Curtis on Tour: Η νέα γενιά της κλασικής μουσικής επιστρέφει στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη
Για 9η συνεχή χρονιά η Αθήνα θα αποτελέσει τον πρώτο σταθμό της ευρωπαϊκής περιοδείας του Curtis on Tour και από τις 29 Σεπτεμβρίου έως και την 1η Οκτωβρίου 2023, θα έχουμε την ευκαιρία να απολαύσουμε ζωντανά τους μαγικούς ήχους της μουσικής δωματίου από τους αποφοίτους του Ινστιτούτου Μουσικής Curtis στον φιλόξενο, πανέμορφο χώρο της Γενναδείου Βιβλιοθήκης.
Με την ευκαιρία αυτή μιλήσαμε με τον συνθέτη Michael Djupstrom, που δημιούργησε το κομμάτι «Two Fantasies» σε ανάθεση από το Curtis Institute of Music αποκλειστικά για την περιοδεία, καθώς και με την πιανίστα Pallavi Mahidhara, απόφοιτοι και οι δύο της σχολής.
Οι Νύχτες Κλασικής Μουσικής αποτελούν μια συνεργασία του Ιδρύματος Schwarz με τη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών. Το Ινστιτούτο Μουσικής Curtis, «μία από τις καλύτερες Ακαδημίες του κόσμου» σύμφωνα με το ΒΒC Culture, εδρεύει στη Φιλαδέλφεια και προσφέρει δωρεάν σπουδές για τους ταλαντούχους σπουδαστές που γίνονται δεκτοί, προκειμένου να εξασφαλίζονται ίσες ευκαιρίες σε υψηλού επιπέδου μουσικές σπουδές που συνδυάζουν την παράδοση με την καινοτομία.
Η συναρπαστική αυτή περιοδεία, ευρωπαϊκή και παγκόσμια, φιλοξενεί απόφοιτους του Ινστιτούτου που ξεχωρίζουν στον χώρο της κλασικής μουσικής, για τρεις συναυλίες με τραγούδι και σύνολα εγχόρδων σε έργα κλασικών δημιουργών, όπως Μπραμς, Σούμαν, Τσαϊκόφσκι και Στράους. Οι συναυλίες θα πραγματοποιηθούν στο Cotsen Hall και θα μεταδοθούν και ζωντανά μέσω YouTube από τις ιστοσελίδες της Γενναδείου Βιβλιοθήκης και του Ιδρύματος Schwarz με ελεύθερη πρόσβαση.
Ο Michael Djupstrom σχολιάζει: «Το Two Fantasies για τρίο εγχόρδων παραγγέλθηκε από το Curtis για μια περιοδεία σχεδιασμένη να πραγματοποιηθεί το φθινόπωρο του 2020 με παραστάσεις σε Φιλαδέλφεια, Λονδίνο, Αθήνα, Άμστερνταμ, Βερολίνο και Μόναχο. Αρχικά σκόπευα να συνθέσω τέσσερα μικρά κομμάτια, το καθένα βασισμένο στη λαϊκή μουσική των ευρωπαϊκών χωρών της τουρνέ. Καθώς όμως ερευνούσα και πειραματιζόμουν με διάφορες μελωδίες, εντυπωσιάστηκα με το πόσο αυτοί οι- προφανώς πολύ διαφορετικοί- ήχοι λειτουργούσαν πολύ καλά συνδυαστικά και ενσωματώνονταν με τους υπόλοιπους. Το τελικό αποτέλεσμα είναι μια δουλειά σε δύο μεγαλύτερα κομμάτια, καθένα με μεγάλη ποικιλομορφία και μια δομή πολύ πιο σύνθετη απ’ όσο φανταζόμουν. Μοιάζει να ταιριάζει με μια νέα σύνθεση για τη σύγχρονη Ευρώπη, μια ένωση καθαυτή περίπλοκη, πολυδιάστατη και συνεχώς εξελισσόμενη. Κι ενώ η τότε περιοδεία ακυρώθηκε και η παγκόσμια πρεμιέρα μετατέθηκε για το 2023 πάντα με την Αθήνα ως έναν προορισμό της, το ελληνικό κοινό θα αναγνωρίσει αναφορές στη δική του λαϊκή μουσική, στο δεύτερο κομμάτι του έργου! Ζούσα στο Βερολίνο όταν συνέθεσα το Two Fantasies και έμεινα κάποιον καιρό και σε άλλες δυο πόλεις της τουρνέ. Ως αποτέλεσμα – ακούγεται λίγο σαν το γονιό που θέλει να μάθει πού πάει το παιδί του – είναι ωραίο συναίσθημα να νιώθεις ότι ταξιδεύει η δουλειά σου και λυπάμαι που δεν θα είμαι εκεί. Το να αφήνεις κάτι ελεύθερο, όπως λέτε, μπορεί να σου φέρνει μια νευρικότητα, αλλά αν οι μουσικοί είναι καλά προετοιμασμένοι και έχεις συνεργαστεί μαζί τους πριν την πρεμιέρα, απλά τους εμπιστεύεσαι. Είναι μέρος της διαδικασίας!»
