MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
22
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
Dali Cybernetics: Μία εμπειρία εμβύθισης στο σύμπαν του σπουδαίου ζωγράφου στον «Ελληνικό Κόσμο»
Από 18/10/2024 έως 30/11/2024
Grand Tour: 17 έργα φιλελλήνων από την Κυβερνητική Συλλογή Τέχνης του Ηνωμένου Βασιλείου σε μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
Από 05/07/2023 έως 01/06/2025
Ένα εύθραυστο θαύμα: Φωτογραφική έκθεση του Χάρη Κακαρούχα στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα»
Από 07/11/2024 έως 24/11/2024
Αρχαία Ελλάδα: Ένα εντυπωσιακό θεματικό πάρκο έρχεται στο Ολυμπιακό Κέντρο Γουδί
Από 05/10/2024 έως 15/12/2024
Γιάννης Γαΐτης – Γαβριέλλα Σίμωσι: Επιλεγμένα έργα των δύων σπουδαίων καλλιτεχνών στην Γκαλερί Σκουφά
Από 14/11/2024 έως 14/12/2024
Γυναίκες των Κυκλάδων μέσα στον χρόνο: Μια έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών
Από 07/10/2024 έως 31/05/2025
Δίχως αυτολογοκρισία: Ο Πέτρος Καραβέβας ζωγραφίζει την ανθρώπινη φύση στην γκαλερί Contemporary Athens
Από 07/11/2024 έως 30/11/2024
Δημοκρατία: Η τέχνη συνομιλεί με την πολιτική ιστορία της Νότιας Ευρώπης σε μια έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 11/07/2024 έως 02/02/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Η Gagosian παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση της Sarah Crowner στην Αθήνα
Από 14/11/2024 έως 18/01/2025
Η Τέχνη σε Χρυσό στο Μουσείο Μπενάκη
Από 13/11/2024 έως 27/04/2025
Κυκλαδίτισσες - Άγνωστες ιστορίες γυναικών των Κυκλάδων: Μοναδικά έργα "ταξιδεύουν" στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 12/12/2024 έως 04/05/2025
Κωνσταντίνος Κακανιάς: Συναντώντας την κυρία Τεπενδρή μέσα από μια "Θεϊκή Διαταραχή Προσωπικότητας"
Από 23/10/2024 έως 21/12/2024
Μηχανισμοί [δια]προσωπικών συνδέσεων: Έκθεση της Βάλλυς Νομίδου στην αίθουσα Τέχνης Έκφραση – Γιάννα Γραμματοπούλου
Από 31/10/2024 έως 30/11/2024
Νομίζω πως σ’ έφτιαξα στο μυαλό μου: Έκθεση της Νίνας Παπακωνσταντίνου στη Citronne Gallery
Από 31/10/2024 έως 07/12/2024
Το Βλέμμα: 140 αδημοσίευτα έργα του Γιάννη Μετζικώφ στην Ελληνοαμερικανική Ένωση
Από 18/11/2024 έως 11/01/2025
Φρόνηση & Πάθος: Έκθεση του Δημήτρη Παπαδόπουλου στο Κέντρο Τεχνών Μετς
Από 21/11/2024 έως 14/12/2024
Φυσάει ο Χρόνος στα Όνειρα: Ζωγραφική έκθεση της Κάτιας Βαρβάκη στην γκαλερί Αστρολάβος-Δεξαμενή
Από 01/11/2024 έως 30/11/2024
Χθόνιο Φως. Πώς η κεραμική τέχνη συνομιλεί με το σήμερα, στο Λόφος art project
Από 01/11/2024 έως 31/12/2024

«Η υλικότητα της γραφής»: Αναφορά στη Νίκη Καναγκίνη από τη Roma Gallery

Στο έργο της σημαντικής ελληνίδας εικαστικού της «γενιάς του ’70» είναι αφιερωμένη η έκθεση έργων της από τις ενότητες «Χειρόγραφα» και «Εικονογραφημένα Χειρόγραφα», που διερευνούν τις διαδικασίες σχηματισμού μιας προσωπικής γραφής, η οποία εγκαινιάζεται την Τρίτη 12 Σεπτεμβρίου.

