Κάθριν Χέπμπορν: Η δυναμική σταρ που άνοιξε το δρόμο για τις γυναίκες στο Χόλυγουντ
Σαν σήμερα έφυγε από τη ζωή μία από τις σημαντικότερες ηθοποιούς που έχει γνωρίσει ο κόσμος μας κι εμείς θυμόμαστε όλες τις φορές που «άνοιξε» τον δρόμο για τις επόμενες γενιές γυναικών-ηθοποιών.
Αντισυμβατική, πρωτοπόρα, πιστή στις αξίες της, δυναμική είναι μερικές μόνο λέξεις που περιγράφουν την Κάθριν Χέπμπορν, που γεννήθηκε σαν σήμερα. Μία ηθοποιός που άλλαξε για πάντα το Χόλυγουντ και με την προσωπικότητά της και «άνοιξε» τον δρόμο για τις επόμενες γενιές ηθοποιών.
Πάντα μπροστά από την εποχή της, δεν την ενδιέφερε η γνώμη των άλλων. Όταν οι μεγαλύτεροι σκηνοθέτες στην ιστορία του κινηματογράφου, δεν την θεωρούσαν «αρκετά θηλυκή», εκείνη επέμενε στην δυναμική της εικόνα. Σημασία είχε μόνο η δική της γνώμη και εκείνη έβρισκε τον εαυτό της «απόλυτα συναρπαστικό».
Ακόμα και την δεκαετία του ’30, μία εποχή που η ισότητα των φύλων αποτελούσε ένα μακρινό όνειρο, εκείνη δεν φοβήθηκε να δείξει τι σημαίνει να είσαι μία ανεξάρτητη γυναίκα, που δεν βασίζεται στην ομορφιά της, αλλά στο μυαλό και την δυναμικότητά της.
Σύμφωνα με το Αμερικανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου, η Κάθριν Χέμπορν είναι η νούμερο ένα Αμερικανίδα ηθοποιός-θρύλος στην ιστορία του σινεμά. Παράλληλα, έχει σπάσει το ρεκόρ για τα περισσότερα Όσκαρ Α΄ Γυναικείου Ρόλου με τέσσερα βραβεία – που δεν πήγε ποτέ να παραλάβει. Και το σημαντικότερο: Με τους ρόλους και τη ζωή της έδειξε ότι μία γυναίκα μπορεί και πρέπει να είναι ανεξάρτητη και δυναμική.
Όταν η Κάθριν Χέπμπορν φόρεσε… παντελόνιΜεγαλωμένη σε μία οικογένεια με προοδευτικές ιδέες, η Κάθριν φορούσε από μικρή παντελόνια, ενώ ένιωθε «αγοροκόριτσο» σε βαθμό που ζητούσε από τον περίγυρό της να την αποκαλεί Τζίμμυ!
Η ίδια αργότερα δήλωσε ότι δεν ένιωθε στην πραγματικότητα αγόρι, απλά είχε μεγαλώσει σε έναν κόσμο που της έλεγε ότι “για να περνάς καλά θα πρέπει να είσαι άντρας”.
Φυσικά, η Κάθριν δεν παράτησε ποτέ το αγαπημένο της ρούχο. Μία εποχή που οι γυναίκες λιντσάρονταν ή έμπαιναν και φυλακή (με την κατηγορία ότι υποδύονταν τους άντρες) αν φορούσαν παντελόνι, η διάσημη ηθοποιός δεν επέτρεπε σε κανέναν να της υποδείξει τι θα φορά.
Μάλιστα, όταν κάποιος της έκλεψε το παντελόνι από το καμαρίνι της, εκείνη κυκλοφόρησε στα γυρίσματα της ταινίας με τα εσώρουχα της, αποδεικνύοντας για ακόμη μία φορά ότι δεν θα άφηνε κανέναν να την φοβίσει.
Το μακρινό 1935 έκοψε τα μαλλιά της κοντά, έβαλε ανδρικά ρούχα και υποδύθηκε μία γυναίκα που υποκρινόταν πως είναι αγόρι, στην ταινία «Sylvia Scarlett». Φυσικά, η ταινία ήταν πολλά χρόνια μπροστά από την εποχή της, και θεωρήθηκε αποτυχία στο box office. Σήμερα, αποτελεί σημείο καμπής για τις σπουδές φύλου.
Η γυναίκα που άλλαξε το ΧόλυγουντΦυσικά, η δυναμικότητα της Κάθριν Χέπμπορν δεν σταματούσε στα ρούχα που επέλεγε να φορέσει. Στην ζωή της χρησιμοποιούσε τη φωνή της για τα ζητήματα που αφορούσαν εκείνη και όλες τις γυναίκες –αλλά και για να διαμαρτυρηθεί για τις αδικίες της εποχής.
Στην πρώτη της ταινία, A Bill of Divorcement, ήταν μία «άγνωστη» ηθοποιός, μόλις 25 χρονών. Όταν, όμως, πληροφορήθηκε ότι θα πληρώνεται πολύ χαμηλότερα από τον συμπρωταγωνιστή της John Barrymore, απαίτησε αμέσως αύξηση και δεν το έβαλε κάτω μέχρι να την κερδίσει. Έτσι, για κάθε εβδομάδα γυρισμάτων κέρδιζε 20 χιλιάδες δολάρια, σχεδόν όσα και ο διάσημος τότε Barrymore.
Ακόμα και όταν είχε καθιερωθεί ως διάσημη ηθοποιός δεν φοβήθηκε να διαμαρτυρηθεί εναντίον της «μαύρης λίστας» του Χόλιγουντ, μία μαύρη σελίδα στην ιστορία της βιομηχανίας, όπου κομμουνιστές λογοκρίνονταν και έμπαιναν στη μαύρη λίστα των παραγωγών, μένοντας άνεργοι. Η πολιτικοποιημένη Χέπμπορν αντέδρασε και έτσι την θεωρούσαν για πολλά χρόνια «ύποπτη».
Παράλληλα, με τους ρόλους της και την δυναμική προσωπικότητά της έγινε σύμβολο, μία εποχή που οι γυναίκες θεωρούνταν το «αδύναμο φύλο». Δημιουργούσε ρόλους για δυναμικούς, γυναικείους χαρακτήρες, αμφισβητούσε τα στερεότυπα της εποχής και χρησιμοποιούσε τη φωνή της για να ακουστούν τα πιστεύω της.
Έπαιζε επιτυχημένες, εργαζόμενες γυναίκες, που επιζητούσαν σχέσεις ισότητας με τον σύντροφο τους. Σήμερα μπορεί να μην μας ακούγεται τρομερό, αλλά για την εποχή ήταν όσο πιο «φεμινιστικό» γίνεται.
Σε μία περίοδο που οι γυναίκες έπρεπε να είναι «εξυπηρετικές», ήσυχες, γλυκές, η Χέπμπορν ήταν πληθωρικός χαρακτήρας, υπερόπτης, σίγουρη για τον εαυτό της, ανεξάρτητη. Έτσι, «άνοιξε» τον δρόμο για τις επόμενες ηθοποιούς, ενώ έδειξε στο γυναικείο κοινό της ότι οι γυναίκες μπορούν και πρέπει να είναι δυναμικές, να ορίζουν μόνες τους την μοίρα τους, κι ας ενοχλεί αυτό τον ανδροκρατούμενο κόσμο μας.