Σχετικά με το Curtis Institute of Music, ο κ. Djupstrom μας λέει: «Οι σπουδές στο Curtis ήταν τεράστιο μέρος της ανάπτυξής μου ως μουσικού, εξαιτίας μεταξύ άλλων του υψηλού επιπέδου των σπουδαστών του. Έμαθα πολλά από τους συμφοιτητές μου κι αυτό έπαιξε σημαντικό ρόλο στη εξέλιξη της καριέρας μου. Ως απόφοιτος μάλιστα δίδαξα εκεί για 7 χρόνια και διατήρησα επαφή με τους σπουδαστές. Το επίπεδο σπουδών έχει διατηρηθεί το ίδιο υψηλό. Κάτι που άκουγα συχνά στο Curtis ήταν η φιλοσοφία της μάθησης στην πράξη. Μια περιοδεία μουσικής δωματίου από τους αποφοίτους σίγουρα εκφράζει αυτήν την παιδαγωγική προσέγγιση, καθώς το να παρουσιάζεις ένα ευέλικτο πρόγραμμα σε πολλές πόλεις σε μικρό χρονικό διάστημα είναι σίγουρα μια εμπειρία που διδάσκει πολλά στους συμμετέχοντες! Όσο για το κοινό, ελπίζω ότι αυτές οι συναυλίες θα βοηθήσουν να αντιληφθεί κανείς την εκπληκτική μουσική εκπαίδευση που γίνεται στη Φιλαδέλφεια. Το Curtis είναι ένα πολύ ξεχωριστό μέρος!»
Η ινδοαμερικανή πιανίστα Pallavi Mahidhara είναι επίσης απόφοιτη του Curtis, και μοιράστηκε με το monopoli.gr τη χαρά της: «Είναι η τρίτη φορά που έρχομαι στην Αθήνα με το Curtis on Tour και είμαι ενθουσιασμένη! Βρίσκω το αθηναϊκό κοινό θερμό, δεκτικό και αφοσιωμένο. Μας αρέσει πολύ να φέρνουμε στην περιοδεία ενδιαφέροντα και ποικιλόμορφα προγράμματα και εκτιμούμε πολύ τη δεκτικότητα του κοινού!».
Η Pallavi τρέχει μια σειρά podcast με τίτλο “The Conscious Artist“ που ασχολείται με θέματα ψυχικής υγείας καλλιτεχνών και όχι μόνο. Μας λέει σχετικά: «Ξεκίνησα το The Conscious Artist τον Ιανουάριο 2022, ως ένα ασφαλές μέρος για να συζητήσει κανείς θέματα ψυχικής υγείας για μουσικούς, καλλιτέχνες και τον καθένα μας. Ειδικά μετά την πανδημία, προέκυψε μεγάλη ανάγκη στον κόσμο της κλασικής μουσικής να αφήσει τα ταμπού και να μοιραστεί, ως κοινότητα, εμπειρίες και αδυναμίες. Ήταν ένα από τα πιο όμορφα πρότζεκτς που μπορούσα να έχω φανταστεί και είμαι πράγματι ευγνώμων για την κοινότητα που όλο διευρύνεται, επιτρέποντάς μου να βοηθάω τον κόσμο να αποκτήσει φωνή μέσα από τις συζητήσεις μας στο podcast».