Εικονογραφημένο Χειρόγραφο, 1970-1975 μικτά υλικά, επικολλήσεις λετρασέτ, σχέδιο με μολύβι, μαρκαδόρος σε χαρτί, 70 x 70 εκ_
Εικονογραφημένο Χειρόγραφο, 1970-1975 μικτά υλικά, επικολλήσεις λετρασέτ, σχέδιο με μολύβι, μαρκαδόρος σε χαρτί, 70 x 70 εκ_
Monopoli Team

Ενενήντα χρόνια συμπληρώνονται φέτος από τη γέννηση της σημαντικής ελληνίδας εικαστικού Νίκης Καναγκίνη (Αλεξανδρούπολη 1933 – Αθήνα 2008). Μνημονεύοντας την επέτειο αυτή, η Roma Gallery, της οδού Ρώμα, στο Κολωνάκι, παρουσιάζει μια περιεκτική έκθεση έργων της, που δημιουργήθηκαν από τα μέσα της δεκαετίας του 1970 και μετά, σε επιμέλεια της ιστορικού τέχνης και μελετήτριας του έργου και του αρχείου της εικαστικού, Έλενας Χαμαλίδη. Η έκθεση, με τίτλο «Η υλικότητα της γραφής», εγκαινιάζεται την Τρίτη 12 Σεπτεμβρίου, στις 20.00.

«Οπτικά κείμενα»

Τα έργα που εκτίθενται στη Roma Gallery ανήκουν στις ενότητες «Χειρόγραφα» και «Εικονογραφημένα Χειρόγραφα». Όπως επισημαίνει η επιμελήτρια, η Καναγκίνη όριζε ως Χειρόγραφο μια «αφηρημένη εικόνα που έχει τη μορφή ενός χειρογράφου», ενώ ως Εικονογραφημένο Χειρόγραφο το έργο στο οποίο «υπάρχει εικονιστική παράσταση», μια αναγνωρίσιμη, δηλαδή, αισθητή μορφή ή εικόνα. Πρόκειται για ενότητες ζωγραφικών έργων, εν μέρει διαφορετικού ύφους, οι οποίες διακρίνονται από δύο καθοριστικά κοινά χαρακτηριστικά: τις διαδικασίες σχηματισμού μιας μη αναγνώσιμης προσωπικής γραφής και την αίσθηση της ματιέρας της ζωγραφικής ύλης ή της επεξεργασμένης επιφάνειας.

Στην έκθεση παρουσιάζονται έργα σε μικρές ή μεγάλες διαστάσεις, άλλοτε ζωγραφικά με λάδι επάνω σε καμβά ή προετοιμασμένη ξύλινη επιφάνεια και άλλοτε με μικτές τεχνικές σε χαρτί, εμπριμέ πανί ή καμβά.

Ο τίτλος («Χειρόγραφα»), τα υλικά (χαρτί, μαρκαδόροι, παστέλ, χρωματιστά κραγιόνια, λαδομπογιές σμάλτου, εκτός από το λάδι), η διάταξη σε στήλες, η διαδικασία και οι τεχνικές (επικολλήσεις, χαράξεις, πάστα, χειρονομιακή πινελιά) πιστοποιούν το ενδιαφέρον της Καναγκίνη για μια εικαστική γραφή. Η ίδια τα αποκαλούσε τα έργα της «οπτικά κείμενα», και επιζητούσε μέσα από αυτά μια «μέγιστης έντασης επικοινωνία», όπως έλεγε.

Μπλε Χειρόγραφο, 1976-78, πολλαπλές μεταξοτυπικές εκτυπώσεις σε χαρτί και διαδοχικές σχεδιαστικές επεμβάσεις με μαρκαδόρους, 100 x 70 εκ_

Ο θεατής ως «πιθανός αναγνώστης»

Η Καναγκίνη έβλεπε τον θεατή ως έναν «πιθανό αναγνώστη», ο οποίος, καθισμένος μπροστά στο έργο, στις καρέκλες που ανήκαν στην εγκατάσταση μαζί με τη ζωγραφική, σε μια διαδικασία ενατένισης, θα ανακάλυπτε τις νοητικές διεργασίες πίσω από την εικόνα, θα πρόβαλλε τις δικές του ή θα συμπλήρωνε τη δική του «γραφή».

Παράλληλα, η έμφαση στα υλικά, η αναγλυφικότητα του χειροποίητου χαρτιού, αλλά και οι διαδικασίες μέσα από τις οποίες προκύπτει αυτό το είδος γραφής θέτουν το ζήτημα της υλικότητας της γλώσσας ή, μάλλον, της γραφής ως ενός διαφορετικού τρόπου να μεταδίδονται σημασίες, πέρα από την αναφορική λειτουργία της γλώσσας ως μέσου επικοινωνίας.

