Βιβλιόπτερα ή η Βιβλιοθήκη των Επιθυμιών: Έκθεση της Demi Kaia στο Ιδρυμα Αγγελου και Λητώς Κατακουζηνού
Περισσότερα από 60 βιβλία από τη συλλογή των προσωπικών, επιζωγραφισμένων αναγνωσμάτων της Demi Kaia, καθώς και επιλεγμένα ζωγραφικά έργα και γλυπτά της, παρουσιάζονται στην έκθεση «Βιβλιόπτερα ή η Βιβλιοθήκη των Επιθυμιών» στο Ιδρυμα Αγγελου και Λητώς Κατακουζηνού.
Στην έκθεση «Βιβλιόπτερα ή η Βιβλιοθήκη των Επιθυμιών», που εγκαινιάζεται την Πέμπτη 27 Απριλίου στο Ιδρυμα Αγγελου και Λητώς Κατακουζηνού, η Demi Kaia παρουσιάζει, σε επιμέλεια της Εφης Φαλίδα, περισσότερα από 60 βιβλία από τη συλλογή των προσωπικών της αναγνωσμάτων, από τις φοιτητικές της σημειώσεις, μέχρι βιβλία που διάβασε και ζωγράφισε πάνω τους πριν λίγες ημέρες.
«Βιβλιόπτερα ή η Βιβλιοθήκη των Επιθυμιών»: Λίγα λόγια για την έκθεσηO Georges Bataille, o Charles Bukowski, ο Gustave Flaubert, o Honoré de Balzac, o Μαρκήσιος de Sade, o Samuel Beckett, η Simone de Beauvoir, ο Δημήτρης Δημητριάδης, ο Θωμάς Κοροβίνης, είναι μερικοί μόνο από τους συγγραφείς, που συναντιούνται στα ράφια των βιβλιοθηκών, σε τραπέζια, σε κάθε γωνιά του σπιτιού της Demi Kaia. Ωστόσο, η βιβλιοφιλία της εικαστικής καλλιτέχνιδας δεν περιορίζεται στην ανάγνωση. Η Demi Kaia καταναλώνει λέξεις και στη συνέχεια δημιουργεί εικόνες στις σελίδες των βιβλίων που διαβάζει, μεταμορφώνοντάς τα, το καθένα σε ένα διαφορετικό, μοναδικό έργο.
Τα Βιβλιόπτερα, ανοίγουν τις επιζωγραφισμένες σελίδες τους και πετούν, επικοινωνώντας λέξεις, εικόνες, σκέψεις, συναισθήματα, γύρω από το πάθος, τη σεξουαλικότητα, τη γυναικεία φύση, τη λατρεία για τα ζώα, τη μοναξιά. Στην έκθεση συνοδεύονται από επιλεγμένα ζωγραφικά έργα και γλυπτά, καθώς και από το «νεκροταφείο» των ξυσμένων χρωματιστών μολυβιών, με τα οποία τα βιβλία απέκτησαν νέα όψη και χαρακτήρα.
Η έκθεση Βιβλιόπτερα ή η Βιβλιοθήκη των Επιθυμιών είναι ένα διαρκές project που ξεκίνησε από τις αρχές της καλλιτεχνικής πρακτικής της Demi Kaia. Αποτελεί τον προπομπό των ζωγραφικών και γλυπτών έργων που δημιούργησε η Demi Kaia τα τελευταία οκτώ χρόνια, τα οποία, σε λίγες εβδομάδες θα παρουσιαστούν σε έναν χώρο προσωπικό, απόλυτα συνδεδεμένο με τη δημιουργία τους.
*Σημειώνεται ότι τα έργα απευθύνονται σε ενήλικο κοινό.
«Όταν ανοίγουν οι σελίδες των βιβλίων μεταμορφώνονται σε πλάσματα με φτερά. Γίνονται υβριδικοί οργανισμοί που πετάνε πάνω από τα κεφάλια των αναγνωστών τους ξεσηκώνοντας τις σκέψεις τους, για να τις πάνε πέρα από τα όρια, προς άλλες αλήθειες και εμπειρίες. Έτσι δημιουργήθηκαν τα Βιβλιόπτερα από τη Demi Kaia. Ένα σμήνος από παράξενα πλάσματα από χαρτί, απόγονοι του παλαιοντολογικού παρελθόντος που βρυχώνται από ερωτική επιθυμία. Τα εποίησε για να ξεφύγει από τους φόβους και τις ρίζες του κακού. Είναι τα δικά της βιβλία, τα προσωπικά της αναγνώσματα επεξεργασμένα με σχεδιάσματα από την ίδια, που συγκροτούν έναν κόσμο συνδέσεων με το σύγχρονο, το επίκαιρο και το διαχρονικό.
