Παραγωγές που ξεκίνησαν πρόσφατα και συνάντησαν ανταπόκριση ή παραγωγές που η μεγάλη επιτυχία δεν τις ‘αφήνει’ να τελειώσουν θα συναντήσουμε μετά το Πάσχα. Είναι αυτές που ορίζουν το μεταπασχαλινό θεατρικό τοπίο και στις οποίες θα προστεθούν και κάποιες πρεμιέρες – οι περισσότερες μικρότερης κλίμακας. Ξεχωρίζουμε 21 παραστάσεις που θα παιχτούν τον Απρίλιο ή και το Μάϊο, οι δέκα εκ των οποίων σε προτεραιότητα.
«Έγκλημα και τιμωρία:Αθήνα» στη ΣτέγηΟ Βασίλης Μπισμπίκης αποπειράται να μεταγράψει τον Ντοστογιέφσκι στην παράσταση «Έγκλημα και τιμωρία: Αθήνα». Ωστόσο, η κεντρική ιστορία κατά την οποία ο νεαρός φοιτητής Νομικής και ιδεολόγος Ρασκόλνικωφ δολοφονεί μια γριά τοκογλύφο εμπλουτίζεται και με άλλες παραινέσεις – εκφάνσεις του εγκλήματος. Τα νέα, σύγχρονα ερεθίσματα – γυναικεία κακοποίηση, έμφυλα δικαιώματα, φτωχοποίηση, εκπόρνευση, ελληνική οικογένεια – αποπροσανατολίζουν τη δραματουργία από το κέντρο της και τελικά η παράσταση πέφτει σε αντιφάσεις. Δεν λείπουν, όμως, και τα στοιχεία που θα την διασώσουν: Κάποιες καλές ερμηνείες – από τους Θοδωρή Σκυφτούλη, Έρρικα Μπίγιου, Τσέζαρις Γκραουζίνις, Βασίλης Μπισμπίκης, Άννα Μάσχα, Μπέτυ Βακαλίδου – και αρκετές εύστοχες σκηνοθετικές επιλογές με κορυφαία αυτή της παράλληλης κινηματογραφικής αφήγησης.
Από 19 έως 23 Απριλίου
Χωρίς να έχει απομακρυνθεί από τα κείμενα πολιτικού βάθους, η επιλογή του Άρη Μπινιάρη να σκηνοθετήσει Μπέρτολτ Μπρεχτ είναι η πιο ενδεικτική του προσπάθεια στο μεγάλο κεφάλαιο «ενεργού θεάτρου – ενεργού θεατή». Η δράση του έργου τοποθετείται στο Σικάγο του Μεγάλου Κραχ, καθώς η πόλη έχει παραδοθεί στις συμμορίες του οργανωμένου εγκλήματος και επιβάλλεται στο τραστ του κουνουπιδιού. Η φιγούρα του Αρτούρο Ούι – ως επικεφαλής ενός αιμοδιψούς όχλου αποτελούμενο από «καθαρόαιμους λεβέντες» – καθώς αναρριχάται στην εξουσία της τοπικής μαφίας εξελίσσεται μια αλληγορία με την δράση του Αδόλφου Χίτλερ και τον τρόπο που διείσδυσε και τελικά άσκησε έλεγχο στον πολιτικό κόσμο και τα γρανάζια του καπιταλιστικού συστήματος. Η σκηνοθεσία Μπινιάρη ακολουθεί τους κανόνες του μπρεχτικού θεάτρου αναζωογονώντας τη λειτουργία τις με μεθοδικότητα, φαντασία, αμεσότητα και πολεμικό ρυθμό. Ο Γιώργος Χρυσοστόμου σε μια εξαιρετική στιγμή του στον επώνυμο ρόλο του έργου και μαζί του να διακρίνονται οι Γιάννης Αναστασάκης, Μιχάλης Βαλάσογλου, Κώστας Κορωναίος, Δαυίδ Μαλτέζε, Μαρία Παρασύρη, Ερρίκος Μηλιάρης.
