Φύση-Ω-Θεραπεία: Μια διαφορετική έκθεση του διεθνούς καλλιτέχνη Platon.H στο Ιστορικό Αρχείο Μουσείο Ύδρας
Την πρώτη έκθεση του διεθνή καλλιτέχνη Platon.H στην Ελλάδα, υπό τον γενικό τίτλο «Φύση-Ω-Θεραπεία», μια σειρά πρωτότυπων έργων, δημιουργημένων αποκλειστικά με υλικά και στοιχεία από τη φύση, παρουσιάζει το Ιστορικό Αρχείο Μουσείο Ύδρας, τον Ιούνιο.
Στον Platon.H (Πλάτωνα Αλέξη Χατζημιχάλη), είναι αφιερωμένη η έκθεση «Φύση-Ω-Θεραπεία» 1995-2023 Αθήνα, Λονδίνο, Παρίσι, Ανόι, Βρυξέλλες, Ραμπάτ, Ύδρα, που φιλοξενεί, 3-30 Ιουνίου, το Ιστορικό Αρχείο Μουσείο Ύδρας.
Είναι η πρώτη έκθεση στην Ελλάδα του ανήσυχου και πολυσχιδούς καλλιτέχνη, που έχει δημιουργήσει το πλούσιο και ενδιαφέρον έργο του σε λαμπρές καλλιτεχνικές μητροπόλεις του κόσμου, όπως αυτές που αναφέρονται στον υπότιτλο της έκθεσης.
Προερχόμενος από καλλιτεχνική οικογένεια τριών γενεών, ο Platοn.H και μεγαλώνοντας σε γαλλικό και ελληνικό πολιτιστικό και πνευματικό περιβάλλον έζησε μέσα στους κύκλους στους οποίους κινήθηκαν τόσο η γιαγιά του, η γνωστή λαογράφος και συγγραφέας Αγγελική Χατζημιχάλη όσο και οι γονείς του (αρχιτέκτονας και αρχαιολόγος) και μεγάλωσε ανάμεσα σε καλλιτέχνες διαφορετικών εθνικοτήτων που ζούσαν και εργάζονταν στο Παρίσι και την Αθήνα μεταξύ του 1950 και του 1970. Όλοι αυτοί οι άνθρωποι περιέβαλαν τον Platοn.
H από μικρή ηλικία με τις ιδέες και τη δημιουργικότητά τους, διαμορφώνοντας την προσωπικότητα και την τέχνη του. Σπουδαίοι καλλιτέχνες όπως οι Χατζηκυριάκος Γκίκας, Γιάννης Τσαρούχης, Γιάννης Μόραλης, Γιάννης Παππάς, Γιώργος Μαυροΐδης, Κώστας Κουλεντιανός, Θανάσης Τσίγκος, Ιάσων Μολφέσης, Δημοσθένης Κοκκινίδης ήταν μέντορες και δάσκαλοί του, ενώ οι Francois Morellet και Vasarely επηρέασαν την έμπνευση και την τεχνοτροπία του.
Ο ίδιος χαρακτηρίζεται ως «παιδί του Ματαρόα», του γνωστού πλοίου όπου περισσότεροι από 130 Έλληνες επιβιβάστηκαν και αναχώρησαν για Ιταλία και Γαλλία στις αρχές του Εμφυλίου.
Τα εντελώς πρωτότυπα έργα που παρουσιάζει στο Ιστορικό Αρχείο-Μουσείο Ύδρας, τα έχει δημιουργήσει αποκλειστικά με υλικά και στοιχεία που έχει αντλήσει από τη φύση.
Η εικαστική ματιά του Platon.H εστιάζεται μόνιμα σχεδόν στα θαυμαστά φυσικά δημιουργήματα, από τα οποία εμπνέεται, μετασχηματίζοντας στη συνέχεια τα φυσικά υλικά σε έργα θαρραλέα, άλλοτε γλυπτά, συνθέσεις, κατασκευές ή άλλοτε φωτογραφίες, πάντα μέσα από μια εντελώς αντισυμβατική προσέγγιση. Υμνεί τη φύση σε μια δημιουργική και θεραπευτική αλληλεπίδραση με την τέχνη, η οποία έδωσε και τον εύγλωττο τίτλο στην έκθεση στο Ιστορικό Αρχείο Μουσείο Ύδρας. Τα εντυπωσιακά έργα του, γεμάτα παλμό, ένταση, λυρισμό γίνονται συνέχεια και προέκταση της φύσης και αποκτούν σε κάθε σύνθεση του νέα ζωή, καθώς για εκείνον τίποτα δεν χάνεται. Ο Platon.H μπορεί με το έργο του να ζωντανεύει τη νεκρή φύση, να δοξάζει και να τιμά κάθε κομμάτι της.
