Πριν ακόμη σταματήσουμε να μιλάμε για τις δύο πρώτες μεγάλου μήκους ταινίες του, το “Hereditary” (2018) και το “Midsommar” (2019), ο Ari Aster επιστρέφει με την τρίτη του ταινία με τίτλο “Ο Μπο Φοβάται” (Beau Is Afraid). Πρόκειται να κυκλοφορήσει στις 27 Απριλίου από την Tanweer, ενώ στην Αμερική έχει κυκλοφορήσει από τις 21 Απριλίου – και ήδη όλοι μιλούν γι’ αυτήν.
Ας δούμε, λοιπόν, τι ακριβώς ετοίμασε ο Aster μετά από δύο πολύ επιτυχημένες ταινίες τρόμου, έχοντας αυτή τη φορά για πρωταγωνιστή τον οσκαρικό ηθοποιό Joaquin Phoenix.
Η πλοκή της ταινίαςΗ τρίωρη αυτή ταινία -το “Midsommar” ήταν μόλις ένα μισάωρο λιγότερο- αφορά την οδύσσεια του Beau (Joaquin Phoenix), ενός παρανοϊκού άντρα που ξεκινάει ένα επικό ταξίδι επιστροφής για να επισκεφθεί τη μητέρα του. Ωστόσο, ανακαλύπτει έναν κόσμο από κακόβουλες δυνάμεις που παρακολουθούν κάθε του κίνηση. Πιο συγκεκριμένα, ο φοβιτσιάρης Beau Wassermann ζει μόνος του σε ένα διαμέρισμα στο κέντρο, όπου κάθε στιγμή είναι ένας εφιάλτης. Επιρρεπής στις κρίσεις πανικού και την παράνοια, επισκέπτεται τον ψυχολόγο του (Stephen McKinley Henderson),που τον προετοιμάζει για την επικείμενη επίσκεψη στη μητέρα του (Patti LuPone).
Όμως, την παραμονή της αναχώρησης του Beau επέρχεται το χάος και η ζωή του εκτροχιάζεται σε μία σουρεαλιστική καινούρια διάσταση. Μην μπορώντας να φτάσει στον προορισμό του και με τον κόσμο να έχει αποτρελαθεί, ο Beau ταξιδεύει σε δρόμους που δεν είναι καταγεγραμμένοι σε κανένα χάρτη και αναγκάζεται να αντιμετωπίσει τη ζωή του και τα ψέματα που έχει πει στους κοντινούς του ανθρώπους.
Η ταινία είναι μια παραγωγή του στούντιο Α24, το οποίο επιμελήθηκε και τις άλλες δύο μεγάλου μήκους ταινίες του Ari Aster. Στην συγκεκριμένη περίπτωση, φαίνεται να πίστεψε ακόμα περισσότερο στο όραμα του σκηνοθέτη, δίνοντας περισσότερα χρήματα – 35 εκατομμύρια δολάρια – από κάθε άλλη ταινία, εκθρονίζοντας το πολυ-οσκαρικό “Everything Everywhere All at Once”.
Τον Φεβρουάριο του 2021 ανακοινώθηκε από το Α24 η προετοιμασία της ταινίας, που όμως τότε είχε τον τίτλο “Disappointment Blvd”. Παρόλο που η ταινία ανακοινώθηκε το 2021 και κυκλοφορεί φέτος, o Ari Aster προετοίμαζε στο μυαλό του την ιδέα πολλά χρόνια νωρίτερα. Συγκεκριμένα, το 2011 γύρισε την μικρού μήκους ταινία με τίτλο “Beau” για έναν νευρωτικό μεσήλικα που πηγαίνει να επισκεφτεί την μητέρα του και ξαφνικά δεν βρίσκει τα κλειδιά για να φύγει από το διαμέρισμα, με πρωταγωνιστή τον εκλιπόντα Billy Mayo. Ακόμη, το 2014 κυκλοφόρησε στο διαδίκτυο και ένα πρώτο σενάριο του Aster.