Από τις 19 έως 30 Απριλίου
Ο Γιάννης Μόσχος στην πρώτη του σκηνοθεσία μετά από καιρό επιλέγει ένα άγνωστο στην Ελλάδα έργο του Τόνι Κούσνερ – χαραγμένου στη μνήμη του αθηναϊκού κοινού από τους «Άγγελους στην Αμερική». Η άνοδος του φασισμού στη Γερμανία μέσα από τη ματιά μιας ομάδας καλλιτεχνών που ζουν στο σπαρασσόμενο Βερολίνο τροφοδοτεί το Μόσχο για να μελετήσει τις ανθρώπινες συμπεριφορές κάτω από ακραίες ιστορικές συνθήκες. Ακριβής και καλαίσθητη σκηνοθεσία που εστιάζει στις ερμηνείες των πρωταγωνιστών και δικαιώνεται: Αγορίτσα Οικονόμου, Μαρία Τσιμά, Λαέρτης Μαλκότσης, Παναγιώτης Παναγόπουλος κ.α.
Από 19 Απριλίου έως τις 14 Μαΐου
Σε μια από τις απόλυτες θεατρικές επιτυχίες των τελευταίων χρόνων εξελίχθηκε ο μονόλογος του Μπενουά Σολ για τον Άλαν Τούρινγκ: Του επιστήμονα που έσπασε τον κώδικα των Ναζί, γεγονός που στάθηκε καθοριστικό ώστε οι συμμαχικές δυνάμεις να κερδίσουν τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ωστόσο, ο ρόλος του όχι μόνο αποσιωπήθηκε αλλά ο ίδιος διαπομπεύθηκε και απομονώθηκε εξαιτίας της ομοφυλοφιλίας του. Ο Ορφέας Αυγουστίδης, υπό την αναλυτική καθοδήγηση του Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου, ερμηνεύει τον Τούρινγκ (αλλά και όλα τα πρόσωπα του περιβάλλοντος του) κατά τις τελευταίες ημέρες της ζωής του. Το κάνει με βαθύτητα, εσωτερικότητα, ειλικρίνεια, σπουδαίες αρετές μιας ερμηνείας που αναπόφευκτα κερδίζουν το μεγάλο κοινό, παρά το θέμα της διαφορετικότητας που θέτει. ‘Συμπρωταγωνιστές’ του η μουσική της Μαρίζα Ρίζου και κυρίως το σκηνικό της ‘Ολγας Μπρούμα.
Από 19 Απριλίου έως τις 14 Μαΐου
Ο Μάριο Μπανούσι, στην πρώτη του μεγάλης κλίμακας σκηνοθετική δουλειά (και στην δεύτερη συνολικά) επιδεικνύει μια θαυμαστή ωριμότητα σκηνοθετώντας ένα εικαστικό ποίημα για την απώλεια και το θάνατο. Αφετηρία του, μια προσωπική ιστορία, ο θάνατος της μητριάς του Lindita. Χωρίς να κάνει χρήση λόγου, ο 24χρονος Μπανούσι δημιουργεί μια σωματική αφήγηση, έμπλεη λυρικότητας που διακρίνεται επίσης για την ταπεινή εικαστική ομορφιά της, τη συγκίνηση της θρηνητικής μουσικής, την εκπληκτική (σε σημεία) κινησιολογία. Performative αλλά αξιοσημείωτες ερμηνείες από τους Χρυσή Βιδαλάκη, Μπάμπη Γαλιατσάτο, Μανταλένα Καραβάτου, Αφροδίτη Κατσαρού, Μάριο Μπανούσι, Ευτυχία Στεφάνου, Άννα Συμεωνίδου και Αλεξάνδρα Χασάνι.