Όπως σημειώνει στον κατάλογο της έκθεσης η Κωνσταντίνα Αδαμοπούλου:Η Κωνσταντίνα Αδαμοπούλου, Προϊσταμένη ΓΑΚ / Ιστορικού Αρχείου-Μουσείου Ύδρας, Αν. Προϊσταμένη ΓΑΚ /Αρχείων Αργοσαρωνικού σχολιάζει ότι «Ο Platοn.H παρουσιάζει στην έκθεση αυτή ένα ενδεικτικό και ταυτόχρονα αντιπροσωπευτικό υποσύνολο της συλλογής των έργων του που το αποτύπωμά τους είναι βαθιά χαραγμένο στην εικαστική του ματιά. Ό,τι κάνει ο Platοn.H το κάνει με στοχαστική δημιουργία, με απεριόριστη φαντασία, με έκφραση πλήθους συναισθημάτων. Και όπως λέει και ο ίδιος: «η Θάλασσα, η Γη και ο Ουρανός είναι οι δομικοί λίθοι και η πηγή έμπνευσής μου…»
Έχει καταφέρει ο βαθιά φιλοσοφημένος αυτός καλλιτέχνης, θα τον αποκαλούσα αυθόρμητα «τεχνίτη άριστο του ωραίου και ξεχωριστού φυσικού στοιχείου», με το διαφορετικό και άναρχο θεματικό σύνολο των έργων του να προκαλέσει ένα αναπάντεχο όσο και βαθύτατο ενδιαφέρον σε οποιονδήποτε θεατή, ο οποίος ωστόσο καλείται να βασιστεί στο δικό του στοχασμό, στη δική του ικανότητα πρόσληψης και αξιολόγησης αυτού του υπέροχου, εντυπωσιακού κολάζ τέχνης και τεχνικής του Platοn.H και να κατακλυστεί από συναισθήματα που διαχέονται παντού γύρω του στον εκθεσιακό χώρο, τα οποία αναμφίβολα τα εισπράττεις ως επισκέπτης.
Πρόκειται για μια έκθεση που αναμφίβολα φιλοδοξεί να λειτουργήσει ως πεδίο παρατήρησης της τέχνης και της τεχνικής ανάμειξης στοιχείων και υλικών της φύσης ελευθερώνοντας συγκρίσεις, αναγωγές, συσχετισμούς, αλλά και προσωπική για τον καθένα ερμηνεία των υπέροχων αυτών οπτικών ερεθισμάτων σε κάθε έργο του Platοn H.», καταλήγει η κ. Αδαμοπούλου.
Ο Charles Avery γράφει για τον καλλιτέχνηΑπό την πλευρά του ο ιστορικός της γλυπτικής Charles Avery, ο οποίος ενθουσιάστηκε με το έργο του Platon.Η, σε σημείωμα του για εκείνον, εξάρει την ελληνική του ψυχή.
«Πρόκειται για μια γοητευτική, μια θελκτική, μια ελληνική προσωπικότητα, και μαζί της ένα ζευγάρι μάτια και ένα ζευγάρι χέρια που μπορούν να παρατηρούν και να φτιάχνουν: μας θυμίζει τους προγόνους του, τον Δαίδαλο, τον κατ’ εξοχήν τεχνίτη της μυθολογίας, που έφτιαξε φτερά από κερί για να μπορέσει να πετάξει ο γιος του Ίκαρος. Είναι ο ελληνικός ψυχισμός στην καλύτερη και πιο γόνιμη εκδοχή του, ανοιχτός και εκφραστικός. Η τέχνη του Platon.H είναι ευαίσθητη, λεπτή και αλληγορική και τα προϊόντα της είναι μαγευτικά.
Η φαντασία του κουβαλά μέσα της τους καρπούς της αιώνιας ελληνικής εμπειρίας: το κομψό αυλάκωμα των δωρικών κιόνων του Παρθενώνα, η διακριτικά διογκούμενες καμπύλες τους, που καταφέρνουν να κάνουν τις πλευρές τους να φαίνονται ακριβώς παράλληλες, αντί να φθίνουν από τον εκτυφλωτικό μεσογειακό ήλιο, τα σγουρά κέρατα ενός κριαριού πάνω σε ένα ιωνικό κιονόκρανο, τα πανέμορφα κλωνάρια του άκανθου…»