Η Pallavi μεταξύ άλλων είναι καλλιτεχνική σύμβουλος και καθηγήτρια πιάνου στο Reina Sofia School της Μαδρίτης και συνεργάζεται και με το Curtis’s Mentor Alumni Program. Μας δίνει τη δική της οπτική για τους νέους μουσικούς, τις έγνοιες και τις προοπτικές τους: «Νομίζω ότι οι ανησυχίες των σημερινών νέων μουσικών είναι παρόμοιες με αυτές των νέων μουσικών κάθε γενιάς – Πώς θα προχωρήσω με την καριέρα μου; Αλλά έχω μάθει, μέσα από τη δική μου ζωή αλλά και από τις συζητήσεις με τους καλεσμένους μου στα podcast, ότι υπάρχουν τόσοι τρόποι να κάνεις καριέρα και τόσα μονοπάτια που μπορείς να πάρεις σ’ αυτόν τον κόσμο. Μαθαίνουμε από την κοινωνία ότι υπάρχουν ένας ή δύο δρόμοι και αν ξεφύγεις από αυτούς δεν είσαι πετυχημένος ή δεν είσαι σοβαρός. Όλα αυτά είναι απλά ανοησίες! Ο κάθε άνθρωπος έχει κάτι να προσφέρει και θεωρώ ότι, όταν επικεντρωνόμαστε στις δυνάμεις μας και στα πράγματα που μας κάνουν μοναδικούς, τότε ο κόσμος έχει πραγματικά χώρο για τον καθένα να αναπτυχθεί και να θριαμβεύσει!»
Ντένις Τσμελένσκυ, βαρύτονος
Μαρία Γιούντενιτς, βιολί
Έμμα Μάινρενκεν, βιολί
Χεϊσού Λι, βιόλα
Γκρέις Τακέδα, βιόλα
Τζιν Κιμ, τσέλο
Τζόσουα Χάλπερν, τσέλο
Παλάβι Μαχιντάρα, πιάνο
Πρόγραμμα 60 λεπτών, χωρίς διάλειμμα
ΓΙΟΧΑΝΕΣ ΜΠΡΑΜΣ (1833-1897)
Chaconne από την Partita σε Ρε ελάσσονα για σόλο βιολί του J.S. Bach
(μεταγραφή για πιάνο / μόνο αριστερό χέρι)
Παλάβι Μαχιντάρα, πιάνο
ΡOΜΠΕΡΤ ΣΟYΜΑΝ (1810-1856)
Meine Rose, έργο 90, αρ. 2
Dichterliebe, έργο 48
Nichts Schöneres, έργο 36, αρ. 3
Ντένις Τσμελένσκυ, βαρύτονος
Παλάβι Μαχιντάρα, πιάνο
ΜΑΞ ΜΠΡΟΥΧ (1838-1920)
Klavierstücke, έργο 14
Romanze
Phantasiestück
Παλάβι Μαχιντάρα, πιάνο
ΡOΜΠΕΡΤ ΣΟYΜΑΝ (1810-1856)
Dichterliebe, έργο 48
Stille Tränen, έργο 35
Der arme Peter, έργο 53, αρ. 3
Ντένις Τσμελένσκυ, βαρύτονος
Παλάβι Μαχιντάρα, πιάνο
ΓΙΟΧΑΝΕΣ ΜΠΡΑΜΣ (1833-1897)
Scherzo σε μι ύφεση ελάσσονα, έργο 4
Παλάβι Μαχιντάρα, πιάνο
ΠΙΟΤΡ ΙΛΙΤΣ ΤΣΑΪΚΟΦΣΚΙ (1840-1893)
Oh, if you could only, έργο 38, αρ. 4
None but the lonely heart, έργο 6, αρ. 6
Ντένις Τσμελένσκυ, βαρύτονος
Παλάβι Μαχιντάρα, πιάνο