Από τις 19 Απριλίου ως τις 4 Ιουνίου
Το σπάνια παιζόμενο έργο του Ευγένιου Ο’ Νιλ ευτυχεί σε ένα πολύ γοητευτικό ανέβασμα από τον Ακύλλα Καραζήση – ίσως μια από τις καλύτερες παραστάσεις της χρονιάς. Ο Ο’ Νιλ μας μεταφέρει στα 1912, στις κακόφημες συνοικίες της Νέας Υόρκης, σε ένα κοινοβιακό μπαρ του DownTown, ιδιοκτησίας του Χάρι Χόουπ. Εκεί ξημεροβραδιάζονται πρώην αναρχικοί, πρώην φοιτητές, πρώην τζογαδόροι, πρώην πλασιέ αλλά και «νυν μπεκρήδες και πάντα άφραγκοι» βυθισμένοι σε ένα τέλμα απραξίας. Ένας χορός μέθης και επαναλαμβανόμενης υπνωτιστικής ενέργειας τυλίγει τους επτά ηθοποιούς της παράστασης – Έλενα Τοπαλίδου, Ακύλλας Καραζήσης, Κωνσταντίνος Πλεμμένος, Γιώργος Κατσής, Χαρά Μάτα Γιαννάτου, Ελίνα Ρίζου, Γκάρι Σάλομον – που υποδύονται με ειλικρίνεια και τρυφερότητα τους ματαιωμένους ήρωες οι οποίοι αναζητούν μια θέση στη ζωή, επιτρέποντας στον εαυτό τους την πολυτέλεια του ονείρου και του ζωτικού ψεύδους. Κι όλα αυτά με μια εμπνευσμένη σκηνογραφική και φωτιστική αποτύπωση (από τον Κωνσταντίνο Σκουρλέτη και τη Μαριέττα Παυλάκη, αντίστοιχα).
Από 21 έως 30 Απριλίου
Επιδεικνύοντας την προσήλωση τους στην έρευνα περιόδων της πρόσφατης ελληνικής ιστορίας, η ομάδα των 4Frontal θεατροποιεί και διασκευάζει το ομώνυμο μυθιστόρημα του Θανάση Σκρουμπέλου. Η ιστορία της θρυλικής «Χαβάης» του Μεταξουργείου, της πρώτης στέγης τρανς γυναικών στην Αθήνα, ζωντανεύει μέσα από μια παλλόμενη και γεμάτη συναίσθημα αφήγηση με φόντο τη μετεμφυλιακή συγκυρίες και το ασταθές πολιτικό σκηνικό που θα οδηγούσε στην επιβολή της Χούντας. Ζωηρές και με γκροτέσκα χαρακτηριστικά ερμηνείες από τους Σταύρο Γιαννουλάδη, Χάρη Κρεμμύδα, Γιάννη Λατουσάκη, Νεφέλη Μαϊστράλη, Διονύση Πιφέα και Πάνο Τοψίδη.
Από 23 Απριλίου έως 28 Μαΐου
Βασισμένος σε ένα πρωτοεμφανιζόμενο, στην ελληνική σκηνή, πολυεπίπεδο έργο με την υπογραφή του Σέρχιο Μπλάνκο, ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος υπογράφει μια από τις πιο δυνατές παραστάσεις του στο νεότερο ρεπερτόριο του Θεάτρου του Νέου Κόσμου: Ένας θεατρικός συγγραφέας (θα μπορούσε να είναι και ο ίδιος ο Μπλάνκο) συλλαμβάνει την ιδέα να γράψει ένα έργο για την πατροκτονία. Αφορμή, στέκεται η δολοφονία ενός κακοποιητικού πατέρα από τον 20χρονο γιο του, τον οποίο και ο συγγραφέας αποφασίζει να επισκεφθεί στη φυλακή. Πρόκειται για τον Μαρτίν, ένα 20χρονο, με ελάχιστη πρόσβαση στην εκπαίδευση αγόρι. Ο Θεοδωρόπουλος επιτυγχάνει μια, σε βάθος, ανάγνωση στην ψυχολογία των ηρώων που ανατέμνουν τη σχέση πατέρα και γιου, στο φάσμα της κακοποίησης και της δυσλειτουργικής οικογένειας, στις έννοιες του εγκλήματος και της τιμωρίας, του εγκληματία και της κοινωνίας – ακόμα και στη θέση της τέχνης σε ανάλογα κοινωνικά συμβάντα. Στέρεη, λιτή αλλά και ευρηματική σκηνοθεσία που αποσπά αξιοσημείωτες ερμηνείες από τους Θάνο Λέκκα και Δημήτρη Καπουράνη.
