Έλλη Λαμπέτη: Οι καλύτερες ερμηνείες της κορυφαίας Ελληνίδας ηθοποιού
Σαν σήμερα πριν από 40 χρόνια έφυγε από τη ζωή η Έλλη Λαμπέτη, η σπουδαία ηθοποιός που σημάδεψε με τις εξαιρετικές ερμηνείες της, το θέατρο αλλά και τη μεγάλη οθόνη.
Στις 13 Απριλίου του 1926 στα Βίλια Αττικής, γεννήθηκε ένα κορίτσι ονόματι Έλλη Λούκου, που μερικά χρόνια αργότερα θα έγραφε ιστορία ως Έλλη Λαμπέτη. Μία ηθοποιός που σημάδεψε τους ρόλους της και που ενέπνευσε τις μελλοντικές γενιές με το ταλέντο και την υποκριτική της ικανότητα.
Όταν μετακόμισε στην Αθήνα, της δόθηκε η ευκαιρία να κυνηγήσει το όνειρό της να γίνει ηθοποιός. Έδωσε εξετάσεις στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου, όμως απορρίφθηκε. Δεν τα έβαλε όμως κάτω και ο δυναμισμός της εντυπωσίασε την Μαρίκα Κοτοπούλη, η οποία, σε συνδυασμό με το ταλέντο που διέκρινε, αποφάσισε να την αναλάβει ως μαθήτριά της.
Η σχέση τους, εκτός από τυπική ανάμεσα σε μία καθηγήτρια και μία μαθήτρια, ήταν και προσωπική, καθώς μοιράζονταν πολλά μεταξύ τους. Με την υποστήριξη αυτή της Μαρίκας Κοτοπούλη, η Έλλη μπόρεσε να κυνηγήσει με μεγαλύτερο σθένος τα όνειρά της. Το 1941, απέκτησε το νέο της επώνυμο, το οποίο εμπνεύστηκε από το βιβλίο «Αστραπόγιανος» του Αριστοτέλη Βαλαωρίτη. Το 1942, έκανε την πρώτη επίσημη θεατρική της εμφάνιση, στο έργο Η Χάννελε πάει στον Παράδεισο, του Χάουπτμαν. Τέσσερα χρόνια αργότερα, έμελλε να καθιερωθεί ως μία από τις καλύτερες ηθοποιούς!
Το 1950 παντρεύτηκε με τον Μάριο Πλωρίτη και μαζί μοιράστηκαν έναν σύντομο γάμο. Τρία χρόνια αργότερα, η Έλλη γνώρισε τον Δημήτρη Χορν και έγιναν ένα από τα πιο λαμπερά ζευγάρια της εποχής. Δημιούργησαν τον δικό τους θίασο, μαζί με τον Γιώργο Παππά και άρχισαν να ανεβάζουν διάφορα έργα που γνώρισαν μεγάλη επιτυχία.
Αν και η Έλλη Λαμπέτη και ο Δημήτρης Χορν υπήρξαν αγαπημένο ζευγάρι στη ζωή και στη σκηνή, η σχέση τους έληξε το 1959. Εκείνη η περίοδος ήταν η χειρότερη της Έλλης, η οποία έδειχνε να χάνει την λάμψη της. Είχε χάσει τη μητέρα της, τρία αδέρφια κι ένα μωρό που θα αποκτούσε με τον Χορν. Όμως, ευτυχώς για εκείνη και τον ελληνικό κινηματογράφο, ξανά βρήκε τη χαρά στο πρόσωπο του Αμερικανού συγγραφέα, Φρέντερικ Γουέικμαν, με τον οποίο παντρεύτηκε και πήγε στην Αμερική. Η Έλλη δεν άντεξε την θυσία που έκανε για χάρη του, να τα παρατήσει όλα και να ζήσουν μαζί στην Αμερική. Έτσι έναν χρόνο αργότερα, επέστρεψε στην αγαπημένη της Ελλάδα και χάρισε στον κινηματογράφο ακόμα πιο όμορφες στιγμές. Φυσικά, μοίραζε την ζωή της ανάμεσα στις δύο χώρες, ώσπου το 1976, χώρισε με τον Γουέικμαν.