O ίδιος ο σκηνοθέτης έχει διασαφηνίσει πως η ταινία έχει ρίζες με την ιδέα της μικρού μήκους. “Είχα μόλις αποφοιτήσει από το American Film Institute. Ήμουν σε ένα διαμέρισμα. Ήμουν έτοιμος να μετακομίσω σε τρεις μέρες και τότε συνειδητοποίησα ‘Αυτή είναι μια τοποθεσία’ ξέρεις, και αυτά είναι δύσκολα να έρθουν όταν δεν έχεις καθόλου χρήματα. Κι έτσι σκέφτηκα ‘εντάξει, θα γράψω κάτι πολύ γρήγορα και θα είναι σαν άσκηση. Και θα πάρω τον φίλο μου Billy Mayo, που έπαιξε στην πτυχιακή μου ταινία στο AFI και ήταν απλά πολύ καλός ηθοποιός” δήλωσε ο Aster. “Και αργότερα, απλώς αυτό το ένα σημείο, αυτό το ένα plot point σε εκείνη τη μικρού μήκους ταινία, κάπως μου κόλλησε -ένας τύπος που αφήνει το κλειδί στην πόρτα και μετά, ξέρεις…πηγαίνει ως το μπάνιο και γυρίζει πίσω, και το κλειδί έχει εξαφανιστεί. Αυτό μου κόλλησε και μετά μεγάλωσε και μου άρεσε και το όνομα Beau” συνέχισε.
Ακόμη δήλωσε πως: “Αν είχα κάνει την ταινία τότε ίσως να είχα πάρει όντως τον Billy Mayo εκείνη την εποχή επειδή θα ήταν η πρώτη μου ταινία. Πιθανότατα θα την είχα κάνει και χωρίς χρήματα. Η ταινία κάπως μεγάλωσε σε κάτι άλλο. Δεν το βλέπω αυτό ως ένα remake της μικρού μήκους ταινία ή μια ανάπτυξη αυτής… Ο καταλύτης της ιστορίας είναι ο ίδιος. Αλλά μονάχα θα πω ότι… αυτή η ιστορία μεγαλώνει και μεγαλώνει για μένα, και ο χαρακτήρας μεγαλώνει εξίσου και σχεδόν σαν να μετατρέπεται όλο και περισσότερο σε αυτό το αίνιγμα. Οι χαρακτήρες γίνονται ολοένα και πιο αινιγματικοί για μένα. Νιώθω πως ένα μεγάλο ερώτημα που ο Joaquin κι εγώ είχαμε ήταν το πώς θα χτίσουμε αυτόν τον τύπο και την ίδια στιγμή, πώς θα διατηρήσουμε το μυστήριο εκεί”.
Πάντως οι πιο χαρακτηριστικοί σχολιασμοί του Ari Aster για την ταινία είναι “εφιαλτική κωμωδία” ή και “ένα εβραϊκό Lord of the Rings αλλά ο Beau απλώς πηγαίνει στο σπίτι της μητέρας του”.
Η ηθοποιός Parker Posey, που ενσαρκώνει την παιδική φίλη του Beau, σχολίασε την ταινία λέγοντας: “Ο Ari Aster παρουσιάζει έναν καφκικό εφιάλτη που θυμίζει αυτό που ζούμε σήμερα. Αιχμαλωτίζει τα έντονα συναισθήματα που έχουμε όταν περπατάμε στις πόλεις μας και ζούμε μέσα στα σπίτια μας, πράγματα από τους γονείς μας που μας στοιχειώνουν, το χάος της σύγχρονης κουλτούρας και του καπιταλισμού, αλλά και το πώς μπορούμε να σωθούμε από όλο αυτό”.
Δεν χρειάζεται πια άλλη απόδειξη για το τεράστιο υποκριτικό ταλέντο του Joaquin Phoenix, είναι κάτι που πια το θεωρούμε όλοι δεδομένο – γεγονός που σημαίνει αφενός πως οι απαιτήσεις αυξάνονται και αφετέρου πως μια κακή ερμηνεία, θα φέρει και την ανάλογη αναστάτωση. Σε ταινίες όπως το “The Master” του Paul Thomas Anderson και το “Joker” του Todd Phillips, το οποίο του χάρισε και το πρώτο Όσκαρ της καριέρας του, έχει δείξει ένα μεγάλο εύρος των ικανοτήτων του και -δίκαια- συγκαταλέγεται ανάμεσα στους καλύτερους ηθοποιούς της γενιάς του.
