Αμέλια Έρχαρτ: Οι περιπέτειες της πρώτης γυναίκας που διέσχισε με πάθος τα σύννεφα
Σαν σήμερα γεννήθηκε η Αμέλια Έρχαρτ, η πρώτη γυναίκα πιλότος που διέσχισε μόνη της τον Ατλαντικό Ωκεανό και έμεινε στην ιστορία για τις ιστορικές περιπέτειές της και το πάθος της για την πτήση.
Στις 24 Ιουλίου του 1897 γεννήθηκε στο Άτκινσον του Κάνσας η Αμέλια Έρχαρτ, η πρώτη γυναίκα που θα κατάφερνε να διασχίσει μόνη της τον Ατλαντικό Ωκεανό. Από μικρή κιόλας ηλικία είχε δείξει πως την ενθουσίαζε να ανακαλύπτει καινούρια και περίεργα πράγματα.
Αντί να παίζει με τις φίλες της, η Αμέλια προτιμούσε να συλλέγει έντομα, να κάνει ζαβολιές και να σκαρφαλώνει στα δέντρα. Σε ηλικία 7 ετών, η ακόμα αρκετά νεαρή αλλά περιπετειώδης Αμέλια πραγματοποίησε την πρώτη της, ειλικρινά ερασιτεχνική, πτήση. Μπήκε σε ένα ξύλινο κουτί, ανέβηκε στη ράμπα που είχε η ίδια φτιάξει και «απογειώθηκε». Μπορεί η προσγείωση να την βρήκε μελανιασμένη και με εμφανή χτυπήματα, η περηφάνια της όμως είχε υψωθεί για λίγο στα ουράνια, εκεί που ήλπιζε να φτάσει και η ίδια μία μέρα.
Πράγματι, 16 χρόνια αργότερα, η Αμέλια Έρχαρτ ήταν έτοιμη να απογειωθεί για τα καλά αυτή τη φορά και να γράψει ιστορία. Το ενδιαφέρον της για τις πτήσεις άρχισε να γεννιέται κατά τη διάρκεια του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, όταν άφησε το κολέγιο για να εργαστεί σε ένα καναδικό στρατιωτικό νοσοκομείο, όπου ήρθε σε επαφή με αρκετούς αεροπόρους και πάνω από όλα με αυτό που θα έκανε για την υπόλοιπη, δυστυχώς σύντομη, ζωή της.
Εκτός από πάθος για τις πτήσεις, η Έρχαρντ ήταν και πολύ δραστήρια σε ό, τι αφορούσε τα δικαιώματα των γυναικών. Έχοντας και η ίδια βιώσει την περιθωριοποίηση στο επάγγελμα της, απλά επειδή ήταν γυναίκα, γνώριζε τις δυσκολίες αλλά και τα εμπόδια που θα μπορούσαν να προκύψουν για μία γυναίκα σε κάθε επάγγελμα το οποίο η κοινωνία θεωρούσε αμιγώς αντρικό. Έτσι, αρθρογραφούσε συνεχώς, τονίζοντας πως οι γυναίκες μπορούν να καταφέρουν τα πάντα και πως δεν θα έπρεπε να υπάρχουν περιορισμοί λόγω φύλου στα επαγγέλματα, βοηθώντας χιλιάδες γυναίκες να ακολουθήσουν τα όνειρά τους.
Μετά τον πόλεμο, και συγκεκριμένα το 1920, η Έρχαρτ έκανε τελικά την πρώτη της βόλτα με αεροπλάνο, συνειδητοποιώντας πως η αγάπη της για την πτήση δεν ήταν απλά ένα φευγαλέο ενδιαφέρον. Το πάθος της για τα αεροπλάνα και τις πτήσεις σταδιακά κορυφωνόταν και στα 25α γενέθλιά της, η Αμέλια Έρχαρτ αγόρασε ένα αεροσκάφος Kinner Airster. Με το Καναρίνι, όπως το ονόμασε, κατάφερε να πετάξει τόσο ψηλά, που σημείωσε ρεκόρ, καθώς είχε φτάσει τα 14.000 πόδια, κάτι που δεν είχε καταφέρει καμία γυναίκα μέχρι τότε.
Η ζωή της Έρχαρτ άλλαξε ριζικά το 1928, όταν γνώρισε τον εκδότη Τζορτζ Πούτναμ. Ο μετέπειτα σύζυγός της, είχε βάλει στόχο την είσοδο του ευρύτερου κοινού στον κόσμο των διηπειρωτικών πτήσεων. Ήδη το 1927, ο Τσαρλς Λίντμπεργκ είχε καταφέρει να διασχίσει μόνος του τον Ατλαντικό Ωκεανό με αεροπλάνο και τραβήξει πολλά βλέμματα, όμως καμία γυναίκα δεν το είχε επιχειρήσει ακόμα.