Πρόγραμμα 60 λεπτών, χωρίς διάλειμμα
ΡΙΧΑΡΝΤ ΣΤΡΑΟΥΣ (1864-1949)
Σεξτέτο εγχόρδων από την όπερα Capriccio, έργο 85
Μαρία Γιούντενιτς, βιολί
Έμμα Μάινρενκεν, βιολί
Χεϊσού Λι, βιόλα
Γκρέις Τακέδα, βιόλα
Τζιν Κιμ, τσέλο
Τζόσουα Χάλπερν, τσέλο
ΜIΧΑΕΛ ΝΤΖΟΑΠΣΤΡΟΜ (γ. 1980)
Two Fantasies (τρίο εγχόρδων)
Μαρία Γιούντενιτς, βιολί
Χεϊσού Λι, βιόλα
Τζιν Κιμ, τσέλο
Η παγκόσμια πρεμιέρα του τρίο εγχόρδων Two Fantasies, που συνέθεσε ο απόφοιτός του Curtis, Michael Djupstrom (Σύνθεση ’11), αποτελεί ανάθεση από το Curtis Institute of Music αποκλειστικά για αυτή την περιοδεία.
ΚΑΜIΓ ΣΕΝ-ΣΑΝΣ (1835-1921)
Κουαρτέτο για πιάνο σε σι ύφεση μείζονα, έργο 41
Έμμα Μάινρενκεν, βιολί
Γκρέις Τακέδα, βιόλα
Τζόσουα Χάλπερν, τσέλο
Παλάβι Μαχιντάρα, πιάνο
Πρόγραμμα 80 λεπτών, με διάλειμμα
ΓΙΟΧΑΝΕΣ ΜΠΡΑΜΣ (1833-1897)
Σεξτέτο εγχόρδων αρ. 1 σε σι ύφεση μείζονα, έργο 18
Μαρία Γιούντενιτς, βιολί
Έμμα Μάινρενκεν, βιολί
Χεϊσού Λι, βιόλα
Γκρέις Τακέδα, βιόλα
Τζιν Κιμ, τσέλο
Τζόσουα Χάλπερν, τσέλο
ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ
ΠΙΟΤΡ ΙΛΙΤΣ ΤΣΑΪΚΟΦΣΚΙ (1840-1893)
Σεξτέτο εγχόρδων σε ρε ελάσσονα, έργο 70 Souvenir de Florence
Έμμα Μάινρενκεν, βιολί
Μαρία Γιούντενιτς, βιολί
Γκρέις Τακέδα, βιόλα
Χεϊσού Λι, βιόλα
Τζόσουα Χάλπερν, τσέλο
Τζιν Κιμ, τσέλο
Η ευρωπαϊκή περιοδεία του Ινστιτούτου Curtis θα συνεχιστεί τον Οκτώβριο στη Γερμανία (Konzerthaus Berlin), στην Ιταλία (Salone Dugentesco, Βερτσέλι) και στην Ισπανία (Auditori Teulada Moraira, Αλικάντε & Fundación Juan March, Μαδρίτη).
Νύχτες Κλασικής Μουσικής στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη – CURTIS ON TOUR 2023
Οργάνωση: Ίδρυμα Schwarz σε συνεργασία με τη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη
Παρασκευή 29 Σεπτεμβρίου, Σάββατο 30 Σεπτεμβρίου & Κυριακή 1 Οκτωβρίου 2023
Ώρα έναρξης: 20.00
Αμφιθέατρο Cotsen Hall, Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα
Αναπήρων Πολέμου 9, Κολωνάκι, τηλ.: 210 72.10.536
Είσοδος ελεύθερη με δελτίο προτεραιότητας
(διαθέσιμο μία ώρα πριν την έναρξη κάθε συναυλίας)
Οι συναυλίες θα μεταδοθούν και με live streaming μέσω YouTube