Εικονογραφημένο Χειρόγραφο, 1973-1975, τυπογραφική μελάνη, σχέδιο με μολύβι, μαρκαδόρος, επικολλήσεις ζωγραφικής σε χαρτί, 100 x 70 εκ_

Γραφή και γυναικεία ταυτότητα

Επιπλέον, στην περίπτωση της Καναγκίνη η σωματικότητα, η υλικότητα της γραφής συνδέεται με το ίχνος της γυναικείας ταυτότητας. Η σχέση της γραφής της με το γυναικείο σώμα, το συναίσθημα και τις αισθήσεις διέρχεται και μια άλλη οδό, την εγγραφή του γυναικείου οπτικού πολιτισμού που αναδύεται από τις οικογενειακές μνήμες, την ιστορική εμπειρία των οικογενειακών μετακινήσεων και σύγχρονα ερεθίσματα.

Παράλληλα με την γραφή, το ίχνος και το γράμμα, η Καναγκίνη ενδιαφέρθηκε και για την υφαντική, το ύφασμα και το ένδυμα, τις υφάνσεις και τα μοτίβα τους. Η σύνθεση της γραφής, του μοτίβου, της υλικότητας της ύφανσης και της ζωγραφικής χειρονομίας χαρακτηρίζει τις σειρές των «Χειρογράφων» της. Από αυτές τις συνθέσεις θα αναδυθούν και οι πρώτες γυναικείες φιγούρες της, οι γυμνές «Αφροδίτες», με ματιέρες υφασμένες από την ιστορικότητα και τις μνήμες ενός γυναικείου πολιτισμού που σχετίζεται με το σώμα και την αίσθηση της αφής.

Ποια ήταν η Νίκη Καναγκίνη

Σπούδασε στην Ecole Cantonale de Dessin et d’Art Appliqué της Λωζάννης (1952-1954), στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας (1954-1958), με δασκάλους τον Γιάννη Μόραλη, τον Σπύρο Παπαλουκά και τον Γιάννη Κεφαλληνό, και στη Central School of Arts and Design του Λονδίνου (1958-1961). Δίδαξε στη Σχολή Βακαλό (1963-1967), στο Κέντρο Τεχνολογικών Εφαρμογών (1970-1971) και στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας (1984-1986) ως ειδική επιστήμων. Το 1962 οργάνωσε την πρώτη ατομική της έκθεση στη Ρώμη, συνεχίζοντας να παρουσιάζει το έργο της σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις ζωγραφικής και ταπισερί εντός και εκτός Ελλάδος, μεταξύ των οποίων η Μπιεννάλε της Αλεξάνδρειας το 1980 και τα Ευρωπάλια το 1982 στις Βρυξέλλες.

Στα πρώιμα έργα της κινήθηκε στο κλίμα του αφηρημένου εξπρεσιονισμού, δίνοντας ιδιαίτερη σημασία στο χρώμα και τις έντονες αντιθέσεις του. Επίσης αξιοποίησε την τεχνική της ταπισερί, συνδυάζοντας τη ματιέρα της ύφανσης και το ζωγραφικό ίχνος. Βαθμιαία απομακρύνθηκε από την αφαίρεση και στράφηκε προς μια θεματολογία με σύνθετες αναφορές σε κοινωνικά και πολιτισμικά ζητήματα. Χρησιμοποίησε μεικτές τεχνικές με διάφορα υλικά, δημιουργώντας τρισδιάστατες κατασκευές, εγκαταστάσεις και εικαστικές δράσεις στο χώρο, θέτοντας συχνά ως ζητούμενο την ενεργό συμμετοχή των θεατών.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΧθόνιο και Ανθρωπόκαινος: Μια νέα ομαδική έκθεση “συνομιλεί” με την περιοχή του Ελαιώνα12.09.2018

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Νίκη Καναγκίνη
Χώρος: Roma Gallery, Ρώμα 5, Κολωνάκι
Διάρκεια Έκθεσης: 12 Σεπτεμβρίου - 7 Οκτωβρίου 2023
Είσοδος: Ελεύθερη
Πληροφορίες Χώρου: Roma Gallery, Ρώμα 5, 213.0358344, [email protected]
Περισσότερα από ΕΚΘΕΣΕΙΣ