Ισιδώρα Ντάνκαν: Ο χορογράφος Ζερόμ Μπελ παρουσιάζει στην Πειραιώς 260 το «πορτρέτο» μιας σπουδαίας χορεύτριας
Ο Γάλλος χορογράφος Ζερόμ Μπελ συνεχίζει τη σειρά πορτρέτων χορευτών με μια παράσταση για τη «μητέρα» του μοντέρνου και σύγχρονου χορού, Ισιδώρα Ντάνκαν, η οποία παρουσιάζεται, στην Πειραιώς 260, με πρωταγωνίστρια την Ελίζαμπεθ Σβαρτς.
Συνεχίζοντας τη σειρά πορτρέτων χορευτών που ξεκίνησε ο χορογράφος το 2004, τo έργο «Ισιδώρα Ντάνκαν» του Γάλλου χορογράφου Ζερόμ Μπελ, φτιαγμένο για την Ελίζαμπεθ Σβαρτς σε συνεργασία μαζί της, εστιάζει στη μορφή της Ισιδώρας Ντάνκαν. Η παράσταση παρουσιάζεται, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, στην Πειραιώς 260, 9-10 Ιουλίου 2023.
Σε αντίθεση με τα προηγούμενα έργα της σειράς (Véronique Doisneau, Cédric Andrieux και Pichet Klunchun and myself), όπου ο Μπελ συνομιλεί με τους καλλιτέχνες, εδώ δημιουργεί το πορτρέτο μιας χορεύτριας που δεν βρίσκεται πια εν ζωή βασισμένος στην αυτοβιογραφία της: ερευνώντας την κληρονομιά και τους μύθους που τη συνοδεύουν, ανακαλύπτει πέρα από την οικεία ρομαντική φιγούρα μια οραματίστρια χορογράφο.
Η Ντάνκαν, που θεωρείται η «μητέρα» του μοντέρνου και του σύγχρονου χορού, έχει σημαντικούς δεσμούς με την Ελλάδα, την οποία επισκέφτηκε για πρώτη φορά το 1903 (οπότε και το 2023 συνιστά επέτειο 120 χρόνων). Για περιβαλλοντικούς λόγους ο Ζερόμ Μπελ και οι συνεργάτες του δεν ταξιδεύουν πλέον με αεροπλάνο. Θα ακολουθήσουν τα βήματα της ίδιας της Ντάνκαν προς την Αθήνα με πλοίο και τρένο.
Σεμινάρια με την Elisabeth Schwartz και συζήτηση στο Κέντρο Χορού Ρ. & Ι. ΝτάνκανΗ παρακαταθήκη της Αμερικανίδας χορεύτριας και χορογράφου ακολούθησε ποικίλες διαδρομές ανάλογα με το πώς τη δίδαξαν οι μαθήτριές της, οι Isadorables, διασκορπισμένες σε διαφορετικά μέρη του κόσμου και στη συνέχεια, οι δικές τους μαθήτριες. Πόσο σύγχρονη παραμένει μια πρακτική εξοικείωση με το έργο της και πόσο επίκαιρο είναι σήμερα ένα έργο αλλά και μια συζήτηση για την εμβληματική Αμερικανίδα χορεύτρια; Στα παραπάνω ερωτήματα, έρχεται να απαντήσει η παράσταση του Jérôme Bel Isadora Duncan, που παρουσιάζεται στην Πειραιώς 260, πλαισιωμένη από δύο μονοήμερα σεμινάρια με την Elisabeth Schwartz και μια συζήτηση στο Κέντρο Χορού Ρ. & Ι. Ντάνκαν στο Βύρωνα.
- 11 Ιουλίου 2023, 11.00-17.00. Το σεμινάριο απευθύνεται σε επαγγελματίες του χορού
- 12 Ιουλίου 2023, 11.00-14.00. Το σεμινάριο απευθύνεται σε μικτή ομάδα επαγγελματιών και ερασιτεχνών
Η Elisabeth Schwartz ξεκινά από την ιδέα ότι κάθε στυλ χορού αφορά ταυτόχρονα την τεχνική, την αίσθηση, το συναίσθημα και το νόημα, την καλλιέργεια μιας ειδικής σκηνικής παρουσίας. Μεταφέρει το στιλ της Ντάνκαν συνδέοντας την ανάλυση της κίνησης και τη φαντασία με την χορογραφική δημιουργία και την ιστορία του χορού. Παράλληλα, αντλεί από τις βασικές αρχές της Irmgard Bartenieff (σωματική επίγνωση, οικονομία δύναμης, ισορροπία, συντονισμός και φυσικότητα της κίνησης κλπ.), και τα εργαλεία ανάλυσης Laban. Αυτοσχεδιασμοί με στοιχεία του στιλ από την κινητική έρευνα της Elisabeth Schwartz θα αποτελέσουν μέρος του σεμιναρίου.
12 Ιουλίου 15.00-17.00 | ΣυζήτησηΣυμμετέχουν: Jérôme Bel, Elisabeth Schwartz, Μέντη Μέγα
Στον 21ο αιώνα παρουσιάζει ενδιαφέρον το γεγονός ότι σημαντικοί χορογράφοι όπως o Jérôme Bel, ο Boris Charmatz ή o Francois Chaignaud, μεταξύ άλλων, επιλέγουν να στραφούν στην Ισιδώρα Ντάνκαν και συνεργάζονται με την Elisabeth Schwartz ανατρέχοντας σε αυτή την κατεύθυνση.
Στην Ισιδώρα Ντάνκαν εστίασε, επίσης, πριν μερικά χρόνια η Μέντη Μέγα στο έργο Τrapped όπου συλλέγει και ανασυνθέτει πρωτότυπο αρχειακό υλικό από τις επισκέψεις της αμερικανίδας χορεύτριας στην Ελλάδα.
Τι φανερώνει αυτή η επιλογή;Οι προσεγγίσεις και οι κατευθύνσεις των τεσσάρων αυτών καλλιτεχνών αποκλίνουν και αντίστοιχα, τα έργα που δημιουργούν είναι πολύ διαφορετικά μεταξύ τους. Η παρατήρηση αυτή ανακινεί το ερώτημα για τις καλλιτεχνικές δυνατότητες που φέρει σήμερα στο πεδίο του σύγχρονου χορού η αναψηλάφηση της παρακαταθήκης της ιστορικής αυτής προσωπικότητας.
Οι παραπάνω ερωτήσεις λειτουργούν ως κεντρικοί άξονες για τη συζήτηση που οργανώνεται στο φιλόξενο Κέντρο Μελέτης Χορού Ισιδώρας και Ραϋμόνδου Ντάνκαν, που με συνέπεια υποστηρίζει και ενθαρρύνει τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία, φροντίζοντας να καρπίζει ο σπόρος που έριξαν, περισσότερο από έναν αιώνα πριν, οι πειραματισμοί και οι καλλιτεχνικές προτάσεις της Ισιδώρας Ντάνκαν.