett, εστιάζει στη σχέση κίνησης και ακινησίας. Στο «Standing» (1973) του Jo Kondo μπαίνει σε λειτουργία ένας λεπτεπίλεπτος «κινητήρας» που παράγει διαρκώς ψηλές νότες. Στο «Translucencies» του Μιχάλη Παρασκάκη η μικροφωνική ενίσχυση των οργάνων μετατρέπεται από απλό βοήθημα σε «υπερ-όργανο». Στο «Και τότε τον είδε» ο Νίκος Ιωακείμ μελοποιεί τη συνάντηση Έκτορα και Ανδρομάχης από τη ραψωδία Ζ της Ιλιάδας: οι τραγουδιστές, σαν υπνωτισμένοι, αναζητούν ο ένας τον άλλο μέσα στο σκηνικό. Στο «Κρύψου πίσω από την κουρτίνα» της Ελένης Ράλλη, οι μουσικοί, που δεν είναι ορατοί μεταξύ τους αλλά ούτε από το κοινό, καλούνται να αλληλεπιδράσουν ενώ οι ισορροπίες αλλάζουν συνεχώς.
Ο ΤΕΤΤΤΙΞ (με τρία ταυ) ξεκίνησε το 2017, με πρωτοβουλία του Μιχάλη Παρασκάκη, από μια ομάδα νέων μουσικών που τους ενώνουν η αγάπη για τη σύγχρονη μουσική και η πολυετής τους γνωριμία και συνεργασία. Ο ΤΕΤΤΤΙΞ χαρακτηρίζεται από έναν ιδιαίτερο συνδυασμό οργάνων, που αποκλίνει από τους καθιερωμένους σχηματισμούς. Σκοπεύει στη δημιουργία νέου ρεπερτορίου μέσα από συνεργασίες με συνθέτες από την Ελλάδα και όλο τον κόσμο, αλλά και στην ανάδειξη έργων του 20ού αιώνα. Παράλληλα, φλερτάρει με τον αυτοσχεδιασμό και άλλα είδη μουσικής (ποπ, ροκ, ρεμπέτικα, ηλεκτρονική, τζαζ, παραδοσιακή) ενώ αντιμετωπίζει τις παραστάσεις του ως ενιαία θεάματα επιδιώκοντας συνεργασίες με καλλιτέχνες από άλλους χώρους.
25 Ιουνίου | ΑμφιθέατροΤο Ergon Ensemble παρουσιάζει δύο εμβληματικά έργα τού βραβευμένου με Γκράμι Steve Reich, το Radio Rewrite και το Reich / Richter. Έχοντας επηρεάσει σύγχρονους καλλιτέχνες σαν τον Τζον Άνταμς και τον Μπράιαν Ίνο και εμπνεύσει σημαντικούς χορογράφους της εποχής μας από τον Γίρζι Κίλιαν και τον Τζέρομ Ρόμπινς ως την Αν Τερέζα ντε Κίρσμακερ κ.ά., ο Steve Reich θεωρείται ο μεγαλύτερος εν ζωή Αμερικανός συνθέτης. Στο πολύ δημοφιλές έργο του για 11 μουσικούς Radio Rewrite επεξεργάζεται για πρώτη φορά υλικό της ποπ μουσικής και, πιο συγκεκριμένα, εμπνέεται από δύο τραγούδια των Radiohead («Jigsaw Falling into Place» και «Everything in its Right Place»).
To έργο για μεγάλο σύνολο Reich / Richter που παρουσιάζεται παράλληλα με την ταινία Moving Picture (946-3) των Gerhard Richter και Corinna Belz, σε πρώτη πανελλήνια εκτέλεση, αποτελεί ξεχωριστή εμπειρία για τον θεατή-ακροατή του, καθώς παρακολουθεί δυο κόσμους σταδιακά να εξελίσσονται και να αποσυντίθενται σε μια διαρκή παράλληλη κίνηση του ήχου και της εικόνας. Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στη Νέα Υόρκη από το Ensemble Signal τον Απρίλιο του 2019 κι από τότε έχει αποσπάσει διθυραμβικές κριτικές σε παρουσιάσεις του ανά τον κόσμο.
Μουσική διεύθυνση Kasper de Roo.