Το 1967 την «χτύπησε» ο καρκίνος, όμως ποτέ δεν την λύγισε. Συνέχισε να παίζει στο θέατρο, αποσπώντας διθυραμβικές κριτικές.
Η νοηματική γλώσσα και η μεγάλη επιστροφή τηςΟ καρκίνος δυστυχώς είχε προλάβει να κάνει μετάσταση στις φωνητικές χορδές της και οι γιατροί δεν ήταν σίγουροι για το αν θα μπορούσε να επιστρέψει στην θεατρική της δράση. Σε μία, μάλιστα, από τις επεμβάσεις στις οποίες υποβλήθηκε το 1981, καταστράφηκε η μία από τις δύο φωνητικές της χορδές. Η ίδια όμως ήξερε πως δεν επρόκειτο να τα παρατήσει εύκολα. Λίγους μήνες μετά, η Έλλη επιστρέφει στη σκηνή με κάτι πρωτόγνωρο και άκρως εντυπωσιακό, το έργο Παιδιά ενός Κατώτερου Θεού του Μαρκ Μέντοφ, όπου υποδύεται τη Σάρα, μια κωφή κοπέλα που γνωρίζει έναν δάσκαλο νοηματικής.
Λίγο αργότερα, η υγεία της επιδεινώθηκε. Έχασε τη φωνή της και τελικά άφησε την τελευταία της πνοή στις 3 Σεπτεμβρίου του 1983, στο νοσοκομείο όπου νοσηλευόταν. Η ζωή και το σπουδαίο έργο της υπάρχουν σε βιβλίο, το οποίο έγραψε ο Φρέντυ Γερμανός κι έγινε μπεστ σέλερ, 13 χρόνια μετά τον θάνατό της.
Η θεατρική και κινηματογραφική της καριέρα είναι σπουδαία και οι ερμηνείες της όλες καταπληκτικές, εμείς όμως θα κάνουμε μία αναδρομή στις πέντε καλύτερες, που την ανέβασαν στην κορυφή των Ελληνίδων ηθοποιών, όλων των εποχών.
Κάλπικη Λίρα (1955)Η πρώτη ελληνική σπονδυλωτή ταινία, ένα ηθογράφημα με κωμική, αισθηματική και δραματική διάθεση, σε σκηνοθεσία και σενάριο του Γιώργου Τζαβέλλα. Πρωταγωνιστές στην πρώτη ταινία με διεθνή επιτυχία ήταν οι Βασίλης Λογοθετίδης, Ίλια Λιβυκού, Ορέστης Μακρής, Μίμης Φωτόπουλος, Σπεράντζα Βρανά, Δημήτρης Χορν και Έλλη Λαμπέτη.
Η ταινία αποτελεί διεθνές παράδειγμα σπονδυλωτής άρθρωσης, διαφορετικών δηλαδή αφηγήσεων και ιστοριών, που ενώνονται υπό το πρίσμα ενός αφηγητή, με κοινό στοιχείο εδώ, μία κάλπικη λύρα. Η υπόθεση αφορά μία λίρα κάλπικη, η οποία δημιουργήθηκε από τον Ανάργυρο (Βασίλης Λογοθετίδης), που όμως δεν καταφέρνει να προσφέρει στους κατόχους της τα πλούτη που ονειρεύονται.
Η πρώτη ταινία με την οποία ξεκίνησε η συνεργασία του Μιχάλη Κακογιάννη με την Έλλη. Στην ελληνική ρομαντική κωμική ταινία, σε σενάριο και σκηνοθεσία του Μιχάλη Κακογιάννη, μια νέα κοπέλα, η Μίνα Λαμπρινού (Έλλη Λαμπέτη), πηγαίνει για μπάνιο ένα όμορφο Κυριακάτικο πρωινό. Εκεί, δυο νεαροί της κλέβουν την τσάντα, στην οποία υπάρχει ένα λαχείο, το οποίο πουλάνε μετά στον Αλέξη Λορεντζάτο (Δημήτρης Χορν), έναν φτωχό μουσικό. Το λαχείο κερδίζει τελικά τον πρώτο αριθμό και η Μίνα, που θυμάται τον αριθμό του λαχείου της, κάνει τα πάντα για να το βρει.