Ο Πούτναμ τότε, έπεισε την Αμέλια να διασχίσει ως επιβάτης τον Ατλαντικό Ωκεανό, όμως δεν ήταν αυτή η πτήση που άφησε ανεξίτηλο το όνομά της στην ιστορία, ακόμα και αν τα μέσα ενημέρωσης μιλούσαν ήδη για την ατρόμητη γυναίκα που ταξίδεψε πάνω από τον Ατλαντικό Ωκεανό.
Η αρχή του μύθου τηςΜετά τον γάμο της με τον Πούτναμ το 1931, η Αμέλια Έρχαρτ ένιωσε την ανάγκη να βιώσει την απαιτητική αυτή πτήση, από τη πλευρά του πιλότου αυτή τη φορά. Ο υποστηρικτικός της σύζυγος την στήριξε και σε αυτό της το βήμα, αφήνοντας για λίγο στην άκρη την έκδοση του 2ου βιβλίου της μέχρι τον Μάιο του 1932, όταν η Αμέλια Έρχαρτ επιχειρούσε να καταρρίψει ακόμα ένα ρεκόρ.
Το διήμερο 20 με 21 Μαΐου, η Αμέλια Έρχαρτ είχε κάνει αυτό που τότε φάνταζε ακατόρθωτο για τις γυναίκες και είχε πλέον κερδίσει τον σεβασμό όλων αλλά και τον τίτλο της πρώτης γυναίκας πιλότου που διέσχισε μόνη της τον Ατλαντικό Ωκεανό.
Η πρωτοποριακή «φόρα» της Έρχαρτ δεν σταμάτησε όμως εκεί, καθώς στις 11 Ιανουαρίου 1935 η πιλότος πραγματοποίησε μόνη της πτήση από τη Χαβάη στην Καλιφόρνια, διασχίζοντας απόσταση μεγαλύτερη από αυτήν που χωρίζει την Ευρώπη από τις ΗΠΑ και καταρρίπτοντας ένα ακόμη ρεκόρ.
Η τελευταία πτήση της σπουδαίας αεροπόρουΗ 1η Ιουνίου του 1937 ήταν η μέρα όπου η Αμέλια Έρχαρτ έβαζε σε εφαρμογή το πιο φιλόδοξο σχέδιο της, να κάνει τον γύρο του κόσμου με ένα δικινητήριο αεροπλάνο Λόκχιντ Ηλέκτρα και με συνοδοιπόρο τον Φρεντ Νούναν. Ενώ όλα πήγαιναν καλά και η πιλότος είχε μέσα σε ένα μήνα ήδη διασχίσει τα 2/3 της διαδρομής, το αεροπλάνο χάθηκε από τον ορίζοντα του Κεντρικού Ειρηνικού όπου βρισκόταν μέχρι πριν και από τότε κανένας δεν κατάφερε να ανακτήσει τα ίχνη του.
Η τελευταία επικοινωνία με το αεροπλάνο έγινε στις 2 Ιουλίου, ώρα 8:43 π.μ. Το μήνυμα ήταν συγκεχυμένο αλλά πιστεύεται πως οι Έρχαρντ και Νούμαν νόμιζαν πως πετούσαν κατά μήκος των νήσων Nukumanu στην Παπούα Νέα Γουινέα, όμως οι χάρτες τους ήταν ανακριβείς και ο καιρός τόσο κακός που δεν τους επέτρεπε να έχουν καλή ορατότητα. Για να βοηθήσει τους 2 πιλότους, η ακτοφυλακή έβαλε φωτιά σε βαρέλια με λάδι για να καθοδηγήσει τους πιλότους με τον καπνό αλλά χωρίς αποτέλεσμα. Ήταν η τελευταία φορά που θα επικοινωνούσαν με την Αμέλια Έρχαρτ.
Αμέσως κινητοποιήθηκαν οι τοπικές αρχές και το κυνήγι των αγνοούμενων πλέον Έρχαρτ και Νούναν είχε ξεκινήσει. Η μυστηριώδης αυτή εξαφάνιση των δύο πιλότων είχε προκαλέσει αρκετά ερωτηματικά, ενώ οι εικασίες του κόσμου είχαν πάρει φωτιά. Ακόμα και σήμερα δεν γνωρίζει κανένας τί ακριβώς είχε συμβεί σε εκείνη τη μοιραία πτήση ούτε που μπορεί να βρίσκεται το αεροπλάνο και οι δύο πιλότοι.
Στις 5 Ιανουαρίου του 1939, η Αμέλια Έρχαρτ ανακηρύχτηκε θανούσα. Μπορεί να μην κατάφερε να κλείσει τα 40 της χρόνια, έγινε όμως η πρώτη γυναίκα πιλότος που διέσχισε μόνη της τον Ατλαντικό Ωκεανό και με την πρωτοποριακή της δράση βοήθησε πολλές γυναίκες να ακολουθήσουν τα όνειρά τους, όσο δύσκολα και αν ήταν, καθώς όπως έλεγε και η ίδια: «Το πιο δύσκολο πράγμα είναι η απόφαση να δράσεις, τα υπόλοιπα είναι απλώς επιμονή».