Όπως και πολλοί άλλοι, ο συγκεκριμένος ρόλος δεν ήταν μια απλή υπόθεση! Αυτό γίνεται αντιληπτό και μόνο από ένα συμβάν, όταν ο Phoenix λιποθύμησε κατά τη διάρκεια μιας λήψης με την Patti LuPone, που υποδύεται την μητέρα του Beau, λόγω της σωματικής έντασης που απαιτούσαν ορισμένα κόλπα, συμπεριλαμβανομένου του να περάσει μέσα από ένα τζάμι. Ο σκηνοθέτης στην αρχή ενοχλήθηκε γιατί ήταν μια πολύ καλή λήψη και αντιλήφθηκε τί συνέβη όταν είδε πως ο Phoenix δεν έδιωχνε όποιον πλησίαζε αλλά τους επέτρεπε να τον βοηθήσουν.
Κατά τη διάρκεια μιας συνέντευξης του Phoenix με τον Aster, ο πρώτος θυμήθηκε μια έντονη σκηνή που ήταν έτοιμοι να γυρίσουν και που τον πανικόβαλε γιατί ο Aster ήθελε να την βγάλουν σε μια λήψη.
“Είμαι λίγο διστακτικός για να το πω αυτό επειδή ακούγεται τόσο χαζό και σαν τα χαζά του ηθοποιού αλλά θυμάμαι… αυτό που έκανα πριν ήταν ότι έκανα την σκηνή αλλά δεν ήμουν πολύ εκρηκτικός. Ήμουν ακόμη αγχωμένος. Ήμουν ακόμη…με έναν τρόπο, είχα λίγο τον έλεγχο. Είχα τον έλεγχο του τί σκέφτονταν οι άλλοι για μένα. Δεν ήθελα να τους απογοητεύσω. Και ήταν και το νέο συνεργείο από νωρίς στο set. Και θυμάμαι ότι συνειδητοποίησα πως έπρεπε να κάνω κάτι που να είναι εντελώς χαζό, και να που δεν ήθελα να το κάνω, αλλά το ήξερα” ανέφερε ο Joaquin Phoenix. Και τι ήταν αυτό το εντελώς χαζό που έκανε; “Απλά άρχισα να ουρλίαζω, με το πιο έντονο, βραχνό, πονεμένο ουρλιαχτό που μπορούσα πριν πάμε να γυρίσουμε, καθώς καθόμουν εκεί, επειδή έπρεπε να εξευτελίσω εντελώς τον εαυτό μου. Αυτό απελευθέρωσε τα πάντα,. Δεν ξέρω γιατί αλλά κυριεύτηκα από την ανάγκη να το κάνω”.
Παράλληλα με τέτοιες τεχνικές, ο Phoenix βρήκε και πιο ακραίους τρόπους για να τελειοποιήσει την υποκριτική του. Λέγεται ότι είχε διάφορες καρφίτσες τοποθετημένες στο δεμένο με επίδεσμο χέρι του, οι οποίες θα τον πονούσαν έντονα εάν επιχειρούσε να το χρησιμοποιήσει. Επίσης, προκειμένου να αναπαραστήσει τα χτυπήματα στον κορμό του, είχε στερεώσει πάνω στο στομάχι του διάφορα κλιπ για θήκες χαρτιού που θα προκαλούσαν κατά κάποιο τρόπο μια ρεαλιστική αδυναμία.
Όλα αυτά μπορεί να ακούγονται υπερβολικά, αλλά δείχνουν ότι ο Joaquin Phoenix είναι απόλυτα αποφασισμένος να μας χαρίσει μία από τις πιο ρεαλιστικές και καθηλωτικές ερμηνείες του μέχρι τώρα. Θα τα καταφέρει; Σύμφωνα με τις πρώτες κριτικές, ναι, ο Phoenix φαίνεται να δίνει ρεσιτάλ ερμηνείας, ενώ όλοι μιλούν για μία ταινία που δεν μοιάζει με καμία που έχουμε δει έως τώρα. Μένει να το ανακαλύψουμε και οι ίδιοι σε λίγες ημέρες, την Πέμπτη 27 Απριλίου, που θα κάνει πρεμιέρα στις κινηματογραφικές αίθουσες.