Από 24 Απριλίου έως 30 Μάϊου
Ο Γιώργος Καφετζόπουλος δοκιμάζει το πρώτο του βήμα ως θεατρικός συγγραφέας με ένα κείμενο, υφολογικά δημοφιλές τα τελευταία χρόνια στο εγχώριο θέατρο: Ο κόσμος του βρώμικου, ελληνικού περιθωρίου και οι ήρωες του. Εκείνο βέβαια που διαφοροποιεί το «Τάο» είναι μια στοιχειώδης απόκλιση από την ‘λογική’ του ωμού, λούμπεν ρεαλισμού: Το έργο αποδομεί τη βία μέσα από την γελοιοποίηση της, παρά την λανσάρει ως τρόπο ζωής. Με ταραντινικά αντανακλαστικά, λοιπόν, ένα ενδιαφέρον κείμενο – κυρίως για τους ανθρωπότυπους που συστήνει παρά για την καθαυτή ιστορία του. Ρεσιτάλ ερμηνείας από τον Θοδωρή Σκυφτούλη ενώ επίσης απολαυστικοί οι Αντώνης και Γιώργος Καφετζόπουλος – όλοι σε ρόλο μαφιόζων της νύχτας. Σκηνοθετεί με νεύρο η Δανάη Σπηλιώτη.
Από 24 Απριλίου έως 16 Μαΐου
• «Μακριά από παιδιά» στο Ιλίσια-Βολανάκη. Το πρόσφατο έργο του Γιωργή Τσουρή ολοκληρώνει την τριλογία της δυσλειτουργικής ελληνικής οικογένειας. Παραδίδεται κι εδώ στα χέρια του σταθερού του συνεργάτη, Γιώργου Παλούμπη. Με τον Γιώργο Τσουρή και τους Ελεάνα Κακαυλά, Θανάση Ζερίτη.
Από 19 Απριλίου έως 28 Μαΐου.
• «Οικόπεδα με θέα» στο ‘Ανεσις. Σαράντα χρόνια μετά το ντεμπούτο του στο Λονδίνο, το έργο του Μάμετ αποδεικνύεται ανθεκτικό στο χρόνο σχολιάζοντας τον αγώνα του ατόμου εμπρός στους μηχανισμούς του καπιταλιστικού συστήματος. Ο Νικορέστης Χανιωτάκης σκηνοθετεί τους τους Γιάννη Μπέζο, Μάκη Παπαδημητρίου, Άρη Λεμπεσόπουλο, Θανάση Κουρλαμπά.
Από 19 έως 30 Απριλίου
• «Άρης» στο Olvio. Πέμπτη σεζόν – κι όχι άδικα – για τον μονόλογο της, πρόσφατα εκλιπούσας, Σοφίας Αδαμίδου, πάνω στη ζωή και τη δράση του ηγέτη του ΕΛΑΣ, Άρη Βελουχιώτη. Ένα κείμενο που αναδεικνύεται καθοριστικά από την δυναμική – πυρετική ερμηνεία του Τάσου Σωτηράκη.
Από 19 έως 29 Απριλίου
• «Το Έκτο πάτωμα» στο Ακροπόλ. Το διάσημο έργο του Ζερί στην διασκευή της ‘Αννας Παναγιωτοπούλου σ’ ένα καινούργιο ανέβασμα με τους Υρώ Μανέ, Ελένη Καστάνη, Κώστα Μακεδόνα, Δημήτρη Φραγκιόγλου στους βασικούς ρόλους και τα εμβληματικά τραγούδια των Κραουνάκη – Νικολακοπούλου.