Τα έργα της που συνθέτουν την ενότητα Βιβλιόπτερα, ή η βιβλιοθήκη των επιθυμιών παρουσιάζονται στην Οικία Κατακουζηνού ως ένα corpus βιβλίων τα οποία -πέρα από μία καλλιτεχνική εγκατάσταση- αποκαλύπτονται στον θεατή τους ως η εικονογραφημένη ερμηνεία των αναγνώσεων της καλλιτέχνιδας.
Τα Βιβλιόπτερα φτερουγίζουν γύρω από τις σιωπές. Κάθε βιβλίο, μυθιστόρημα, δοκίμιο στοχασμού, ποιητική συλλογή πάνω στο οποίο παρεμβαίνει η καλλιτέχνης και οικειοποιείται μεταμορφώνοντας το σε έργο της προβάλλει την ανθρώπινη φύση στο φάσμα των πιο υψηλών αλλά και χαμηλών δονήσεων της. Με αφετηρία το μυθιστόρημα του Georges Bataille «Η Ιστορία του Ματιού» (εκδ. Άγρα), τα γραπτά του Μαρκήσιου de Sade, το προφητικό «Πεθαίνω σαν Χώρα» του Δημήτρη Δημητριάδη, η Demi Kaia καταδύεται στο χάος της βίας και της οδύνης. Οι αναγνώστες και το φιλότεχνο κοινό καλούνται να συμπληρώσουν εκείνο που προσφέρουν οι ζωγραφικές χειρονομίες της, να μαντέψουν τι συμβαίνει πάνω από τις γραμμές, στο περιθώριο των σελίδων. Να ακούσουν όσα οι χαρακτήρες της αδυνατούν να εκφράσουν ρητά, αλλά δείχνουν με τη βίαιη ομορφιά τους».
Βρείτε εδώ το πλήρες επιμελητικό κείμενο της Εφης Φαλίδα.
«Η ζωγραφική μου είναι μια (ηλίθια, αφελής, ρομαντική) δράση/προσπάθεια Επανασύνδεσης και Ανάρρωσης/Επούλωσης του Κόσμου/Άκοσμου.
Οι Ανθρώπινοι χαρακτήρες (ως επί το πλείστον πραγματικοί) εισβάλλουν στο χαρτί/βιβλίο
Απρόσκλητοι
Αγενείς
Σαρκαστικοί
Ανήθικοι
Προς/Τύχη
Χυδαίοι
Τα ζώα λειτουργούν καταλυτικά σαν Πυροσβέστες
Διπλωματικοί Ακόλουθοι
Ανακουφιστές
Διαιτητές
Θηράματα
Κυνηγοί
Ο Κόσμος πεθαίνει / η Χώρα Πεθαίνει. Το Γουργούρισμα μιας Γάτας ανακουφίζει. Είσαι αλλεργικός στις Γάτες; Βάλε το χέρι σου στα γεννητικά σου όργανα. Ακούμπησε. Χάιδεψε. Νιώσε. Σήκωσε το αργά προς τα πάνω. Μύρισε το. Τι μυρίζει; Βάλτο στο στόμα σου. Τι γεύση έχει;
Αν το κάνεις αυτό μια φορά την ημέρα, σου υπόσχομαι ότι ο κόσμος μας θα γίνει λίγο καλύτερος.
Demi Kaia, Μάρτιος 2023
Υ. Γ. Μπορείς να αφήσεις τη γάτα σου να σε παρατηρεί. Αν δεν έχεις γάτα φαντάσου ότι σε κοιτάει ένα γάιδαρος».
Λίγα λόγια για την καλλιτέχνιδαH Demi Kaia γεννήθηκε στη Λάρισα και αποφοίτησε με Degree of Bachelor of Arts από το La Verne University of California.
