Adagio – Μουσικές για τις ημέρες του Πάσχα: Η Missa Solemnis του Μπετόβεν στο Μέγαρο Μουσικής
Με το ανυπέρβλητο αριστούργημα του Μπετόβεν, ρίχνουν αυλαία οι φετινές πασχαλινές εκδηλώσεις του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
Στη Missa solemnis σε ρε μείζονα, έργο 123, το ανυπέρβλητο αριστούργημα του Ludwig van Beethoven [Λούντβιχ βαν Μπετόβεν], ανήκει ο επίλογος των φετινών πασχαλινών εκδηλώσεων του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Τη Μεγάλη Τετάρτη 12 Απριλίου (8.30 μ.μ.), η Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης θα πλημμυρίσει από τις υποβλητικές μελωδίες του μνημειώδους έργου της δυτικής θρησκευτικής μουσικής, το οποίο θα παρουσιάσει στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών–Ορχήστρα in Residence του Μεγάρου, με τον γερμανό αρχιμουσικό Christoph Poppen [Κρίστοφ Πόππεν] στο πόντιουμ.
Τα φωνητικά μέρη ερμηνεύουν οι λυρικοί τραγουδιστές: Karen Leiber [Κάρεν Λάιμπερ] (υψίφωνος), Ingebor Danz [Ίνγκεμπορ Νταντς] (μεσόφωνος), Jenish Ysmanov [Zενίς Υσμάνοφ] (τενόρος) και Πέτρος Μαγουλάς (βαθύφωνος). Λαμβάνουν επίσης μέρος οι Χορωδίες της ΕΡΤ (μουσική διδασκαλία: Μιχάλης Παπαπέτρου) και του Δήμου Αθηναίων (μουσική διδασκαλία: Σταύρος Μπερής).
Η συναυλία συνοδεύεται από ελληνικούς υπέρτιτλους.
Πριν την έναρξη της συναυλίας έχει προγραμματιστεί (19:30) δωρεάν εισαγωγική ομιλία από φοιτητές του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ για τους κατόχους εισιτηρίων.
Η μεγαλειώδης σύνθεση του σπουδαίου γερμανού μουσουργού σφράγισε ανεξίτηλα την ιστορία της δυτικής μουσικής. Θεωρείται από πολλούς ως το ύψιστο συμφωνικό έργο όλων των εποχών. Το συγκλονιστικό θρησκευτικό δράμα του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν διαπνέεται από ουμανιστικά ιδεώδη καθώς και από ανυπόκριτη πίστη στον Θεό αλλά και στον Άνθρωπο.
O Λούντβιχ βαν Mπετόβεν χρειάστηκε τέσσερα χρόνια για να ολοκληρώσει τη σύνθεση της Missa solemnis (1819-1823), η οποία γραφόταν μάλιστα την ίδια περίοδο που ο συνθέτης επεξεργαζόταν την Ενάτη συμφωνία του. Η Επίσημη λειτουργία είναι αφιερωμένη στον φίλο, μαθητή και προστάτη του, αρχιδούκα Ροδόλφο της Αυστρίας. Η πρώτη παρουσίαση έγινε στα 1824 στην Αγία Πετρούπολη υπό την αιγίδα του πρίγκιπα Γκαλούζιν, πάτρονα του Μπετόβεν. Ακολούθησε μια δεύτερη αποσπασματική παρουσίαση, με τον ίδιο τον συνθέτη να διευθύνει μέρη της Λειτουργίας στη Βιέννη.
Το έργο-ορόσημο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν αποτελεί ένα από τα πιο αντιπροσωπευτικά δείγματα της ώριμης γραφής του. Χαρακτηρίζεται από αιφνίδιες αλλαγές στην ένταση του ήχου, στον ρυθμό και στη μελωδία και έχει υψηλές απαιτήσεις από τους μουσικούς και τους τραγουδιστές, τόσο σε τεχνικό όσο και σε ερμηνευτικό επίπεδο, ενώ περιλαμβάνει συγκινητικά πολυφωνικά μέρη απαράμιλλης ομορφιάς και βαθιάς πνευματικότητας.