Το κορίτσι με τα μαύρα (1956)Μία ταινία φαινόμενο, με ακόμα πιο αξιοσημείωτες ερμηνείες. Μάλιστα, λέγεται πως γυρίστηκε με μία μόνο κάμερα, στην Ύδρα. Η Έλλη Λαμπέτη και ο Δημήτρης Χορν συνεργάζονται ξανά με τον Μιχάλη Κακογιάννη, σε ακόμα μία επιτυχία.
Η Μαρίνα (Έλλη Λαμπέτη) ζει στην Ύδρα με την μητέρα και τον αδερφό της και στο σπίτι τους κυριαρχεί η αναστάτωση και τα οικογενειακά δράματα. Στο νησί έρχονται για διακοπές δύο φίλοι, ο Παύλος (Δημήτρης Χορν) και ο Αντώνης (Νότης Περγιάλης) και νοικιάζουν δωμάτιο στο σπίτι της Μαρίνας. Ο Παύλος αρχίζει να την ερωτεύεται, κάτι που είναι αμοιβαίο, όμως στην μέση μπαίνει ο Χρήστος (Γιώργος Φούντας), ένας ψαράς του νησιού, ο οποίος είναι χρόνια ερωτευμένος με τη Μαρίνα. Η Μαρίνα όμως έχει άλλη άποψη για αυτόν, καθώς ήταν η αιτία να σκοτωθεί η μεγάλη της αδερφή, και τον μισεί θανάσιμα για αυτό…
Ο Μιχάλης Κακογιάννης είχε βρει την μούσα του στην Έλλη Λαμπέτη και της το αποδείκνυε χαρίζοντάς της τους πιο όμορφους ρόλους της καριέρας της. Στο Τελευταίο Ψέμα, η Έλλη υποδύεται την Χλόη, κόρη μιας πλούσιας, αλλά ξεχασμένης οικογένειας, την οποία προσπαθούν να προξενέψουν με έναν εύπορο άνδρα, μήπως και καταφέρουν να σωθούν οικονομικά. Η καρδιά της όμως δεν γνωρίζει χρήματα και πολυτέλειες, καθώς είναι ερωτευμένη με κάποιον άλλο. Την ζωή της όμως σημαδεύει ένα ψέμα, καθώς η υπηρέτριά τους πεθαίνει και ο γιος της χάνει την φωνή του από το μετατραυματικό σοκ. Με τις τύψεις να την ζώνουν σαν φίδια, η Χλόη τον συνοδεύει στην Τήνο τον Δεκαπενταύγουστο, για να γίνει καλά. Η ερμηνεία της ήταν τόσο καθηλωτική, που κατάφερε να λάβει υποψηφιότητα για βραβείο BAFTA A’ γυναικείου ρόλου.
Διαγωγή… Μηδέν! (1949)Είναι από τα πρώτα βήματα της στην μεγάλη οθόνη και όμως η ερμηνεία της είναι μοναδική, στην κωμική και ρομαντική ελληνική ταινία σε σενάριο του Δημήτρη Γιαννουκάκη. Σκάνδαλα στο παρθεναγωγείο ήταν ο δεύτερος τίτλος και μάλλον πιο ταιριαστός. Τα τραγούδια εμπλουτίζουν όμορφα την ταινία, στην οποία η Έλλη Λαμπέτη κάνει σκανταλιές ως Μπήλιω. Με την τελειόφοιτη μαθήτρια γυμνασίου Μπίλιω, είναι ερωτευμένος ο Φώτης (Λάμπρος Κωνσταντάρας), ένας φιλότιμος και ορεξάτος για δουλειά νέος. Με την νεαρή μαθήτρια όμως είναι ερωτευμένος και ένας καθηγητής της, ο Πλάτων Παπαδάκης (Ντίνος Ηλιόπουλος). Όλα γίνονται ακόμα πιο περίπλοκα, όταν στο παρθεναγωγείο γίνονται συνέχεια σκανταλιές…