Από 20 έως 30 Απριλίου
• «Ο Γάμος» στο Επί Κολωνώ. Το έργο σοκ του Μάριου Ποντίκα για το έρεβος της γυναικείας κακοποίησης δια χειρός Ελένης Σκότη. Με τους Ηλίας Βαλάσης, Στέλιος Δημόπουλος, Μαρία Κάτσενου, Αθανασία Κουρκάκη, Μέγκυ Σούλι.
Από 21 Απριλίου ως 14 Μαϊου
• «Ορφανά» στο Γκλόρια Μικρό. Το διακεκριμένο έργο του Ντένις Κέλι σχόλιο στη βία και στο ρατσισμό με την ματιά του Κωνσταντίνου Μάρκελλου. Μαζί του και η Ελένη Στεργίου.
Από 20 Απριλίου έως 14 Μαΐου
• «170 τετραγωνικά» στο Θέατρο Ιλίσια. Μια ακόμα – η τέταρτη – επιτυχημένη σεζόν και μια νέα παράταση για την τραγικομωδία του Γιώργου Τσουρή πάνω στα ήθη της ελληνικής οικογένειας. Ανανεωμένη, πλέον, η διανομή με επικεφαλής τους Γιώργο Τσουρή και Θανάση Ζερίτη.
Από 21 Απριλίου έως 28 Μαϊου
• «Θέλω να σου κρατάω το χέρι» στο θέατρο ‘Αλφα. Δεύτερη χρονιά επιτυχίας για το πρώτο έργο του Τάσου Ιορδανίδη πάνω στις σύγχρονες διαπροσωπικές σχέσεις. Συμπρωταγωνιστεί με την Θάλεια Ματίκα, η οποία και σκηνοθετεί την παράσταση.
Από 21 έως 30 Απριλίου
• «Με σιχάθηκα…αλλά και πάλι όχι εντελώς» στο Θέατρο Tempus Verum – Εν Αθήναις. Η Κρίστελ Καπερώνη υπογράφει τη σκηνική σύνθεση τριών κειμένων της Λένας Κιτσοπούλου, παρουσιάζοντας μία μαύρη κωμωδία που επιστρέφει αυτή τη φορά τα Σαββατοκύριακα στο Tempus Verum – Εν Αθήναις. Πρωταγωνιστούν οι Νάστια Βραχάτη, Τζωρτζίνα Λιώση και Ηρώ Πεκτέση.
Από 22 Απριλίου έως 28 Μαΐου
• «Η αφιέρωση» στο θέατρο «Σφενδόνη». Tο μυθιστόρημα του Μπότο Στράους ως πηγή έμπνευσης μιας παράστασης για την διαχείριση του πόνου της ερωτικής απώλειας με την ματιά του Χάρη Φραγκούλη. Παίζουν οι Σοφία Κόκκαλη, Ανδρέας Κοντόπουλος, Ανδρέας Κωνσταντίνου, Μιχάλης Τιτόπουλος, Μαρία Αρζόγλου.
Από 24 Απριλίου
• «Την Τρίτη στο σούπερ μάρκετ» στο Show What. Δέκα χρόνια μετά την πρώτη του συνάντηση με τον ρόλο της τρανς Μαρί Πιερ ο Φαίδων Καστρής επιστρέφει στον μονόλογο του Εμμανουέλ Νταρλέ.
Από 24 Απριλίου έως 2 Μαΐου
• «Η αρκούδα» στο Αμφιθέατρο. Μετά από τον πρώτο επιτυχημένο κύκλο παραστάσεων, το έργο του Τσέχωφ επιστρέφει σε νέο χώρο. Σκηνοθετεί ο Νίκος Καρδώνης.
Από 4 Μαΐου έως 4 Ιουνίου
• «Ποιος σκότωσε τον πατέρα μου» στο Πλύφα. Το πολιτικά αιχμηρό έργο του Εντουάρ Λουί, σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη επιστρέφει στο Πλύφα για 2 επιπλέον παραστάσεις.
29 και 30 Απριλίου