Εχει κάνει εννέα ατομικές εκθέσεις:
- «Η καρδιά θέλει αυτό που θέλει / το Μαύρο Μουσείο», γκαλερί a.antonopoulou.art, Αθήνα (2015)
- «Τα Ημερολόγια», γκαλερί a.antonopoulou.art, Αθήνα (2013)
- «Με τα Μάτια Ανοιχτά», Δημοτική Πινακοθήκη, Κέρκυρα (2010)
- «Οι Πόλεις των Ανθρώπων», γκαλερί Silk, Κύπρος (2009)
- «Εικονικές Πόλεις», Επαγγελματικό Επιμελητήριο, Θεσσαλονίκη (2009)
- «Μονοπόλεις», πολυχώρος Mommy, Αθήνα (2007)
- «Ακοίμητες Πόλεις», γκαλερί Kapopoulos Fine Arts, Αθήνα (2006)
- «Απεικονίσεις», ξενοδοχείο The Athenian Callirhoe”, Αθήνα (2004)
- «ΤέχνΗολογία», EKKA Mercedes Benz, Αθήνα (2003)
Εχει συμμετάσχει σε 15 ομαδικές εκθέσεις. Ανάμεσά τους, “Emfylo-ποιείν” (2019), “Το Ημερολόγιο μιας Μοδίστρας” (2018), “Antiquidia – Διάλογοι με την αρχαιότητα” (2017), “Remap4” (2013), “Το σώμα ως πόλη” (2011) στην γκαλερί a.antonopoulou.art, “Rag to Rich” (2018) στο The Frances Rich School of Fine and Performing Arts, “Fresh Paint 9 – Defenses” (2017) στο Steinhardt Museum of Natural History στο Ισραήλ, “For your Own Good – International Cheap Laser Summit” (2013) στο Tinquely museum στην Ελβετία.
Ο Άγγελος και η Λητώ Κατακουζηνού ανήκαν στην πνευματική ελίτ της εποχής τους, τη λεγόμενη γενιά του ‘30, και λειτουργούσαν ταυτόχρονα ως πρεσβευτές του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού στο εξωτερικό και ως εισηγητές των διεθνών τάσεων στην ελληνική πραγματικότητα.
Το διαμέρισμά τους στη λεωφόρο Αμαλίας ήταν ένα από τα σημαντικότερα φιλολογικά σαλόνια της γενιάς του 30. Λειτουργούσε από το 1960, ως συνέχεια του πρώτης τους κατοικίας στην οδό Πινδάρου. Ποιητές, συγγραφείς, καλλιτέχνες και επιστήμονες που σημάδεψαν τη σύγχρονη Ελλάδα αλλά και πολλοί επιφανείς Ευρωπαίοι και Αμερικανοί ήταν φίλοι τους και τους επισκέπτονταν συχνά για να απολαύσουν την ατμόσφαιρα, τη θέα και την παρέα. Στο στήσιμο του σπιτικού του το ζευγάρι προσπάθησε να ενσωματώσει όλα όσα αγαπούσε, όλα όσα αποτελούσαν πηγές έμπνευσης στην καθημερινότητά του.
Κυρίαρχα ήταν τα έργα τέχνης, σχεδόν όλα δώρα από φίλους όπως ο Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας, ο Γεώργιος Γουναρόπουλος, ο Σπύρος Βασιλείου, η Θάλεια Φλωρά-Καραβία, ο Γιάννης Τσαρούχης, ο Marc Chagall και δεκάδες άλλοι. Γλυπτά, βιβλία αλλά και ταπεινά αναμνηστικά, μαρτυρίες πολυκύμαντης ζωής, ολοκλήρωναν το γεμάτο ζεστασιά καταφύγιό τους.
Ωράριο λειτουργίας: Παρασκευή 28 Απριλίου: 17.30-19.30. Σάββατο 29 Απριλίου: 13:00-15:00. Τρίτη 2 Μαϊου: 17.30-19.30. Πέμπτη 4 Μαϊου, Σάββατο 6 Μαϊου: 13:00-15:00 και 17.30-19.30. Τρίτη 9 Μαϊου: 17.30-19.30. Πέμπτη 11 Μαϊου: 17.30-19.30. Σάββατο 13 Μαϊου: 13:00-15:00